Ännu en gång har en inkompetent jägare varit i farten.

Lite OT, men är det bara jag som reagerar över att det är så vansinnigt många hundar försvunna/på rymmen nu för tiden? Eller är det för att folk delar på sociala medier som det verkar så..?
Jag undrar om folk verkligen vet/fattar att de har strikt ägaransvar för sina hundar.
Den tanken slog mig också för ett tag sen men jag tror faktiskt det beror på att folk tom är Bättre på att söka reda på sina hundar när de kommer på villovägar. Tack vare sociala medier, chip och annat ökar ju chanserna att snabbt få tillbaka sin hund om någon hittar den. Förr fick man nog mest hoppas på att den kom hemlinkandes själv om man inte hittade den i skogen.

Om han var 100% säker på att det var en räv och ändå dödade ett tamdjur bör han se över sin syn. Är man 100% säker sker inga misstag. Misstag sker bara om man chansar de sista procenten.
Det är väl ändå mer förlåtligt och rimligt att en hund kan rymma än att en jägare skjuter en hund?
Man kan inte skylla på att det var på natten. Massa andra djur än rävar rör sig också i skogen på natten. Vilda djur som heller inte får skjutas. Lo, varg för att bara nämna några. Han sköt ändå ett djur som var dubbelt så stort som en räv. Ett ganska stort "synfel" om man är 100% säker.
Förr rastade vi alltid våra hundar nattetid pga arbetstiderna. Och vi bor mitt i skogen. Vi ska kunna vara lika säkra i skogarna dag som natt för kulor.

Tack och lov är sådana här händelser väldigt ovanliga för de flesta jägare skjuter inte om de har perfekt sikt och ser exakt vilket djur de skjuter på och var på djuret de sätter skottet.
Jag får be om ursäkt. Jag förstod det som att hunden var lik en räv till utseendet, inte dubbelt så stor som en räv.
Är det såpass stor skillnad mellan hunden och en räv tycker jag inte att det räknas enbart som en olycka, jägaren borde ha anat oråd och inte skjutit.

Lite OT, men är det bara jag som reagerar över att det är så vansinnigt många hundar försvunna/på rymmen nu för tiden? Eller är det för att folk delar på sociala medier som det verkar så..?
Jag undrar om folk verkligen vet/fattar att de har strikt ägaransvar för sina hundar.
Tror största anledningen är att det finns så otroligt många hundar nu i alla fall här omkring har antal hushåll som har hund mångdubblas än för 15 år sedan.

Jag får be om ursäkt. Jag förstod det som att hunden var lik en räv till utseendet, inte dubbelt så stor som en räv.
Är det såpass stor skillnad mellan hunden och en räv tycker jag inte att det räknas enbart som en olycka, jägaren borde ha anat oråd och inte skjutit.
Den är lik till färgen och kan röra sig rävlikt. Men en Tollare är betydligt större än en räv. Vuxen rävhane: 8kg. Vuxen Tollarhane:20-23 kg. Den här hanen var dessutom ovanligt stor för sin ras och väldigt välpälsad enligt bilderna.

Jag och min förra hund blev tagna för räv av en jagande granne. Var ute och gick längs byvägen, hade inte pannlampan på eftersom vi gick på fälten bredvid vägen, och hade inte i min vildaste fantasi kunnat tro att någon skulle sitta och skjuta när det är mörkt ute. Men precis det som hände, plötsligt smäller det något/några skott och jag känner/hör hur en kula viner förbi alldeles vid mig. Tänder min pannlampa, skjutandet upphör och jag hör en dörr smälla igen istället. Antar att grannen sett hundens ögon blänka eller hans siluett i det lilla månljus som var och chansade på att det var en räv (han och en annan granne tävlar om vem som kan skjuta flest på ett år)...

Ibland är jag faktiskt glad över att min hund har ett reflextäcke och ett vanligt täcke där det står stort och tydligt hund på. Har ibland undrat varför det står men det känns logiskt nu faktiskt. Jäkla jägare till att chansa.

Jag och min förra hund blev tagna för räv av en jagande granne. Var ute och gick längs byvägen, hade inte pannlampan på eftersom vi gick på fälten bredvid vägen, och hade inte i min vildaste fantasi kunnat tro att någon skulle sitta och skjuta när det är mörkt ute. Men precis det som hände, plötsligt smäller det något/några skott och jag känner/hör hur en kula viner förbi alldeles vid mig. Tänder min pannlampa, skjutandet upphör och jag hör en dörr smälla igen istället. Antar att grannen sett hundens ögon blänka eller hans siluett i det lilla månljus som var och chansade på att det var en räv (han och en annan granne tävlar om vem som kan skjuta flest på ett år)...
Han måste väl nästan blivit dömd för det där väl?

Jag håller med om att det är en otroligt oturlig och tragisk olycka, och att man inte ska hänga varken hundägaren eller jägare. Men jag uppfattade artikeln som att hundägaren beskyllde jägaren för att denne borde ha sett att det var en hund och inte skjutit den. Det tycker jag är fel, eftersom hundägaren i från första början borde ha sett till att hunden inte befann sig i skogen nattetid över huvud taget. Jag tycker inte att hundägaren är i en position att ge jägaren skulden för det som hände, hela historien är i mina ögon en tragisk olycka och ingen man borde ge någon skulden för.
Tycker det är väldigt allvarligt om detta klassa som otur och att jägaren såg fel. En jägare får inte se fel, dom får inte chansa och aldrig anta saker och ting. Dom måste vara säkra för nästa gång kan det lika gärna vara en människa dom skjuter om dom skjuter så lättvindigt. Minsta minsta lilla lilla tveksamhet eller konstighet så måste dom avvakta..tycker jag. En jägare borde dessutom sett skillnad på hunden och en räv då en jägare om någon borde ha koll på hur små rävar egentligen är.

Å fy vad hemskt!! Kunde ju precis lika gärna skjutit dig....!
Alla dessa incidenter- det är mer tur än skicklighet att jägare inte har ihjäl fler människor!
Det är som om vi som inte jagar ska ta alla möjliga hänsyn till de som jagar och hela tiden tänka sig för så att varken man själv eller ens hund eller ens häst råkar komma i vägen för ett skjutglatt finger....! :eek:

Han måste väl nästan blivit dömd för det där väl?

Det anmäldes inte. Var på besök hos mina föräldrar och de tyckte dels att jag förmodligen inbillat mig att det hänt och om inte så är det sånt man får räkna med i byn. En lite lustig historia helt enkelt. Jag var skärrad och kände mig dum och tänkte att det nog var lika mycket mitt fel eftersom jag inte hade pannlampan på....

Det anmäldes inte. Var på besök hos mina föräldrar och de tyckte dels att jag förmodligen inbillat mig att det hänt och om inte så är det sånt man får räkna med i byn. En lite lustig historia helt enkelt. Jag var skärrad och kände mig dum och tänkte att det nog var lika mycket mitt fel eftersom jag inte hade pannlampan på....
Tycker inte det är så mycket lustigt med det..hade anmält det där faktiskt. Tycker det verkar väldigt otäckt, man ska kunna gå i skogen utan att vara rädd för att bli skjuten av jägare även om det är mörkt. Och vadå får räkna med i byn? Att folk blir ihjälskjutna av jägare? Är det så vanligt förekommande att folk till och med har börjat ha åsikten att sånt får man räkna med?

@Grazing , jag håller med dig! Jag tror inte min familj faktiskt fattade eller trodde på att det var så illa som det var, det är lite deras standardreaktionen på hemskheter att "jag tror inte på det, det KAN inte vara så". Jag blev påverkad av det och tänkte dessutom att det kanske varit mitt fel och skämdes så ville absolut inte ens prata med grannen, sen åkte jag hem till mig och "glömde" det hela...

Jag är uppväxt i en jägarsläkt på en jägarort och även om det finns många seriösa så upplever jag att det ses MYCKET mellan fingrarna på både mindre och större grejer. Det klart att gubben som jagat hela sitt liv ska få sitta på pass med bössan även i år trots att han knappt ser en meter. Eller att ynglingen utan jägarlicens ska få testa att skjuta! Det klart att man måste dricka whiskey och spela poker hela natten i jaktstugan och sedan ändå ut och jaga kl 5. Det klart man egentligen inte ska låta ett skadeskjutet djur försvinna, men va fan, ingen har någon riktigt bra spårhund och det är ju jobbigt att gå när det är kallt ute. Det klart det inte är bra att Kurt-Göran misstog jaktkamratens jämthund för en 14-taggare, men alla vet hur lätt det är att skjuta fel... osv osv

@Grazing , jag håller med dig! Jag tror inte min familj faktiskt fattade eller trodde på att det var så illa som det var, det är lite deras standardreaktionen på hemskheter att "jag tror inte på det, det KAN inte vara så". Jag blev påverkad av det och tänkte dessutom att det kanske varit mitt fel och skämdes så ville absolut inte ens prata med grannen, sen åkte jag hem till mig och "glömde" det hela...

Jag är uppväxt i en jägarsläkt på en jägarort och även om det finns många seriösa så upplever jag att det ses MYCKET mellan fingrarna på både mindre och större grejer. Det klart att gubben som jagat hela sitt liv ska få sitta på pass med bössan även i år trots att han knappt ser en meter. Eller att ynglingen utan jägarlicens ska få testa att skjuta! Det klart att man måste dricka whiskey och spela poker hela natten i jaktstugan och sedan ändå ut och jaga kl 5. Det klart man egentligen inte ska låta ett skadeskjutet djur försvinna, men va fan, ingen har någon riktigt bra spårhund och det är ju jobbigt att gå när det är kallt ute. Det klart det inte är bra att Kurt-Göran misstog jaktkamratens jämthund för en 14-taggare, men alla vet hur lätt det är att skjuta fel... osv osv
VA!?

Kan ju tillägga att jag träffat väldigt duktiga och seriösa jägmästare (det är titeln va?) på andra storgods. Tyvärr inte så många.

Jag tycker det är tråkigt att det är så negativ ton mot jägare överlag men tyvärr är det ju ett faktum att de är skiten som sprids först och jägarna liksom många invandre har ju oddsen emot sig redan från början så det är felstegen som syns och hörs.

Jag tycker att situvationen som denna är sorglig men ser det som en olycka. Att huden va större än en räv spelar inte någon större roll i sammanhanget då det är extremt svårt att avgöra storleken på håll speciellt i mörker, min hund väger 22 kg men jag har sett när hon är på vår åtel och i mörkret skulle de vara näst intill omöjligt att se att hon inte är en räv trots att hon är korthårig. Där med inte sagt att någon får skuta om man inte anser sig vara säker på vad man siktar på och det tar jag förgivet att denna jägare ansåg sig vara men att det tyvärr visade sig vara ett stort misstag,

Visst skulle jägaren ringt polisen direkt när han insett sitt misstag där på natten men även det har jag någon typ av förståelse för, att man faktiskt tänker att vår extremt underbemannade polis har viktigare saker för sig kl 1 på natten.

Hade detta gällt en påkörd hund hade majoritet sagt att det var hundägaren som brustit i sin uppsikt över hunden (så säger även lagen) trots att vi som bilförare aldrig ska köra snabbare än att vi anser oss få stopp om något kommer upp på vägen. Här låter det plötsligt som att man ska ha full förståelse för att hundar rymmer titt som tätt - hade hunden varit på en väg och orsakat att en småbarnsfamilj kört i diket tror jag ljudet hade varit ett annat.

Med detta sagt så kan man ändå tyvärr inte sticka under stolen med att det finns allt för skutglada jägare, här ser vi det mest hos jaktgäster som är ivrig att få valuta för pengarna, dom är väldigt få men dom finns och dom gör storskada både direkt (för de drabbade) och indirekt (för hela jägarkåren)
Av denna anledning har vi som policy att den som råkar skjuta någons hund under älgjakten ska betala 100 000 kr till hundägaren. Detta för att säkerställa att ingen skjuter utan att vara 100%, denna åtgärd är sorglig att vi ska behöva ha men något som vi känner att vi vill ha som säkerhet - idioter finns det tyvärr i alla kategorier....

Om vi återgår till att man bara får jaga på egen mark (bondejakten 1789), och begränsar antalet jaktgäster som får tas emot per tidsenhet, stoppar "3 dagars jägarexamen", och radikalt begränsar till vem/vilka jakt får arrenderas ut, så kommer vissa delar av Sverige bli mycket trevligare ställen att jaga på.

Jag tror att utvecklingen går åt det hållet att det kommer att hända fler och fler olyckor, även dödliga sådana. Jakten är helig, tydligen, och får inte kritiseras. Som någon skrev: medelålders vita män med mycket makt i samhället (och mycket pengar....). Vi "vanliga" som också vill utnyttja vår rätt att vistas i skog och mark får vackert hålla oss undan!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Synd att mina fördomar om den här människan hade rätt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 620
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka