Annorlunda träning!!

Sv: Annorlunda träning!!

kl

Enl Minna Telde och vad hon sa på den clinic jag nyss kommit från så frigörs endorfiner när hästen rids i låg form.. om det var när hästen hade formen i nivå med eller under bogspetsen minns jag inte.

Men så nu har jag svaret på det :)

Kul, vad alla gissar rätt här på bukes dressyrforum:rofl: :rofl: Då stämmer det alltså! Så har man lärt nåt nytt igen.:D

kl

Enl Minna Telde och vad hon sa på den clinic jag nyss kommit från så frigörs endorfiner när hästen rids i låg form.. om det var när hästen hade formen i nivå med eller under bogspetsen minns jag inte.

Men det var väll fantastiskt att vi fått svar på det !

En följdfråga då :D nämnde hon var hon hade hämtat det infot nånstans- forskning ? eller vad det hennes egna erfarenhet ?

Varför står det inte i någon teoribok?
Det tycker jag att man borde få med och inte bara i finstilt text, utan med jätteVERSALER.

Det har du rätt i! :idea: :mad: Varför berättar man inte det oftare, tränare, mfl?

Det förklarar mycket och egentligen är det kanske självklart, men man behöver få reda på det, som en del av ridundervisning.

Sen kan man spekulera över varför, rent biologiskt, som det är så?
Man skulle kunna tro att det är meningen att hästar ska ridas och i hälsosam form:idea:

och till flash!

Det hördes lite dåligt, men jag TROR hon sa ngt om bete.. men det ska jag låta vara osagt.

Jag har svårt att tro att hennes erfarenhet var att det frigörs endorfiner, däremot kanske hennes erfarenhet var att det funkar, hästarna blir mkt lugnare. Heta hästar brukar hon rida lite låg i början tills de slappnar av och sedan rida dem med nacken som högsta punkt.

Dessutom så avslutar hon alltid hästarna "rund och låg" vilket hon poängterade inte hade ngt med HF att göra, hästen får dessutom inte gå med nosen i backen, då hamnar de på bogarna bara och ger ingenting, utan ha kvar stödet/kontakt och ta in snoken lite bakom lod i lägre form, detta för att stretcha ut nacken/halsen.

Måste bara tillägga att vilken tjejj att rida!! imponerad!

Senast ändrad:

Hejsan!

Desamma hände för mig, för ca 2 år sedan nu, jag hade haft min ponny i ca 4 månader då och fick i födelsedags present att rida för en instruktör som både min mamma och jag trodde att det bara var jätte duktiga ryttare som red för, men mamma tyckte iaf att det var en bra födelsedags present. Men ack vad fel vi hade, hon var defenetivt ingen "snobb tränare" elr hur man ska förklara det. Så det vi började men var att vi lät min ponny busa i ridhuset! Jag blev lixom bara så här, va? men hon sa bara hon måste tycka det är kul att vara här. Min ponny kommer från början från en ridskola så hon är lagom glad i ridhsuet, men nu tycker hon faktiskt det är ganska kul. Så visst allt kan förändras :)

kl

Men tänk om det påståendet kommer ifrån samma källa som vi övriga fått den infon ifrån :idea:

Angående betet, det har jag hört när hästen betar dvs har ner huvudet så skall det vara lugnt dvs endorfiner när hästen är på flykt pumpar adrenalinet = häst i hög form.

Ja jag vet inte källan är nog densamma ifrån början , det kan vara en myt, det kan även vara sant. Jag har har hört det från flera håll PM pratade om det igår.

Tja, jag vet ju inte... Kanske jag skulle ha frågat :) Men det skulle jag aldrig tordas..

"Å vad har du fått det ifrån..." Jo, mors du.. :p

Angående betet, det har jag hört när hästen betar dvs har ner huvudet så skall det vara lugnt dvs endorfiner när hästen är på flykt pumpar adrenalinet = häst i hög form.

Ja jag vet inte källan är nog densamma ifrån början , det kan vara en myt, det kan även vara sant. Jag har har hört det från flera håll PM pratade om det igår.

Det kanske helt enkelt är så att det är "medicinskt bevisat" :)

Varför står det inte i någon teoribok?
Det tycker jag att man borde få med och inte bara i finstilt text, utan med jätteVERSALER.

Hon red hästen aktivt, han var i lodplan.. men i en lägre form, och där såg man att han slappnade av, så det var ingen såsridning, typ "jag rider så enformigt att du snart zzzzzomnar" (annars funkar just DET väldigt bra på min häst :angel: )

Intressant att se! :bow:

Vore kul att veta om det finns ngn forskning ang endorfiner och låg form/bete

Ja, så har jag med "hört" det, men att minnas ursprungskällan, är jag för gammal för att göra.

Grattis till en lyckad träning :bump:

Har själv en tränare som är guld värd. Hon har samma strategi som många andra pratar om, dvs det är bättre att fokusera på en sak i taget, än att försöka ändra hela hästen i ett tygeltag.
Har en pålle som varit stel och svår i sitt högra varv. Svår att ta igenom, spänner gärna emot och sjunkar inte ner avlsappnat i gångarterna. Skickade gärna ut hö bak istället för att trampa under sig. Vi jobbade massor med detta, utan att riktigt komma åt det, tills hon av en slump kommer på att vi provar att verkligen ställa igenom, dvs ut med handen och ställ halsen 90 grader från hästen, jobba undan för inner och fånga upp med ytterskänkel. Stadig yttertygel så han inte kan falla ur. Efter att ha gjort denna övning i trav ffa på volt i korta sessioner, för att sedan ge efter och räta ut till normal ställning, har hästen hittat rätt.

Han ligger som en Gud i högervarvet och har plötsligt hittat både takt och form. För mig var det en obeskrivlig lyckokänsla att hästen går från ett bra vänstervarv och ett jobbigt högervarv, till att bli bättre i högervarvet än vad han är i vänster.
:love: UNDERBAR KÄNSLA :love:

Ja, så har jag med "hört" det, men att minnas ursprungskällan, är jag för gammal för att göra.

Jag har också hört det ang bete men jag kopplade inte det till vad vi pratade om nu för då är ju huvudet extremt nere, om man säger så..

Jag tänkte att hästar som är avslappnade och går och slappar i hagen går med huvudet ganska lågt också, eller när de står och vilar är huvudet sänkt. (av naturliga skäl)

Hästar som bremsas frigör också endorfiner.

Vad jag menar är att även smärta (och kanske till och med obehag) frigör endorfiner.

Hästar som bremsas frigör också endorfiner.

Ja:confused: Men hur menar du att det kommer in ang huvudställningen:confused: Jag fattar inte riktigt nu? Jag vet att det är så men hur kopplar du det till diskussionen?

Menar att jag inte förstår även efter ditt svar till DM.

Endorfiner frigörs vid smärta, och kanske även vid obehag. Endorfiner frigörs även vid helt vanlig träning.

Vad jag menar är att man inte kan säga att en speciell ridning är bättre än någon annan enbart baserat på att det frigörs endorfiner, eftersom dessa frigörs även vid smärta.

Även dålig ridning som hästen upplever som otrevlig och/eller om hästen har/får ont kan med andra ord frigöra endorfiner.

Equiform;7359491Vad jag menar är att man inte kan säga att en speciell ridning är bättre än någon annan enbart baserat på att det frigörs endorfiner skrev:
Jo men om man har erfarenhet av skadade hästar som rids innan man funnit skadeorsak så kommer oxå stressen in i bilden. Finns även en forskning som visar hur hästar hanterar just obehag, smärta och dessa framkallar just stress.

Nu handlade det om ridning, lösgörande och en form som gör just hästen lugn och då frigörande av endorfiner.

När bremsen andvänds är varjefall jag mkt osäker om det är just endorfiner som har den lugnande effekten eller om det i tvånget i sig av bremsandet då hästen inte har en chans att komma ifrån detta- och det faktum att man får hästen att tänka och kanske känna smärta som avleder.

Endorfiner frigörs vid smärta, och kanske även vid obehag. Endorfiner frigörs även vid helt vanlig träning.

Vad jag menar är att man inte kan säga att en speciell ridning är bättre än någon annan enbart baserat på att det frigörs endorfiner, eftersom dessa frigörs även vid smärta.

Även dålig ridning som hästen upplever som otrevlig och/eller om hästen har/får ont kan med andra ord frigöra endorfiner.

Men nu pratade vi låg form och ev endorfiner som frigörs, och inte vilken ridning som är bättre än någon annan och vilken ridning som är bra/dålig.. Inte jag i alla fall :) Det jag skrev om handlade om vad Minna Telde sa angående att endorfiner frigörs vid låg form. Sen kanske man ska ta upp endorfiners varande och frigörande i ngt annat forum, kanske hästvård!?

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 208
Senast: super
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 395
Senast: Piaff
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 602
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar