Annorlunda träning!!

Sv: Annorlunda träning!!

Undertrampet och viktens förskjutning bakåt (ryggaktiviteten) var det jag kommenterade främst, men även formen.

En häst som går bakom lod KAN inte förskjuta sin vikt så mycket bakåt, rent fysiskt tekniskt, mer än möjligtvis tillfälligt.

Nä jag är väl medveten om bakom lod effekten. Men jag är fortfarande nyfiken exakt vilken form du förespråkar? Hästen som kommenterades tycker jag inte hade någon särskild form alls som sagt, den skrittade inte mycket mer med vikten förskjuten till bak än om den skrittats på fri tygel i princip - den reds i en helt öppen form i min värld, om än en balanserad sådan. så återigen - jag blir nyfiken på att vi ser så annorlunda saker.

På riktigt hög nivå är gränsen mellan AR och "vanlig" dressyr ofta hårfin. Att skriva som ovan känns rätt inskränkt. :crazy:

Alla som vill utbyta erfarenheter i trevlig ton är väl välkomna, eller har jag missat något???

Nu vet inte om du läst hela tråden, står en del som kanske förklarar.

Självklart ska alla komma till tals men jag och totola har drabbats förut och vi skiljer oss åt i hjälpgivning och syn på traditionell dressyr.

Känns lite konstigt att prata med dig om totola men generellt så väljer varjefall jag vilka jag går in i diskussion med pga att jag inte vill få onödigt tjafs som låser trådarna eftersom vi har så pass olika tänk.

Du får kalla mig instränkt om du vill :o men jag är selektiv i mina diskussioner.

Undertrampet och viktens förskjutning bakåt (ryggaktiviteten) var det jag kommenterade främst, men även formen.

En häst som går bakom lod KAN inte förskjuta sin vikt så mycket bakåt, rent fysiskt tekniskt, mer än möjligtvis tillfälligt.

Det beror väl på hur mycket och hur den går bakom lod:confused: Den kan även ha ryggaktivitet, att den inte skulle kunna det är ett missförstånd.

Jag undrar också över din inriktning, fortfarande. Och vad du undervisar i? Minns inte att jag fått något tydligt svar?

Som jag skrev i mitt inlägg så HAR jag läst hela tråden ordenligt. Jag slogs just av att det var så roligt att läsa en konstruktiv och väldigt informativ tråd där olika erfarenheter utbyttes :) . Så kom Totola med en annan syn på samma sak. Men så kom din kommentar och jag blev lite paff. Jag upplevde inte att ni var så långt ifrån varandra egentligen så det var därför jag inte kunde låta bli att kommentera.

Men vi släpper det, det var kanske onödigt av mig...

Nä jag är väl medveten om bakom lod effekten. Men jag är fortfarande nyfiken exakt vilken form du förespråkar? Hästen som kommenterades tycker jag inte hade någon särskild form alls som sagt, den skrittade inte mycket mer med vikten förskjuten till bak än om den skrittats på fri tygel i princip - den reds i en helt öppen form i min värld, om än en balanserad sådan. så återigen - jag blir nyfiken på att vi ser så annorlunda saker.

Skritt??? Det var galopp på båda bilderna. Den bär sig korrekt i och med att man kan jämföra formen med en häst som bär sig så (på sätt och vis samlad - vikten förskjuten bakåt) i frihet. Formen är ganska "naturligt samlad". Med något mer stöd på tygeln hade man fått fram ytterligare välvning av nacken = ännu bättre, men med för mycket tygel så hade hästen troligtvis förflyttat vikten något framåt igen. Med ridning i den här formen, att först och främst lära hästen att kunna och orka använda överlinjen korrekt, (musklerna är kontraherade i stället för stretchade) lägger man grunden för lite större grad av samling, för att så småningom även samla "framtill".

Personligen anser jag att hästarna trivs och går bättre i och med den här turordningen i utbildningen, istället för att först och främst få hästen att kröka på nacken, oftast i en onaturlig form och oftast i framvikt, för att sedan försöka få igång bakkärran, fastän hästen har svårare för att göra det fysiskt effektivt (och troligtvis hållbarhetsmässigt) i den formen.

Jag undrar också över din inriktning, fortfarande. Och vad du undervisar i? Minns inte att jag fått något tydligt svar?

Ridmässigt är inriktningen Klassisk dressyr så som den såg ut fram till mitten av 1900-talet.

Skritt??? Det var galopp på båda bilderna. Den bär sig korrekt i och med att man kan jämföra formen med en häst som bär sig så (på sätt och vis samlad - vikten förskjuten bakåt) i frihet. Formen är ganska "naturligt samlad". Med något mer stöd på tygeln hade man fått fram ytterligare välvning av nacken = ännu bättre, men med för mycket tygel så hade hästen troligtvis förflyttat vikten något framåt igen. Med ridning i den här formen, att först och främst lära hästen att kunna och orka använda överlinjen korrekt, (musklerna är kontraherade i stället för stretchade) lägger man grunden för lite större grad av samling, för att så småningom även samla "framtill".

Personligen anser jag att hästarna trivs och går bättre i och med den här turordningen i utbildningen, istället för att först och främst få hästen att kröka på nacken, oftast i en onaturlig form och oftast i framvikt, för att sedan försöka få igång bakkärran, fastän hästen har svårare för att göra det fysiskt effektivt (och troligtvis hållbarhetsmässigt) i den formen.

Nej. Jag ser skillnad på skritt och galopp :D Du har kommenterat Jeni med kommentaren om AR ryttare, och hennes häst skrittar på bilderna. http://i45.photobucket.com/albums/f81/ajmeriksson/ppnahger.jpg
http://i45.photobucket.com/albums/f81/ajmeriksson/ppnavnster.jpg

Galopp bilderna har du kommenterat men de tillhör en helt annan användare och det var inte till den användaren du gjorde kommentaren om AR folks ridning.

anser du att de flesta folk i denna tråd behöver lära sig att man inte drar in nosen och tror att allt ska lösa sig? :confused: Det du skriver är grundläggande för mig och en självklarhet. det du skrivit om galoppbilden håller jag med i flera delar att på ett grundläggande stadium är det bättre att arbeta hästen i en lite friare form ja!

Nej. Jag ser skillnad på skritt och galopp :D Du har kommenterat Jeni med kommentaren om AR ryttare, och hennes häst skrittar på bilderna. http://i45.photobucket.com/albums/f81/ajmeriksson/ppnahger.jpg
http://i45.photobucket.com/albums/f81/ajmeriksson/ppnavnster.jpg

Galopp bilderna har du kommenterat men de tillhör en helt annan användare och det var inte till den användaren du gjorde kommentaren om AR folks ridning.

anser du att de flesta folk i denna tråd behöver lära sig att man inte drar in nosen och tror att allt ska lösa sig? :confused: Det du skriver är grundläggande för mig och en självklarhet. det du skrivit om galoppbilden håller jag med i flera delar att på ett grundläggande stadium är det bättre att arbeta hästen i en lite friare form ja!

Det blev visst lite vajsing... den jag kommenterade heter spider84 (mitt inlägg är nr 30). Sedan tackade ngn annan för ngn annans komplimang, men jag trodde att det var mig h*n tackade, så...

Tydligen blev det ett missförstånd, eftersom det var fel bilder som kommenterades här, det var därför jag förklarade min ståndpunkt lite mer detaljerat.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 208
Senast: super
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 395
Senast: Piaff
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar