Är det en mänsklig rättighet att få vara lycklig?

Jag ställer samma fråga som jag ställt flera gånger i tråden och lämnar den sedan då den inte leder någon vart.

Var klagar jag om jag inte är lycklig? Vem är ansvarig? Om min lycka är en mänsklig rättighet är det banne mig min rätt att vara lycklig så var klagar jag om jag inte är lycklig?
Jag har inte skrivit om lycka i det du citerar. Utan om jobb, bostad och familj. Angående jobb och bostad så ska det finnas hjälp i det samhälle man tillhör. Angående familj så är det inte lagligt för någon att neka vanliga personer att gifta sig eller skaffa barn. Barn kan man även få hjälp att få.
Om man stöter på hinder inom dessa områden ska man kunna gå vidare högre upp och felanmäla.
 
Jovisst, du kan räkan upp 50 prylar till du inte klarar dig utan i dagens samhälle, de passar ändå inte in i Maslows teori då den inte tar upp det tekniska hur man ska få förvara och få i sig maten. Det är Maslowstrappa jag diskuterat här och vad som ingår i den, där ingår inte tekniska prylar överhuvudtaget.
Om den inte är applicerbar på dagens samhälle så är den ju inte användbar som referenspunkt.
 
Ett problem eller om det är en halmdocka jag kan inte avgöra det är att definitionen av lycka. Om det är som TS menar nöjdhet/välbefinnande/meningsfullhet eller om det är den där korta känslan av eufori man emellanåt kan känna när något är extra bra.

Om vi inte kan vara överens om vad lycka som TS menade det i frågeställningen innebär blir det helt klart väldigt svårt att diskutera och rätt meningslöst.

Jag tänker kort och gott " happiness", inte en översvallande eufori, men att finna sitt liv bättre än bara en transportsträcka mot döden.

Alla har kanske inte ens förmågan att känna den där översvallande euforin, men jag tror de flesta kan känna sig lite glada iaf.
 
Så länge du hittar någon annan som vill gifta sig med dig så har du rätt att gifta dig med vem du vill. Du har däremot ingen rättighet att staten hittar en partner åt dig.


Du har rätt att få äga saker, det innebär inte att du faktiskt äger något alls eller att någon ger dig något att äga.


Du har rätt att ta vilket jobb som helst men ingen rätt att få önskat jobb eller ett jobb alls.

Vad detta har för koppling till rätten att vara lycklig är mer än jag förstår, men det kanske inte var det du skrev om. Kanske du kan förtydliga vad listan syftar på i så fall?
Skydd mot arbetslöshet skulle jag dock vilja säga innebär att staten ska försöka ge dig ett jobb (dock behöver det inte vara ett önskat jobb eller så, någonstans går ju gränsen).

Inlägget var svar på inlägget nedan där dessa ämnen togs upp:
Nej, det är ingen mänsklig rättighet att:
  • Vara Lycklig
  • Vara frisk
  • Få barn
  • Vara i ett förhållande
  • Ha ett jobb
  • Ha vänner
  • Ha familj
  • Äga sitt boende
  • Ha en bil
  • Ha ett djur
... osv.

Om det var det och man inte hade det man anser sig ha rätt till, var ska men klaga, högre makter?
Dvs det var en gensvar på saker som tidigare tagits upp, då jag tyckte att dessa ingick i de mänskliga rättigheterna. Jag tycker inte att det är alltid att rättighet = man får något, tex yttrandefriheten, eller giftermål, egendomar.. Rättighet kan bara innebära att du har rätt att ha möjligheten till dem.

Angående lycka, i inlägg #277 så skriver jag:
Angående lycka så tycker jag att de mänskliga rättigheterna på ett rätt bra sätt tar upp konkreta saker som man behöver för att uppnå en slags lycka. Förutom de jag citerade i förra inlägget så står även dessa:

Det inkluderar alltså fritid, utveckling av ens personlighet och kultur. Jag tycker att det är ett ganska bra recept på en slags lycka hos de flesta människor.


Givetvis ingår plikter och hänsyn i det också;
Jag tycker alltså att FNs lista på mänskliga rättigheter är en rätt bra lista på konkreta saker på att försöka uppfylla de flesta människors behov så att de kan bli lyckliga/tillfredsställda. Det står inte konkret lycka i listan givetvis då det är något så olika från människa till människa, men jag tycker att det är en bra grund.
 
Jovisst, du kan räkan upp 50 prylar till du inte klarar dig utan i dagens samhälle, de passar ändå inte in i Maslows teori då den inte tar upp det tekniska hur man ska få förvara och få i sig maten. Det är Maslowstrappa jag diskuterat här och vad som ingår i den, där ingår inte tekniska prylar överhuvudtaget.
Jo, jag har koll på teorin.

Jag erkänner dock att jag har en tendens att tända på alla cylindrar när jag ser kommentarer antyder att vissa "inte borde ha" (läs hemlösa och flyktingar) mobiltelefoner, eftersom det är så idiotiskt resonerat att det slår slint i skallen på mig.
 
Jo, jag har koll på teorin.

Jag erkänner dock att jag har en tendens att tända på alla cylindrar när jag ser kommentarer antyder att vissa "inte borde ha" (läs hemlösa och flyktingar) mobiltelefoner, eftersom det är så idiotiskt resonerat att det slår slint i skallen på mig.
Och men varför tänder du då till på mina inlägg. Minns jag inte totalt fel så skrev jag att jag anser att folk bör få tillgång till mobiler i vårt samhälle.

Det är dock i mina ögon extremt konstigt att anse att mobiltelefoner på något vis är lika nödvändigt för överlevnad som mat och vatten eller ens lägga in den på behovstrappa. De kom in i världsbilden sent 1980-tal eller så. Mänskligheten klarade sig utmärkt utan dessa tingestar fram till dess och även några årtionden till. Än konstigare är det att insistera på mobiler men inte på tillgång till elektricitet. Man har inte någon större nytta av mobiler man inte kan ladda.

Varför är just mobiler så känsligt så att just dessa ska jämställas med mat och vatten? Många klarar sig utan mobiler. Ingen jag vet klarar sig utan vatten eller mat.
 
Senast ändrad:
Och men varför tänder du då till på mina inlägg. Minns jag inte totalt fel så skrev jag att jag anser att folk bör få tillgång till mobiler i vårt samhälle.

Det är dock i mina ögon extremt konstigt att anse att mobiltelefoner på något vis är lika nödvändigt för överlevnad som mat och vatten eller ens lägga in den på behovstrappa. De kom in i världsbilden sent 1980-tal eller så. Mänskligheten klarade sig utmärkt utan dessa tingestar fram till dess och även några årtionden till. Än konstigare är det att insistera på mobiler men inte på tillgång till elektricitet. Man har inte någon större nytta av mobiler man inte kan ladda.

Varför är just mobiler så känsligt så att just dessa ska jämställas med mat och vatten? Många klarar sig utan mobiler. Ingen jag vet klarar sig utan vatten eller mat.
Jag svarade på ett av dina inlägg som kom efter. Men ja, jag håller med dig om att det inte ingår i maslows behovstrappa. Men att anse att det inte är en extremt viktig del för att fungera i dagens samhälle, det är en annan fråga, och den jag reagerar på.
 
Jag svarade på ett av dina inlägg som kom efter. Men ja, jag håller med dig om att det inte ingår i maslows behovstrappa. Men att anse att det inte är en extremt viktig del för att fungera i dagens samhälle, det är en annan fråga, och den jag reagerar på.
Då undrar jag varför du en citerar mitt inlägg om att mobiler inte ingår i maslows behovstrappa och hanterar det som om du inte håller med mig när det är mitt enda budskap i inlägget. Det är lätt att tro att du inte håller med mig. I inlägget står absolut inget om vem som bör eller inte bör ha tillgång till mobiler.

Det blir ju som du kritiserar mig för något jag inte uttalar sig om i inlägget över huvudtaget. Och där vi samma åsikt dessutom. Vi verkar ju helt eniga :heart
 
Då undrar jag varför du en citerar mitt inlägg om att mobiler inte ingår i maslows behovstrappa och hanterar det som om du inte håller med mig när det är mitt enda budskap i inlägget. Det är lätt att tro att du inte håller med mig. I inlägget står absolut inget om vem som bör eller inte bör ha tillgång till mobiler.

Det blir ju som du kritiserar mig för något jag inte uttalar sig om i inlägget över huvudtaget. Och där vi samma åsikt dessutom. Vi verkar ju helt eniga :heart

Men då ingår ingenting i en behovstrappa, om ens det finns en trappa, om ens behov är rangordnade på det viset, vilket jag ställer mig högst tveksam till.

I denna behovstrappa ingår egentligen varken mat eller tak över huvudet, utan att inte svälta eller törsta och inte vara utsatt för vädrets element på ett skadligt sett. Man kan tillgodose näring med dropp och slang också och vissa klimat på jorden kräver inget skydd från elementen. Det är alltså inte en närvaro av saker utan bara frånvaro av fysiska dödsorsaker på kort sikt.

Men jag tror inte behov är rangordnade på det här viset alls, utan det beror på tillfälle och person. Exempelvis så kommer en förälder svälta för att se till sitt barn först, något som maslows trappa inte tar någon hänsyn till.
Att få vara del i ett socialt sammanhang slår också ofta de kroppsliga behoven, så pass att de som förvägras socialt sammanhang ibland tar sitt liv.
Frånvaron av utvecklingsmöjlighet gör många individer deprimerade, varpå de ratar sina basala behov utifrån att deras högre behov inte blir tillgodosedda.
 
Men då ingår ingenting i en behovstrappa, om ens det finns en trappa, om ens behov är rangordnade på det viset, vilket jag ställer mig högst tveksam till.

I denna behovstrappa ingår egentligen varken mat eller tak över huvudet, utan att inte svälta eller törsta och inte vara utsatt för vädrets element på ett skadligt sett. Man kan tillgodose näring med dropp och slang också och vissa klimat på jorden kräver inget skydd från elementen. Det är alltså inte en närvaro av saker utan bara frånvaro av fysiska dödsorsaker på kort sikt.

Men jag tror inte behov är rangordnade på det här viset alls, utan det beror på tillfälle och person. Exempelvis så kommer en förälder svälta för att se till sitt barn först, något som maslows trappa inte tar någon hänsyn till.
Att få vara del i ett socialt sammanhang slår också ofta de kroppsliga behoven, så pass att de som förvägras socialt sammanhang ibland tar sitt liv.
Frånvaron av utvecklingsmöjlighet gör många individer deprimerade, varpå de ratar sina basala behov utifrån att deras högre behov inte blir tillgodosedda.
Nu fattar jag ingenting, vet du ens vad Maslows behovstrappa är?
 
Jajjamän. Den är icke vetenskaplig och icke tillämpningsbar.
Nja det är din tolkning som jag inte begriper mig på, du problematiserar och förlöjligar modellen. Det torde vara odiskutabelt att den som inte får kroppens fysiska behov i form av mat ock vätska och skydd mot elementen inte har någon större nytta av vare sig trygghet eller självförverkligande.

Modellen har en del svagheter enligt mig, men en av styrkorna i min värld är det du kritiserar just formuleringarna att han inte preciserar hur och man därmed inte behöver gå in på om man behöver vatten eller apelsinjuice, ris eller vete, en vinterkappa eller en filt, en lerhydda eller ett lägenhetskomplex, ett skydd mot stekande sol eller en iglo. Styrkan är också att den går från absolut basala behov som att tillfredsställa kroppsliga funktioner som är absolut och akut nödvändiga som ingen kan överleva utan att få uppfyllda till mer andliga behov som också är viktiga men inte livshotande på kort sikt om man inte får tillfredsställda. Trappan är i allra högsta grad tillämpningsbar även om den är en modell och det är diskutabelt om den är absolut korrekt i alla detaljer eller inte.

Tråkigt att du finner modellen obrukbar för att du inte kan få in mobiltelefoner i den ;), jag tycker den är intressant och i högsta grad brukbar om än inte optimal och tillämpar i allt och allting. Anser du att vänskap är lika viktig för överlevnad som mat och vatten så rekommenderar jag att testa total avsaknad av mänsklig kontakt i en vecka och total avsaknad av mat och vatten och skydd mot elementen i en vecka och se vilket som är lättast att överleva ;).
 
Nja det är din tolkning som jag inte begriper mig på, du problematiserar och förlöjligar modellen. Det torde vara odiskutabelt att den som inte får kroppens fysiska behov i form av mat ock vätska och skydd mot elementen inte har någon större nytta av vare sig trygghet eller självförverkligande.

Modellen har en del svagheter enligt mig, men en av styrkorna i min värld är det du kritiserar just formuleringarna att han inte preciserar hur och man därmed inte behöver gå in på om man behöver vatten eller apelsinjuice, ris eller vete, en vinterkappa eller en filt, en lerhydda eller ett lägenhetskomplex, ett skydd mot stekande sol eller en iglo. Styrkan är också att den går från absolut basala behov som att tillfredsställa kroppsliga funktioner som är absolut och akut nödvändiga som ingen kan överleva utan att få uppfyllda till mer andliga behov som också är viktiga men inte livshotande på kort sikt om man inte får tillfredsställda. Trappan är i allra högsta grad tillämpningsbar även om den är en modell och det är diskutabelt om den är absolut korrekt i alla detaljer eller inte.

Tråkigt att du finner modellen obrukbar för att du inte kan få in mobiltelefoner i den ;), jag tycker den är intressant och i högsta grad brukbar om än inte optimal och tillämpar i allt och allting. Anser du att vänskap är lika viktig för överlevnad som mat och vatten så rekommenderar jag att testa total avsaknad av mänsklig kontakt i en vecka och total avsaknad av mat och vatten och skydd mot elementen i en vecka och se vilket som är lättast att överleva ;).
Bara en vecka utan mänsklig kontakt? Det var lite. Tre månader borde väl vara ett minimum för att känna på hur det känns.
 
Bara en vecka utan mänsklig kontakt? Det var lite. Tre månader borde väl vara ett minimum för att känna på hur det känns.
Ja det är väl det som är poängen, att vara utan mat och vatten är ett betydligt allvarligare och mer akut. Det var för att illustrera för @Youma vad Maslows behovstrappa går ut på.
 
Tråkigt att du finner modellen obrukbar för att du inte kan få in mobiltelefoner i den ;), jag tycker den är intressant och i högsta grad brukbar om än inte optimal och tillämpar i allt och allting. Anser du att vänskap är lika viktig för överlevnad som mat och vatten så rekommenderar jag att testa total avsaknad av mänsklig kontakt i en vecka och total avsaknad av mat och vatten och skydd mot elementen i en vecka och se vilket som är lättast att överleva ;).

Modellen är obrukbar för att den likställer det som skadar snabbast med det som också i det långa loppet är viktigast. Vilket är också bevisat inte sant, där kan trappan vändas upp och ner.

Jag har varit i total avsaknad av mänsklig kontakt i en vecka, och? Allt har ett kontext.

Om man lämnar exempelvis en människa i total avsaknad av mänsklig kontakt, total isolering, så kommer denna till slut varken vilja ha mat eller vatten och vilja ta sitt liv. Vilket borde vara helt omöjligt i ditt resonemang. Socialst samspel kan ju omöjligen väga tyngre än mat och vatten, för man klarar sig ju en vecka? Men man klarar sig kanske inte ett år. Det är individuellt när det tar vid.

Liksaså andra flockdjur som lämnas ensamma tenderar till att matvägra. Trots att de initialt klarade sig med mat och vatten.


Jag förstår inte varför man prompt klänger sig fast vid en modell som inte avspeglar verkligheten och inte tillför någon nytta. Det är inte direkt svårt att inse att en människa behöver mat för att överleva. Men att sätta likhetstecken till att det är just det viktigaste för att överleva, tycker jag står obevisat, om man tar bort tidsaspekten. Speciellt på individnivå.


I maslows behovstrappa kan man omöjligen ha mat och vatten och tak över huvudet men välja/vilja att dö för att ett behov högre upp inte är uppfylt.

Eller, jag ska nog inte skriva välja och vilja. det är en direkt biologisk funktion som återspeglar sig i många andra flockdäggdjur.
 
Det har gnagt i mig i ett antal trådar att det enda viktiga i livet är tak över huvudet och mat på bordet, men att den personliga lyckan och drivet att vilja leva inte har någon betydelse.

" Det ska va gött å leva, annars kan det kvitta", jag tycker det ligger mycket i det. Det är just när man upplever att det inte är gott att leva, som man inte längre vill göra det. Men hur långt får det gå? Får man exempelvis säga att man inte kan tänka sig ett liv utan sin favorithobby, utan hästar etc?
Jag kan verkligen inte se det du skriver i din första mening. Att det är det enda viktiga. Kan du inte förklara.

Det ska vara "gött att leva" . Rättighet är ett starkt ord för på något vis innebär det regler, lagar osv.

Mitt svar är , nej det är ingen rättighet att vara lycklig. Sen tror jag alla önskar varandra lycka.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nja det är din tolkning som jag inte begriper mig på, du problematiserar och förlöjligar modellen. Det torde vara odiskutabelt att den som inte får kroppens fysiska behov i form av mat ock vätska och skydd mot elementen inte har någon större nytta av vare sig trygghet eller självförverkligande.

Hur fungerar det vid till exempelvis anorexi? Tror nog att trygghet väger bra mycket tyngre här, vilket enligt dig är en omöjlighet.
 
Hur fungerar det vid till exempelvis anorexi? Tror nog att trygghet väger bra mycket tyngre här, vilket enligt dig är en omöjlighet.
Du har inte lite krav på en modell, menar du på allvar att alla modeller ska vara tillämpbara i alla situationer?

Nu funkar den i och för sig utmärkt på anorexi. Får man inte i sig mat dör man, får man i sig mat kan man börja hantera annat i livet och behandlingar som riktar sig mot andra aspekter har en chans att fungera. Behandlingen har heller ingen större chans att funka om personen fryser ihjäl osv.
 
Modellen är obrukbar för att den likställer det som skadar snabbast med det som också i det långa loppet är viktigast. Vilket är också bevisat inte sant, där kan trappan vändas upp och ner.

Jag har varit i total avsaknad av mänsklig kontakt i en vecka, och? Allt har ett kontext.

Om man lämnar exempelvis en människa i total avsaknad av mänsklig kontakt, total isolering, så kommer denna till slut varken vilja ha mat eller vatten och vilja ta sitt liv. Vilket borde vara helt omöjligt i ditt resonemang. Socialst samspel kan ju omöjligen väga tyngre än mat och vatten, för man klarar sig ju en vecka? Men man klarar sig kanske inte ett år. Det är individuellt när det tar vid.

Liksaså andra flockdjur som lämnas ensamma tenderar till att matvägra. Trots att de initialt klarade sig med mat och vatten.


Jag förstår inte varför man prompt klänger sig fast vid en modell som inte avspeglar verkligheten och inte tillför någon nytta. Det är inte direkt svårt att inse att en människa behöver mat för att överleva. Men att sätta likhetstecken till att det är just det viktigaste för att överleva, tycker jag står obevisat, om man tar bort tidsaspekten. Speciellt på individnivå.


I maslows behovstrappa kan man omöjligen ha mat och vatten och tak över huvudet men välja/vilja att dö för att ett behov högre upp inte är uppfylt.

Eller, jag ska nog inte skriva välja och vilja. det är en direkt biologisk funktion som återspeglar sig i många andra flockdäggdjur.

Njae. Mat, vatten och värme fortsätter att vara viktigare än andra komponenter, har man inte dessa är det vad man måste tillse att lösa först. Annars hinner man inte så långt med den nya tavlan man börjar måla på, innan de mer basala behoven tränger på.

Det går inte att vända trappan, därför att det innebär att man inte längre kan fortsätta sitt liv och då betyder det att man inte heller vill ägna sig åt de mer abstrakta behoven särskilt länge. Då prioriterar man inte dem heller, i praktiken.

Det är en modell. Med väldigt god grad av verklighetsförankring i mänskligt liv, men det är ingen förklaring till allt. Inte heller svartvit, en människa kan ägna mycket tid åt att skaffa mat och trots att man inte löser det tillfredsställande ändå skapa annat samma period.
 
Måste alla ordna det för sig själva? Den som är deprimerad eller på annat vis sjuk och oförmögen att styra sin egen lycka, ska man bara skicka de i mental misär och rycka på axlarna?



Jag tänker också att behovshieraki är en väldigt förlegad modell.
Många deprimerade eller funktionsvarierade har svårt att se till sina basala behov, som att äta och bry sig om personlig hygien etc. Då kommer ju de senare stegen i behovstrappan vara avgörande om de nedre ens kommer på fråga.

Personligen har jag ställts inför scenariot att jag kanske aldrig kommer kunna rida mer. Det är en sorg som jag inte vet om jag har rätt att ha ens. Merparten av världens människor har aldrig suttit på en häst. Ändå känns det så tungt.
Lycka är nog som är upp till var och en att lyckas med.

Din första mening i inlägg. Vem tycker så?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 758
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 151
Senast: manda
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 160
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 018
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp