Är det verkligen lönt? (långt)

Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Vet inte hur man lägger in bilder, nån som kan berätta?

Det är fel av mig att säga att han står brett mellan frambenen. Dom fäster helt normalt, det är hovarna han står enormt brett med. All belastning ligger på insidan lederna.

Okej. Det är från knäna och nedåt som han är felinskenad? Eller från kotorna? Ska du använda honom som hopp-eller dressyrhäst om du får ordning på honom?
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Det är ju min fundering också, om det verkligen är lönt. Det finns ju hästar med hemsk benställning (bla min första) som klarade sig hela livet utan hälta.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Svårt att beskriva utan bild, ska se om jag inte kan fixa en
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Det är inte lätt att se hur han ser ut fram eftersom han står som en kratta. För att se beställning måste de stå någrolunda parallelle med frambenen när man fotograferar rakt framifrån.

Ställer han alltid ut VF så där? I så fall skulle jag gissa på muskulära spännigar runt bog och skulderblad.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Det där är hans normala benställning, han står ju som en kratta. Denna bildern är ändå ganska förskönande, normalt står han lika mkt ut med bådafram.
Och det beror inte på muskulära spänningar, han väljer ändå att stå så. Likadant när han ska kolla på nåt läskigt eller dricka ur vattenkaret - då blir det extremt mkt och så lutar han hela kroppen bakåt. Verkar som om det har följt med sen och blivit befäst på nåt sätt.

Om det inte skulle vara nog så kan jag inte ha honom på box (fast det vill jag ju egentligen inte heller, mest om han skulle behöva just boxvila) eftersom han har en stor tendens till att väva.

Han såg INTE ut såhär när jag köpte honom som åring och när han rör sig så går han med benen parallella under sig. Så det är bara när han står som han ser ut så här.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

stor eloge för att du inte ger upp och låter honom bli vandringspokal:bow: :bow: :bow:
om du har tid, plats och ekonomi så tycker jag du kan låta honom gå ett par år tills han mognar och bara göra markarbete och pyssla om honom i största allmänhet. fortsätta lägga på sadel då och då så han inte helt glömmer bort den. han kanske bara behöver väldigt lång tid på sig. det finns ju flera exempel på tex avelsston som rids in så sent som efter 10 års ålder utan problem. och funkar han inte att rida på så är det ju upp till dig att bedöma om ni vill fortsätta ihop, han kanske kan bli sällskapshäst till nån iaf. alla hästar är individer precis som vi människor och alla passar inte riktigt in i mallen, så är det bara

jag red in mitt avelsto när hon var dräktig och 10 år och det gick fint...hon var totalt ohanterad nä rjag köpte henne som 8 åring så grimma och grimskaft var en prövning också..samt att lämna mamma som hon gjorde för första ggn då jag köpte henne...det tar tid...lååååååååångt tid å många ggr är man nära att ge upp men detta brukar ju bli dom bästa hästarna såvida dom då inte har fysiska problem.

kämpa på

catten
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Men ska man visa en benställning måste man ju "tvinga" hästen att ställa upp sig någonlunda.

Jag har en X-ig travare som gärna ställde ut sitt x-igaste ben i början när han var lite "flyktbenägen". Han var spänd och överutvecklad i bröstmuskulaturen, helt tom mellan manke och skulderblad med tunn omusklad hals. Han stod liksom alltid lite "bakåtlutad". Det är därför jag undrar om din häst, eftersom det finns vissa likheter med min.

Psykiskt verkar det dock skilja en del eftersom min "fegis" är en normal nyfiken unghäst som det ställts för höga krav på från början.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Jag ser stora problem med A1 försäkringarna.

Många hästar lider i onödan i väntan på att bli utdömda, när de helst skulle blivit slaktade mycket tidigare.

Många hästägare tjatar fram en utdömning på en häst som egentligen mycket väl kan bli frisk. Ägaren har dock inte tid att ge den ordentlig vila.

Samvetslösa personer gör en affär av att ha högt försäkrade hästar, som de rider halta och får utdömda.

Och nej, skattebetalarna blir inte drabbade, men alla som har försäkringar i samma bolag.


tycker inte du har rätt här...det är mkt svårare idag att få en häst utdömd pga av skada än bara för några år sedan...om en häst är svårt sjuk/skadat tar det inte långt tid att få besked från försäkringsbolaget...du kan få ett besked via tfn om det är akut annars så tar det max några dagar.

har själv tyvärr fått ta bort ett av mina avelston i sommar och det är aldrig kul men hur många av oss har en börs med oanad botten att gräva ur???menar först gör du allt för din älskling vetvård (om så krävs) behandlingar av andra tex kiropraktiker osv och sen så kanske det ändå inte går och då står du där...visst det är ju inte de första du tänker på när du tagit bort din vän att köpa ny häst...men de kommer tro mig...har gjort detta 3 ggr och utan mina försäkringar skulle jag inte ha kunnat köpa mig en ny häst...tyvärr så är sanningen den.....jag kan grumsa över premiernas storlek men till viss del bestämmer du ju själv hur högt du vill ha din vän försäkrad...dvs hur hög din premie blir....men av principskäl så försäkar jag mina hästar för deras värde=inköpssumma och maximal vetvård för dom ska alltid kunna få den vård som behövs och detta utan att min börs ska styra.

catten
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Hej
Tråkigt att du inte kan rida din häst och att det inte finns en lätt lösning. Jag tror absolut inte att din häst mår dåligt av att 'bara' gå i hagen.
En veterinär borde ju kunna ge en vägledning ang hållbarheten. Det är ju bra att han rör sig med benen i rätt vinkel.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Vad skulle det vara för nytta med att ställa honom så rakt som möjligt för att ta en bild på just det ögonblicket när han aldrig står så annars?
Det är ju då helt ointressant.

Jag förstår din tanke med muskelproblemen, men detta sättet att stå sitter enbart i huvudet på honom..
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Att ställa upp din häst rakt för att få en bra bild betyder inte att du ska ställa in benen så att de hamnar rakt under hästen. Det jag och säkert flera andra menar med rakt i detta fall är att hästen står rakt fram på jämnt underlag. Som den står på bilden ser det ut som om den är på väg att ge sig av till vänster och för oss som aldrig har sett hästen säger det väldigt lite. En bild rakt framifrån med huvudet rakt fram och benen i det läge hästen själv väljer är i alla fall det jag vill se för att kunna ha en åsikt om dess exteriör.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Denna tråden handlade inte om hans benställning, jag la ut en bild för att stilla nyfikna. Den är inte perfekt tagen framifrån men man ser problemet tydligt ändå. Framkommer det inte ganska tydligt att hästen står brett med frambenen och belastar insidan av lederna? Det var väl det som var syftet med bilden.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Han är tänkt som allroundhäst typ MSV dressyr och lätta klasser hoppning.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Med tanke på de exteriöra avvikelserna kanske hästen inte håller för det du har tänkt dig. Om du däremot kan tänka dig ett annat, "lägre" användningsområde för hästen kanske det är lönt om ni kan få rätt hjälp.

Har du funderat på att ta hjälp av någon skicklig NH- eller westerntränare? Ibland är de bättre på att komma till rätta med svåra hästar än vad "vanliga" beridare är. De kan ha en del andra tankar och knep för hästträning som kan passa bättre för vissa hästar.

Det innebär inte att du får tillbaka en westernhäst istället för en dressyrhäst.;) Trygg häst med fungerande gas, broms och styrning behöver ju alla. De grundläggande hjälperna för detta är ungefär desamma oavsett disciplin. En bra tränare kan anpassa sig efter vad hästen ska användas till sedan även om tränaren har en annan inriktning.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Han är tänkt som allroundhäst typ MSV dressyr och lätta klasser hoppning.

Hej
Jag tror man ska skilja på benställning och hur hästen väljer att stå. Är det ingen medfödd ben-defekt, utan en rent muskulär fråga, kan du säkert påverka hur den rör sig. Det är ju i rörelse under ryttaren ev. slitage sker. Fråga någon dressyrtränare som du har förtroende för om hästen klarar av att gå de klasser du har tänkt dig. Dressyrhästar ska ju avlasta frambenen, så är det inget grovt fel kan den hålla trots ev. avvikelser. Hoppning bör man kanske bör vara mer försiktig mer, eftersom hästen då belastar framdelen rejält.
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Kan bara ge ett råd låt allt mogna fram och följ ditt hjärta.....Lycka till
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Hejsan, vet inte om du blir hjälpt av detta men...:crazy:
Jag var och tittade på en ettårigt sto för många år sen, kanon fin med dunder psyke, men hon var inte till salu, utan ägaren hade stora planer för henne (Var dit i ett annat ärende)

ca 4 år senare kom jag i kontakt med ägarinnan igen som då berättade att hästen var och hade varit i väldigt dåligt skick.
Men att hon var på bättringsvägen. Stoet hade under proffs inridningen börjat med att stegra, sparka, hoppa upp i luften och vikit in benen under sej och typ krasch landat. Man fick backa in henne i stallet om man ville ha in henne.
Jag köpte hästen, för att ge henne en 2:a chans, och jag lovade att inte sälja henne vidare, kan jag inte av nån anledning ha henne kvar, så får hon flytta en våning längre upp...

Nu mera är hon fullt ridbar, för mej och andra som jag litar på, hon stegrar inte längre! sparkar inte, och går lung in i vilken box som helst i stallet. Vi har ridit kurser, att lasta, stalla in på andra ställen, ja allt fungerar....å här hemma är cool lugn!

Vill med detta säga att ger man det bara tid och skyndar långsamt, men är en pålitlig, men samtidigt bestämd ägare så kommer det nog att fungera. Jag tillbringat många timmar med att bara iakta henne, och bara vara med henne och det har gett resultat!
Hoppas du kommer på någon lösning!
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Förstår jag dig rätt nu? Du menar att hästens benställning i sig är ok, men att den ställer upp sig märkligt?
Eftersom jag dagligen pysslar med konvalescenter, har jag lärt mig att en häst som alltid ställer sig konstigt, har ont. Så enkelt är det. När den är frisk och balanserad i sin kropp, ställer den upp sig normalt, med benen rakt ner, och vikten jämnt fördelad över benen.
Hur kan du säga att det bara sitter i huvudet på hästen? Är den grundligt genomgången av veterinär, massör, ET osv?
 
Sv: Är det verkligen lönt? (långt)

Jag är inne på lite samma spår som Via, att är han verkligen helt ok? Tråkigt på en så fin häst... :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 237
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 942
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp