Annorlunda träning!!

Sv: Annorlunda träning!!

läs ovanför, fick göra det igen

Jag höll handen kvar där tills jag "fick igenom" (vet att det låter illa i vissa öron - ser illa ut i vissa ögon kanske snarare.. ;) ) ställningen, vad som blev väääääääääääääääääääääääääääldigt tydligt var att innerskänkeln MÅSTE till!!

Han blev så lugn, så lugn.. tom när det blev jättestökigt så blev han hastigt rädd och for iväg ngr steg, och kom jättesnabbt tillbaka i jobb igen!

Jag är jätteimponerad över det psykiska lugn min häst hamnar i.;) Kul att det funkar för dig också!! :banana:

Det får mig ännu en gång att fundera i banorna endorfin - låg form? Han var också jättelugn och tillfreds i stallet på ridskolan efter detta pass, annars har han varit lika "otålig" även efter dressyrpass.

Är det att detta även sätts "mentalt" tro?

Jag MÅSTE lära mig att vänta ut honom tills han tar inner skänkel och stretcha ut honom ordentligt, för effekten blir så himla bra, så jag får skita i att det känns puckat och allt annat.

Jag hade i förrgår en liknande känsla av att stretcha som du skrivit med min konval.
I hö varv ökade han bara (skada vä bak o omusklad nu) där jag fick vara tvungen att mjukt hjälpa honom med takt i lättridningen o ta små förhållande hjälper för ytterhand-ytterskänkel för att arbeta just med vä bak.

Jag anade en känsla av att få lite mer än till viljes vikt på ytterfram....även i det varv han funkade bättre i.
Inget man vill egentligen och eftersom vi avhandlat utb.skalan gick jag tillbaka till just takt och sen stöd med en mera rak i hals som gjorde att vi fick flera hallelulia moments :D ..alltså steg i takt som växte till swung :banana:

Och så det inte missförstås krävde jag inget annat än just takt - stöd i jämnvikt utan samling med djup - rund under lättridning.
Sen var vi yte på en underbar snöig åker så vi kunde hålla ett böjt spår fast en ca 30-40 meters volt. Underbar vinterträning !

När det gäller endorfin så håller jag med om att när hästen kommer igenom sin kropp och är lösgjord nog att kunna röra sig optimalt får man en skjuts av framåtbjudning som man kan omvända till just swung om man får hästen att vänta i eftergiften från handen och sätta takten med sätet mjukt driva ......:bump:

men däremot så eftersom jag har hund och de tillfällen jag tränat på volt / i ridhus brukar jag alltid rida ut en sväng som framridning o efter som avskrittning för att hunden då oxå ska få motion men jö mer jag har fått min pålle att arbeta- jö mer spänd o tittig har han varit vid avskrittningen ute.....kanske skulle det vara skillnad om jag bara skrittade av i ridhuset ??

skulle tro det! Eller att bristen på spänningar försätter hästen i ett mer lugn.. jag har ingen aning

Axel hälsar också att hon inte har något emot att DU sätter handen på låret eftersom du rider under översyn av din tränare- som har en plan o vet vad hon gör. :idea:

Intressant tråd men jag förstår inte vad som känns så "konstigt" med att inte rida på yttertygeln.

Allt beror ju på vart i utbildningen häst och ryttare är. En unghäst rids bara med en hjälp i taget, den förstår inte mer. Svänger man så gör man det med inner och låter ytter "bara vara".
Om du har en häst som inte har någon "egen balas" och med andra ord inte bär sitt huvud själft så kommer man ju kanappas lösa några problem genom att DRA dem i munnen och såga den lös, det kommer snarare att göra de hårare och vet inte vart den ska ha sitt stackars huvude. Ge inte hästen tillfredställelsen av att hänga i tyglarna, men låt den samtidigt inte bli för djupa i formen, bara mjukt upplyftande tygeltag när det behövs.

En häst om gärna har huvet för högt är inte heller så svårt att avänja, gör en kompromiss (väldigt kortvarig) låt hästen ha huvet hägt men begär att den ska hålla de HÖGRE. Den kommer innom kort att Vilja söka sig nedåt för det är mer naturligt. Självklart är det en fördel att ha en häst som ha förutsättningarna för att "gå i rätt form" och har sitt påskutbakifrån redan klart. Det är inte att rekomendera på hästar som inte kommit så långt i sin träning och utbildning. Inget bråk behövs, bara ett samförstånd att det är det här ELLER det här som finna att välja på, hur hästen än väljer avgår du med seger utan bråk.

// DR

Var ditt svar till mej? Jag har inte frågat. :crazy:

Du menade nog *knapplån* eller hur?

Din metod att lyfta huvudet högre låter märklig och jag skulle nog inte rekommendera det.:crazy:

Det handlar aldrig om att greja med huvudet utan om att få hästen att arbeta bakifrån och avspänd, då kommer ju huvudet på plats bra. Malinsky har ju fått hjälp av tränaren att hitta en metod där hästen når dit, om det beror på att endorfiner frigörs eller vad, så fungerar den för hennes häst.

Sorry, :o

Inte så mycket.. Jag tar ju aldrig i, så det är mer ett tryck kanske från bettet och innerskänkeln till det.. när han "släpper till" så går ju inte huvudet rakt ut, utan "motståndet" släpper och han söker sig framåt/nedåt fast nog är han inte heeelt rak..

Får kolla nästa gång jag rider, men inte är det mycket! (å det är ju fritt för tolkning, skitsvårt att svara på!!)

Var ditt svar till mej? Jag har inte frågat. :crazy:

Du menade nog *knapplån* eller hur?

Din metod att lyfta huvudet högre låter märklig och jag skulle nog inte rekommendera det.:crazy:

Det handlar aldrig om att greja med huvudet utan om att få hästen att arbeta bakifrån och avspänd, då kommer ju huvudet på plats bra. Malinsky har ju fått hjälp av tränaren att hitta en metod där hästen når dit, om det beror på att endorfiner frigörs eller vad, så fungerar den för hennes häst.

Nja det handlar inte om det enligt mig iallafall utan att placera hästens huvud där det INTE vill vara. Tex kan man göra så på hästar som gärna vill dyka ner och hänga lite då kan man placera dom ännu lägre ner än vad dom själv väljer och då blir det helt plötsligt jobbigt istället så då väljer dom att inte gå så djupt, likaväl en häst som går högt med huvudet begär att ja gå ännu högre då men det vill dom inte så då sänker dom sig automatiskt. Det funkar faktiskt. Den form hästen själv väljer att gå i är ju den form som är bekvämast ur hästens tankesätt men det är oftast inte den form hästen arbetar optimalast i för stunden.

KL

Jag hoppar på tråden jättesent... :angel:

Jag har precis efter ett s.k. uppehåll tagit tag i träningar igen, förra onsdagen red jag för en A-tränare, åkte dit med hästen och var SUPERNERVÖS. Min häst är en liten kokopelle som kan vara otroligt spänd, då går han med hängmatterygg och huvudet i en snygg krok.
Det jag hela tiden gjort för att få honom avslappnad är att rida div. övningar och rörelser för att få honom att tänka på annat och börja arbeta istället, det har fungerat suveränt och han har lagt på sig massor med muskler.

Iallafall, vi åkte iväg till A-tränaren med hjärtat i halsgropen, kom dit och pratade lite innan, började rida fram och han var lite spänd men inte alls som han brukar bara på nya ställen, han skötte sig över förväntan!
Så börjar själva träningen och hur underbart är det inte när tränaren läser hästen "rätt" från första steget vi tar? :love:
Övningar hela tiden, växla tempo och gångarter för att komma igång ordentligt bakifrån.
För första gången på träning fick vi rida skolor, lååånga skänkelvikningar, mellangalopp-arbetsgalopp-mellangalopp o.s.v., mellantrav-arbetstrav-mellantrav o.s.v., rygga m.m. Vi fick göra saker öht och inte bara rida runt, runt, runt och böja.
Helt underbar träning, jag var nöjd, hästen var nöjd, tränaren var nöjd! *Stolt* Det märktes en oerhörd skillnad på denna tränaren och de jag ridit för förrut, nu ska det ju göra det då han har hög status m.m., han var fantastiskt duktig, lyhörd och trevlig :)

I söndags tränade vi igen, för en tränare vi ridit för innan. Förklarade om min "rädsla" att han ska gå ifrån mig i själva formen när han väl går bra.
Red på en volt och minskade volten med ställning + tagen bakdel, ökade volten med skänkelvikningstänk. I alla gångarterna, och hästen var verkligen med på noterna och verkade trivas med detta då han blev väldigt fin, fick rida långa skänkelvikningar och öppna - 10meters volt - öppna - 10 metersvolt o.s.v.
I galoppen ville han dock samla sig på tok för mycket och det var riktigt svårt i höger varv då sadeln åker så galet snett åt vänster, han gör ju rätt (otroligt viktkänslig) men det blir fel.
Tränaren tipsade mig om att slappna av i armbågarna och det har gjort underverk redan nu, han går som en klocka och jag slipper oroa mig för att han ska bli lång och "seg" i formen så att säga.

Underbar träningsvecka helt enkelt och nu är vi ännu mer peppade inför vårsäsongen :) Nu ska vi bara hitta ett bett vi får tävla på som vi trivs med... Alltid är det något.

Ja det där har jag inte provat men inte heller riktigt haft nån extrem häst åt ena eller andra hålllet, så. Så det låter skumt ändå att börja där.

Men den ska förstås inte placera huvudet som den vill men ifrån det utgångläget det var tal om så handlar det inte först och främst om att placera nos eller huvud det kommer med att hästen blir mer avspänd och då kan man lägga den där man vill ha den sen.

Det var tal om en häst som tex går med huvudet för högt som jag tolkade det.
Då grejar inte jag först med nosen utan det kommer sen, med avspändheten bla.

Senast ändrad av en moderator:

Måste bara säga att det känns anmärkningsvärt att du först "kräver" en förklaring och sen inte ens kommenterar den.

Kanske har jag fått fel intryck, men nu känns det som att jag är svartlistad i någras ögon (dina och axel´s) men utan chans att motivera metoderna. Nog för att det egentligen inte spelar någon roll, men det är alltid trevligare med seriösa diskussioner än "du har så skumma metoder så dig ska man passa sig för!"-inställning. :confused:

Som sagt, tycker det är tråkigt, vill ni rata dom av mina metoder som ni inte förstår eller inte gillar så varsågod, det gör vi ju alla mer eller mindre. Förstår dock inte kopplingarna, skulle en ryttare som inte alltid är stilla i sin hand inte kunna förstå vad samling är?

Men i det svar du skrev var så glasklart i säg då du förklarar grundligt hur du ser TR- tävlingsdressyr och allt vad de står för.

Förstår faktist inte poängen att fortsätta diskutera när du rider AR som i det mesta skiljer sig med hjälpgivning- korrigering mm mm från tävlingsdressyren och dess ridning i helhet.......det finns ingen förutsättning till att diskussionen skall föras framåt.

Beror nog på hur motiverad man är, men då förstår jag iaf varför jag inte fick ett svar :p

kl

Enl Minna Telde och vad hon sa på den clinic jag nyss kommit från så frigörs endorfiner när hästen rids i låg form.. om det var när hästen hade formen i nivå med eller under bogspetsen minns jag inte.

Men så nu har jag svaret på det :)

Varför står det inte i någon teoribok?
Det tycker jag att man borde få med och inte bara i finstilt text, utan med jätteVERSALER.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 208
Senast: super
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 395
Senast: Piaff
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar