Är det bara att leva med?

Jag är en nattuggla. Jag kan såklart titta på allt det där på dagarna (och gör det ibland med) men även om jag går och lägger mig tidigare än min egen biologiska klocka (som är runt 02-03) så somnar jag inte. Min bästa tid är att sova mellan 03-11. Då funkar jag bäst. Därför har jag också ett jobb som till största delen är kvällsjobb så jag kan följa min egen tid så mycket det går. De gånger jag måste jobba dag, går jag upp runt 7.30 och det känns för mig som mitt i natten. Jag funkar mycket dåligt hela förmiddagen och måste sova 1-2 timmar middag när jag kommer hem för att må bra. Jag försökte i närmare 5 år att jobba som "normala" människor men var konstant trött. Sen ca 8 månader jobbar jag åter kvällar mest och orkar mycket mer. Bara på lite andra tider än vad de flesta tycker är "normalt".

Det är svårt att göra om en nattmänniska till dagmänniska. Alla passar inte i måndag-fredag 9-5 rollen.

Och jag är 48 år gammal så inte hänger det på åldern heller.

Jag är definitivt inte någon dagmännsika själv heller, jag är inte vaken föränn vid 12 tiden men det beror på min MS som gör att jag sover skit och tar långt tid på mig att vakna. Jag sover själv bäst efter kl 5-6 på mornarna men det beror nog bara på att jag är så utmattad i kroppen då så jag helt enkelt slocknar.

Men jag roar mig inte med att titta på serier mm hela nätterna igenom, jag sover men jag sover dåligt.

Jag har aldrig ens påstått att jag är en morgon eller dagmänniska!

Någon annan som har liknande problem? Har ni kommit fram till en lösning?

Jag har haft det så. En sambo som kunde sova hur länge som helst o jag gick o väntade på att han skulle orka masa sig upp. Han är ett ex idag. 5 år tog det och sedan var det över. Idag undrar jag varför jag höll ut så länge som jag gjorde. Nu var inte sömnförskjutningen enbart orsaken till varför jag lämnade utan det fanns annat också MEN det ständiga väntandet, etc var en stor bidragande orsak. Sova är en sak, men att visa noll respekt för mig o för vårat förhålland...no way.

Han vill också göra saker ihop också. det är mest det att han tycker det kan vänta tills han har klivit upp. Vilket inte är så roligt nu på vintern för då är det ju mörkt när man väl kan hitta på saker… Planerar man något ihop ska det vara något man köpt t.ex. biljetter till för att han ska gå upp. Allt annat kan vänta tills han vaknar :-/

De här raderna fick mig att börja fundera över hur det ligger till med hans respekt för erat förhållande och dig? Just att allt ni ska göra kan vänta till hans vaknar, till han orkar masa sig upp.

Helt ärligt, det är väl bara att hitta på något annat med någon annan när sambon sover?
Har han naturligt sådan dygnsrytm att han helst vill vara vaken sent så förstår jag att han är trött när han är ledig och passar på att sova om han jobbar normala arbetstider i vanliga fall. Det säkert lika lätt för honom att anpassa sig till ts dygnsrytm som det är för ts att anpassa sig efter honom.

Min sambo är lagd åt hållet att sova mycket. Han kan lätt sova till ett, två på dagarna, trots att han gått och lagt sig vid 12-1 på natten. Ungefär då brukar jag sparka upp honom. Han har blivit bättre dock, före la han sig vid 4-5 och gick upp 15-16. Jag satte ner foten för ett antal år sedan att jag inte kan leva mitt liv med den dygnsrytmen. Han blev dessutom helt förstörd av det utan att riktigt inse det. I somras sa jag till honom att göra en sömnutredning eftersom han envisades med att sova 2-3 timmar varje eftermiddag efter jobbet, eller till och med på helgerna efter att ha sovit till 12-13. Det visade sig att han har rätt svår sömnapné. På 6 timmar hade han 600 uppehåll över 10 sekunder. Nu upplever jag honom som piggare efter att han fått en cpap-maskin.

Jag är definitivt inte någon dagmännsika själv heller, jag är inte vaken föränn vid 12 tiden men det beror på min MS som gör att jag sover skit och tar långt tid på mig att vakna. Jag sover själv bäst efter kl 5-6 på mornarna men det beror nog bara på att jag är så utmattad i kroppen då så jag helt enkelt slocknar.

Men jag roar mig inte med att titta på serier mm hela nätterna igenom, jag sover men jag sover dåligt.

Jag har aldrig ens påstått att jag är en morgon eller dagmänniska!
Och vi som inte sover kollar på serier eller tv. Det är ju liksom vår dag.

Tack alla som svarat! Jag har fått massor att tänka på både hur jag själv ska ställa mig till det som är och hur jag ska ta upp det med honom.

Som jag har sagt tidigare har jag en massa annat jag kan göra och andra att umgås med innan han vaknar, men det är trist att inte kunna hitta på något med honom. Jag har tagit till mig det ni skrivit och ska prata med honom om det. När jag tar upp något med honom så är han verkligen bra på att lyssna och försöka förbättra (vilket jag också så klart också försöker med när han tar upp något som han tycker är ett problem), men till just det här har vi kommit till en punkt där vi står still. Nu har jag fått lite nya tankar och lite mer idéer på hur man kan prata om det!

Tack alla som svarat! Jag har fått massor att tänka på både hur jag själv ska ställa mig till det som är och hur jag ska ta upp det med honom.

Som jag har sagt tidigare har jag en massa annat jag kan göra och andra att umgås med innan han vaknar, men det är trist att inte kunna hitta på något med honom. Jag har tagit till mig det ni skrivit och ska prata med honom om det. När jag tar upp något med honom så är han verkligen bra på att lyssna och försöka förbättra (vilket jag också så klart också försöker med när han tar upp något som han tycker är ett problem), men till just det här har vi kommit till en punkt där vi står still. Nu har jag fått lite nya tankar och lite mer idéer på hur man kan prata om det!
Väldigt smidigt om ni skaffar bebis, han tar nattpasset och du dagpasset och båda får sova:-)

Hästar hemma för den delen också, han matar kväll och du morgon :-D

Det har jag faktiskt tänkt på som en stor fördel :D Redan nu tar han alla kvällsrundor med hundarna och jag tar morgonrundorna.
Skaffar ni två ungar är det faktiskt ganska många år, skaffar ni fler ännu fler år. Alltså det är ju en fråga som ni aldrig kommer diskutera, dvs vem tar nattpasset eller vem tar Morgonpasset? Dvs en mindre grälanledning

Skaffar ni två ungar är det faktiskt ganska många år, skaffar ni fler ännu fler år. Alltså det är ju en fråga som ni aldrig kommer diskutera, dvs vem tar nattpasset eller vem tar Morgonpasset? Dvs en mindre grälanledning
Ja, det låter ju toppen, att sopa en konflikt under mattan för att det nog funkar när man får barn :up:

Men jag gissar att det där mest var på skämt.

Väldigt smidigt om ni skaffar bebis, han tar nattpasset och du dagpasset och båda får sova:-)

Hästar hemma för den delen också, han matar kväll och du morgon :-D

Haha, precis vad jag själv tänkte!

Jag förundras ibland över hur olika sömnvanor/ behov som det finns. Jag har en arbetskamrat som alltid lägger sig efter Sportnytt och som stiger upp före 7 på helgerna. What?! För att jag ska stiga upp före 7 en helg så skulle det nog handla om en privatlektion för Kyra! Eller att någon av barnen hade en aktivitet den inte vill missa.
Bekanta med barn som träffar sina vänner och äter middag vid kl 16 för det är då bekvämt och skönt att åka hem kl 9 och lägga barnen. Hos oss träffas vi senare och sedan somnar barnen på en random filt eller soffa om de blir trötta innan vi åker hem på småtimmarna.
Kan bara tacka min lyckliga stjärna att jag hittat en karl med vettig dygnsrytm, nämligen lika som min! ;)

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 600
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 962
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar