Sv: Annorlunda träning!!
KL
Jag hoppar på tråden jättesent...
Jag har precis efter ett s.k. uppehåll tagit tag i träningar igen, förra onsdagen red jag för en A-tränare, åkte dit med hästen och var SUPERNERVÖS. Min häst är en liten kokopelle som kan vara otroligt spänd, då går han med hängmatterygg och huvudet i en snygg krok.
Det jag hela tiden gjort för att få honom avslappnad är att rida div. övningar och rörelser för att få honom att tänka på annat och börja arbeta istället, det har fungerat suveränt och han har lagt på sig massor med muskler.
Iallafall, vi åkte iväg till A-tränaren med hjärtat i halsgropen, kom dit och pratade lite innan, började rida fram och han var lite spänd men inte alls som han brukar bara på nya ställen, han skötte sig över förväntan!
Så börjar själva träningen och hur underbart är det inte när tränaren läser hästen "rätt" från första steget vi tar?
Övningar hela tiden, växla tempo och gångarter för att komma igång ordentligt bakifrån.
För första gången på träning fick vi rida skolor, lååånga skänkelvikningar, mellangalopp-arbetsgalopp-mellangalopp o.s.v., mellantrav-arbetstrav-mellantrav o.s.v., rygga m.m. Vi fick göra saker öht och inte bara rida runt, runt, runt och böja.
Helt underbar träning, jag var nöjd, hästen var nöjd, tränaren var nöjd! *Stolt* Det märktes en oerhörd skillnad på denna tränaren och de jag ridit för förrut, nu ska det ju göra det då han har hög status m.m., han var fantastiskt duktig, lyhörd och trevlig
I söndags tränade vi igen, för en tränare vi ridit för innan. Förklarade om min "rädsla" att han ska gå ifrån mig i själva formen när han väl går bra.
Red på en volt och minskade volten med ställning + tagen bakdel, ökade volten med skänkelvikningstänk. I alla gångarterna, och hästen var verkligen med på noterna och verkade trivas med detta då han blev väldigt fin, fick rida långa skänkelvikningar och öppna - 10meters volt - öppna - 10 metersvolt o.s.v.
I galoppen ville han dock samla sig på tok för mycket och det var riktigt svårt i höger varv då sadeln åker så galet snett åt vänster, han gör ju rätt (otroligt viktkänslig) men det blir fel.
Tränaren tipsade mig om att slappna av i armbågarna och det har gjort underverk redan nu, han går som en klocka och jag slipper oroa mig för att han ska bli lång och "seg" i formen så att säga.
Underbar träningsvecka helt enkelt och nu är vi ännu mer peppade inför vårsäsongen
Nu ska vi bara hitta ett bett vi får tävla på som vi trivs med... Alltid är det något.