Annorlunda träning!!

Sv: Annorlunda träning!!

"okey axlarna och hästens bogar skall vara helt synkade.
Lika så skall hästens och ditt bäcken vara lika synkade och klistrade vid varandra som i en "lambada". ""
Ursäkta att jag blandar mig i detta.
Jag förstår att detta gäller vid hörnpasseringar etc, men kom att tänka på hur det har känts de gånger jag har tyckt att jag fått till riktigt bra tölt (efter mina förutsättnignar alltså). Då har det känts som att mina axlar har rört sig synkat med hästens framdel, medan sätet mer liknat hästens rörelser därbak.
Alltså blir min tanke att detta med att följa med åtminstone i någon utsträckning även gäller raka spår. Är jag ute o cyklar med min buss nu eller paddlar jag mot strömmen?

Var så god och lägg dig i var du vill :)
( ser på dina kommentarer att du hänger med :D )

Om tölt vet jag mycket lite :o
jag kan tänka mig att efetrsom det skall vara energibesparande att du får /skall göra så.

Om målet är samling så är ditt påstående sant för bäckenet absolut, men inte riktigt för axlarna.

När hästen använder sin kraft för att förflytta sig framåt i tex. trav så sker den kraften diagonalt framåt, hänger hela vi med i den kraften så låter vi hästen studsa väldigt mycket mellan sina framben. Det skall den inte utan den skall studsa framåt

Eftersom vi - om vi följer med i axlarna rör oss som en reaktion på hästens rörelse så kommer vi att wobbla lite ( du som är kille vet förmodligen vad det betyder)
Då blir vi svårare att bära i alla fall i trav och galopp

På en häst med större rörelser och bredd så kommer tyngdpunkten att vagga i sidled - inte bra för balansen.

Däremot så kan en del stela ryttare få göra en sådan övning för vissa tränare för att bli mer följsamma har jag sett

Senast ändrad:

Så med andra ord, att när jag hamnar i jämnvikt och leder in hästen så rakriktar jag den iom att jag leder in framdelen "på" bakdelen!? har jag förstått det hela rätt??

Stilpoäng:bow: :bow: :bow:

:banana:

..fast så ska jag förverkliga detta på hästryggen också :o

:cool:

not so easy.... :p :D

Var så god och lägg dig i var du vill :)
( ser på dina kommentarer att du hänger med :D )

Om tölt vet jag mycket lite :o
jag kan tänka mig att efetrsom det skall vara energibesparande att du får /skall göra så.

Om målet är samling så är ditt påstående sant för bäckenet absolut, men inte riktigt för axlarna.

När hästen använder sin kraft för att förflytta sig framåt i tex. trav så sker den kraften diagonalt framåt, hänger hela vi med i den kraften så låter vi hästen studsa väldigt mycket mellan sina framben. Det skall den inte utan den skall studsa framåt

Eftersom vi - om vi följer med i axlarna rör oss som en reaktion på hästens rörelse så kommer vi att wobbla lite ( du som är kille vet förmodligen vad det betyder)
Då blir vi svårare att bära i alla fall i trav och galopp

På en häst med större rörelser och bredd så kommer tyngdpunkten att vagga i sidled - inte bra för balansen.

Däremot så kan en del stela ryttare få göra en sådan övning för vissa tränare för att bli mer följsamma har jag sett

Shit! Jag som tänkte till, skrev frågor, och så försvann alltihopa!:(
Försöker igen då;
Jo, det kan ju ha varit så att min upplevelse av den fina töltridningen var att jag arbetade med axlarna, men i sj verket kan det ha varit så att de bara "parerade" sätets rörelser, svårt att följa med vad som egentligen händer med kroppen och samtidigt ha intellektet påkopplat.
OK att hästens kraft är på diagonalen i trav, men är den det också i tex ökad skritt?
Taktmässigt liknar väl tölten skritt, men gör den det vad gäller rörelsemekaniken? Hmmm, det rör sig om "ren 4-takt i 8 moment och har samma fotförflyttning och moment som skritten, skillnaden ligger i tempot: tölten skrids inte, den springs. Därigenom ändras skrittens moment med tre-ben-i-marken till ett-ben-i-marken."
Sedan tycker jag väl att sidllängesvaggningar kan man göra i andra sammanhang:d

Oj vad mycket jag har missat i den här tråden.

Har fått "läsa in" och kan ha missat något, men jag undrar över hur jag får bananformen menar du?

Jag var med på allt det andra med axlar höfter samt att i tex hörn mm så går man fram med ytter som axel skrev också.

Men jag ska väl inte vika i sidan:eek: :confused:

Eller hur menar du med böjen hos mej, som ska motsvara hästens?

(Sitter här o försöker tänka hur det blir i praktiken med)

Taktmässigt liknar väl tölten skritt, men gör den det vad gäller rörelsemekaniken? Hmmm, det rör sig om "ren 4-takt i 8 moment och har samma fotförflyttning och moment som skritten, skillnaden ligger i tempot: tölten skrids inte, den springs. Därigenom ändras skrittens moment med tre-ben-i-marken till ett-ben-i-marken."
När jag red islandshäst sade min islandshästfröken att tölt är en variant/avart på skritt och min nät-kompis påstår att tölt är en sönderplockad och upptaktad? skritt eller något sådant, vilket låter rätt i mina öron då mina erfarenheter utav tölt är att det är lättast att komma till ifrån skritt och vad känslan var då var att jag rubbade hästen/takten lite, kortade upp den och ökade drivningen aningen...

Alltså skilj på att gå med med ytteraxel och följ med med yttertygeln.

När man går med med ytteraxel så ändrar du aldrig egentligen varken tyglarna eller armarna om man kan säga så? utan ger ju hästen plats på yttersidan genom att man som Susan säger längt sin utsida tillsammans med hästen. Vissa går ju bara fram enbart med ytterarmen i hörnena och volterna och öppnorna och sitter kvar med axlarna rakt fram vilket skapar en viss spänning och oföljsamhet hos ryttaren och oxå oftast en förböjd hästhals eftersom man tappar yttersidan.

Senast ändrad:

Alltså skilj på att gå med med ytteraxel och följ med med yttertygeln.

När man går med med ytteraxel så ändrar du aldrig egentligen varken tyglarna eller armarna om man kan säga så? utan ger ju hästen plats på yttersidan genom att man som Susan säger längt sin utsida tillsammans med hästen. Vissa går ju bara fram enbart med ytterarmen i hörnena och volterna och öppnorna och sitter kvar med axlarna rakt fram vilket skapar en viss spänning och oföljsamhet hos ryttaren och oxå oftast en förböjd hästhals eftersom man tappar yttersidan.
Vem har pratat om att släppa yttertygeln:confused:
Däremot om man vrider överkroppen blir det cykelstyreeffekt- man tar mer i innertygeln.

Du
Om en häst ska ha en chans att kunna böja sig, så måste man mjukna i yttertygeln.
Ngn tysk sa.- en hörnpassering rider man genom att ge efter en smula på ytter.

vad fio säger är att inget händer i tyglarna - det händer i axlarna - när det blir rätt - enligt det sätt som beskrivs just här

Senast ändrad:

Däremot om man vrider överkroppen blir det cykelstyreeffekt- man tar mer i innertygeln.

Gör det nåt då när hästen ändå skall korta sin inner sida:confused:

Om man gör rätt så går ytteraxel fram mer, än inner går bakåt.

Och mycket mindre än om man böjer med innertygeln

Vitsen med detta sätt är ju att böja jämnt över hela halsryggkotpelaren - eller menar du att halsen skall vara helt rak - och yttertygeln glappa?

Vika i sidan är en kollaps av ena sidan - det skall du deffinitivt inte göra.:devil:
När ryttaren viker sig i midjan hamnar axlarna på olika höjd.

I det här fallet sker det nere i bäcknet - du släpper upp och in den inre rygghalvan

Du

vad fio säger är att inget händer i tyglarna - det händer i axlarna - när det blir rätt - enligt det sätt som beskrivs just här
Men du.
Om inte ryttarens händer följer med axlarna så får hästen fortfarande inget utrymme att kunna böja sig.
Vad jag menar är att man reglerar böjningen genom att mjukna en aning på yttertygeln- som reglerar ställningen. Innerhanden går ej bakåt.

Knapplån

Jag som alltid tyckt att saker och ting går så fint hand i hand.

När någon menar gå med i ytterhanden så tänker jag "gå med med ytteraxel". För min del blir detta exakt samma sak, bara två olika sätt att uttrycka sej. Cykelstyre-teorin ger helt enkelt alla "teorier" rätt...... Enligt mitt sätt att se det.

Att säga att axlarna inte påverkar hur händerna rör sej, känns som knepig omvänd teori. Är inte hela poängen med att utgå från KROPPEN att man då får HELHETEN. Dvs ALLA delar faller på plats när man till exempel tänker sej att vinkla sitt bröstben lite utåt eller inåt - det påverkar både magmuskler, axlar, händernas ställning, bäckenet.

Dvs när jag tänker att min bröstkorg ska vinklas lite inåt (om man bortser från alla andra håll som bröstkorgen kan vinklas...), så blir ju resultatet att jag går fram med ytteraxeln, jag bjuder min ytterhand något, innersidan blir kortare och visst påverkar det min innerhand - den "kortar av i hästens innersida".
MEN - om man har en följsam häst som är befäst i sin böjning, så är den redan loss från innerhanden när man vinklar sin bröstkorg.

För mej var detta en AHA på den tiden jag kom på det - för det gjorde att jag kan "översätta" olika tränare i mitt huvud rätt lätt. Alla metoder som fungerar går hand i hand utifrån det sättet att se på saken.
Jag tänker alltså att den tränare som säger "Få upp den mer på yttertygel!" eller "Böj igenom den i inner!" eller "ha mer kontakt i yttertygel!" osv menar egentligen samma saker... :)

Och utifrån detta så tycker jag att ni i denna tråden verkar prata om samma saker, men ni glömmer bort helheten? ;) :D

vilken helhet tycker du saknas

upplys oss

jag tycker tvärtom att många gånger LÅTER saker lika - men ser helt olika ut IRL

Senast ändrad:

ryttarens händer skall givetvis följa med axlarna :confused:

I det tyska system som fio och jag är utbildade i skapar och reglerar man böjningen framtill med axlarna. -Inte med tyglarna

(och det är därför allt går så mycket bättre (helheten :D ) när folk lyckas få stil på sin högeraxel :D )

Senast ändrad:

Jag tycker det synes som att fio, Susan o axel mfl skriver om exakt samma sak, men pratar förbi varandra - det var det jag menade. Axlar påverkar händer och händer påverkar axlar, den ena pratar om händer, den andra om axlar - egentligen är dte ju både och som det handlar om? :) Men jag kan ju missförstå kapitalt.

Just!
Annars behöver man inte ha några tyglar eller huvudlag alls.

Vet inte om jag missat eller missförståt något nu, men om du inte kan svänga utan tyglar, hur gör du när du skrittar på lång tygel, är du tvungen att ta tygeln varje gång du ska svänga? Jag vill kunna svänga utan tygel iallafall...

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 208
Senast: super
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 395
Senast: Piaff
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 607
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar