Nja det är din tolkning som jag inte begriper mig på, du problematiserar och förlöjligar modellen. Det torde vara odiskutabelt att den som inte får kroppens fysiska behov i form av mat ock vätska och skydd mot elementen inte har någon större nytta av vare sig trygghet eller självförverkligande.
Modellen har en del svagheter enligt mig, men en av styrkorna i min värld är det du kritiserar just formuleringarna att han inte preciserar hur och man därmed inte behöver gå in på om man behöver vatten eller apelsinjuice, ris eller vete, en vinterkappa eller en filt, en lerhydda eller ett lägenhetskomplex, ett skydd mot stekande sol eller en iglo. Styrkan är också att den går från absolut basala behov som att tillfredsställa kroppsliga funktioner som är absolut och akut nödvändiga som ingen kan överleva utan att få uppfyllda till mer andliga behov som också är viktiga men inte livshotande på kort sikt om man inte får tillfredsställda. Trappan är i allra högsta grad tillämpningsbar även om den är en modell och det är diskutabelt om den är absolut korrekt i alla detaljer eller inte.
Tråkigt att du finner modellen obrukbar för att du inte kan få in mobiltelefoner i den
, jag tycker den är intressant och i högsta grad brukbar om än inte optimal och tillämpar i allt och allting. Anser du att vänskap är lika viktig för överlevnad som mat och vatten så rekommenderar jag att testa total avsaknad av mänsklig kontakt i en vecka och total avsaknad av mat och vatten och skydd mot elementen i en vecka och se vilket som är lättast att överleva
.