Ännu en gång har en inkompetent jägare varit i farten.

Fast under de två första veckorna av jakten tycker jag man kan hålla sig borta från skogen (nu snackar vi älgjakten). Hur det än är är skogen någons egendom och de sköter den så det bla ens finns stigar. De två veckorna tycker jag inte man behöver hävda sin rätt.

Dessutom är det inte alltid man jagar hela veckan, dvs har man odlat ett bra förhållande till jaktlagen och jaktledarna så är det bara att ringa och kolla vilka dagar de är ute.

Jag jobbade med provtagning en hel höst och missade bara två dagar. Då var jag i ett område med tre jaktlag. Jaktledarna var så glada att jag ville ha en dialog att de tillslut ringde mig varje kväll så kunde jag välja vart jag skulle vara nästa dag. Win-win.

En gång var det tom en småviltjägare som flyttade sig när vi kom och skulle ta prover :D Det lönar sig att snacka lite med folk.

Gudarna ska veta att jag har försökt. Men när man hållit sig undan från skogen (har ingen ridbana så det blir alltså inget jobb för hästarna då) i ett par dagar och det varit tyst så ger man sig till slut ut och då är de minsann där och skickar iväg en. Jag har verkligen försökt att komma på något system (typ sätt upp en tygbit vid min gård så vet jag och kan anpassa mig.

Jag får inte ut någonting av att bråka med jägare och gör det inte heller. Däremot vore det skönt med lite hänsyn åt båda håll kan jag tycka.

Gudarna ska veta att jag har försökt. Men när man hållit sig undan från skogen (har ingen ridbana så det blir alltså inget jobb för hästarna då) i ett par dagar och det varit tyst så ger man sig till slut ut och då är de minsann där och skickar iväg en. Jag har verkligen försökt att komma på något system (typ sätt upp en tygbit vid min gård så vet jag och kan anpassa mig.

Jag får inte ut någonting av att bråka med jägare och gör det inte heller. Däremot vore det skönt med lite hänsyn åt båda håll kan jag tycka.

Ja, som de gör är det ju idiotiskt. De borde ju vara glada att man vill ha en dialog.

Eftersom jag är ute i skogen i yrket och vi har undersökningstillstånd samt arbetsplan har jag rätt mycket i ryggen för att trycka på min rätt att vara ute. Jag väljer att inte göra det till någon konflikt, ingen kommer att vinna på det.

Jag förstår att det är vansinnigt irriterande att försöka få till någon form av system för att veta om/när/var jakt pågår och inte få någon respons på det, och sedan ändå bli utskälld när man rider i skogen :mad:

Det verkar väldigt osmidigt gjort av jaktlaget... :crazy: I vårat jaklag så är älgjakten oftast bara en veckan, ibland bara ett par dagar.. Förra året drog det ut lite tyvärr men året innan sköt de fullt till lunch dag två.. Då hade de bara hunnit med två områden av fyra... ;) Här ser det oftast ut så att de jagar ett område dag 1, dag 2 flyttar de till ett helt annat område vilket gör att de som bor i närheten bara bli hindrade att ta sig ut i skogen en dag... Det sätt upp skyltar med "jakt pågår" på alla omgivande vägar och tas ner på kvällen, alltså väldigt lätt för alla att se var det jagas och när det inte jagas. När vi jagar småvilt med hagel så har vi inte riktigt samma rutiner men å andra sidan så är det en väldigt annorlunda jakt jämfört med älgjakten. Men vi har aldrig kört iväg någon från skogen utan det brukar istället bli gemensam fika en stund. ;)

Det verkar väldigt osmidigt gjort av jaktlaget... :crazy: I vårat jaklag så är älgjakten oftast bara en veckan, ibland bara ett par dagar.. Förra året drog det ut lite tyvärr men året innan sköt de fullt till lunch dag två.. Då hade de bara hunnit med två områden av fyra... ;) Här ser det oftast ut så att de jagar ett område dag 1, dag 2 flyttar de till ett helt annat område vilket gör att de som bor i närheten bara bli hindrade att ta sig ut i skogen en dag... Det sätt upp skyltar med "jakt pågår" på alla omgivande vägar och tas ner på kvällen, alltså väldigt lätt för alla att se var det jagas och när det inte jagas. När vi jagar småvilt med hagel så har vi inte riktigt samma rutiner men å andra sidan så är det en väldigt annorlunda jakt jämfört med älgjakten. Men vi har aldrig kört iväg någon från skogen utan det brukar istället bli gemensam fika en stund. ;)

Lite smartare skyltsystem än häromkring. Här dyker det upp skyltar i gryningen 1 oktober och de lyder "Jakt pågår 1 oktober-28 februari" (oavsett om jaktsäsongen startar 1 oktober eller ej). Väldigt lätt att hålla koll på när och var de jagar....not.

Ja, det är jättetråkigt. Det är självklart för mig att låta hästen kunna vila en dag eller två men om jaktlaget "tar paus" så är det ju perfekt för mig, som ofta är ledig dagtid eftersom jag jobbar skift, att kunna planera in mitt ridande.

Jag har full förståelse för att människor kan göra fel. I stundens hetta förstår jag att det är lätt att ta fel på en röd hund och en röd räv. Man kan tycka att det borde ringa någon klocka om kroppsformen och storleken men vad vet jag.
När det hade setts en björn nere i mina hemtrakter (ovanligt där nere) blev min musblacka fjordkorsning med mig trallandes på ryggen travandes längs en skogsväg tagen för en björn.. Så folk ser det de vill se. Nu var det visserligen ingen jägare som såg oss, men personen som fick syn på oss blev tillräckligt rädd och säker på sin sak för att ringa både viltspårare, jägare och lokaltidningen.

Håller för övrigt med om att hundar inte kollar Facebook..

Det är hemskt det so hänt, men varken jägare eller hundägare ska väl dömas baserat på en kvällstidnings artikel?

Det är som sagt jättemärkligt om de inte använder sig av torn, jag har inte stött på ett enda jaktlag som inte har torn. Jag har så klart inte varit i alla jaktlag i Sverige, men det är mer regel än undantag.
Dock står ju tornen inte alltid så att man ser dem längs med vägar och stigar, utan mer mitt i skogen.
De smälter ju ofta in väl i naturen, så att man har svårt att hitta dem även om man vet mycket väl vart de står :p

Senast jag stötte på jägare här så stod de nere i krondiken ute på en stor slätt. Inga kulfång i sikte. De passade på en älgko, så det var inte tal om fågeljakt heller.

Jag har full förståelse för att människor kan göra fel. I stundens hetta förstår jag att det är lätt att ta fel på en röd hund och en röd räv. Man kan tycka att det borde ringa någon klocka om kroppsformen och storleken men vad vet jag.
När det hade setts en björn nere i mina hemtrakter (ovanligt där nere) blev min musblacka fjordkorsning med mig trallandes på ryggen travandes längs en skogsväg tagen för en björn.. Så folk ser det de vill se. Nu var det visserligen ingen jägare som såg oss, men personen som fick syn på oss blev tillräckligt rädd och säker på sin sak för att ringa både viltspårare, jägare och lokaltidningen.

Det är hemskt det so hänt, men varken jägare eller hundägare ska väl dömas baserat på en kvällstidnings artikel?
:laugh::laugh:

:rofl:

Nå, vad sa lokaltidningen? :D

Det kan vara så att vi pratar om varandra helt enkelt, för mig blir det väldigt märkligt när någon skriver:

I och med att jag själv är jägare och känner väldigt många jägare så är det rätt svårt att förstå hur man kan "döma" ut en hel grupp. Om en icke hundmänniska som du "umgås" med kommer fram till dig och säger "Jag litar inte på hundägare alls" så tror jag att du skulle försöka peka på att det visst finns hundägare det går att lita på. Säg att jag inte hade reagerat istället, det gör ju att jag håller med om påstående att jägare inte går att lita på och det kan jag inte heller göra.

Fast folk är över lag idioter. Jägare är alltså över lag beväpnade idioter. Självklart finns det jättebra och kloka jägare, men jag har svårt att tro att de skulle vara i majoritet i den gruppen när de inte är det i någon annan.

Folk är folk är folk. Är galningar ;)

Fast under de två första veckorna av jakten tycker jag man kan hålla sig borta från skogen (nu snackar vi älgjakten). Hur det än är är skogen någons egendom och de sköter den så det bla ens finns stigar. De två veckorna tycker jag inte man behöver hävda sin rätt.

Fast det finns ju flera resurser i skogen som är väldigt tidsbegränsade - svamp till exempel. Jag har väldigt svårt att köpa att jag ska låta bli kantarellerna för att det kommer stockholmare och ska leka jägare här.

Jag förstår att det är vansinnigt irriterande att försöka få till någon form av system för att veta om/när/var jakt pågår och inte få någon respons på det, och sedan ändå bli utskälld när man rider i skogen :mad:

Men det är ju mer regel än undantag! Det enda laget som hade skyltar vid infarterna till sitt område satte upp dem i början av jakten och lät dem sitta uppe i tre månader. Inte så hjälpsamt. När jag pratat med ledarna när vi stött på varandra ute så är det inte det minsta intresserade av att skylta eller informera, de vill bara att vi ska fara åt fanders och låta dem ha sin lekplats ifred.

Men det är ju mer regel än undantag! Det enda laget som hade skyltar vid infarterna till sitt område satte upp dem i början av jakten och lät dem sitta uppe i tre månader. Inte så hjälpsamt. När jag pratat med ledarna när vi stött på varandra ute så är det inte det minsta intresserade av att skylta eller informera, de vill bara att vi ska fara åt fanders och låta dem ha sin lekplats ifred.

Upplever samma problem. Män (för det är företrädesvis män) med köpt plats i jaktlag anländer och anser från dag ett att de äger skogen. För de har minsann betalat!
Samarbete är det inte tal om och vid ett tillfälle sköt en av dessa panthjärnor på min äldsta Schäfer. Tack och lov satte sig kulan i tallen bredvid. Orsak?
Han trodde det var en varg. Helt blind jägare alltså. Till saken hör att det inte inte ens var någon licensjakt beviljad.

När vår katt försvann efterlyste vi den också på facebook. Inte för att vi trodde Affe skulle läsa facebook utan för att folk i området gör det.
Det uteslöt inte heller att vi knackade dörr hos alla i området, letade i skog och byggnader (alla tolv dagarna) eller polisanmälde försvinnandet i hopp om att någon lämnade i honom.

Spekulerar du inte väldigt mycket om hunden nu?
Vad vet vi om de har ringt runt? Kanske ingen svarade?
Det är faktiskt helt ointressant om hunden rymt eller andra orsaker. Problemet ligger fortfarande i att någon sköt utan att veta vad den sköt på.
Visst är det ett problem om man skjuter fel, oavsett om det är fel djur, eller på fel tid eller plats.

Att veta (inte tro) vad man siktar på är extremt viktigt.

Men i artikeln saknas information om att man letat efter hunden, eller att man anmält hunden försvunnen till polisen redan när den rymde, därför lämnas utrymme för spekulationer.

Det hade varit naturligt för mig att läsa något i stil med: "vi var ute och letade och ropade flera timmar och körde runt med bil för att leta", och/eller "vi ringde och knackade på hos grannarna för att höra om de sett till hunden".

Jag har själv råkat ut för "hund som hastigt lämnat gårdsplanen" i ett obevakat ögonblick. Men då har jag letat och ropat och fått hem hunden.
Jag har också hjälpt både grannar som råkat ut för samma sak att leta, och t.o.m. främlingar som "tappat" hunden i samband med kisspaus vid bilresa.
Jag har också plockat upp förrymda hundar. En gång på länsvägen, när jag såg en hund vid vägen, och så alldeles för många "jakthundar" ("Stockholmsjägares" otränade hundar som virrar bort sig och inte kommer på inkallning) som dykt upp på gården.
Givetvis har jag då kontaktat polisen eller jaktlaget...

Att överhuvudtaget "gå och lägga sig" och inte kontakta polisen, när man skjutit en hund, lämnar också utrymme för spekulationer. Kanske behövde man sova ruset av sig?

Visst är det ett problem om man skjuter fel, oavsett om det är fel djur, eller på fel tid eller plats.

Att veta (inte tro) vad man siktar på är extremt viktigt.

Men i artikeln saknas information om att man letat efter hunden, eller att man anmält hunden försvunnen till polisen redan när den rymde, därför lämnas utrymme för spekulationer.

Det hade varit naturligt för mig att läsa något i stil med: "vi var ute och letade och ropade flera timmar och körde runt med bil för att leta", och/eller "vi ringde och knackade på hos grannarna för att höra om de sett till hunden".

Jag har själv råkat ut för "hund som hastigt lämnat gårdsplanen" i ett obevakat ögonblick. Men då har jag letat och ropat och fått hem hunden.
Jag har också hjälpt både grannar som råkat ut för samma sak att leta, och t.o.m. främlingar som "tappat" hunden i samband med kisspaus vid bilresa.
Jag har också plockat upp förrymda hundar. En gång på länsvägen, när jag såg en hund vid vägen, och så alldeles för många "jakthundar" ("Stockholmsjägares" otränade hundar som virrar bort sig och inte kommer på inkallning) som dykt upp på gården.
Givetvis har jag då kontaktat polisen eller jaktlaget...

Att överhuvudtaget "gå och lägga sig" och inte kontakta polisen, när man skjutit en hund, lämnar också utrymme för spekulationer. Kanske behövde man sova ruset av sig?
Jag väljer att inte spekulera i vad hundägarna gjort elller inte gjord. Heller inte om jägaren var full. Tycker det räcker att disskutera utefter den infon som finns i artikeln.

Senast jag stötte på jägare här så stod de nere i krondiken ute på en stor slätt. Inga kulfång i sikte. De passade på en älgko, så det var inte tal om fågeljakt heller.

Ja, som sagt, idioter finns överallt, det tror jag inte att någon nekat till.

Har läst nyss att hunden var vid en rävåtel mitt i natten och ingen ägare nära......det känns ju lite märkligt och kan vara en förklaring, även om en jägare ändå ska ha stryk för att denne inte tar reda på vad han skjutit.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Synd att mina fördomar om den här människan hade rätt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 625
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur