Är det verkligen lönt? (långt)

Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Jag är säker på att hästen är OK, är själv Equiatriker.

Denna hästen är bokstavligen skeptisk för sin egen skugga och är alltid mer eller mindre beredd på flykt. Jag antar att det där därför benställningen är som den är, en häst som ständigt är beredd på att kasta sig åt ena eller andra sidan står såhär med frambenen. Titta på en häst som tycker något är läskigt att nosa på tex så ser du samma benställning.

När hästen går i form (tömkörning alltså) så går han betydligt bättre än när han står uppställt, nästintill korrekt. Men när han lunkar i hagen, står och äter och allmänt bara står och hänger placerar han benen på detta sätt.

Ni ska se när han står och sover, då är benen brett i sär a'la Bambi och mulen nästan i marken. Då ser man inte att han är toppstammad direkt.. :smirk:
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Jag håller nog inte riktigt med här. Visst sker det mesta av belastningen när hästen arbetar. Men jag tror att jag hade föredragit ändå att han gick lika illa som när han stod stilla.

Om den enda gången han går "rätt" är när han arbetar belastar han då en yta som när han inte arbetar - vilket är större delen av hans tid - belastas på ett annorlunda sätt. Vi tar kotleden som ex. När han står belastar han mestadels insidan av leden vilket i längden skapar pålagringar på den belastade ytan medans i detta fallet yttersidan förlorar sin hållfasthet. Kroppen anpassar sig och kompenserar efter belasting.
Och sen när hästen ibland är i arbete så ska hela ytan av leden belastas vilket då ofta innebär hälta som följd.
Om hästen gick lika fel som han stod skulle kroppen "vänja" sig och därmed anpassa sig bättre.

Nu säger jag inte att jag är missnöjd med att han går rätt ibland - men det är ju lite av min fundering om det just är lönt att träna honom.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

HEj.
Vilka trista minnen ditt första inlägg gav mig.
Din beskrivning av din häst skulle kunnat vara min Trasan.
Även han var en häst med mycket bra stam men han gick inte att rida, han var precis som din osocial och skulle helst av allt bara gått i hage med sin flock utan att ha någon inblandning av folk.
Denna Trasan köpte jag som fölis så jag vet vad han gått igenom ända till slutet.
Vad är det för stam på din?

Vidare, jo för mig var det så att efter mycket farande fram å tillbaka till klinik hittades ett fel i ryggen. Troligtvis var detta medfött vilket kan förklara hans ovilja till att bli riden. Hans psyke gjorde det vidare omöjligt att göra en normal rehabilitering.

Du får gärna pm:a mig om detta.

/pippi
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

det är många unghästar som reagerar just när de ska börja röra sig med ryttare.
Alltså flyttar man bara ett ben i taget, gör halt, flyttar ett ben osv...
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Självklart börjar man ju på det sättet - det har vi också gjort. Eller iallafall försökt. När hästen är i rörelse, oavsett om det bara är ett steg, så får han spel.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Varför inte göra körhäst av honom istället?
Han kanske skulle trivas super med det!:)
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Får ändå känslan av att han har ont någonstans.
Det kanske vore ide och röngta honom?

En frisk häst ska kunna stå normalt, tycker det låter som att han försöker kompensera för nånting när han ställer sig som han gör
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Jag tycker du ska satsa på inkörning tills vidare. Han kanske blir en utmärkt körhäst - och vem vet, sen kanske det går lättare att rida in honom.
Mina unghästar har jag kört in först och hästarna har efter det (hittills ialla fall) knappt reagerat ett smack när jag plötsligt hoppat upp på dem och ridit.
Tänker också på alla travare som brukar vara synnerligen enkla att rida in.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Nackdelen är ju den att jag inte vill köra själv. Litar inte på honom tillräckligt för det. Och inte heller på mina körkunskaper... har mest buskört ponny. Och sälja honom som körhäst är inte heller aktuellt eftersom han är så osocial. Skulle aldrig lita på att han skulle trivas hos nån annnan.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

hur reagerar han om du bara sitter upp och inte kräver nån förflyttnig, utan bara sitter på honom??:confused:
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

När ryttaren sitter upp och hästen bara står så händer ingenting. Då står hästen och sover. Han sitter upp både från pall och från marken, kan stå och nästintill brutalt "gunga" i ena stigbygeln och stå där lääänge, och hästen bryr sig inte. Så allt sånt är OK.
När det gäller att börja röra sig framåt så låter ryttaren hästen sköta det själv. Dvs när han känner sig trygg med ryttaren och börjar tröttna på att stå still så går hästen framåt och ryttaren berömmer. Ibland tar det ett steg och ibland tar det tio innan hästen börjar med rodeon.

Innan så var det en annan ryttare som red och då kom vi som längst ett par varv på en volt innan hon åkte av. Problemet kom när hon skulle stanna honom - då vaknade han ur sin dvala typ och upptäckte vad som hade hänt och fick spelet.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Men har ni verkligen prövat att låtahästen endast ta ett steg i taget?
Låterinte ritigt så av din beksrivning.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

låt honom bli körhäst då:) det är jätteroligt att köra och där finns det ju också möjlighet att satsa och utvecklas. Du kan tävla och träna marathon tex, och eftersom hästen funkar bra vid tömkörning borde det funka bra med honom.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

ok, varför inte börja om från 0... som du skriver, ta det vackert då ni suttit upp. men ta ett steg bara och stanna och låt han sommna igen, hoppa av, innan han får spel.....
Utöka till 2 steg osv......
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Nej, vi vill inte börja om, jag ska starta GP dressyr på honom till våren... :( :crazy:

Inte bara till Kanotexperten:

Jag förstår att ni skriver i all välmening, men ibland är blir jag bra trött.
Om jag säger att hästen inte har ont nånstans så blir jag ändå ifrågasatt. Tror ni att jag hade startat en tråd om jag var osäker på det?
Hästen är ju trygg med att stå still, men det är (oftast) i rörelse som problemet kommer. Ibland går det ett steg, ibland två - men på hela sommaren är det bara två pass som har gått där ryttaren ej har blivit avkastad. Att låta hästen ta ett steg i taget är ju jättebra, men hur hade du gjort när hästen kastar av efter bara ett steg? Eller när du har gått ett steg ett par gånger och får panik nästa gång du ska bromsa för att sitta av?

TS handlade om hurvuvida ni hade lagt krut på att rida in en häst som kanske inte skulle hålla.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Har du läst hela tråden? Jag vill inte köra själv med en häst som är så osäker! Därför är det ingen ide att ha honom som körhäst annat än för att sladda ridbanan etc..
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Vilket jobbigt problem...
Jag har en kompis som hade ett liknade problem med sin häst, hon la jutesäckar med sand på sadeln istället för en ryttare. Detta fick hon hålla på med i ett halvår innan hästen slutade med sina rodeoshower och hon kunde börja rida den. Det kanske är värt ett försök och så slipper du det där med att folk åker av och gör illa sig. Lite tungt att lyfta upp säckarna för de bör ju väga runt 50kg så att det motsvarar en lätt ryttare.
Benställningen i fram kanske rättar till sig när den blir mer musklad.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Till att börja med köpte jag min stegrande märr, som har en mamma som kotar över i nästan varje steg, så att mitt sto, ska hålla för nån tuffare reining har jag svårt att tro, men jag tycker om min häst så hon är värd varenda, minut av tid. även om vi bara kan tävla i trail el liknande. eller inte ens det, om vi kan fortsätta som idags läget med att fara på kurser och träna, så får jag ju nöja mej med det , men mitt mål är att tävla Western på henne.
Sen tror jag inte att din häst har ont, jag tror det sitter ihuvudet precis som du!!!!
Min märr stegrade på rakt spår då jag tömkörde henne, då gjorde en minimal förhållning och bad om en halt. Provade all möjlig utrustning. Men det vart ingen skillnad!
Numera stegrar hon inte, det tog ett år av tid, tålamod och livlig fantasi att överlista henne till att inte stegra.
hon är även riden av en annan syttare, dock bara i skritt, men det fanns ingen tanke från stoets sida till att stegra.
Vi fick problem med högra galoppen, då hon flöt ut i den öppna delen av volten, hon hotade med att kasta upp huvudet. Så jag kollade henne på klinik. Hovledsinfl vf, samt kotleds inf hb.
Hon hade alltså ont men stegrade inte, men hade jag fortsatt är jag helt 100 på att hon börjat resa!

Ang din häst, så skulle jag kräva ett steg i ett år om det så behövdes, och skulle han hitta på något ända skulle man ju få fundera ytterligare.
Samtidigt som detta skulle jag klura ut nått sätt att få honom intresserad av mej, så att han slutade vara osocial.

Min märr har aldrig varit ososial, men hon har varit sån att hon inte släppt nån riktigt in på sej, hon har velat klara sej själv, levt i en lite bubbla. Hon klarar sej fortfarande själv, men har ingenting emot att jag är med henne i hennes bubbla som rymmer mer och mer människor och 3 hästkompisar!!!

MVH Mallan
 
Senast ändrad:
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Kan du inte visa en bild på hans framställ då?

Förstår inte riktigt vd han skule ha för felaktigheter som gör att han inte skulle hålla.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 237
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 942
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp