Annorlunda träning!!

Sv: Annorlunda träning!!

Du, jag såg att jag var otydlig:angel:
Med taktvarianten, så menar jag att man taktar- inte rider takten hårt.
Det kan oxå te sig innehållslöst, men det ger effekt av ngn anldening.

Bollsätet på en väl taktfast häst är då väldigt lätt o lite snabbare-dutt -dutt -dutt, medans bollsätet i passage är bollen på högre höjd boing- boing

Kul förklaring va;)

Kom på en grej:idea:
När T. red så använde hon sig av sätet för att omvandla energin uppåt o behövde alltså inte bromsa hästen.
Iofs så skapade hon denna energi först, för att sen göra om den.

tänk om hon hade kunnat förklara det för mig:crazy:
Har kommit på det senare genom att studera henne o hennes elev.

Vill tillägga att hon i början böjde loss honom. Det var först när han hade hela kroppen i position-lösgjord o rakriktad som hon kunde få hästen att använda all energi rätt.

Fattade inte att du menade takta, men det fattar jag inte riktigt?
Men fattade inte detta med inner heller när jag läste det på hoppforumet första gången men det funkar ju:idea: (Fast jag rider inte så ofta ändå.)

Jag rider inte HÅRT takten, men TYDLIGT. Eller starkt eller hur man ska säga. Jag sätter takten.

Oftast behövs det inte nu, nästan aldrig faktiskt, men vid spänningar och okoncentration kan hon bli trippig, men ofta är det mer avslappning som gäller då än att ange takten. Numera. Det var mer tidigare men framförallt på "symaskinen" första tiden!.

Kom på en grej:idea:
När T. red så använde hon sig av sätet för att omvandla energin uppåt o behövde alltså inte bromsa hästen.
Iofs så skapade hon denna energi först, för att sen göra om den.

tänk om hon hade kunnat förklara det för mig:crazy:
Har kommit på det senare genom att studera henne o hennes elev.

Vill tillägga att hon i början böjde loss honom. Det var först när han hade hela kroppen i position-lösgjord o rakriktad som hon kunde få hästen att använda all energi rätt.

Glömde svara på detta! Jag förstår principen (det är så nyttigt att titta på duktiga, man SER faktiskt hur de gör - ibland) och det är det jag känner att jag inte räcker till för allt hästen egentligen har. :angel:
Försökte faktiskt så som du beskriver idag (tror jag :o ) med sätet, ur den energiska traven framåt och fick en mjuk, kraftfull trav med klart och väldigt tydligt svävmoment några meter, men jag klarade/vågade inte bli kvar, utan gick ner i skritt o paus, och var lite förskräckt själv. Vet ju inte alls hur det såg ut för omvärlden (ensam) men det KÄNDES väldigt bra, och jag kommer nog få vänta på att få till det igen,:o

(Hade väl din trav på filmen i åtanke också kanske, :p som ett mål:angel: )

Jag TROR eller är ganska säker på att min uppskärpning av ytterhjälperna har med saken att göra, :idea: dvs mer rak häst.

Jag hoppas verkligen att du överröste hästen med beröm- efter de där stegen:devil:

Å visst spelar ytterhjälperna stor roll.

Jag hoppas verkligen att du överröste hästen med beröm- efter de där stegen:devil:

Å visst spelar ytterhjälperna stor roll.

Självklart! Hela detta pass bestod bara av beröm!!

Lever på det än!:)

KL

Jag har också provat nu - igårkväll.....
dvs jag började med att skritta och lägga ner honom för inner.... jag är så otroligt inskolad på att allt ska ske uppe på ytter,visst har jag jobbat med sån extra böjning tidigare i viss grad, men inte att helt eller så mycket ignorera ytter....kändes ovant att helt ge efter i ytter tygel... men - "konstigt nog" så hjälpte det mig att dels sitta rakare mitt över hästen (tycker det borde inbjuda till tvärt
om, dvs att man faller inåt och "hänger" i inner - men det var tvärt om. red fortfarande för ytter skänkel och sittben, men som sagt, gav efter i ytter tygel och red på inner.
han blev väldigt nöjd. blev lugn och taktmässig i skritten - och sen i
traven med.... hade inget i handen, men utan att han sladdade ut. Kunde sen plocka upp och fortfarande var han lösgjord och fuskade inte med ytter eller ngt alls. Upplevde att han kom upp på bakdelen mycket bättre, och jag fick lättare att hitta takten. Ingen symaskinstrav då inte, när han nån gång fick tendensen att pinna på så var det lätt att ta tillbaks honom och hitta rätt igen.

Fortfarande idag satt formen i honom kvar sen på
något sätt, han var väldigt loss och harmonisk i kroppen redan från det jag satt upp. Red en timma på våra fina grus/sandvägar (som är enda positiva med detta väder, - lagom mjuka, torra och sviktiga. satt och joggade och hade inga alls problem med symaskin eller tak, han var kanonfin, tuggade på bettet så det skummade och helt eftergiven för hjälperna, trots att han var lite laddad. verkligen underbar känsla.

sen kom jag även på en sak till idag när han var så fin och framme för hjälperna, och det är att jag halkat in på ett farligt spår i det att jag inte är/varit tillräckligt snabb med eftergiften när jag tar tillbaks honom. Idag hade jag koll på det och då blev det skillnad direkt och han svarade på det och var glad och nöjd.

ang tekniken från passet så är det så annorlunda mot hur jag uppfostrats så jag vet faktiskt inte riktigt vad jag gjorde, :crazy: och vad det var som gör att det funkade som det gjorde. Men resultat blev det och det var en nyttig insikt att det finns många sätt att lösa ett "problem" som man inte har en susning om :crazy: Jag misstänker dock att det som allt annat inte är någon mirakelkur man ska ta sig ann på rutin vareviga gång, - men det är en ögonöppnare till vad något alternativt kan åstadkomma och jag skulle gärna vilja veta mer exakt HUR och VARFÖR det funkade som det gör..... vanligtvis kan jag lägga ihop två och två, men jag är fortfarande lite tagen på sängen och ovan vid just detta jag nu testade på vinst eller förlust.

Vad tror du jag tyckte då för 20 år sen?

Jag red inte för henne många ggr, o min häst var smartast o fattade traven! på första eller andra lektionen.
Men man var väl mindre fördomsfull o trodde inte att man inte kunde bli bättre:D :cool:

Har letat efter upphovskvinnan till detta, som tydligen flyttade ner till Strömsholmstrakten för många år sen.
Ska forska vidare för att få lite förstahandsinformation:idea:

KL

Jag har också provat nu - igårkväll.....
dvs jag började med att skritta och lägga ner honom för inner.... jag är så otroligt inskolad på att allt ska ske uppe på ytter,visst har jag jobbat med sån extra böjning tidigare i viss grad, men inte att helt eller så mycket ignorera ytter....kändes ovant att helt ge efter i ytter tygel... men - "konstigt nog" så hjälpte det mig att dels sitta rakare mitt över hästen (tycker det borde inbjuda till tvärt
om, dvs att man faller inåt och "hänger" i inner - men det var tvärt om. red fortfarande för ytter skänkel och sittben, men som sagt, gav efter i ytter tygel och red på inner.
han blev väldigt nöjd. blev lugn och taktmässig i skritten - och sen i
traven med.... hade inget i handen, men utan att han sladdade ut. Kunde sen plocka upp och fortfarande var han lösgjord och fuskade inte med ytter eller ngt alls. Upplevde att han kom upp på bakdelen mycket bättre, och jag fick lättare att hitta takten. Ingen symaskinstrav då inte, när han nån gång fick tendensen att pinna på så var det lätt att ta tillbaks honom och hitta rätt igen.

Fortfarande idag satt formen i honom kvar sen på
något sätt, han var väldigt loss och harmonisk i kroppen redan från det jag satt upp. Red en timma på våra fina grus/sandvägar (som är enda positiva med detta väder, - lagom mjuka, torra och sviktiga. satt och joggade och hade inga alls problem med symaskin eller tak, han var kanonfin, tuggade på bettet så det skummade och helt eftergiven för hjälperna, trots att han var lite laddad. verkligen underbar känsla.

sen kom jag även på en sak till idag när han var så fin och framme för hjälperna, och det är att jag halkat in på ett farligt spår i det att jag inte är/varit tillräckligt snabb med eftergiften när jag tar tillbaks honom. Idag hade jag koll på det och då blev det skillnad direkt och han svarade på det och var glad och nöjd.

ang tekniken från passet så är det så annorlunda mot hur jag uppfostrats så jag vet faktiskt inte riktigt vad jag gjorde, :crazy: och vad det var som gör att det funkade som det gjorde. Men resultat blev det och det var en nyttig insikt att det finns många sätt att lösa ett "problem" som man inte har en susning om :crazy: Jag misstänker dock att det som allt annat inte är någon mirakelkur man ska ta sig ann på rutin vareviga gång, - men det är en ögonöppnare till vad något alternativt kan åstadkomma och jag skulle gärna vilja veta mer exakt HUR och VARFÖR det funkade som det gör..... vanligtvis kan jag lägga ihop två och två, men jag är fortfarande lite tagen på sängen och ovan vid just detta jag nu testade på vinst eller förlust.

GRATTIS:D Jättekul! Jag vill också veta mer vad som ger den effekten:confused:

Jag red inte för henne många ggr, o min häst var smartast o fattade traven! på första eller andra lektionen.
Men man var väl mindre fördomsfull o trodde inte att man inte kunde bli bättre:D :cool:

Har letat efter upphovskvinnan till detta, som tydligen flyttade ner till Strömsholmstrakten för många år sen.

det ser jag fram emot! :bow:

Kanske där "min" tränare fått det ifrån (om jag ändå kunde få kalla honom min utan ""). Eller pratar ni ren fiskpassage nu?

Precis!!! :) Jag börjar och avslutar så, men om de dagar jag inte bara får till det, det missas i kommunikationen och jag vet inte riktigt hur jag ska göra, osv så går jag tillbaka till detta. Även de dagar han är lite tiltad i skallen och lyssnar dåligt, då är detta en jättebra medicin för att få honom avslappnad även i knoppen :bow:

Ibland rider jag också bara så ett pass, ser till att han är låg och väl framme med nosen och trampar på taktmässigt.. det räcker gott och väl det med.

Fast vad spelar det för roll egentligen VARFÖR det funkar? Huvudsaken är väl ATT det funkar?:love: Visst är det intressant att veta VARFÖR i alla lägen, iaf om du frågar min 3-årige son (!) vars favoritord är "VARFÖR Dååååååååå???!" Men jag känner nog att det är mer viktigt att fundera ut hur man tar sig vidare från detta? Att gärna komma till Axels fuskpassage på ett enkelt sätt för det måste vara det ultimata att kunna få igenom halvhalter så enkelt.:bow:

Min unghäst är väldigt balanserad för sin ålder och svarar ju enormt bra på detta sätt att bli lösgjord på men eftersom jag är envis som en liten gris så vill jag ju komma vidare ett steg varje arbetspass och just nu är det ökningar och minskningar i galoppen som gäller och det är DÄR jag tror att Axels fisk skulle kunna hjälpa enormt...:bump:

Jag provade igår med detta. Vi provade en ny sadel, och hästen reste sig ett par gånger, det brukar han inte göra.
Så innan jag red ut på vägen gjorde jag så som ni skrivit ett par varv i hagen, och han blev mycket lugnare.
Sen visade han vad han tyckte om sdeln så jag ledde haonom hem istället.

Om man kör fast eller när det ski-er sig ngn dag, kan man istället för att gå hem-rida så.
Komma till ro- effekten

Ska komma ihåg det idag:idea: , eftersom det troligen blir pannkaka efter upplevelsen igår, brukar vara så:crazy:

Jadu så brukar jag rida mina själv. Är de inte eftergivna i innersidan så åär det ganska svårt att rida på ytter

Fast vad spelar det för roll egentligen VARFÖR det funkar? Huvudsaken är väl ATT det funkar?:love: Visst är det intressant att veta VARFÖR i alla lägen, iaf om du frågar min 3-årige son (!) vars favoritord är "VARFÖR Dååååååååå???!" Men jag känner nog att det är mer viktigt att fundera ut hur man tar sig vidare från detta? Att gärna komma till Axels fuskpassage på ett enkelt sätt för det måste vara det ultimata att kunna få igenom halvhalter så enkelt.:bow:
Jag är heller inte intresserad av forskning, det kan andra syssla med, men ska försöka att hitta kvinnan som kanske har ngn clue.

och just nu är det ökningar och minskningar i galoppen som gäller och det är DÄR jag tror att Axels fisk skulle kunna hjälpa enormt...:bump:
Det tror inte jag.
det viktigaste är att man känner efter var gränsen går o inte driver samtidigt som man minskar, När man har kommit ner till gränsen rider man bara med tryck från magen.

en sak som funkar på mina är om jag ökar jättemkt o sen -kram på ytter o trampar ner i innern- lite som cowboysarna lär sina stops.vips tillbaka:banana:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 208
Senast: super
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 395
Senast: Piaff
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 607
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV