Är det verkligen lönt? (långt)

Mli

Trådstartare
:(

Jag har i skrivit om mina inridningsproblem av min häst som kastar av allt och alla samtidigt som har ser paniskt oförstående och förolämpad ut. Uppsittning går bra men det är när han börjar röra sig som rodeon börjar. (OBS! inte pga smärta, sitter enbart i huvudet) Han är väldigt sen i sin utveckling och skulle bli inriden i somras som fyraåring med det gick tyvärr inte. Skulle ha gjort det själv men var gravid större delen av sommaren så det var inte så lyckat, anlitade proffhjälp som kom hit till gården - mkt smidigt. När det värsta regnperioden kom så blev det inte så mkt tränat och eftersom jag inte kan hålla i gång hästen över vintern (eftersom jag är gravid igen) så tar vi det till nästa vår istället, antingen här eller hemma på hans gård som ligger nån km härifrån.

Men nu till mitt dilemma... hästen är ju väldigt speciellt. Jag (och även beridaren) tror att om hästen skulle få bestämma skulle han helst av allt gå med sin flock och inte ha med människor att göra. Han är väldigt osocial men när man väl har fått in honom från hagen så är han otroligt trevlig - mot mig. En riktig enmanshäst med andra ord. Det ligger mkt prestation och temperament i stammen och han har supersteg och går nu stadigt i form i alla gångarter när vi tömkör.
Till råga på detta så har han en väldigt speciell benställning - han står väldigt brett med frambenen, som nån skyddsmekanik då han har varit väldigt skygg innan. Hovslagaren tror inte att han kommer att hålla för belastning och förstår ännu mindre att nån ska våga rida på honom.. Om inte det skulle räcka har hästen även fått ett enormt överben på hasen som sitter riktigt illa till. Frågan är hur länge det håller innan ligamenten där blir inflammerade.

Nu börjar jag undra om det verkligen är lönt att rida in honom? Tänk om han bara håller i ett halvår till pga benen? Ska vi lägga ner så mkt tid och framförallt risk. Hitills har ingen slagit sig men det är bara en tidsfråga? Kommer jag nånsin våga rida denna häst när jag vet hur han beter sig? Kanske blir det likadant varje gång nått nytt ska introduceras i utbildningen...

Det går ju inte att sälja en sån här häst då jag inte litar på att han inte skulle bli en vandringspokal eftersom han är så svår. Säljer inte till folk som bara vill ha en utmaning.
Och om det ens skulle gå, vem skulle betala nåt för en häst som är oinriden som femåring (eftersom det inte har gått), har fel benställning, fult överben och dessutom osocial? :smirk:

Nej, sälja är inget alternativ, han kan gå och skrota på gården med flocken tills han så blir pensionär om han vill. Köpte han som åring så han har krupit för nära mitt hjärta för det..

Kan man kanske be en veterinär om en bedömning om det är lönt? Fast det är väl ganska svårt att få hästar utdömda för triangelmärkning för nåt som dom kanske/borde utveckla vid träning? :crazy:

Gu vad jag babblar, men jag är ganska less på det nu. Nån som har nåt input till denna röra?
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

stor eloge för att du inte ger upp och låter honom bli vandringspokal:bow: :bow: :bow:
om du har tid, plats och ekonomi så tycker jag du kan låta honom gå ett par år tills han mognar och bara göra markarbete och pyssla om honom i största allmänhet. fortsätta lägga på sadel då och då så han inte helt glömmer bort den. han kanske bara behöver väldigt lång tid på sig. det finns ju flera exempel på tex avelsston som rids in så sent som efter 10 års ålder utan problem. och funkar han inte att rida på så är det ju upp till dig att bedöma om ni vill fortsätta ihop, han kanske kan bli sällskapshäst till nån iaf. alla hästar är individer precis som vi människor och alla passar inte riktigt in i mallen, så är det bara
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Tack! :-)
Jag har ju plats här på gården så att han bara kan gå och luffa runt med flocken - har alla på lösdrift. Hade tänkt att köra in honom som jag tror kan passa herren mkt bättre men vill inte köra honom själv. Tror att jag ska ta och köpa en häst till som går att rida på, nån snäll som hästen kan ha lite som förebild :-)

Är ganska ridsugen nu och efter syskonet är fött till sommaren var det över två år sedan jag red.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Jösses, vilket jobbigt problem!! Jag tror du har svaret i ditt eget inlägg, det låter helt klart bra o låta honom få stanna på gården... Sen kan du ju köra in honom då om det nu skulle fungera. En körhäst är ju aldrig fel! :) Jag hade iaf inte satsat allt det jobbet på en häst som antagliegn inte håller ändå. Om man sen kan skada sig på köpet oxå så är det inte värt det! Alla hästar kan ju tyvärr inte bli ridhästar...
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Jag ser tre lösningar:
1. Slakta hästen, även om inte försäkringen täcker.
2. Låt han gå och skrota till nästa sommar, utan att ha dåligt samvete.
3. Låt någon annan överta hästen. Dvs nån som du verkligen litar på får göra ett försök, när du ser att de klarar av honom så ger du helt enkelt bort hästen. Klarar de inte av honom så återstår alternativ 1 och 2.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

CK, normalt brukar du ha bra inlägg men nu är du väl lite ute och cyklar? ;)

Om du hade läst min TS så hade du sett att jag har plats för hästen och att han ligger mig varmt om hjärtat så varför skulle jag slakta honom? Han är ju inte halt... än. Och bara för att jag har råd/plats att ha honom skrotandes behöver ju inte betyda att jag har lust att kasta bort pengarna som ligger i försäkringen (vilket inte är så lite).

Alternativ 2 är ju som sagt det som ligger närmast, men det löser ändå inga problem. Ska jag betala en beridare som ska ta risken att slå sig fördärvad för en häst som kanske inte håller för ridning ändå?

Och trean.... det finns ingen jag skulle kunna lita på så pass att dom får ta hand om honom. Och återigen, jag har ingen lust att gå miste om pengarna.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Longera honom tills han blir halt och utdömd då....:cool:

Och nej, jag gillar inte A1 försäkringar.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Vilken bra ide! Det är ju så kul att göra hästar halta, speciellt dom man tycker om så mycket. Ska genast gå ut och börja! ;)

Vad har du emot livförsäkring av hästar? Om man köper en häst för dyra pengar och helt plötsligt av nån anledning (typ skada) inte kan använda hästen så är det väl skönt att slippa hosta upp ett större belopp ytterligare en gång. Det är ungefär lika kul som att longera en häst till den blir halt.

Och ännu bättre - man får ju välja helt själv! Det är ju knappast så att det är någon annan som bekostar livförsäkringen än en själv. Skattebetalarna blir ju inte lidande direkt...
De enda jag inte vill ha livförsäkrade är mina ponnyer då det kostar mig mer att ha dom livförsäkrade än vad dom är värda i pengar. Tydligen måste dom ändå vara försäkrade i 5 000, och det kan ju ändå vara ganska skönt att kvitta med kostnaden för destruktion.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Jag ser stora problem med A1 försäkringarna.

Många hästar lider i onödan i väntan på att bli utdömda, när de helst skulle blivit slaktade mycket tidigare.

Många hästägare tjatar fram en utdömning på en häst som egentligen mycket väl kan bli frisk. Ägaren har dock inte tid att ge den ordentlig vila.

Samvetslösa personer gör en affär av att ha högt försäkrade hästar, som de rider halta och får utdömda.

Och nej, skattebetalarna blir inte drabbade, men alla som har försäkringar i samma bolag.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Att köra in den som du är inne på vore kanske en bra ide, då det inte sliter lika hårt på hästen som ridning!

Låt den se andra hästar som jobbar och jobbar bra! Även fast man säger att hästar inte lär sig så så är det lugnare om de ser att andra hästar gör det de ska utan att bråka...
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Jag ser stora problem med A1 försäkringarna.

Många hästar lider i onödan i väntan på att bli utdömda, när de helst skulle blivit slaktade mycket tidigare.

Många hästägare tjatar fram en utdömning på en häst som egentligen mycket väl kan bli frisk. Ägaren har dock inte tid att ge den ordentlig vila.

Samvetslösa personer gör en affär av att ha högt försäkrade hästar, som de rider halta och får utdömda.

Och nej, skattebetalarna blir inte drabbade, men alla som har försäkringar i samma bolag.

Jag håller helt och hållet med! :bow:

Mvh QP
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

På ett sätt förstår jag vad du menar, men tycker ändå att det är jättebra att A1-försäkringarna finns.
De problemen du nämner sitter ju hos människor som inte borde ha djur över huvudet taget. Tror knappast man kommer tillrätta med det "lynnesfelet" genom att ta bort livförsäkringen.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

MIn första fundering är: Varför ens rida in den om du vet att den inte kommer klara belastningen pga sin benställning och ett stort överben? :confused:
Kan verkligen förstå att det är jobbigt. Har mardrömmar ibland om att min lilla bäbis som nu är ca 1.5 år ska bli så där :crazy: , så jag har börjat träna redan nu på det som tränas kan, men vissa saker kan man inte göra någonting åt.

Gillade dock idén om att köra in den till att börja med. Alltid ett steg på vägen.

Mvh F
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Visste inte att det fanns så många fler som inte hade sina hästar A1 försäkrade. Jag har hitills inte haft mina försäkrade alls, men har nu endast veterinärvårdsförsäkrat dem, då var jag tvungen att ha ett livvärde på 5000 kr också.

Mli - jobba från marken kanske? Det finns massor av kul att göra från marken också ;)
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Hej
Jag har nästan haft samma problem som du. Jag har haft en häst med konstig benställning fast hon var ok att rida in. Jag skickade henne till en inridare och allt gick bra, tyvärr så höll hon inte att rida på så det blev slakt. :cry:
Jag skulle inte kunnat ha tagit bort henne utan att ha försökt. Inkörning låter som ett bra alternativ. Vill han inte ha någon på ryggen, är han rädd eller är det något fel på ryggen? Det är ju inte kul att ha en häst som har ont. Jag skulle kolla upp ryggen och om den är okey, köra in och sedan se vad som händer.
Det finns ju även beridare som är kända för att ta emot 'problem' hästar.
Om inget fungerar så skulle jag ta bort hästen, tycker att alla hästar ska ha en uppgift. Men det är ju endast min åsikt.

Lycka till med din häst.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Hej
Såg att du hade problem när hästen börjar röra sig. Kan det vara sadelgjortstrång??
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Kort fråga: hur kan bredd mellan frambenen påverka hållbarheten? Har du någon bild på hur hästen ser ut? Skulle vara intressant att kolla på!
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Vi har jobbat från marken i ett par år nu, visst är det kul men det funkar ju inte i längden... går ju inte att variera som ridningen direkt. Dessvärre får man väl säga
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Trist att du fick ta bort din häst... det är ju det sista man vill göra.

Jag tror inte att jag kommer att köra in honom. Även om jag kan se till att han blir inkörd så kommer jag ju att få köra honom själv och det gillar jag inte ur säkerhetsaspekt. Så då är det ju inte lönt.

Han har inte ont i ryggen och sadelgjordstvång är det inte, han är van med gjord och rörelse sedan innan. Både jag och beridaren tror att han en dag kommer att ge sig, han måste bara inse att det är kul det man gör och det är till hans fördel. Hästen har en väldigt stor integritet - han vill inte ens bli klappad på - ibland inte ens av mig. Så när han får upp nån på ryggen så ser han närmast våldtagen ut i blicken. Konstigt bara att det går så bra att sitta upp och gunga i ena stigbygeln och verkligen provocera. Det är bara efter ett par steg i rörelse som det smäller.

Jag håller inte med dig om att alla hästar måste ha en uppgift. Jag hade nog gjort det om dom hade varit installade. Men hästar som går på lösdrift på mkt mark har ju sin flock och mår väldigt bra av att "bara" gå. Deras uppgift ligger ju då i att anpassa sig i flocken. Visst kan vissa hästar må dåligt av att inte bli ridna men det är oftast dom som har blivit mkt tränade innan och som inte vet så mkt annat.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Vet inte hur man lägger in bilder, nån som kan berätta?

Det är fel av mig att säga att han står brett mellan frambenen. Dom fäster helt normalt, det är hovarna han står enormt brett med. All belastning ligger på insidan lederna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 237
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 941
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp