Är det verkligen lönt? (långt)

Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

TILL "KANOTEXPERTEN":

Om det var min häst du syftade på när du föreslog kastrering så är svaret JA. Vi har visst funderat på att kastrera honom, lr jag har föreslagit det, ägaren vill inte. Mycket problem skulle säkert lösas där, men att han vet hur man ska få av folk sitter ju i huvudet och kommer med största sannolikhet att finnas kvar tror jag iaf.;)
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

TILL "KANOTEXPERTEN":

Om det var min häst du syftade på när du föreslog kastrering så är svaret JA. Vi har visst funderat på att kastrera honom, lr jag har föreslagit det, ägaren vill inte. Mycket problem skulle säkert lösas där, men att han vet hur man ska få av folk sitter ju i huvudet och kommer med största sannolikhet att finnas kvar tror jag iaf.;)

Jo det är ju det som är rackarn då dom väl börjat med hyss....
Hoppas d löser sej!
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Hehe, såg nu att det inte var skrivet till mig. Undrade just varför du förutsatte att han var hingst? :smirk:
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Hej!
Jag hade liknande problem med min sötnos, han blev bättre när jag 1. Inte arbetade med honom varje dag 2. Gjorde små framsteg, markträna och stå stilla en dag, markträna stå still och sitta upp och ner, upp och ner en dag. Nästa gång rida, in på volt när han rusar och sedan ge efter, kliva av berömma och upp igen. Vid lungt tempo skritta ett varv, ner beröm upp, skritta två varv. etc Sedan avsluta. 3. ibland bara leker. 4. började med massage, kan göra undervärk för en spänd häst.
Nu rusar han ibland fortfarnande ibland, men när han har coolat ner sig efter 5-10 minuter rider jag ut även om han är lite hetsig så att han får springa av sin överskottsenergi. Han är också en riktig enmanshäst och ibland har jag varit riktigt rädd för att sitta upp men nu är jag jätteglad att jag har kvar honom och att jag inte gav upp.

En kompis gjorde stora framsteg vid inridningen efter en månads vila, då hade stoet smält allt det som de arbetat med tidigare och kom igen med mognad.

Om du tror att han kanske inte håller, ta ut en veterinär, håller han ta ut en kiropraktor, de är jätteduktiga. Och gärna massage som sagt! Lycka till!
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Om du verkligen vill rida in den har jag kanske ett förslag som skulle kunna hjälpa.
Slänger han av folk pga tyngden eller av att han ser något "på" sig?
Man skulle kanske kunna fästa på en "docka" på honom. en som man kan spänna fast, och som alltså inte skulle kunna ramla av, och alltså övervinna problemet.

Men du känner hästen, och gör det inte om du tror att han skulle få fullständig panik :) Är det tyngden han reagerar på skulle det väl kunna funka att spänna fast ngt tungt på honom
(börja lätt-och lägg på mer och mer om det går bra..)

Vi provade ngt liknande när vi skulle rida in våran 3-åring då vi var osäkra på hur han skulle reagera. Han reagerade dock inte alls :P

Lycka till, vad du än tänker göra med den.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Nu är det dags för mig att skriva lite i tråden igen :-)

Hästen har nu stått hos beridaren i två månader och han har hitills "bara" hanterat hästen för att få den att lita på honom. Går inte vidare framåt, hästen hyperventilerar fortfarande när man ska ta i benen på honom (ibland, inte alltid). Han har även sparkat efter honom och nu också bitit honom rejält - det är två saker som han ALDRIG har gjort innan.

Jag ska boka tid för klinik-koll på honom under nästa vecka så att vi vet till 100% istället för 99% att hästen är OK. Om det är nåt fel dom hittar är det troligtvis något stort och väl dolt som tex sammanvuxna kotor e dyl som kan vara svårt att se utan röntgen..
Hoppas att dom hittar nåt som är behandlingsbart så detta problemet kan lösas snart.

Fast även om hästen är OK så tvivlar jag på att detta kommer att gå i slutändan. Jag var ju orolig för att hans tillstånd skulle förvärras om han kom från gården och det verkar som om jag dessvärre hade rätt.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Jag har funderat på att tillverka en sån docka - hur gjorde ni en?

Jag tror inte att det är tyngden eftersom han inte regarerar när nån sitter upp - utan det kan komma ett par steg senare. Och det gäller ju samma då att han skulle reagera att nån är uppe på honom.

Om man spände fast en tyngre docka så hade han ju nån gång fått ge sig, den får han ju inte av.. Om han är OK hos vet nästa vecka så ska jag banne mig ta och tillverka en docka!!
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Ta en STOR overall, fyll den, sand blir för tungt men lite blötare ensilage fungerar bättre. Knyt igen alla öppningar på overallen så att innehållet inte åker ut. Förbered sadeln eller en tömkörningsgjord med tre remmar, spännband är perfekt, en mitt uppepå och en längre ner på vardera sida. Sedan kanske du måste vänja hästen vid "dockan" så att du senare kan hänga den över hästens rygg, precis så som man brukar hänga själv. Ha en medhjälpare eller två så att ni snabbt kan spänna fast overallen över hästen, den ena remmen som sagt runt dockans midja, sen spänner du fast ena armen och ena benet på dockan. DRA ÅT HÅRT, så att overallen under inga omständigheter lossnar.
Hästen kommer förmodligen att försöka få av sig dockan men troligtvis ge upp när det inte fungerar.

Det här är inget jag rekommenderar "nybörjare" att prova på, man måste verkligen veta vad man håller på med. Jag ser det här som en "sista utväg"-lösning.
Jag är fullt medveten om att den här metoden kommer att kritiseras, men den har fungerat för mej med en sas omöjlig häst.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Tack för tipset! Ska genast se om jag kan hitta nån stor overall nånstans.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

I morgon bär det av till Helsingborgs djursjukhus för utredning. Skönt att det ska bli gjort så man slipper fundera mer på det. Beridaren tror precis som mig att det inte är något fel på hästen fysiskt, utan att det kanske är nåt med borelia eller så, nåt som påverkar balansen.

Nån som vet hur lång tid det kan ta att få svar på såna blodprover?
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Jag håller just nu på med inridning av stycken, den ene ett arabsto den andre en dartmoorvalack.

Dem erfarenheter jag har dragit på mig vad det gäller de hästar jag ridit in är att dels är det superäckligt när något är bakom dem i höjd med öronen.

Och att BALANSERA vikten när något är på.

Så jag jobbar just nu med säckar, plastpåsar, hinkar osv. i hästens öron/ögonhöjd bakom hästen. Står på en pall bakom och rullar hinken på ryggen upp mot öronen + drar säckar sakta längs med ryggen. Och massor beröm heeeela tiden.

Har också tillverkat en docka med sand och halm som väger ca 30 kg.

Nu har jag vant hästarna vid dockan så han får hänga på dom....araben har tagit några steg med dockan på. Ej många, tar ner dockan när hon är som duktigast :smirk:. Jag spänner inte fast den, min sambo får lyfta av och på den.

Men det är ingen lek...2 steg fram och ett bak ofta :crazy: men skam den som ger sig.....vi har lååång väg kvar men man får ta det lungt och metodiskt.

// Tynna
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Nu verkar denna historien få ett slut. Dom hittade förträngningar i kotpelaren i nacken, på måndag ska dom göra kontraströntgen och se hur illa det är. Detta ska då ha påverkat hans balans vilket förklarar hela beteendestörningen.

Får se hur allvarligt det är, men jag tvivlar på att han kommer att bli inriden nu.. får se om han ens kommer hem från Helsingborg.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Nu verkar denna historien få ett slut. Dom hittade förträngningar i kotpelaren i nacken, på måndag ska dom göra kontraströntgen och se hur illa det är. Detta ska då ha påverkat hans balans vilket förklarar hela beteendestörningen.

Oh! fy fasen vad trist, få se hur illa det ligger till. BRA!! att du gick till botten med detta. Man känner sin häst bäst själv och vet när det verkligen är nåt fel. :confused:

Hoppas det går vägen för er trots allt.

// Tynna
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Hur går det ? Sitter här faktist och snyftar lite för mig själv...
Tragiskt. Önskar er all lycka i framtiden. // Rebecca
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Om jag inte hade flyttat hästen till beridaren och fått lite distans till hästens beteende så är frågan hur länge jag hade dragit på att ta honom till veterinär. Svårt med hästar som inte visar nån smärta, hälta eller liknande utan bara är allmänt annorlunda. Hans konstiga benställning (dvs stå brett med hovarna) kom sig av att hans balans inte var OK. Men hur ska man veta det när han går skitbra i form även på mkt små volter över bommar när man tömkör?

Jaja, nu är det gjort iallafall. Lever lite på hoppet att röntgen har visat fel och att kontraströntgen är UA. Men chansen är ju ganska liten, det vet jag om.
 
Kolla upp försäkringen först.....

Försök triangelmärka hästen så du får det ekonomiska klart,triangelmärk honom,och ha honom som hobby-sällskapshäst hemma,vore toppen om du kunde köra in honom!!!
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Har följt er i det tysta...
Skönt för dig att i allafall få en förklaring till att han har varit som han varit.
Sen var det givetvis hemskt tragiskt samtidigt.
Ska hålla tummarna för er att det inte är så allvarligt som befarat.:crazy:
Kanske nåt som går att åtgärda eller är det helt operations- / behandlings-omöjligt..? :confused:
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Jag ser stora problem med A1 försäkringarna.

Många hästar lider i onödan i väntan på att bli utdömda, när de helst skulle blivit slaktade mycket tidigare.

Många hästägare tjatar fram en utdömning på en häst som egentligen mycket väl kan bli frisk. Ägaren har dock inte tid att ge den ordentlig vila.

Samvetslösa personer gör en affär av att ha högt försäkrade hästar, som de rider halta och får utdömda.

Och nej, skattebetalarna blir inte drabbade, men alla som har försäkringar i samma bolag.
Men det där har ju med BOLAGEN att göra och inte förskringsformen...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 237
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 941
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp