Använda icke godkända hingstar????

Ang Chigago Z så kan man väl likna honom med Malubet, det var ju samma situation där, specialbegåvning med kasst benställ, dock verkar det inte vara särskilt många som tvekade på att använda honom :crazy:

Jag tycker dock att både Chicago och Malubet är synnerligen intressanta hingstar, med tanke på hoppförmåga och stam skulle jag kunna tänka mig att använda dem i framtiden.
Dock vill jag vänta minst 5-6 år så man ser vad avkommorna faktiskt nedärver.
Nedärver de inte benställen så ser jag inget hinder att använda Chigaco trots att han bara är avelsvärderad..

Sen är det ju skillnad på avelsvärderad och avelsvärderad, gå hingsten bruksprovet och där inte blir godkänd har det ju ändå fått en riktig bedömmning av domare som bedömmer hingstens framtid inom halvblodsaveln.
sen kan man ju även göra en avelsvärdering via SH där man inte behöver göra särskilt mycket för att hingsten skall få betäcka.
Zeb till exempel har väl gjort den senare då han inte får delta i det "vanliga" bruksprovet då han inte har gröna papper - så ledes en "otillåten korsning.

Rätta mig väldigt gärna om jag har fel ;)

Eh?? inte klarade hingst provet? Han är den högst bedömde hingt i hoppning med 10 10. Det han inte klarade av var exteriören. Hoppar gör han!

Re: Chabloon

Jepp, skrämmande att han inte blev godkänd vid visningarna :mad: Han har placeringar i alla dicipliner i svår klass och har lämnat både svårklass hästar i dressyr, hoppning och fälttävlan.

Han ansågs ha för omodern typ och fick endast 7:a på traven vid premieringarna. Samme häst fick 10 på sin ökade trav vid tävling i Tyskland :confused: :confused:

Avkommorna håller mycket hög standard och är högställda och har mer än modern typ idag.

Rent buffel och båg och bedömingsnämnden blev utbuade när de gav hans utlåtande!!

Tja, Zeb finns ju fortfarande! Och han har betäckt många ston, även halvblodsston. Att han bara är avelsvärderad har enbart med stamtavlan att göra, den är inte fullständig. Han har aldrig försökt sig på bruksproven, så han är INTE kasserad därifrån! Han fick 38p exteriört.

En av Zebbes mer namnkunniga avkommor är väl Texas som Anna Hassö tävlade i fälttävlan.

Zeb har avkommor som har placeringar i MSV och CNC* fälttävlan, 1,20 hoppning och LA Dressyr (än så länge). Även som har fölbedömts med 46 poäng!

Säkerligen inte tillräckliga meriter för somliga härinne. ;)

Fast det finns många hingstar som inte det svenska avelsförbundet ens skulle titta på och de är ju faktiskt några av världens bästa tex King of Diamond och Clover Hill bloden.

Jag anser:
Det finns så många bra godkända hingstar, flera gånger med samma linjer representerade att det är omöjligt att ursäkta användandet av en icke godkänd hingst.

Varför i hela världen skall man använda en icke godkänd?
För att trotsa? Visa att man kan? -"Jag bestämmer själv"....sa femåringen....

...Kan komplettera med...

Överste Cristy IG har lämnat Kapten Cristy som tjänat 1.1 millle

Western Winner som lämnat Lill Adolf (född 2000) intjänat 1,7 mille

:..kommer säkert på fler..

.....och då undrar jag varför man inte får bestämma själv :confused:

Avelsvärderingen i Sverige går i graven snart..att få nådiga nicken är i många fall en eloge till klubben för inbördes beumdran :crazy:
Jag vet flera hingstar vars tillstånd, eller icke tillstånd är helt åt helvete...t ex en hingst som King Conch får inte betäcka i Sverige längre :crazy:

Varför??? Ja, det vet ingen mer än avelsvärderingen :mad:

Ja, Irish blodet måste man akta sig nogsamt för !

Själv skulle jag GÄRNA ha en en Clover Hill märr för att göra hoppehästar med ! Satan i gatan vad de kan hoppa !

Det måste vara Ekeröds Blixten du menar? Han är prickig, är iofs efter Irco Macro (som är efter Irco Marco) men det måste ju vara den hingsten du tänkte på. Var & tittade på ett par ponnyer som är efter honom...

Nej, fölbedömningar på 46 p är inget att hänga i julgranen, knappt 1,20-hoppning heller. Dressyren tycker jag inte heller kan räknas som något 'stort'; fälttävlan ska jag inte uttala mig om, för det vet jag inte så mycket om.

Håller med dig. Att den bästa avkomman placerat sig i msv tycker jag inte är mycket att hänga i julgranen.

Jämför med Robin Z, (idag)två avkommor i hopplandslaget som deltar i både OS och VM.

Eller om man pratar om yngre hingstar: Quite Easy vars avkommor gått så bra i unghästtesten och en relativt stor bunt föl fått 48 p eller mer. Eller till exempel Bugatti Hilltop, som i somras var far till en relativt stor mängd 50-poängsföl.

Helt sant, många duktiga hingstar har inte godkänd stam men borde ju kunna godkännas på meriter. Kan man inte regga avkommorna i en annan stambok än ASVH? Lilleman får ju reggas i oldenburgerregistret om vi vill istället för hos ASVH, inte för att vi planerar att göra det.

Jamen, varför måste man blanda in halvblod i det hela? Eftersom IS hästar är så bra, varför inte ta hästar med sådant blod och avla på? Måste man ta det sto som man råkar ha?

lånar knapp :)

för min del har jag ingen större rädsla för avelsvärderade men icke godkända hingstar, är sisådär insatt i halvblodsavlen men hade gärna betäckt med Chicago Z. undersökningar (fråga inte efter källan, har bara anteckningar från föreläsningar) visar att benställ faktiskt inte påverkar prestation så mycket som folk tror.

jag kan komma på två hingstar "inom min ras" som varit "icke godkända"

1. Penwisg Llew - welsh mountainhingst, nu nästan oslagbar i ring, varit IG länge.

2. Simberg Hip Hop - welshponnyhingst, avelsvärderad 1999 och IG, men använd i avel iaf. jag har sett flera avkommor efter honom som sett mycket imponernade ut. nu 2004 blev han godkänd :idea:

"Det är på avkommorna man bedömer materialet..." :cool: :devil:

Det är väl inte så mycket prestationen som sitter i benstället som ev. hållbarhet? Risken för dålig hållbarhet ökar ju med felaktigt benställ, sen finns det ju som alltid grader i helvetet. :D

Exakt! Utan ben, ingen häst. Det spelar ju ingen roll HUR mycket kapacitet en häst har om den inte HÅLLER, åtminstone inte för mig. Till exempel är ett sto som gör fina tävlingsresultat som sexåring men som 'går sönder' vid tio års ålder inte av intresse för mig. Jag tycker inte att man behöver kompromissa prestation och hållbarhet, så pass bra material har vi och har vi tillgång till i Sverige.

Fast några av världens bästa fälttävlansryttare letar hästar som är något inåttåade :o Just för att de hästarna visat sig ha betydligt mindre benägenhet att få senskador. Liksom travet i USA.

Kan verkligen inte hålla med dig, med tanke på att de allra flesta uppfödare använder sina icka använda ston så vet man inte om de håller eller inte eller ens är lämpliga som tävlingshästar. Jag tar mycket hellre ett sto som tävlat till 10års ålder än en oprövad 4 åring

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 452
Senast: ildiko
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 566
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 308
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar