Fast under de två första veckorna av jakten tycker jag man kan hålla sig borta från skogen (nu snackar vi älgjakten). Hur det än är är skogen någons egendom och de sköter den så det bla ens finns stigar. De två veckorna tycker jag inte man behöver hävda sin rätt.
Dessutom är det inte alltid man jagar hela veckan, dvs har man odlat ett bra förhållande till jaktlagen och jaktledarna så är det bara att ringa och kolla vilka dagar de är ute.
Jag jobbade med provtagning en hel höst och missade bara två dagar. Då var jag i ett område med tre jaktlag. Jaktledarna var så glada att jag ville ha en dialog att de tillslut ringde mig varje kväll så kunde jag välja vart jag skulle vara nästa dag. Win-win.
En gång var det tom en småviltjägare som flyttade sig när vi kom och skulle ta prover Det lönar sig att snacka lite med folk.
Gudarna ska veta att jag har försökt. Men när man hållit sig undan från skogen (har ingen ridbana så det blir alltså inget jobb för hästarna då) i ett par dagar och det varit tyst så ger man sig till slut ut och då är de minsann där och skickar iväg en. Jag har verkligen försökt att komma på något system (typ sätt upp en tygbit vid min gård så vet jag och kan anpassa mig.
Jag får inte ut någonting av att bråka med jägare och gör det inte heller. Däremot vore det skönt med lite hänsyn åt båda håll kan jag tycka.