KL
Jag har också provat nu - igårkväll.....
dvs jag började med att skritta och lägga ner honom för inner.... jag är så otroligt inskolad på att allt ska ske uppe på ytter,visst har jag jobbat med sån extra böjning tidigare i viss grad, men inte att helt eller så mycket ignorera ytter....kändes ovant att helt ge efter i ytter tygel... men - "konstigt nog" så hjälpte det mig att dels sitta rakare mitt över hästen (tycker det borde inbjuda till tvärt
om, dvs att man faller inåt och "hänger" i inner - men det var tvärt om. red fortfarande för ytter skänkel och sittben, men som sagt, gav efter i ytter tygel och red på inner.
han blev väldigt nöjd. blev lugn och taktmässig i skritten - och sen i
traven med.... hade inget i handen, men utan att han sladdade ut. Kunde sen plocka upp och fortfarande var han lösgjord och fuskade inte med ytter eller ngt alls. Upplevde att han kom upp på bakdelen mycket bättre, och jag fick lättare att hitta takten. Ingen symaskinstrav då inte, när han nån gång fick tendensen att pinna på så var det lätt att ta tillbaks honom och hitta rätt igen.
Fortfarande idag satt formen i honom kvar sen på
något sätt, han var väldigt loss och harmonisk i kroppen redan från det jag satt upp. Red en timma på våra fina grus/sandvägar (som är enda positiva med detta väder, - lagom mjuka, torra och sviktiga. satt och joggade och hade inga alls problem med symaskin eller tak, han var kanonfin, tuggade på bettet så det skummade och helt eftergiven för hjälperna, trots att han var lite laddad. verkligen underbar känsla.
sen kom jag även på en sak till idag när han var så fin och framme för hjälperna, och det är att jag halkat in på ett farligt spår i det att jag inte är/varit tillräckligt snabb med eftergiften när jag tar tillbaks honom. Idag hade jag koll på det och då blev det skillnad direkt och han svarade på det och var glad och nöjd.
ang tekniken från passet så är det så annorlunda mot hur jag uppfostrats så jag vet faktiskt inte riktigt vad jag gjorde,
och vad det var som gör att det funkade som det gjorde. Men resultat blev det och det var en nyttig insikt att det finns många sätt att lösa ett "problem" som man inte har en susning om
Jag misstänker dock att det som allt annat inte är någon mirakelkur man ska ta sig ann på rutin vareviga gång, - men det är en ögonöppnare till vad något alternativt kan åstadkomma och jag skulle gärna vilja veta mer exakt HUR och VARFÖR det funkade som det gör..... vanligtvis kan jag lägga ihop två och två, men jag är fortfarande lite tagen på sängen och ovan vid just detta jag nu testade på vinst eller förlust.