Ännu en gång har en inkompetent jägare varit i farten.

Tvärt om tillhör ju många jägare den absolut mest privilegierade gruppen av dem alla, medelålders vita män med mycket makt i samhället både på individnivå och som lobbyorganisation.

Det är knappast synd om dem.

Idagens samhälle där jaktens vara eller icke vara diskuteras väldigt hetsigt så ÄR för faktum jägarna en utsatt grupp för obefogat hat där det minsta misstag lyfts till obefogade proportioner. Vi lever i ett samhälle där eftersöksjägare kan måste leva under skyddad identitet bara för att de gör sitt jobb, där misstagen sprid som löpeld och få kan visa någon som helst hänsyn till den mänskliga faktorn. Den här tråden är ett ganska bra exempel, Sedan behöver man inte tycka att det är synd om dem för det om man inte vill då det precis som du säger är majoriteten vita män med andra privilegier.

Majoritet här där jag bor är dock över medelåldern och enligt samhället ganska fattiga (ett hus kostar är oftast mellan 50 och 150 000kr -en gård med flera bostadshus utan friström och skog ligger på ca 300 000kr men att sälja är oavsett omöjligt) och någon makt har de överhuvdtaget inte mig veterligt men det är ju väldigt bundet till var man lever i Sverige.

Om vi återgår till att man bara får jaga på egen mark (bondejakten 1789), och begränsar antalet jaktgäster som får tas emot per tidsenhet, stoppar "3 dagars jägarexamen", och radikalt begränsar till vem/vilka jakt får arrenderas ut, så kommer vissa delar av Sverige bli mycket trevligare ställen att jaga på.
Det här kan jag faktiskt hålla med om, i vårat jaktlag så måste man ha anknytning till marken för att få bli medlem, det krävs visserligen inte att man äger mark själv men man måste bo i närheten alternativt ha nära anknytning på annat sätt, ungefär barn som flyttar hemifrån men har föräldrarna kvar kan vara ett alternativ. Om man tittar till statistiken så har vi lite gästkort, men om man tittar på vilka som använder dem så är det uteslutande "grannjägare" som antingen har en hund som behövs eller som man jagar på varandra marker för att det är trevligt att umgås.

Det är som sagt jättemärkligt om de inte använder sig av torn, jag har inte stött på ett enda jaktlag som inte har torn. Jag har så klart inte varit i alla jaktlag i Sverige, men det är mer regel än undantag.
Dock står ju tornen inte alltid så att man ser dem längs med vägar och stigar, utan mer mitt i skogen.
De smälter ju ofta in väl i naturen, så att man har svårt att hitta dem även om man vet mycket väl vart de står :p

Här i fjällen används inte torn...
Det jagas inte vid vägar heller...

* Jenny *

Vår granne sköt en hund.....
Det är hans jobb, och han skjuter nog 50-60 rävar/år.
Ändå sköt han en hund....
De kom två "rävar" till åteln och han siktade länge på den ena, men så gick den ut ur lampskenet, så jägaren vända bara pipan mot den "räv" som satt om mumsade för fullt.
Pang! De va en annan grannes hund.
Hunden blev skadad i ett framben, men sprang hem i alla fall. Jägaren åkte fort som attan dit och väckte familjen som inte hade en aning om att hunden varit på rymmen. Hon rymmer nämligen aldrig! Men just denna gång hade hon följt en rävkompis på en nattlig promenad runt byn.
Ägare och jägare slängde hunden i bilen och åkte 12 mil till närmaste veterinär, som mirakulöst lagade ihop hunden!
Allt polisanmäldes, och jägarens försäkring tog hela veterinärräkningen:bow:

Nu har det gått 4 månader och hunden är frisk:)
Hunden är en blandras av spetshundtyp, inte sååååå lik en räv, men som situationen var, var det nog lätt att se fel.
Som jag ser det,, brast jägaren i uppmärksamhet, och ägaren tog inte sitt hundägaransvar på allvar eftersom hunden fick ligga lös ute på gården på nätterna, men de hela var en olycka och olyckor sker. Även om vi har livrem, och hängslen, hjälm, och flytväst. :angel:

* Jenny *

Det här kan jag faktiskt hålla med om, i vårat jaktlag så måste man ha anknytning till marken för att få bli medlem, det krävs visserligen inte att man äger mark själv men man måste bo i närheten alternativt ha nära anknytning på annat sätt, ungefär barn som flyttar hemifrån men har föräldrarna kvar kan vara ett alternativ. Om man tittar till statistiken så har vi lite gästkort, men om man tittar på vilka som använder dem så är det uteslutande "grannjägare" som antingen har en hund som behövs eller som man jagar på varandra marker för att det är trevligt att umgås.

Jag tror att det är väldigt bra. Har man anknytning till marken känner man ett större ansvar för den viltvårdande aspekten och att markerna långsiktigt ska må bra, inte att man kortsiktigt ska få skjuta så många djur som möjligt.

Jag kan inte säga att jag tycker att jägare är en utsatt grupp. Jag känner till fallet med eftersöksjägaren som avlivade en skadad varg och hoten han fick utstå, vilket naturligtvis är helt förkastligt. Men i övrigt vet jag ingen eftersöksjägare häromkring som blivit hotad eller måste leva med skyddad identitet. Det måste däremot många rovdjursspårare och naturbevakare som blivit hotade och trakasserade både i tjänsten och på hemmaplan. På många ställen måste de arbeta två och två för att hotbilden är så stor och det har till och med kommit en lag om att de kan ha identitetskort utan personnummer. Det säger en del. Nu är det inte bara varghatare som står för, och blivit dömda för, hoten, de kommer även för s k vargvänner.

Möjligtvis en av de jägare jag känner skulle kunna klassas som fattig om man går efter inkomst. Ytterligare några har kanske något lägre medelinkomst än genomsnittssvensken men också låga levnadskostnader. Merparten är medelinkomsttagare och flera är höginkomsttagare med högt uppsatta positioner. Dessutom är jägarorganisationer starka lobbygrupper politiskt.

Hade detta gällt en påkörd hund hade majoritet sagt att det var hundägaren som brustit i sin uppsikt över hunden (så säger även lagen) trots att vi som bilförare aldrig ska köra snabbare än att vi anser oss få stopp om något kommer upp på vägen. Här låter det plötsligt som att man ska ha full förståelse för att hundar rymmer titt som tätt

Inte alls! Men båda kan ha gjort fel utan att det påverkar den andres skuld.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Synd att mina fördomar om den här människan hade rätt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 620
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka