Är det verkligen lönt? (långt)

Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Missade din översta rad, om att du skulle starta i dressyr, kula att du ser frammåt, hoppas vi alla får veta hur det gick på tävlingen!!!

Mvh Mallan
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Det finns bilder inlagda på länkar tidigare i tråden
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

hittade....

men bilderna var för dåliga för att det skulle gå att bedömma exteriören.

Har du utlåtande från hovis elelr liknande?
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

har en till åskt om ditt inlägg, om det blir paniken för hästen då man bromsar honom, skulle jag hoppa av i skritt. Detta låter helt galet jag vet, men efter som ingen vill rida rodeo, och åka av, skulle jag undvika den situationen. Hästen har ju "vunnit" varje gång nån åker i backen, och att hoppa av i skritt är i sej ingen vinst, men man går ur "tvisten" med 0-0....


Mallan
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Tänkte bara berätta hur vi löste problemet med häst, han var nyss fyllda 6 år och nyligen inriden när vi köpte honom. Efter 3 månader började problemen, han stegrade sig både när jag red och när jag ledde honom. Han tvärvände var som helst och när som helst och stack i full fart åt andra hållet, han sprang bokstavligen över oss och han var misstänksam och tyckte det mesta var konstigt och skrämmande. Jag tog hjälp av tränare som försökte på alla sätt och vis men det blev inte bättre. Han blev med tiden betraktad som livsfarlig.
Av en händelse fick jag kontakt med Parelli Horse Man Ship och vi anmälde oss till en Level 1 kurs. Nu 7 kurser senare och med mycket arbete, tålamod och kärlek har vi fått en helt annan häst som är lugn och trygg, uppmärksam och positiv och bara älskar att göra det vi ber honom om. Han jobbar på rätt sätt i balans och i perfekt form med mental samling oberoende om han rids med något på huvudet (träns eller repgrimma) eller helt utan. Han är nu helt underbar att ha att göra med på alla sätt. Kanske kan detta vara till hjälp även för dig och din häst. Lycka till!
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Varenda gång hästen har kastat av någon (dvs nästan varje ridpass) har vi alltid avslutat med att kunna sitta på honom igen. Visserligen har det tagit runt en timme men upp ska man. Och sen av snabbt som attan innan hästen börjar röra sig igen. Visst har han vunnit i och med att han inte har behövt att röra sig igen - men sålänge ingen kan sitta kvar så kan man inte göra så mkt annat.

Tror inte heller att det skulle gå att hoppa av i skritt, en sån "stor" rörelse man gör då skulle trigga igång rodeon snabbare än om hästen bara skrittar.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

ja, d är just d, han har hunnit kasta av först, ja ja, hoppas att du kan lösa erat problem, och lycka till med tävlingarna!

Mv mallan
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Nej, vi vill inte börja om, jag ska starta GP dressyr på honom till våren... :( :crazy:

Inte bara till Kanotexperten:

Jag förstår att ni skriver i all välmening, men ibland är blir jag bra trött.
Om jag säger att hästen inte har ont nånstans så blir jag ändå ifrågasatt. Tror ni att jag hade startat en tråd om jag var osäker på det?
Hästen är ju trygg med att stå still, men det är (oftast) i rörelse som problemet kommer. Ibland går det ett steg, ibland två - men på hela sommaren är det bara två pass som har gått där ryttaren ej har blivit avkastad. Att låta hästen ta ett steg i taget är ju jättebra, men hur hade du gjort när hästen kastar av efter bara ett steg? Eller när du har gått ett steg ett par gånger och får panik nästa gång du ska bromsa för att sitta av?

TS handlade om hurvuvida ni hade lagt krut på att rida in en häst som kanske inte skulle hålla.

och den hästen ska du starta GP dres på? Som inte ens är inriden:confused: Låter som en bra plan du:smirk:
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Pratade med inridaren i ett annat ärende idag och fick ett toppenerbjudande. Han har ett nybyggt stall och har för tillfället inget sällskap till sin häst. Så jag kan flytta dit den (typ 1km härifrån) och betala foder + en mindre summa för inridning så tar han hand om hästen och ser till att den blir inriden. Tror faktiskt att jag gör det, så slipper jag tänka på detta mer. Funkar det inte så är det ju bara att ta hem honom igen.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Nu har jag inte följt hela tråden men vad jag evt så finns det många hästar på översta toppen som har väldigt knepig benställning.. iof främst hoppning då... Bland annat en som vunnit EM flera gånger som har olika långa framben - det är så stor skillnad att man känner det när man rider!!

Hur som helst så känner jag till en superduper bra beridare i skåne som kanske kunde vara något? En viss fransman...?

Körning är ju en väldigt trevlig sport annars :)

Förresten jag kom att tänka på en polluxbok för längesen när hästen var kittlig - antagligen en absurd tanke men man kan ju kolla? :p ;)

Och tänk på talesättet - det är inte långt mellan geni och idiot :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Pratade med inridaren i ett annat ärende idag och fick ett toppenerbjudande. Han har ett nybyggt stall och har för tillfället inget sällskap till sin häst. Så jag kan flytta dit den (typ 1km härifrån) och betala foder + en mindre summa för inridning så tar han hand om hästen och ser till att den blir inriden. Tror faktiskt att jag gör det, så slipper jag tänka på detta mer. Funkar det inte så är det ju bara att ta hem honom igen.
Det låter som en toppenide´.
Skulle du inte göra det enligt en tidigare tråd?

Låter som om du letar efter en ursäkt till att kunna döma ut den.
Är skadan på bak röntgad?
min har ett liknande o jag fick förklarat för mig varför det blev så=ofarligt.

Låter konstigt att hästen är som du beskriver, fast du har haft honom så länge.
Det måste ha hänt ngt vid de första uppsittningarna.
Det är inte helt ovanligt att de drar iväg när de ska gå med ryttare.
Sa du att den vävde, fast den har gått på lösdrift?
Den skulle behöva hanteras mkt mer, än att bara resignera o slänga ut den till flocken.

Låt hästen få en seriös chans hos beridaren. / Lycka till!
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Jag jobbar som beriadare och kan bara säga att dte är lite synd att du inte skickade bort hästen på utbildning tidigare.

Klarar mna inte av att rida in en häst, så är det bättre att låta någon ed dokumentead erfarenhet göra det. INNAN problemen uppstår.

Hoppas det ordnar sig för er.:)
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Har bara skummat tråden, men du kan ju låta honom gå till näsa sommar, och bara umgås med honom istället, få honom socialare och tryggare med människor? Såg att någon hade skrivit om körning, det tycker jag är en bra idé! Släpp dessutom inte inridningen helt, men gå riktigt långsamt fram. Få honom att tycka det är jättekul med någon på ryggen, någon kan ju gå brevid och uppmuntra honom hela tiden. Så gjorde vi med en unghäst som var svårinriden, hon som satt på ryggen satt mest med i början medan jag ledde honom brevid i olika gångarter. Sedan blev det bättre och jag kunde springa brevid utan att hålla i. Till slut kunde jag stå i mitten och kolla på, osv. Det viktigaste är beröm! Det ser jag att du redan förstått, men det är aldrig onödigt att understryka ;)
Men som sagt tror jag på körningen, och att jobba på den sociala biten riktigt mycket. Jag håller verkligen tummarna för er!
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Japp, har haft denna hästen uppe i en annan tråd på NH för att få tips om inridning enligt NH.

Jag har ingen större lust att döma ut en häst, men har inte heller nån lust att riskera beridarens liv för en häst som kanske inte skulle hålla. Men nu vill beridaren fortsätta med honom - vill han ta den risken så är det ju faktiskt toppen för mig.

De första uppsittningarna var faktiskt dom som gick bäst hittills. Det har aldrig hänt något traumatiskt vid inridningen - förutom hans rodeo såklart..

Hästen går på lösdrift nu, vävde när han stod på box.

Jag var lite orolig för att sätta en känslig häst på pottan igenom att flytta den till beridaren och bli inriden där - två jobbiga saker på en gång för hästen kanske blir för mkt. Speciellt när han ska stå inne på nätterna. Går det inte, eller att han börjar väva igen så tar jag ju bara hem honom.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Beridaren jag flyttar honom till nu är samma beridare som tränat honom hemma. Visserligen var det en annan ryttare som red de första tre gångerna men eftersom det inte funkade anlitade jag beridaren istället.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Och tänk på talesättet - det är inte långt mellan geni och idiot :)

Detta säger faktiskt beridaren också. När hästen väl accepterar ryttaren kommer det att bli en fantastisk prestationshäst.
Jag hoppas bara att han håller för det..
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Hej... jag ser att du fått ett bra erbjudande och hoppas att det kommer att funka bra.

Har bara en liten fundering... bra eller dåligt - vet ej.
Och antagligen inte ens aktuell längre då du fått hjälp... med något som slår mig är ju att hästen "vinner" varje gång - dvs den bockar av ryttaren o sen är det läskiga slut...

Hur vore det att spänna fast något på ryggen i stället för en ryttare... en säck potatis eller liknande och sen släppa hästen i padoken.
Då kan den bocka, rulla sig och ha sig bäst den vill...
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Hej!
Jag har det kusligt likt med en häst, samma problem.

Skillnaden är väl att hästen ifråga inte är min egen (fodervärd). Ägaren vill nu sälja honom och jag känner en oerhörd press på mig att "rida in" honom innan så att han inte blir en vandringspokal för att han inte går och rida.:confused:

Han är 6 år och hingst.
Hur som helst, denna häst står också blixt stilla när du hänger och sitter på honom. Så fort han ska fram blir det rodeo på HÖG nivå, INGEN kan sitta kvar ALLA åker!:crazy:
Han har även uppdrivna kotor bak och han är kollad på ATG klinik flera gånger, röntgad två gånger. Han är UA.
Här sitter det också i huvudet och han har inte ont. Folk flyger ju av så varför inte fortsätta med det?:crazy:
Han är en tickande bomb när man ska rida. Tränar även NH med denna pojke med gått resultat. Från MARKEN.

Jag börjar ge upp och undrar hur någon någonsin ska kunna rida honom..och kliva av oskadd.:eek:

Som sagt, jag känner med dig!

Mvh, C
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

hejsan, ni har inte funderat på att kastrera honom, vissa kan ju bli lugnare av det! Men jag förstår om ni vill avla men ändå ha en ridhäst...
Mvh mallan
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 237
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 941
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp