Annorlunda träning!!

Sv: Annorlunda träning!!

Du srev:
'Viktigt är dock att tygeltaget på innertygeln tas ledande inåt och inte bakåt. Det ledande tygeltaget understödjer också innerskänkeln och det är drivningen från skänkeln som ska skapa eftergiften, dvs att man påverkar hästens sida och bakben och inte munnen.

Men....
Om ett tygeltag ska kunna få en understödjande effekt (på samma sidas skänkel) måste tygeltaget tas snett utåt/bakåt. alltså ett understödjande tygeltag. Tar du ett ledande tygeltag som går rakt ut, får du ingen understödjande effekt. Du leder enbart framdelen. Det är två olika tygeltag.

du får ursäkta mig men det låter inte som en bra sluta.

då tycker jag att man har hästen på yttertygeln o den balanserar mest på yttre bak o kommer då upp i fram.

Jag kan givetvis ha fel, men känslan av som du beskriver klickar inte för mig.

Ursäkta om jag låter burdus nu; men jag skiter fullständigt i hur det låter som att det känns eller om det "låter fel":devil:
Just eftersom jag vet att hästen gick bra efter mina premisser och krav, framförallt känslan av att sitta och växla mellan öppna och sluta endast med hjälp av att ändra sin egen sits/tyngdpunkt är en helt underbar känsla som jag önskar att jag kunde få till i alla lägen och på alla hästar.

Förstår inte riktigt vad som inte lät bra? Att hästen var samlad, att den var avslappnad eller att den var rakriktad? :p

Du srev:
'Viktigt är dock att tygeltaget på innertygeln tas ledande inåt och inte bakåt. Det ledande tygeltaget understödjer också innerskänkeln och det är drivningen från skänkeln som ska skapa eftergiften, dvs att man påverkar hästens sida och bakben och inte munnen.

Men....
Om ett tygeltag ska kunna få en understödjande effekt (på samma sidas skänkel) måste tygeltaget tas snett utåt/bakåt. alltså ett understödjande tygeltag. Tar du ett ledande tygeltag som går rakt ut, får du ingen understödjande effekt. Du leder enbart framdelen. Det är två olika tygeltag.

Vaaaaaaaaaaaaaaaaaa? Förklara mer, jag förstår inte :p

Ursäkta om jag låter burdus nu; men jag skiter fullständigt i hur det låter som att det känns eller om det "låter fel":devil:
Just eftersom jag vet att hästen gick bra efter mina premisser och krav, framförallt känslan av att sitta och växla mellan öppna och sluta endast med hjälp av att ändra sin egen sits/tyngdpunkt är en helt underbar känsla som jag önskar att jag kunde få till i alla lägen och på alla hästar.

Jag förstår precis den strävan att rida med känsla men efter ha läst hur du löser ridmässigt en häst som biter sig tag i bettet i ena sidan- dvs du tyckte då att dra upp och bak handen mot din höft och sedan *hacka* med handen tills hästen släpper påminner mig detta en *handridning* som bara löser problemet i handen och INTE hur du får hästen att arbeta och då speciellt INTE får hästen till en korrekt samling.

Resultatet av denna handridning och mycket *innertygelridning* får hästen på bogarna utan genomsläpp av rörelsen i ryggen.
Kanske det var det axel reagerade på ?

Det gäller att kunna hänga med en utbildad häst som bjuder.

Vet själv när jag satt upp efter att Tinne hade ridit min val. Det kändes som om han drog järnet.
Sen kunde jag då inte ta tillvara på den bjudningen som hon, utan bromsade, nästan instinktivt.

Finns väl inget härligare än när hästen bara tar för sig och riktigt flyger fram =)

Något som jag har lärt mina hästar utan att jag själv vet om det ( vilket jag kommit på nu) Är att ju mer jag sätter mig i sadlen, ju mer aktiverar de bakbenen och lyfter fram så när de är pigg när man rider fram så kan man knappt snudda sadlen förren de griper tag framåt.. Jag tycker det funkar väldigt bra annars.

det var detta som jag reagerade på.
För att få till böjning- Ja, men samling:confused:

Kramningen i innertygeln är för att bromsa upp inre frambenet och därmed uppmuntra hästen att föra in bakdelen i förhållande till framdelen. Om hästen redan är i tillräckligt bra balans och lyssnar behöver jag inte kramningarna i innertygeln utan använder bara vikt och sits, om jag använder innertygeln kan detta jämföras med en halvhalt för att förbereda hästen eller för att förtydliga för en häst i ett inlärningsstadie.
Samlingen får jag av rörelsen och böjningen. Ju mer böjd hästen är desto mer kan jag tvära i slutan och desto mer samling bjuder hästen på.

Kramningen i innertygeln är för att bromsa upp inre frambenet och därmed uppmuntra hästen att föra in bakdelen i förhållande till framdelen. Om hästen redan är i tillräckligt bra balans och lyssnar behöver jag inte kramningarna i innertygeln utan använder bara vikt och sits, om jag använder innertygeln kan detta jämföras med en halvhalt för att förbereda hästen eller för att förtydliga för en häst i ett inlärningsstadie.
Samlingen får jag av rörelsen och böjningen. Ju mer böjd hästen är desto mer kan jag tvära i slutan och desto mer samling bjuder hästen på.
Jag ska egentligen inte kommentera AR-ridning, men iom att vi nu är på detta forum så gör jag det.
Tvärningen kommer sig av böjningen. Tvärar /böjer man för mkt kan den inte samla sig.
hästen blir inte per automatik samlad för att man rider skolor.

Skolorna är ett redskap/ arbetssätt för att lättare kunna samla den.

Jag förstår precis den strävan att rida med känsla men efter ha läst hur du löser ridmässigt en häst som biter sig tag i bettet i ena sidan- dvs du tyckte då att dra upp och bak handen mot din höft och sedan *hacka* med handen tills hästen släpper påminner mig detta en *handridning* som bara löser problemet i handen och INTE hur du får hästen att arbeta och då speciellt INTE får hästen till en korrekt samling.

Resultatet av denna handridning och mycket *innertygelridning* får hästen på bogarna utan genomsläpp av rörelsen i ryggen.
Kanske det var det axel reagerade på ?

Grejen med denna "handridning" som du kallar det är att uppmuntra hästen till avslappning (genom principen ta-lätta eller om man så vill; ge motstånd i förhållande till hur mycket motstånd hästen ger i syfte att få bort motståndet). När hästen är avslappnad och söker sig framåt/nedåt får den positionera sitt huvud själv, jag kräver inte att den ska kröka si och så mycket på sin nacke eller ha huvudet si eller så högt (möjligen att jag kan be hästen sänka huvudet om jag vet att den inte orkar en högre form). En häst som spänner sig KAN inte gå i en bra form, därför känns det viktigt att redan i ett tidigt stadie försöka manipulera bort/lära bort spänningar. Ibland räcker det inte med att "rida bra" utan man behöver "säga till" hästen att sluta spänna sig om man nu vill bli av med motståndet. Samlingen kommer inte av detta utan av övningar och styrka som successivt jobbas fram.
Resultatet om man utför det rätt blir att hästen inte står emot ryttarens tygeltag och därmed -tvärtemot vad du skrev- minskar risken för en låst framdel. Och rygg för den delen. Men då gäller det ju att man inte har "handridning" som utgångsläge utan som en hjälp när det behövs precis som skänklar, sits osv som man inte heller använder konstant.
Självklart skiljer man också på vad som lärs in av en eller flera HJÄLPER (hand/sits/tyngdpunkt/skänklar) och vad som lärs in av ÖVNINGAR och träning. Att försöka "be" en häst att samla sig leder i mina ögon oftast bara till att den spänner sig.
Att be om en särskild huvudposition likaså.

Jag ska egentligen inte kommentera AR-ridning, men iom att vi nu är på detta forum så gör jag det.
Tvärningen kommer sig av böjningen. Tvärar /böjer man för mkt kan den inte samla sig.
hästen blir inte per automatik samlad för att man rider skolor.

Skolorna är ett redskap/ arbetssätt för att lättare kunna samla den.

Tvärningen kommer inte av böjningen iom att man lika gärna kan böja en häst och låta den gå rakt fram. Men är hästen för rak så minskar den tvärning man kan be om utan att skolorna förlorar sitt värde. Om en häst är tillräckligt böjd i förhållande till tvärningen kan den samla sig, men sen finns det såklart alltid en gräns för hur mycket en häst kan böja sig, därav en gräns för tvärningen.

Om hästen tränas regelbundet i skolor och har rätt förutsättningar (avslappning, balans, böjning) så blir den mer eller mindre automatiskt samlad ju starkare den blir och ju mer van vid övningen den blir. Och ju starkare den blir desto mer kan den böja sig i rörelsen. Detta är min åsikt/erfarenhet, men det kan såklart bero på hur man rider i övrigt.
En böjd häst kortar sin innersida vilket ger en viss grad av samling (en samlad häst - en häst som minskat avståndet mellan fram- och bakdel). Därför skulle jag vilja påstå att om en häst ska kunna böja sig mycket i skolorna måste den vara samlad. Och hyfsat rakriktad men annars blir det ju inte sluta utan en kass skänkelvikning.

Tvärningen kommer inte av böjningen iom att man lika gärna kan böja en häst och låta den gå rakt fram.
Om den är böjd(inte bara i halsen)o går rakt fram- Vad händer- den tvärar.
En böjd häst kortar sin innersida vilket ger en viss grad av samling (en samlad häst - en häst som minskat avståndet mellan fram- och bakdel).
Om man böjer för mkt så blir yttersidan desto längre-ingen samling.
Det är ytter bak som ska bära mer vikt för att kunnna samla den, inte inner.

Om den är böjd(inte bara i halsen)o går rakt fram- Vad händer- den tvärar.
Om man är petig så- ja. Men det har ju inget att göra med hur mycket den tvärar i skolorna för där beror ju tvärningen på hur stor vinkeln i förhållande till väggen är. Men du kanske bara tänkte på benens tvärning?

Om man böjer för mkt så blir yttersidan desto längre-ingen samling.
Det är ytter bak som ska bära mer vikt för att kunnna samla den, inte inner.

Vi har nog lite väl olika erfarenheter.
Min erfarenhet är att en häst som är "för lång" helt enkelt kortat sin insida för lite eller inte länger sin yttersida tillräckligt. En sådan häst upplever jag som lång och osamlad i skolor eller på volter.
Jag tror seriöst inte att en häst KAN böja sig så mycket att yttersidan blir för lång, ryggen är inte så rörlig/böjbar.
Yttre bak bär vikten genom att den kommer närmare tyngdpunkten. Dvs genom att den vinklas in och går rakt fram under mittpunkten av hästen istället för att sättas ner på sidan. Så länge hästen är rakriktad i böjningen (dvs framdelen också böjd) så innerbak inte kommer för långt åt sidan i förhållande till framdelen ska det inte vara något problem. Problemen tror jag uppstår helt enkelt för att insidan är för lång i förhållande till tvärningen. Är insidan kort är det mindre risk att hästen trampar vid sidan av tyngdpunkten.

Men om vi nu inte kommer överens i varken hjälpgivning, skolorna, hästens förutsättning till en korrekt samling mm mm så kommer det bara en undran från mig- har du genom din AR-utbildning och sätt att utföra det du beskriver tävlat och blivit bedömd med utgångspunkt TR ?

Men om vi nu inte kommer överens i varken hjälpgivning, skolorna, hästens förutsättning till en korrekt samling mm mm så kommer det bara en undran från mig- har du genom din AR-utbildning och sätt att utföra det du beskriver tävlat och blivit bedömd med utgångspunkt TR ?

Citerar mitt egna inlägg o puttar upp då jag skulle vilja få svar av dig Totala !!!

där beror ju tvärningen på hur stor vinkeln i förhållande till väggen är. Men du kanske bara tänkte på benens tvärning?
Vad är det annars som tvärar/ korsar?
O
När framdelen ska gå rakt fram i sluta så är det det bara tvärning med bakbenen.

Vad är det annars som tvärar/ korsar?
O
När framdelen ska gå rakt fram i sluta så är det det bara tvärning med bakbenen.

Nu känns det som att vi kom ifrån ämnet en del. Vad har det här att göra med hur "mina" slutor känns?

Jag ser det som att hur stor tvärning = hur stor vinkel det blir mellan vägg/häst (den del som är inanför spåret). Därav missförståndet antar jag. Ser det inte som att hästen tvärar med benen. Ytterbak ska ju dessutom helst gå "rakt fram".

Det var en lite konstig vinkling måste jag säga. För träna AR gör man ju när man INTE är intresserad av att tävla eller bli bedömd :crazy: :confused: och att övningar (t ex skolor eller piaff) inte är självändamål utan träningsmetoder, därför spelar det inte alltid roll hur de ser ut så länge de stärker hästen.

Skulle jag få för mig att rida ett dressyrprogram eller bli bedömd skulle jag troligen inte använda mig av AR-ridning utan klassisk fransk dressyr (som jag egentligen trivs bättre med) som är mer likt vanlig tävlingsdressyr förutom viss hjälpgivning och träningsmetoder.
För det andra skulle jag göra det med en häst som är skolad enligt dressyrens trappa (åtminstone innan den gick över till AR).

Personligen tycker jag det är två saker som är viktiga med dressyr:
*Känslan (balans, lätthet, små hjälper)
*Hållbarheten på hästen
Detta är alltså mina mål. Under utbildningen kan man ju inte kräva att hästen ska kunna allt detta, då vore dressyren onödig.

Ingen dressyrdomare i världen kan tala om för mig hur min häst känns att rida av att stå och se på, inte heller kan någon tala om ifall min häst är hållbar eller inte.

"Ren" AR rider jag bara när jag rider för tränare eller när jag tränar inför nästa lektion. Annars blandar jag ganska mycket, mest från klassisk fransk dressyr som är mer lik "vanlig" dressyr men med lite andra prioriteringar än vanligt. Dock i exemplet med slutan så red jag "ren" AR eftersom jag vid den A-ha upplevelsen red för en AR-tränare. Tävlingsdressyr intresserar mig helt enkelt inte (för tillfället).

Idag red jag för min "sits" tränare och hon hade liknande upplägg som tränaren jag red för som föranledde denna tråd.

När han tillslut insåg att det var sköööööööööööönt att bli lång och riktigt låg så var det lätt att få tillbaka honom dit med pyttesmå medel. Allt sattes på sin spets då det kom in fler hästar i ridhuset med ett brak och han blev jätterädd, men han kom tillbaka JÄTTESNABBT till det fina arbetet, inte hispig ett tag efter som han kan ha blivit innan.

Det får mig ännu en gång att fundera i banorna endorfin - låg form? Han var också jättelugn och tillfreds i stallet på ridskolan efter detta pass, annars har han varit lika "otålig" även efter dressyrpass.

Är det att detta även sätts "mentalt" tro?

Jag MÅSTE lära mig att vänta ut honom tills han tar inner skänkel och stretcha ut honom ordentligt, för effekten blir så himla bra, så jag får skita i att det känns puckat och allt annat.

Vi ska fortsätta i morgon på detta, jag är jätteglad att det är två dagar i rad. weee!!!

Mal:"Red på en volt, jag fick leda med inner tygel och hålla kvar handen där ute och hålla kvar honom på spåret med inner skänkel. Ytter tygel fick glappa om den ville.

Tillbaka med handen och liten eftergift för att se "var han tar vägen" och börja om igen om han gick upp med huvudet. Så fort han gav efter när jag var kvar i det ledande tygeltaget så fick han en eftergift *såklart*"

Kul att det funkat!
Orkar inte läsa hela tråden igen, men vill fråga efter ett förtydligande;
håller du verkligen ut innerhanden hela tiden under denna övning?

Som jag förstått så ger du eftergift med den handen så det är inte det jag undrar. Jag funderar på detta att du håller kvar handen därute, ung som man kan göra om man rider utan träns, bett o tyglar...
Jag har testat lite nu med min häst och hon blir lugnare av detta, så jag funderar om det är det ledande tygeltaget eller om det är något med en viss form som utlöser endorfinerna?

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 208
Senast: super
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 395
Senast: Piaff
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar