Ännu en gång har en inkompetent jägare varit i farten.

Det tycker jag dock inte är så orimligt, jag ser det som självklart att jag är betydligt mer bekymrad över folk med vapen än utan. En bärplockare kommer liksom inte att skjuta mig eller min hund, ens om hen är en lallande idiot...
Men det finns bärplockare som har huggit ner folk med kniv, inte går jag runt och säger att jag inte litar på en bärplockare? Det finns 300 000 registrerade jägare i Sverige och du dömer alltså ut allihopa som människor du inte litar på? Det är det där med att dra alla över en kam som jag vänder mig rätt mycket emot, precis som att alla hundägare i Sverige inte heller gå att dra över en kam... Vi hade en hundägare som släppte sina brukshundar lösa i skogen och de dödade två rådjur, betyder det att alla med brukshundar släpper sina hundar vind för våg och dödar djur? Nej, däremot finns det individer med brukshundar som är dumma i huvudet, precis som det finns jägare som är dumma i huvudet...

Men det finns bärplockare som har huggit ner folk med kniv, inte går jag runt och säger att jag inte litar på en bärplockare? Det finns 300 000 registrerade jägare i Sverige och du dömer alltså ut allihopa som människor du inte litar på? Det är det där med att dra alla över en kam som jag vänder mig rätt mycket emot, precis som att alla hundägare i Sverige inte heller gå att dra över en kam... Vi hade en hundägare som släppte sina brukshundar lösa i skogen och de dödade två rådjur, betyder det att alla med brukshundar släpper sina hundar vind för våg och dödar djur? Nej, däremot finns det individer med brukshundar som är dumma i huvudet, precis som det finns jägare som är dumma i huvudet...

Fast jag litar inte på hundägare heller. Inte heller på bilister. Lita på är inte min grundinställning. Beväpnade personer är potentiellt mycket farligare än obeväpnade, jag förstår inte varför det skulle vara dömande eller kontroversiellt faktiskt.

Det är som sagt jättemärkligt om de inte använder sig av torn, jag har inte stött på ett enda jaktlag som inte har torn. Jag har så klart inte varit i alla jaktlag i Sverige, men det är mer regel än undantag.
Dock står ju tornen inte alltid så att man ser dem längs med vägar och stigar, utan mer mitt i skogen.
De smälter ju ofta in väl i naturen, så att man har svårt att hitta dem även om man vet mycket väl vart de står :p

Torn är inte alls vanliga i skogarna här kring mig (och jag håller mig inte bara till stigar, jag är nog mer offroad än en del jägare). Å andra sidan är det väldigt kuperat med mycket berg i dagen så det är lätt att få ett naturligt kulfång (jag misstänker att det är plattare där du jagar).

Där särbon jagar är det lite blandat. Där har man också torn som extra säkerhet under älgjakten, det är så satans med björn där.

Fast jag litar inte på hundägare heller. Inte heller på bilister. Lita på är inte min grundinställning. Beväpnade personer är potentiellt mycket farligare än obeväpnade, jag förstår inte varför det skulle vara dömande eller kontroversiellt faktiskt.
För mig är det en väldigt märklig inställning, så om någon är jägare så kan den varken göra eller säga något som du kan lita på? O_o
Jag litar fullständigt på att mina jaktkamrater inte skjuter på mig när jag talar om att jag är på väg fram med hunden, skulle jag inte kunna lita på det så skulle det inte fungera att jaga som vi gör... Jag litar på att de flesta hundägare gör sig bästa med sina hundar, jag litar på att de flesta bilister vill hålla sig på vägen och inte köra på människor osv

Vill bara tillägga att jag är hundra procent säker på att jägare generellt är seriösa och kunniga.
Om människor är rädda kanske man behöver arbeta mer med information från förbundssidan? Det känns som ett svårt ämne att själv söka kunskap i eftersom folk tycker och försvarar sig så mycket. Från båda håll. Man vet inte vad som är objektivt och vad som är en åsikt.
Jag tycker till exempel att dialogen vid stora jakthögtider kunde utvecklas och att allmänheten skulle kunna få information på ett mer strukturerat sätt.
Det är vapen det handlar om och i Sverige har vi en respekt för dem som är värd att vårda. Jag tycker inte att man kan jämföra med bilar (eller annat i den stilen) som ju trots allt inte är konstruerade för att döda.

För mig är det en väldigt märklig inställning, så om någon är jägare så kan den varken göra eller säga något som du kan lita på? O_o
Jag litar fullständigt på att mina jaktkamrater inte skjuter på mig när jag talar om att jag är på väg fram med hunden, skulle jag inte kunna lita på det så skulle det inte fungera att jaga som vi gör... Jag litar på att de flesta hundägare gör sig bästa med sina hundar, jag litar på att de flesta bilister vill hålla sig på vägen och inte köra på människor osv

Jodå, visst kan en jägare göra och säga saker jag litar på? Däremot litar jag inte på att en jägare inte skjuter mig, jag håller mig undan från områden där det jagas tex. Jag vet faktiskt inte vad du reagerar så hårt på, jag ser inte det märkliga i att jag anser att beväpnade personer är farliga. Jag har vuxit upp bland jägare, jag var det själv ett tag. Jag har respekt för vapen och vet att människor brister ibland.

Vill bara tillägga att jag är hundra procent säker på att jägare generellt är seriösa och kunniga.
Om människor är rädda kanske man behöver arbeta mer med information från förbundssidan? Det känns som ett svårt ämne att själv söka kunskap i eftersom folk tycker och försvarar sig så mycket. Från båda håll. Man vet inte vad som är objektivt och vad som är en åsikt.
Jag tycker till exempel att dialogen vid stora jakthögtider kunde utvecklas och att allmänheten skulle kunna få information på ett mer strukturerat sätt.
Det är vapen det handlar om och i Sverige har vi en respekt för dem som är värd att vårda. Jag tycker inte att man kan jämföra med bilar (eller annat i den stilen) som ju trots allt inte är konstruerade för att döda.

Många lag har prova-på jakt (dvs man får vara med ut). Frågar man lite fint tror jag inte det är något problem att få vara med någon dag även om de inte har prova-på (under förutsättning att man lyder order). Om inte annat kan man ju helt enkelt fråga om man kan få vara med när de har uppskjutning för att få veta mer.

För att hålla nere stammen. För många djur skapar problem och ökar riskerna för smittosam skabb som även går på annat vilt och tamdjur.

Fast en del jagar räv av mindre genomtänkta orsaker, t.ex. "Vi brukar alltid jaga räv så här års", eller "det är det enda jaktbara viltet just nu".

Allt handlar om balans, för få rävar är inte bra heller, kan bli onödigt mycket smågnagare, som sork eller råttor då.

Men jag undrar två saker här: varför var hunden ute "ensam" mitt i natten? Inte kommer väl hundar "på Facebook", de kommer på inkallning. Inte ett ljud i artikeln om hur man letat efter hunden, eller varför den "smet". Och ringer man inte runt till grannar (närboende) om ens hund smitit? Istället för att skriva en efterlysning på facebook enbart. Man vill ju gärna be folk hålla utkik efter det försvunna djuret.

Hundägaren är inte felfri här, han borde nog letat efter sin hund, eller var det kanske i själva verket så att hunden fått gå lite själv rätt ofta?

Och varför vaktar man på räv just nu?
Och eftersom man faktiskt får vakta på räv om belysningen är fast monterad, så behöver man inte utsätta sig för risken att skjuta fel för att man inte ser.
Vid en åtel, så kan nog många hundar röra sig som rävar...

När, jag får taskiga vibbar av den här storyn...

Många lag har prova-på jakt (dvs man får vara med ut). Frågar man lite fint tror jag inte det är något problem att få vara med någon dag även om de inte har prova-på (under förutsättning att man lyder order). Om inte annat kan man ju helt enkelt fråga om man kan få vara med när de har uppskjutning för att få veta mer.
Jag menar typ anslagstavlan eller annons i tidningen. Info i brevlådor.

Fast en del jagar räv av mindre genomtänkta orsaker, t.ex. "Vi brukar alltid jaga räv så här års", eller "det är det enda jaktbara viltet just nu".

Allt handlar om balans, för få rävar är inte bra heller, kan bli onödigt mycket smågnagare, som sork eller råttor då.

Men jag undrar två saker här: varför var hunden ute "ensam" mitt i natten? Inte kommer väl hundar "på Facebook", de kommer på inkallning. Inte ett ljud i artikeln om hur man letat efter hunden, eller varför den "smet". Och ringer man inte runt till grannar (närboende) om ens hund smitit? Istället för att skriva en efterlysning på facebook enbart. Man vill ju gärna be folk hålla utkik efter det försvunna djuret.

Hundägaren är inte felfri här, han borde nog letat efter sin hund, eller var det kanske i själva verket så att hunden fått gå lite själv rätt ofta?

Och varför vaktar man på räv just nu?
Och eftersom man faktiskt får vakta på räv om belysningen är fast monterad, så behöver man inte utsätta sig för risken att skjuta fel för att man inte ser.
Vid en åtel, så kan nog många hundar röra sig som rävar...

När, jag får taskiga vibbar av den här storyn...
Spekulerar du inte väldigt mycket om hunden nu?
Vad vet vi om de har ringt runt? Kanske ingen svarade?
Det är faktiskt helt ointressant om hunden rymt eller andra orsaker. Problemet ligger fortfarande i att någon sköt utan att veta vad den sköt på.

Jag menar typ anslagstavlan eller annons i tidningen. Info i brevlådor.

Det finns mycket information av den typen på Länsstyrelsens hemsida och även jägarorganisationers hemsidor.

Sedan är det så att många lag mörkar lite på nätet med kontaktuppgifter till jaktledarna eftersom de blivit utsatta för hot av de som är emot jakt och jägare.

Här är det blandat med torn men kan lika gärna vara en stubbe i skogen.

Ja, alltså, torn används ju där kulfånget är dåligt men passet är bra i övrigt. Finns det bra, naturligt kulfång så går ju en stubbe lika bra.
Är det ett hagelpass så är det ju inte samma risker som vid ett kulpass heller :)

De har använt sig av torn. Jag går sällan längs stigar eftersom det finns så få här. I kanterna längs utmarkerna står torn lite här och var. Skicket på dem garanterar att de inte används. Jag har aldrig sett ett torn som håller att klättra upp i. När det är säsong brukar jag möta dem på pass nere på marken i någon slags kedja (men de kanske har ett torn i kedjan på något sätt?) och jag vet att det skjuts vildsvin på nätterna utan torn.

Ändring: Jag brukar möta jägare, inte torn. Om de vandrar omkring är det ju inte så konstigt att jag missat dem.

Ja, man kan ha torn i kedjan :)
Som jag svarade till Voff, en del pass har ju naturligt kulfång och åt det håll som det inte finns är helt enkelt inte lämpliga skjutriktningar. På en del pass finns det kanske bara ett håll att skjuta åt, t ex. Med hagel är det ju lite annorlunda då, eftersom att ett hagelskott inte alls har samma räckvidd som en kula.

Jodå, visst kan en jägare göra och säga saker jag litar på? Däremot litar jag inte på att en jägare inte skjuter mig, jag håller mig undan från områden där det jagas tex. Jag vet faktiskt inte vad du reagerar så hårt på, jag ser inte det märkliga i att jag anser att beväpnade personer är farliga. Jag har vuxit upp bland jägare, jag var det själv ett tag. Jag har respekt för vapen och vet att människor brister ibland.
Det kan vara så att vi pratar om varandra helt enkelt, för mig blir det väldigt märkligt när någon skriver:
Jag litar inte på jägare alls.
I och med att jag själv är jägare och känner väldigt många jägare så är det rätt svårt att förstå hur man kan "döma" ut en hel grupp. Om en icke hundmänniska som du "umgås" med kommer fram till dig och säger "Jag litar inte på hundägare alls" så tror jag att du skulle försöka peka på att det visst finns hundägare det går att lita på. Säg att jag inte hade reagerat istället, det gör ju att jag håller med om påstående att jägare inte går att lita på och det kan jag inte heller göra.

Torn är inte alls vanliga i skogarna här kring mig (och jag håller mig inte bara till stigar, jag är nog mer offroad än en del jägare). Å andra sidan är det väldigt kuperat med mycket berg i dagen så det är lätt att få ett naturligt kulfång (jag misstänker att det är plattare där du jagar).

Där särbon jagar är det lite blandat. Där har man också torn som extra säkerhet under älgjakten, det är så satans med björn där.

Ja, t ex på vår hemmamark har vi typ 10 markpass och 50 torn :p Den är ändå skapligt kuperad, men eftersom säkerheten generellt blir bättre i torn har vi valt att ha det på de flesta passen.

Längre norrut kan jag tänka mig att det är mindre mängd torn eftersom det i regel är betydligt större arealer, jägarna sitter mer utspritt och för att det helt enkelt är ganska jäkligt att få ut torn till vissa platser.

Jag är inte sugen på björnjakt, men jag hade nog gärna haft torn om jag jagat på björntäta marker också :p

Den ton som du har @AraSlei är så himla viktig för känslan av trygghet hos allmänheten, tror jag. Du förmedlar en förståelse för invändningar och bemöter dem med kunskap. Jag ska kolla efter torn och våga fråga jägarna häromkring om kulfång.
Båda sidor i samtal om detta ämne behöver lära sig att inte gå i försvar så fort. Ingen har något att vinna på det. Jag refererar inte till den här tråden utan till debattklimatet i övrigt.

Den ton som du har @AraSlei är så himla viktig för känslan av trygghet hos allmänheten, tror jag. Du förmedlar en förståelse för invändningar och bemöter dem med kunskap. Jag ska kolla efter torn och våga fråga jägarna häromkring om kulfång.
Båda sidor i samtal om detta ämne behöver lära sig att inte gå i försvar så fort. Ingen har något att vinna på det. Jag refererar inte till den här tråden utan till debattklimatet i övrigt.

Vad roligt att höra :)
Jag tycker absolut du ska fråga dem om det - för de allra flesta är säkerhetstänket så djupt rotat att det blir en självklarhet för oss, vilket ibland kan leda till att man inte är så tydlig med det utåt :)

Jag tror att många (obs, inte specifikt här i tråden) har en lite skev bild av jägare eftersom det som når ut till allmänheten oftast är när det gått åt skogen, t ex den här ledsamma historien med hunden som blev skjuten.
Det är färre som vet om t ex att jägarnas jaktkortsavgift går till Viltvårdsfonden där pengarna sedan fördelas till Svenska Jägareförbundet, Jägarnas Riksförbund, Naturvårdsverket, Polisen, länsstyrelser och SVA. Eller t ex att jägarna utfodrar vilt för mer än en kvarts miljard ur egen ficka varje vinter.
Eller sådana här aktioner :) http://kkuriren.se/nyheter/katrineholm/1.3733764

Men, det finns så klart även rötägg inom jägarkåren som inte bidrar med något positivt över huvud taget, varken för natur/vilt eller för allmänhetens bild av jägare.

Det jag menade med att inte lita på jägare alls är just när de är ute och jagar, jag har träffat på rätt många trevliga absolut men attityden verkar oftast vara att de äger skogen vid jakt och att om man rider/promenerar med hunden så är man i vägen. De flesta av mina grannar är jägare och vi har en mycket bra relation. Tyvärr fungerar inte kommunikationen utan det är ofta jag har blivit avhyst från skogsvägarna när jag har varit ute och ridit.
Det om att en kula hamnar så lätt fel var ett direkt hot från en person som hatade hästar (fick jag veta senare).

Det jag menade med att inte lita på jägare alls är just när de är ute och jagar, jag har träffat på rätt många trevliga absolut men attityden verkar oftast vara att de äger skogen vid jakt och att om man rider/promenerar med hunden så är man i vägen. De flesta av mina grannar är jägare och vi har en mycket bra relation. Tyvärr fungerar inte kommunikationen utan det är ofta jag har blivit avhyst från skogsvägarna när jag har varit ute och ridit.
Det om att en kula hamnar så lätt fel var ett direkt hot från en person som hatade hästar (fick jag veta senare).

Fast under de två första veckorna av jakten tycker jag man kan hålla sig borta från skogen (nu snackar vi älgjakten). Hur det än är är skogen någons egendom och de sköter den så det bla ens finns stigar. De två veckorna tycker jag inte man behöver hävda sin rätt.

Dessutom är det inte alltid man jagar hela veckan, dvs har man odlat ett bra förhållande till jaktlagen och jaktledarna så är det bara att ringa och kolla vilka dagar de är ute.

Jag jobbade med provtagning en hel höst och missade bara två dagar. Då var jag i ett område med tre jaktlag. Jaktledarna var så glada att jag ville ha en dialog att de tillslut ringde mig varje kväll så kunde jag välja vart jag skulle vara nästa dag. Win-win.

En gång var det tom en småviltjägare som flyttade sig när vi kom och skulle ta prover :D Det lönar sig att snacka lite med folk.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Synd att mina fördomar om den här människan hade rätt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 625
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka