Annorlunda träning!!

Sv: Annorlunda träning!!

Hmm....ställer mig lydigt i givakt och lovar att jag ska vända mig till hästvård för fortsatt diskussion....:rofl: ;)

Endorfiner frigörs vid smärta, och kanske även vid obehag. Endorfiner frigörs även vid helt vanlig träning.

Vad jag menar är att man inte kan säga att en speciell ridning är bättre än någon annan enbart baserat på att det frigörs endorfiner, eftersom dessa frigörs även vid smärta.

Även dålig ridning som hästen upplever som otrevlig och/eller om hästen har/får ont kan med andra ord frigöra endorfiner.

Med andra ord, ska man nödvändigtvis pressa hästar mer än vad dom orkar måste man passa på när dom är rejält uppvärmda.?:angel:

Nä, seriöst, att hästen blir lite lugnare av att sänka huvudet hade jag för mig var bevisat? Sen kan det ju i vissa fall vara marginellt, särskilt om hästen blir stressad av att få sämre balans i det läget, men om hästar t ex får massage brukar de ju efter ett tag sänka huvudet pga att de slappnar av.

Med andra ord, ska man nödvändigtvis pressa hästar mer än vad dom orkar måste man passa på när dom är rejält uppvärmda.?:angel:

Nä, seriöst, att hästen blir lite lugnare av att sänka huvudet hade jag för mig var bevisat? Sen kan det ju i vissa fall vara marginellt, särskilt om hästen blir stressad av att få sämre balans i det läget, men om hästar t ex får massage brukar de ju efter ett tag sänka huvudet pga att de slappnar av.

Kanske hönan eller ägget?

De slappnar av och sänker huvudet.. kan man komma till avslappning med omvända hållet?

De slappnar av och sänker huvudet.. kan man komma till avslappning med omvända hållet?

Jo men det var jö intressant !!
Om en avslappnad form i lösgörande- dvs djup form så leder det till att få en högre mer ärlig form sen i samlingen och som PM nu menar så ska jö den ridas med explosivitet....hur uppfattas detta av hästen då ?

Den kanske känner att den vaggas till sömns där:smirk: hypnos eller meditation:idea:

Den kanske känner att den vaggas till sömns där:smirk: hypnos eller meditation:idea:

Men seriöst :D det måste jö bli en rejäl del av spänning i sig.
Det var det som jag reagerade över i RK- tråden- dvs att AvG nu var så pass skicklig att rida hästarna så pass explosivt men samtidigt utan att stressa.

Men du är så pass ny här så du kan ha missat den- idea ! Sök på detta o återkom om en vecka när du har hunnit läsa igenom hela...*skratt*

Senast ändrad:

men om hästar t ex får massage brukar de ju efter ett tag sänka huvudet pga att de slappnar av.

Ja eller när de är avkopplade öht. Det tycker jag också verkar klart att de är lugna när huvudet är lågt. Endorfiner eller ej.

Men seriöst :D det måste jö bli en rejäl del av spänning i sig.
Det var det som jag reagerade över i RK- tråden- dvs att AvG nu var så pass skicklig att rida hästarna så pass explosivt men samtidigt utan att stressa.

Men du är så pass ny här så du kan ha missat den- idea ! Sök på detta o återkom om en vecka när du har hunnit läsa igenom hela...*skratt*

En vecka:rofl: :rofl: :rofl: En månad snarare om inte filtnisse läser snabbt förstås:idea: :D

Jo men det var jö intressant !!
Om en avslappnad form i lösgörande- dvs djup form så leder det till att få en högre mer ärlig form sen i samlingen och som PM nu menar så ska jö den ridas med explosivitet....hur uppfattas detta av hästen då ?

Menar du detta?

Jag tror det är en svår balansgång att rida med explosivitet som inte är anspänning eller stress utan bara energi helt enkelt och kräver mycket av ryttaren. Att få hästen kvick och "explosiv" utan att den blir stressad. Ur avspändhet.

Menar du detta?

Jag tror det är en svår balansgång att rida med explosivitet som inte är anspänning eller stress utan bara energi helt enkelt och kräver mycket av ryttaren. Att få hästen kvick och "explosiv" utan att den blir stressad. Ur avspändhet.

Ja....men oxå hur det speglasupplevs hos hästen och på hur bästa sätt få fram just den ridningen.

Från att gå från en djup form som den andvänder själv när den är avspänd, betar och till den motsatta formen i samling med nacken som högsta punkt som nu är en sk flykt eller varjefall en vaksam naturlig form....

Nu spånar jag för fullt :D

Var tog fio vägen i uppföljningstråden :confused:

Och alla andra som väntade på rapport:confused:

Du menar om hästen blir flyktinställd istället när man tar upp den?

Jag vet inte, nej, tror inte det. Den har ju huvudet väldigt högt vid flykt/stress och högt med nosen och så högt villl man inte ha den riktigt.:cool:

Om de själva är spralliga i hagen och showar runt utan stress men bara aktivitet och energi så har de faktiskt ofta huvudet som i samling och arbetar med påskjut bakifrån o tom bär bak. Är det inte det läget man vill jobba i (alltså mentalt) positivt energi, aktivitet, vakenhet, glädje att röra sej.

Jag tror det var mimus som la in en sån bild från hagen nånstans minns inte var. Jag har en också men scannern funkar inte.

jag bara spånar vad jag tänker nu.

Ja det tror jag om det sker på frivillig basis, jag tror inte tex tvång av tex graman räknas in där. Med det menar jag hästar som verkligen dras in med tvång av gramanen

Även hästar som krubbiter och båda två dessa saker som frigör endorfiner gör ju hästen för att ta bort smärta.

Javisst är det så.

Hästar sänker även huvudet för att visa en mer dominant/starkare individ att de fogar sig "under denna". Det var även intressant det någon skrev tidigare i den här tråden, att hästar frigör endorfiner för att stå ut med en situation som den egentligen inte vill vara i, men att de inte har något val.

P g a de här orsakerna plus de jag tidigare nämnt, så skulle jag vara väldigt försiktigt med vad jag ber hästen om för form - just för att det inte går att mäta, i endorfinivå, vilken orsaken är till att endorfinerna frigörs.

Måste bara få inflika, blir lite förvånad och förskräckt av sånt här.

Förstår faktist inte poängen att fortsätta diskutera när du rider AR som i det mesta skiljer sig med hjälpgivning- korrigering mm mm från tävlingsdressyren och dess ridning i helhet.......det finns ingen förutsättning till att diskussionen skall föras framåt.

Jag har nu läst igenom hela tråden och har själv en bakgrund som vanlig "dressyrnisse". Har även ridit AR under en period och befinner mig för tillfället någonstans mittemellan. Jag tycker det finns JÄTTEMYCKET att lära av varandra. Det goda med AR är, enligt min mening, att det ofta finns en relativt enkel och pedagogisk förklaring till varför man gör som man gör. Speciellt i hjälpgivningen. Sedan har jag lite svårt för masandet som ofta förekommer inom grenen... :angel:

Men det jag vill komma till är att det som TS först tog upp som sin nyupptäckta träningsmetod är vad jag fick börja med på mina första AR-pass. Men precis som hon skriver, det är något man ska ta sig ifrån när hästen söker sitt eget stöd på ytter. Så jag tycker detta talar mycket för att det finns väldigt mycket goda erfarenheter att utbyta mellan ridstilarna. :idea: Inte sagt att det är en AR-metod som någon "snott" utan helt enkelt att det finns väldigt mycket som är lika. På riktigt hög nivå är gränsen mellan AR och "vanlig" dressyr ofta hårfin. Att skriva som ovan känns rätt inskränkt. :crazy:

Alla som vill utbyta erfarenheter i trevlig ton är väl välkomna, eller har jag missat något???

Hästar sänker även huvudet för att visa en mer dominant/starkare individ att de fogar sig "under denna". Det var även intressant det någon skrev tidigare i den här tråden, att hästar frigör endorfiner för att stå ut med en situation som den egentligen inte vill vara i, men att de inte har något val.

P g a de här orsakerna plus de jag tidigare nämnt, så skulle jag vara väldigt försiktigt med vad jag ber hästen om för form - just för att det inte går att mäta, i endorfinivå, vilken orsaken är till att endorfinerna frigörs.

jag försöker fortfarande definiera din "skola" lite, men blir mer och mer konfunderad. Såg i Klassiska dressyr tråden att du kommenterade en bild med att du hittills trott att alla AR ryttare red sina hästar bakom lod och utan bakbens aktivitet, men att denna bild/er alltså fick dig att tänka om. Hästen på bilden i "min" värld, reds inte i ngn särskild form alls, utan i princip bara på lång tygel med lite ställning och flyttade för skänkeln.
med andra ord, i min värld var det varken ngt som var typiskt för AR, eller "traditionell" tävlings dressyr. Och ovan citat gör att jag undrar ännu mer vilken lära? menar du att man helt enkelt inte ska kräva ngn form under ryttare av hästen alls i princip - utifall det leder till att hästen domineras, blir underlägsen, eller utsöndrar negativa endorfiner?

Undertrampet och viktens förskjutning bakåt (ryggaktiviteten) var det jag kommenterade främst, men även formen.

En häst som går bakom lod KAN inte förskjuta sin vikt så mycket bakåt, rent fysiskt tekniskt, mer än möjligtvis tillfälligt.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 208
Senast: super
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 395
Senast: Piaff
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar