Är det en mänsklig rättighet att få vara lycklig?

Nu är det Marshlows behovstrappa jag skriver om här. Vilket steg menar du att mobilen hör hemma på?
Sannolikt ett två och tre. Ska du lyckas få pengar till mat samt kunna betala din hyra på något sätt samt ha kontakt med myndigheter så måste du ha en telefon. Ingen telefon=ingen mat, bostad, kläder eller trygghet.
 
Sannolikt ett två och tre. Ska du lyckas få pengar till mat samt kunna betala din hyra på något sätt samt ha kontakt med myndigheter så måste du ha en telefon. Ingen telefon=ingen mat, bostad, kläder eller trygghet.
Nej du behöver inte mobil för det, det blir klart trixigare men det finns folk som klarar sig utmärkt utan. Du kan leva utan en mobil men inte utan vatten, mat och skydd.

Missförstå mig inte nu, jag anser att alla i Sverige ska ha tillgång till mobil, men den mobiltelefoner är inget grundläggande behov på samma sätt som mat och vatten, den går inte att äta.
 
Där går våra åsikter isär. Asta ska givetvis får stöd på samma vis som andra till ett drägligt liv om hon inte har en inkomst som räcker. Om hon sen använder stödet till att ha hund eller flyga modellflygplan spelar mig ingen roll om nu pengarna räcker till det. Jag kan däremot inte se att Asta för att hon vill behålla sin hund ska få mer stöd än Bengt som vill spela golf, Stina som vill skaffa katt eller Ture som vill till Mallorca.

Samhället ska ge samma minimiutrymme, sen får man använda pengarna som man vill. Jag kan liksom inte se att Astas hund är viktigare än andras önskemål om det lilla extra i livet. Om du sen vill skänka pengar till en organisation (om det nu finns) som finansierar djur åt mindre bemedlade så är det fint. När det gäller allmänna medel är alla lika värdefulla.
Ja, åsikterna går isär kring vad som skall vara allmänt finansierat, även om jag håller med om att det är lämpligt med en miniminivå som den som får stöd fritt kan disponera. Sen kan ju jag personligen tycka att det är oändligt mycket viktigare att låta äldre få behålla ett älskat djur än att delfinansiera teaterpublikens biljetter till exempel, om vi nu ska prata om "det lilla extra" i livet. Det tycker säkert inte alla, så den frågan/de frågorna får ju debatteras politiskt tänker jag.
 
Nej du behöver inte mobil för det, det blir klart trixigare men det finns folk som klarar sig utmärkt utan. Du kan leva utan en mobil men inte utan vatten, mat och skydd.

Missförstå mig inte nu, jag anser att alla i Sverige ska ha tillgång till mobil, men den mobiltelefoner är inget grundläggande behov på samma sätt som mat och vatten, den går inte att äta.
Hur får man dom sakerna om man inte har en telefon? Jag förstår inte ens hur man ska komma i kontakt med personer som ska kunna hjälpa en med dessa saker utan telefon?
 
Nej du behöver inte mobil för det, det blir klart trixigare men det finns folk som klarar sig utmärkt utan. Du kan leva utan en mobil men inte utan vatten, mat och skydd.

Missförstå mig inte nu, jag anser att alla i Sverige ska ha tillgång till mobil, men den mobiltelefoner är inget grundläggande behov på samma sätt som mat och vatten, den går inte att äta.

Du får ju inte ens en komma in på vårdcentralen om du inte har bokat tid via telefon eller digitalt innan. Ska man hänvisas till akuten för det?

Tyvärr är en smartphone tillräckligt ny för att kunna ha mobilt bank-id fullständig nödvändighet. Under pandemin så kunde man inte ens åka buss utan att använda mobilt bank-id.
 
Du får ju inte ens en komma in på vårdcentralen om du inte har bokat tid via telefon eller digitalt innan. Ska man hänvisas till akuten för det?

Tyvärr är en smartphone tillräckligt ny för att kunna ha mobilt bank-id fullständig nödvändighet. Under pandemin så kunde man inte ens åka buss utan att använda mobilt bank-id.
Och på samma tema... vilket jävla liv det blev på vc när min tonåring (under 15 alltså) skulle PCR testas några gånger och inte hade mobilt bank-id och själv kunde ordna test via 1177!!! Det var flera samtal till dem innan de gick med på det... Trots att VC skulle testa de som inte hade bank-id.
 
Det är även olika vad man räknar som att få något av samhället. Jag tycker inte man kan räkna enbart bidrag. Någon hade betalat sina hästar själv. Men bilvägen till stallet, bidrag till bonden som sålt höet, miljökostnaden för dieseln som gått åt.. och så är det med allt.

En person med barn "kostar" samhället för barnens vård och utbildning, men barnen kommer bidra i framtiden och noll i befolkningstillväxt vore otroligt kostsamt.

Det är så mycket som samhället bekostat att det blir helt befängt att försöka räkna på vad varje individ kostar och bidrar med. Att ens försöka bygger på ett tankefel och kan aldrig bli rätt.

Allt du gör påverkar och du kan omöjligt avgöra alla konsekvenser så man kan lika gärna hoppa över det där med att se vissa som parasiter. Tärande och närande samhällselement och allt vad man kan kalla det.

Att tycka att man själv är bättre än någon annan verkar vara ett mänskligt behov så det är väl naturligt att ägna sig åt det men egentligen säger det mer om vad man själv valt att räkna med och bortse från än vem som är en belastning eller ej.

Som jag skrivit tidigare, bättre att fokusera på vilket samhälle man vill leva i än på vem som förtjänat vad.
 
Ja, åsikterna går isär kring vad som skall vara allmänt finansierat, även om jag håller med om att det är lämpligt med en miniminivå som den som får stöd fritt kan disponera. Sen kan ju jag personligen tycka att det är oändligt mycket viktigare att låta äldre få behålla ett älskat djur än att delfinansiera teaterpublikens biljetter till exempel, om vi nu ska prata om "det lilla extra" i livet. Det tycker säkert inte alla, så den frågan/de frågorna får ju debatteras politiskt tänker jag.
För djurägaren är det givetvis ofta djuret men alla gillar inte djur och att rangordna teater, fotboll eller vad det nu kan vara som mindre viktigt djur känns ganska arrogant. Du verkar sätta det du själv ser som viktigt i livet (även för andra) som viktigare än andras glädjeämnen och vad som ger dem mening med livet.

Är dina intressen viktigare än andras?
 
Du får ju inte ens en komma in på vårdcentralen om du inte har bokat tid via telefon eller digitalt innan. Ska man hänvisas till akuten för det?

Tyvärr är en smartphone tillräckligt ny för att kunna ha mobilt bank-id fullständig nödvändighet. Under pandemin så kunde man inte ens åka buss utan att använda mobilt bank-id.
Du missförstår nog marslows behovstrappa ordentligt. Den tar upp existentiella behov inte tekniska behov.

Att ta upp saker som mobiltelefoner är lite som att du behöver räkna upp kylskåp, vattenflaska/behållare, busskort, tvättmaskin mm som behov. Det som är på första trappan är mat och vatten, sen hur man får det eller hur det förvaras är mindre väsentligt för att stilla behovet.

Trappan är mer tidlös är att stoppa in mobiltelefoner - flaskpost, eldstäder-mikrovågsugnar eller lerkrukor - plastflaskor.
 
För att svara på rubriken, så finns (naturligtvis) inte lycka för medborgare med bland de 30 mänskliga rättigheterna.

I en ideal värld, så vore alla friska, välmående och lyckliga, men den världen kommer aldrig att existera.

Mycket har man rätt till och mycket kan man få hjälp med, men till syvene och sist, så får var och en sträva efter sin egen lycka.

Vill man på eget bevåg finansiellt supporta andra människors lycka/guldkant på tillvaron, så är det ju fritt fram att göra det.
 
Nej, det är ingen mänsklig rättighet att:
  • Vara Lycklig
  • Vara frisk
  • Få barn
  • Vara i ett förhållande
  • Ha ett jobb
  • Ha vänner
  • Ha familj
  • Äga sitt boende
  • Ha en bil
  • Ha ett djur
... osv.

Om det var det och man inte hade det man anser sig ha rätt till, var ska men klaga, högre makter?
Jag vet inte om jag håller med. Citerar från Amnestys lista över de mänskliga rättigheterna enligt FN.

Angående familj:
"Fullvuxna män och kvinnor har rätt att utan någon inskränkning med avseende på ras, nationalitet eller religion ingå äktenskap och bilda familj."

Angående boende:
"Var och en har rätt att äga egendom, både enskilt och tillsammans med andra."

Angående jobb:
"Var och en har rätt till arbete, fritt val av sysselsättning, rättvisa och tillfredsställande arbetsförhållanden samt till skydd mot arbetslöshet."

Angående mat, bostad och jobb:
"Var och en har rätt till en levnadsstandard tillräcklig för den egna och familjens hälsa och välbefinnande, inklusive mat, kläder, bostad, hälsovård och nödvändiga sociala tjänster samt rätt till trygghet i händelse av arbetslöshet, sjukdom, invaliditet, makas eller makes död, ålderdom eller annan förlust av försörjning under omständigheter utanför hans eller hennes kontroll."

Huruvida de tillfredsställs i verkligheten är en annan sak, jag tänker på att du skrev uttryckligen om mänskliga rättigheter samtidigt som allt detta faktiskt står bland de mänskliga rättigheterna.

Om någon annan redan skrivit om detta så ber jag om ursäkt att jag upprepar saken.
 
Du missförstår nog marslows behovstrappa ordentligt. Den tar upp existentiella behov inte tekniska behov.

Att ta upp saker som mobiltelefoner är lite som att du behöver räkna upp kylskåp, vattenflaska/behållare, busskort, tvättmaskin mm som behov. Det som är på första trappan är mat och vatten, sen hur man får det eller hur det förvaras är mindre väsentligt för att stilla behovet.

Trappan är mer tidlös är att stoppa in mobiltelefoner - flaskpost, eldstäder-mikrovågsugnar eller lerkrukor - plastflaskor.

Jag tycker att i den här disskussionen så hänvisar man till Maslows behovstrappa, som inte är baserad på någon evidens utan mest en teori, för att kringgå sakdiskussionen.

https://fof.se/artikel/2014/3/galler-maslows-behovstrappa-fortfarande/

Man kan inte räkna exempelvis mobiltelefon till en lyxartikel, när den är helt avgörande för att kunna ta del av de samhällstjänster man har rätt till. Även för att täcka de mest basala behoven.
Man kan inte ena studen räkna viss teknik till ett lyx, för att sen nämna att det inte är relevant.

Maslows teori är i bästa fall väldigt generaliserande, i sämsta fall helt falsk. Det är inget man kan använda för att bestämma vilka grundläggande behov en människa faktiskt har.

Det räcker inte att tillfredställa de fysiska behoven, även psykiska behov måste tas med, annars är det lika stor risk att man blir psykiskt undernärd som an blir fysiskt undernärd.
 
Jag tycker att i den här disskussionen så hänvisar man till Maslows behovstrappa, som inte är baserad på någon evidens utan mest en teori, för att kringgå sakdiskussionen.

https://fof.se/artikel/2014/3/galler-maslows-behovstrappa-fortfarande/

Man kan inte räkna exempelvis mobiltelefon till en lyxartikel, när den är helt avgörande för att kunna ta del av de samhällstjänster man har rätt till. Även för att täcka de mest basala behoven.
Man kan inte ena studen räkna viss teknik till ett lyx, för att sen nämna att det inte är relevant.

Maslows teori är i bästa fall väldigt generaliserande, i sämsta fall helt falsk. Det är inget man kan använda för att bestämma vilka grundläggande behov en människa faktiskt har.

Det räcker inte att tillfredställa de fysiska behoven, även psykiska behov måste tas med, annars är det lika stor risk att man blir psykiskt undernärd som an blir fysiskt undernärd.
Ja Maslows trappa är en teori och generaliserande, men i teorin ingår inte mobiltelefoner, kylskåp, spisar vattenbehållare. Det handlar inte om om mobiltelefonen är lyx eller inte utan att den inte platsar på någon nivå i trappan, liksom vattenkrukor och mikrovågsugnar inte heller de ingår i teorin. Den går inte in på tekniska detaljer om hur man får maten levererad, tillagad eller serverad.
 
Jag vet inte om jag håller med. Citerar från Amnestys lista över de mänskliga rättigheterna enligt FN.

Angående familj:
"Fullvuxna män och kvinnor har rätt att utan någon inskränkning med avseende på ras, nationalitet eller religion ingå äktenskap och bilda familj."

Angående boende:
"Var och en har rätt att äga egendom, både enskilt och tillsammans med andra."

Angående jobb:
"Var och en har rätt till arbete, fritt val av sysselsättning, rättvisa och tillfredsställande arbetsförhållanden samt till skydd mot arbetslöshet."

Angående mat, bostad och jobb:
"Var och en har rätt till en levnadsstandard tillräcklig för den egna och familjens hälsa och välbefinnande, inklusive mat, kläder, bostad, hälsovård och nödvändiga sociala tjänster samt rätt till trygghet i händelse av arbetslöshet, sjukdom, invaliditet, makas eller makes död, ålderdom eller annan förlust av försörjning under omständigheter utanför hans eller hennes kontroll."

Huruvida de tillfredsställs i verkligheten är en annan sak, jag tänker på att du skrev uttryckligen om mänskliga rättigheter samtidigt som allt detta faktiskt står bland de mänskliga rättigheterna.

Om någon annan redan skrivit om detta så ber jag om ursäkt att jag upprepar saken.
Jag ställer samma fråga som jag ställt flera gånger i tråden och lämnar den sedan då den inte leder någon vart.

Var klagar jag om jag inte är lycklig? Vem är ansvarig? Om min lycka är en mänsklig rättighet är det banne mig min rätt att vara lycklig så var klagar jag om jag inte är lycklig?
 
Jag ställer samma fråga som jag ställt flera gånger i tråden och lämnar den sedan då den inte leder någon vart.

Var klagar jag om jag inte är lycklig? Vem är ansvarig? Om min lycka är en mänsklig rättighet är det banne mig min rätt att vara lycklig så var klagar jag om jag inte är lycklig?
Men vem har sagt att definitionen av rättighet är att du har möjlighet att ställa någon till svars om rättigheten inte uppfylls?
 
Ett problem eller om det är en halmdocka jag kan inte avgöra det är att definitionen av lycka. Om det är som TS menar nöjdhet/välbefinnande/meningsfullhet eller om det är den där korta känslan av eufori man emellanåt kan känna när något är extra bra.

Om vi inte kan vara överens om vad lycka som TS menade det i frågeställningen innebär blir det helt klart väldigt svårt att diskutera och rätt meningslöst.
 
Angående lycka så tycker jag att de mänskliga rättigheterna på ett rätt bra sätt tar upp konkreta saker som man behöver för att uppnå en slags lycka. Förutom de jag citerade i förra inlägget så står även dessa:
Var och en har rätt till vila och fritid, innefattande skälig begränsning av arbetstiden samt regelbunden betald ledighet.
[...]
1. Var och en har rätt att fritt delta i samhällets kulturella liv, att njuta av konst samt att få ta del av vetenskapens framsteg och dess förmåner.
2. Var och en har rätt till skydd för de ideella och materiella intressen som härrör från vetenskapliga, litterära och konstnärliga verk till vilka han eller hon är upphovsman.
[...]
Var och en har, i egenskap av samhällsmedlem, rätt till social trygghet, och är berättigad till att de ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter som krävs för hävdandet av hans eller hennes människovärde och utvecklingen av hans eller hennes personlighet, förverkligas genom nationella åtgärder och mellanfolkligt samarbete i enlighet med varje stats organisation och resurser.
Det inkluderar alltså fritid, utveckling av ens personlighet och kultur. Jag tycker att det är ett ganska bra recept på en slags lycka hos de flesta människor.


Givetvis ingår plikter och hänsyn i det också;

1. Var och en har plikter mot samhället, i vilket den fria och fullständiga utvecklingen av hans eller hennes personlighet ensamt är möjlig.
2. Vid utövandet av sina rättigheter och friheter får en person endast underkastas sådana inskränkningar som har fastställts i lag och enbart i syfte att trygga tillbörlig hänsyn till och respekt för andras rättigheter och friheter samt för att tillgodose ett demokratiskt samhälles berättigade krav på moral, allmän ordning och allmän välfärd.
3. Dessa rättigheter och friheter får inte utövas på ett sätt som är oförenligt med Förenta nationernas ändamål och grundsatser.
 
Jag vet inte om jag håller med. Citerar från Amnestys lista över de mänskliga rättigheterna enligt FN.

Angående familj:
"Fullvuxna män och kvinnor har rätt att utan någon inskränkning med avseende på ras, nationalitet eller religion ingå äktenskap och bilda familj."
Så länge du hittar någon annan som vill gifta sig med dig så har du rätt att gifta dig med vem du vill. Du har däremot ingen rättighet att staten hittar en partner åt dig.

Angående boende:
"Var och en har rätt att äga egendom, både enskilt och tillsammans med andra."
Du har rätt att få äga saker, det innebär inte att du faktiskt äger något alls eller att någon ger dig något att äga.

Angående jobb:
"Var och en har rätt till arbete, fritt val av sysselsättning, rättvisa och tillfredsställande arbetsförhållanden samt till skydd mot arbetslöshet."
Du har rätt att ta vilket jobb som helst men ingen rätt att få önskat jobb eller ett jobb alls.

Vad detta har för koppling till rätten att vara lycklig är mer än jag förstår, men det kanske inte var det du skrev om. Kanske du kan förtydliga vad listan syftar på i så fall?
 
Nej du behöver inte mobil för det, det blir klart trixigare men det finns folk som klarar sig utmärkt utan. Du kan leva utan en mobil men inte utan vatten, mat och skydd.

Missförstå mig inte nu, jag anser att alla i Sverige ska ha tillgång till mobil, men den mobiltelefoner är inget grundläggande behov på samma sätt som mat och vatten, den går inte att äta.
Man kan klara sig utan mobil, men det blir extremt mycket svårare, SPECIELLT om man behöver ordna med mat, vatten och skydd.
I ärlighetens namn behöver den genomsnittliga hemlösa personen en mobil mer än vad jag gör.

Jag har en adress man kan skicka post till, dit jag kan få kallelser till sjukvården och myndighetsmöten.
Jag vet var någonstans jag kan sova inatt och behöver inte jaga runt efter vem i vänkretsen som har en ledig soffa just ikväll. Jag behöver inte fylla i femton blanketter och söka trettio jobb i månaden för att få pengar. Jag behöver inte söka lägenheter över hela landet för att bli beviljad fortsatt jourboende så att jag har tak över huvudet. Hur ska man få de där jobbet och bostäderna om man inte kan bli ringa eller bli uppringd? Hur ska man kunna styra upp möten med barnens familjehem utan att telefon så att barnen får träffa sin förälder eller ens kunna ringa barnen ibland.

Livet blir galet krångligt utan telefon i Sverige dag, därmed inte sagt att socialtjänsten alltid kan eller ska se till att folk har en, men att förringa besväret är verklighetsfrånvänt
 
Man kan klara sig utan mobil, men det blir extremt mycket svårare, SPECIELLT om man behöver ordna med mat, vatten och skydd.
I ärlighetens namn behöver den genomsnittliga hemlösa personen en mobil mer än vad jag gör.

Jag har en adress man kan skicka post till, dit jag kan få kallelser till sjukvården och myndighetsmöten.
Jag vet var någonstans jag kan sova inatt och behöver inte jaga runt efter vem i vänkretsen som har en ledig soffa just ikväll. Jag behöver inte fylla i femton blanketter och söka trettio jobb i månaden för att få pengar. Jag behöver inte söka lägenheter över hela landet för att bli beviljad fortsatt jourboende så att jag har tak över huvudet. Hur ska man få de där jobbet och bostäderna om man inte kan bli ringa eller bli uppringd? Hur ska man kunna styra upp möten med barnens familjehem utan att telefon så att barnen får träffa sin förälder eller ens kunna ringa barnen ibland.

Livet blir galet krångligt utan telefon i Sverige dag, därmed inte sagt att socialtjänsten alltid kan eller ska se till att folk har en, men att förringa besväret är verklighetsfrånvänt

Jovisst, du kan räkan upp 50 prylar till du inte klarar dig utan i dagens samhälle, de passar ändå inte in i Maslows teori då den inte tar upp det tekniska hur man ska få förvara och få i sig maten. Det är Maslowstrappa jag diskuterat här och vad som ingår i den, där ingår inte tekniska prylar överhuvudtaget.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 758
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 151
Senast: manda
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 160
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 020
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp