Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*KL*
Snälla B_A_L tycker att det här hör till ämnet!
MackanÄven om en häst har god mekanik från början så går det att utveckla den till att få ett brett register.
Det är därför som har jag tjatat om min fiskpassage o bollsätet hela tiden.
Visst kan den bli bättre med bara tempoväxlingar o halvhalter, men det handlar om att utveckla den individens trav så mkt som det går, utan att det blir som ett holländskt globenekipage, vilket möjligen är gjort med hjälp av redskap- vad vet jag.
De skickliga med perfekt timing har nog andra sätt, men det här passar mig o ganska lätt är det- för hästen att förstå oxå.
Jag har inte travat över en enda bom med min häst
Låter som om du måste hålla i den för mkt o då skaka loss den.Krumelurer och tempoväxlingar kör jag väldigt mkt...nästan inga raksträckor alls just för att jag känner att hon försvinner för mig då.
Snabba kramar med? Inner ytter båda? Ytter!
Jag red för ägaren häromdagen och hon sa att jag skulle röra på handen. Så jag rörde men sen var jag tvungen att fråga hur hon menar och då tyckte hon att jag skulle röra handlederna omväxlande höger o vänsterhand. Och att jag ska leda inåt...men gör jag det så blir resultatet att hästen dinglar in o ut med huvudet...visst går hon ner i fart men det känns som att jag med min muskelkraft måste hålla henne kvar där...det pallar jag inte.
va roligt att hitta nya vägar
Jag tycker många har fastnat tänket att det enda sättet att få hästen i form är att konstatnt driva den för att engagera bakdelen. Man måste ju tänka på att det inte är ryttarens fysiskta stryrka som får hästen i form utan en ärlig bjudning från hästens sida:smirk:
Ok, jag förstår att nedsuttet måste bli lättare.För att lära hästen måste man nog sitta ner, men sen kan man rida hyfsat bra i lättridning med.
Om man tittar på ett svenskt elitekipage x, så syns det att hon stöter med rumpan, men jag tänker oxå att jag vill ta med hästen uppåt med min egen, tycker att det ger bättre effekt.
Den hästen kommer heller inte upp från marken nämnvärt i passagen.
Skaka loss är det du gör, men jag gillar inte det.Jag trodde också att hon menade att jag skulle spela med fingrarna men då visade hon hur hon ville och det var endast rörelse med handlederna. Hon sa att jag öppnar upp och tappar kontakten om jag rör fingrarna.
Jag gör exakt så som du skriver när jag rider. Är väldigt stilla med mina händer, men eftersom jag har mjuka händer så upplever inte (iaf) min häst det negativt.
Och så försöker jag tänka med denna lånehästen också.
Jag har också tänket "hellre ta tillbaka rejält en gång och sen kanske påminna än sitta o blåhålla" MEN problemet är att det inte fungerar...hon går ner i fart en kort kort stund men så fort jag mjuknar och berömmer så är det som vanligt.
Jag driver absolut inget(iaf inte medvetet ) för det behövs inte.
Hur menar du att jag ska skaka loss henne?
O en sak till, jag har försökt träna 4travsteg - 4skrittsteg - 4tr - 4skr osv...men det oerhört svårt och jag får verkligen DRA varje gång jag vill ha ner henne...