Annorlunda träning!!

Sv: Annorlunda träning!!

tänk på att du faktiskt skall vända i den förvända galoppen....
och det måste ju hästen få plats till i skuldrorna

Fokusera på bäckenets possitionon i den förvända galoppen.
Inner sittben fram och ut mot yttertygeln

Mackan hade ju ridit en spänande övning i den förvända galoppen...

Tänker.

Jo, då gäller det att kunna komma ner på ytter sittben, inte sitta still, som jag gör. Men jag vill ändå tjata om att det borde ha med axlarna att göra, om man ska kontrollerar bogen, fast sitter man ner på inner sittben, så drar man nog tillbaka ytter axel lite. Jag gör nog så....i en hörnpassering fast den är förvänd.

Nu har det nog slagit runt i knoppen....(jag ska söka efter mackans förvända övning)

Nästa fråga och tanke blir hur man ur detta byter till rättvänd, beroende på var man har sin egen kropp. Vi har börjat byta orent...:crazy: och jag tror det har med mig att göra.
Men jag får nog starta en egen tråd om det.

Du jag har ingen som helst aning om hur jag rider i förvänd alltså till punkt och pricka , men jag är noga med att höften ligger intill hela tiden , tror jag rider rätt rak häst men att yttertygeln hela tiden flyttar in (eller ut mot väggen) bogen lite lite lite.. sedan är det väl möjligt att axeln flyttar sig lite det vet jag inte.

Alltså jag har ju lättare att rida förvänd i vä varv, än vad jag har att rida höger i höger varv :o

I galoppen så går ju inner sittben i en cirkelrörelse ,där det inre sittbenent hela tiden befinner sig en aning framför det yttre
- Kan man konrollera detta (och rätt banan) så kan man kontrollera vilken
galopp som hästen går i

Det är också ganska lätt att byta galopp med att ändra sitbenens position - (det är halva bytet och det som brukar fattas när hästen byter före fram )

Senast ändrad:

Tänker.

Jo, då gäller det att kunna komma ner på ytter sittben, inte sitta still, som jag gör. Men jag vill ändå tjata om att det borde ha med axlarna att göra, om man ska kontrollerar bogen, fast sitter man ner på inner sittben, så drar man nog tillbaka ytter axel lite. Jag gör nog så....i en hörnpassering fast den är förvänd.

Nu har det nog slagit runt i knoppen....(jag ska söka efter mackans förvända övning)

Nästa fråga och tanke blir hur man ur detta byter till rättvänd, beroende på var man har sin egen kropp. Vi har börjat byta orent...:crazy: och jag tror det har med mig att göra.

Logiskt sett för kroppen så säger den att när man tar fram inner sittben eller höft så följer även inner axel med fram, det är inte så himla logiskt för kroppen att ta fram innerhöft och följ med fram med ytteraxel, i början blir det koordinationsproblem för hjärnan.

När jag byter till rättvänd så flyttar jag först över till den nya yttertygeln, alltså till i rätt yttertygel i detta fallet och då blir hästen först helt rak, alltså jag är noga med att halsen verkligen går rakt ut mellan hästens bogar och sedan är det bara att byta.

Jag har haft svårast för förvänd åt samma håll som jag själv har svårast dvs i hö varv (vä galopp). Där blir det allvarliga koordinationsproblem, kan bli helt konfys och förvirrad vad jag ska göra:confused: :crazy: Byten blir helt förvirrat, tyvärr.

I vänster varv (hö galopp förstås då) är det lättare, då sitter jag mer "naturligt" rätt utan att behöva tänka. DÅ blir bytet också lätt.

Jag tycker hästen är ganska rak, även genom hörnen och axlarna med då.

Men förvänd galopp är svårt för mej som är vänster-höger-förvirrad
och Mackans övning gjorde mej helt snurrig att bara läsa.:confused:
Den är nog väldigt bra, men jag skullle ha mycket svårt att hålla reda på allt (koordinera)

Rider inte förvänd än (ska bara börja) på den här hästen så jag kan inte träna heller just nu.

När jag byter till rättvänd så flyttar jag först över till den nya yttertygeln, alltså till i rätt yttertygel i detta fallet och då blir hästen först helt rak, alltså jag är noga med att halsen verkligen går rakt ut mellan hästens bogar och sedan är det bara att byta.

Så försöker jag med göra, men förmodligen har jag börjat bli sned igen, för jag misstänker att min häst inte är rak i bogen, Jag tror han skjuter ut vänster bog, möjligen bara någon millimeter, och då går inte bytet igenom.
Eller om hästen spänner sig, jag vet inte.

Det är verkligen svårt att hålla på själv.

Ja, det du skriver låter sant.

När min häst byter orent, så kan det lika gärna vara efter fram, och det kan även variera från vilket varv.

Å andra sidan så spänner han inte iväg sig och far som en projektil längre. Och det är ju positivt.

Jag tror jag behöver bli videofilmad igen, och se vad jag håller på med.

Men titta ner på halsen då, du ser ju tydligt om den är helt rak mellan bogarna eller om den putar åt något håll = du har tappat bogen.

Men titta ner på halsen då, du ser ju tydligt om den är helt rak mellan bogarna eller om den putar åt något håll = du har tappat bogen.

:rofl:

Jag kämpar liver ut mig för att titta upp!!!

Tittar jag ser han rak ut. Men självklart varierar det beroende på vart någonstans man ska lägga bytet.

Just nu är det när jag rider ut på en båge, från långsidan, och byter till förvänd,(sedan ut på spåret i fövänd) som går bäst. Då blir det aldrig orent.
Förmodligen är han helt rak där.

Eller?

Jag ska faktiskt försöka tänka efter hur jag gör idag.
Det är en sak att sitta här i stolen o rida öppna
Har nu kollat.
Jag hamnar faktiskt så utan att tänka på det, däremot INTE i förvänd.
Iom att man är med eller mot o ställer/formar hästen så blir det så.
Men om jag skulle börja tänka-krångla till det-så vete 17.

Om en rörelse inte funkar så kan man tänka över hur man sitter.

däremot INTE i förvänd.

Nej, eller hur? Jag tränar det inte nu och kan inte prova men jag kan inte tänka annat än att axlarna blir ganska raka, om det var så du menade? :confused: Eller kanske jag missupfattade?

Om man gör det så blir hästen böjd- förvänd öppna, vilket jag kan använda mig av ibland.
rider t o m felställd öppna i rätt galopp.

Har nu kollat.
Jag hamnar faktiskt så utan att tänka på det, däremot INTE i förvänd.
Iom att man är med eller mot o ställer/formar hästen så blir det så.
Men om jag skulle börja tänka-krångla till det-så vete 17.

Om en rörelse inte funkar så kan man tänka över hur man sitter.

Nä börja inte tänka då för guds skull :D Nä jag sitter inte heller så i förvänd.

Kom på en sak.
när man rider piruetter i skritt eller galopp så är ju hästen böjd.
Tror att jag är dåligt med åt ngt håll i galoppen. Är ej hundra, då det var länge sen.

Åt höger för min del, dvs dåligt med i vänster sida. Jag har inte heller ridit på flera år men kom ihåg igår när jag fick lägga en mkt liten volt på träningen. Är liksom seg i huvudet tror jag när jag ska vara med i vänster sida.:crazy:

Jag måste ju testa detta:) Har ungefär samma problems med hästen jag ansvarar för

Är det endast med "bollsätet" du får till detta, eller funkar det med lättridning tro?
För att lära hästen måste man nog sitta ner, men sen kan man rida hyfsat bra i lättridning med.

Om man tittar på ett svenskt elitekipage x, så syns det att hon stöter med rumpan, men jag tänker oxå att jag vill ta med hästen uppåt med min egen, tycker att det ger bättre effekt.
Den hästen kommer heller inte upp från marken nämnvärt i passagen.

*KL*
Snälla B_A_L tycker att det här hör till ämnet!
Mackan
vilket material du talar om som du har att röra dig med....!
Även om en häst har god mekanik från början så går det att utveckla den till att få ett brett register.

Det är därför som har jag tjatat om min fiskpassage o bollsätet hela tiden.
Visst kan den bli bättre med bara tempoväxlingar o halvhalter, men det handlar om att utveckla den individens trav så mkt som det går, utan att det blir som ett holländskt globenekipage, vilket möjligen är gjort med hjälp av redskap- vad vet jag.

De skickliga med perfekt timing har nog andra sätt, men det här passar mig o ganska lätt är det- för hästen att förstå oxå.

Jag har inte travat över en enda bom med min häst:o

Åter till ursprungsinlägget:

Sådär har jag också tänkt när jag har ridit. Men nu när min unghäst vilar så får jag rida ett sto som jag inte riktigt kommer underfund med.
Hon drar för mig...alltså, det är en supertrevlig häst och väldigt arbetsvillig, flyttar sig enormt lätt för sätet osv...men hon är som skjuten ur en kanon.
När du väl sätter igång henne i traven så går det fort. Jag har bara ridit henne 4ggr och vi har ju utvecklats åt rätt håll men det känns ändå inte riktigt rätt.

Jag är van att rida min unghäst som är otroligt mjuk, dock väldigt outbildad...så det här är ett enormt steg för mig...att rida en "hård" häst men som är väldigt välutbildad.

Har ni något tips? Jag vill helt enkelt att hon ska sakta ner lite och vila på steget. Och jag vill helst slippa slita o dra i henne:crazy:

Idag lyckades vi enormt bra på uppvärmningen men sen blev det bara pannkaka av nån anledning.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 208
Senast: super
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 395
Senast: Piaff
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 615
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar