Annorlunda träning!!

Sv: Annorlunda träning!!

Det är det där som är så svårt.
att kunna bruka den energin(som man faktiskt vill ha).

Istället för att bromsa den- rid mkt krumellurer. tempoväxlingar o ständiga snabba kramar.
Tänk på att inte driva den med skänkeln, utan sitt still o våga lätta ur.

Krumelurer och tempoväxlingar kör jag väldigt mkt...nästan inga raksträckor alls just för att jag känner att hon försvinner för mig då.

Snabba kramar med? Inner ytter båda?

Jag red för ägaren häromdagen och hon sa att jag skulle röra på handen. Så jag rörde men sen var jag tvungen att fråga hur hon menar och då tyckte hon att jag skulle röra handlederna omväxlande höger o vänsterhand. Och att jag ska leda inåt...men gör jag det så blir resultatet att hästen dinglar in o ut med huvudet...visst går hon ner i fart men det känns som att jag med min muskelkraft måste hålla henne kvar där...det pallar jag inte.:crazy:

Ställer frågan till dig här då Axel, att få till "fiskpassagen" är det med bollsätet, eller GÅR det att göra samma övning med lättridning?

*KL*
Snälla B_A_L tycker att det här hör till ämnet!
MackanÄven om en häst har god mekanik från början så går det att utveckla den till att få ett brett register.

Det är därför som har jag tjatat om min fiskpassage o bollsätet hela tiden.
Visst kan den bli bättre med bara tempoväxlingar o halvhalter, men det handlar om att utveckla den individens trav så mkt som det går, utan att det blir som ett holländskt globenekipage, vilket möjligen är gjort med hjälp av redskap- vad vet jag.

De skickliga med perfekt timing har nog andra sätt, men det här passar mig o ganska lätt är det- för hästen att förstå oxå.

Jag har inte travat över en enda bom med min häst:o

mmm ,det är jag med på. Men jag som tex har en häst som har dålig trav, a' la fullblod, lätt blir lite överilad och symaskinig, hur tränar jag bäst? Om jag lägger honom i ett visst undertempo regelbundna bitar under ett pass så upplever jag att han sen kommer igenom bättre i kliven i traven, och slappnar av. Jag kan då få med påskjutet i tex en tempoväxling, både uppåt och nedåt....Men är det rätta vägen, eller hur ska jag tänka?

skritten och galoppen är bra, men traven är kass på honom.

va roligt att hitta nya vägar:)
Jag tycker många har fastnat tänket att det enda sättet att få hästen i form är att konstatnt driva den för att engagera bakdelen. Man måste ju tänka på att det inte är ryttarens fysiskta stryrka som får hästen i form utan en ärlig bjudning från hästens sida:smirk:

Att lägga den i undertempo en bit ger en liten effekt. Brink kör med taktvarianten.

Men jag tror inte att det räcker med en bit, utan att man måste köra på i lunktrav för att den ska lära sig att vila på steget- att det blir en normal rörelse.

Hela vitsen med att överböja den är att man nte bromsar den, utan att den har kvar rörelsefriheten med kroppen.

Jag brukar träna det intensivt, för att sen komma vidare.
Inte träna på saker i månader då hästen aldrig kommer till insikt:idea:
Den tycker då att det blir kul att lära sig nya saker:banana:
Gjorde likadant med bytena o i varje språng- för att det är svårt.

Krumelurer och tempoväxlingar kör jag väldigt mkt...nästan inga raksträckor alls just för att jag känner att hon försvinner för mig då.

Snabba kramar med? Inner ytter båda? Ytter!

Jag red för ägaren häromdagen och hon sa att jag skulle röra på handen. Så jag rörde men sen var jag tvungen att fråga hur hon menar och då tyckte hon att jag skulle röra handlederna omväxlande höger o vänsterhand. Och att jag ska leda inåt...men gör jag det så blir resultatet att hästen dinglar in o ut med huvudet...visst går hon ner i fart men det känns som att jag med min muskelkraft måste hålla henne kvar där...det pallar jag inte.:crazy:
Låter som om du måste hålla i den för mkt o då skaka loss den.
hon menar nog att du ska spela med fingrarna, för huvudet ska inte röra sig.
Tycker dock inte om denna metod, utan vill vara lätt hela tiden.Det är en förutsättning att man är lätt i handen för att man ska kunna trycka på-utan att hästen går iväg framåt-skjutkraft.
Vill att den rör sig större istället-uppåt.

Ta hellre tillbaka mkt EN gång o lätta o beröm. Sen får man inte driva på den så att den springer iväg igen.. Gör den det ändå. snabb kram/ påminnelse

Jag lägger mej i eftersom jag rider samma sorts häst som mackan.

Jag rider inte i undertempo. utan taktvarianten. Lärde mej det på första hästen med fbltrav (övriga har haft bättre:) ) Han hade symaskinstarv, verkligen.:crazy:

Det är takten som är a och o, enligt den tränaren och jag håller med.

Svårt är det. Först och främst avspänd häst annars är det ännu svårare. Så det första är att träna att få hästen avspänd. Ju mer spänd, ju mer symaskin.
Sen att rida in takten, med lättridningen eller sätet, styra takten så mycket det bara går.

Undertempo tycker jag blir energilöst. MEn vi kanske gör olika så det är bara för mej det blir så.:confused:

Inte jaga på framåt heller utan låta hästen hitta ett läge där den trivs att gå. Ryttaren i balans och avspänd i sin egen kropp. Lättare sagt än gjort ofta.

Den här tränaren körde mycket med att träna traven utomhus med långa travpasss där man låter hästen jobba framåt, och styr takten så att man får så långa skliv som möjligt med bibehållen takt. Han stod på träningarna och tjatade takt-en , takt-en, takt-en. Det var bra. Jag tänker så nu:idea: Ibland går det bara med lättridning till att börja med. När takten kommer mer så kan man sätta sej ner.

Hästar med symaskinstrav har ju för snabb takt i sin trav och pinnar bara på, men klarar mycket väl att få ett bra steg om de hittar en annan takt.

De måste ha styrkan bara så att de orkar vila på steget och det inte blir för jobbigt. För då kommer protester och spänningar.

Klättra har ju alltid varit mitt sätt att stärka samt gympahoppning o övergångar.

När man VET att hästen är stark nog kan man också använda övergångarna till att direkt rida in takten i traven vid igångsättningar och avsaktningar.

Bollsätet är det man använder, men det kan vara mycket svårt och går nästan inte om inte hästen är något sånär avspänd.

KL

Glömde det viktiga tror jag (lite stressad): en symaskinshäst är aldrig i balans utan måste fås att gå i balans,o avspänd.

va roligt att hitta nya vägar:)
Jag tycker många har fastnat tänket att det enda sättet att få hästen i form är att konstatnt driva den för att engagera bakdelen. Man måste ju tänka på att det inte är ryttarens fysiskta stryrka som får hästen i form utan en ärlig bjudning från hästens sida:smirk:

Jag tror det bästa av allt är att få olika verktyg att arbeta med. Min häst behöver ibland väldigt mkt drivning för att få igång rumpan, ibland bara bromsa upp med sätet och låta honom ta för sig framåt och inte ta i tygeln, behöver 0 drivning.

Nä, precis! Det handlar inte om fysisk styrka.. i en perfekt värld så ska du ju bara bestämma ramen fram med tygellängden och resten sker i din mage/rumpa/lår med en "perfekt" lodrät sits.

Men jag är inte där i alla fall :crazy:

För att lära hästen måste man nog sitta ner, men sen kan man rida hyfsat bra i lättridning med.

Om man tittar på ett svenskt elitekipage x, så syns det att hon stöter med rumpan, men jag tänker oxå att jag vill ta med hästen uppåt med min egen, tycker att det ger bättre effekt.
Den hästen kommer heller inte upp från marken nämnvärt i passagen.
Ok, jag förstår att nedsuttet måste bli lättare.

Bara jag får en sadel så ska jag testa :D (ja, sadel helvetet är utlånad för ev försäljning.. weee... )

Jag trodde också att hon menade att jag skulle spela med fingrarna men då visade hon hur hon ville och det var endast rörelse med handlederna. Hon sa att jag öppnar upp och tappar kontakten om jag rör fingrarna.

Jag gör exakt så som du skriver när jag rider. Är väldigt stilla med mina händer, men eftersom jag har mjuka händer så upplever inte (iaf) min häst det negativt.
Och så försöker jag tänka med denna lånehästen också.

Jag har också tänket "hellre ta tillbaka rejält en gång och sen kanske påminna än sitta o blåhålla" MEN problemet är att det inte fungerar...hon går ner i fart en kort kort stund men så fort jag mjuknar och berömmer så är det som vanligt.

Jag driver absolut inget(iaf inte medvetet:angel: ) för det behövs inte.
Hur menar du att jag ska skaka loss henne?

O en sak till, jag har försökt träna 4travsteg - 4skrittsteg - 4tr - 4skr osv...men det oerhört svårt och jag får verkligen DRA varje gång jag vill ha ner henne...

Din lånehäst har ju inte lärt sig ABC för hästar!;) Alltså ingen har lärt henne att gas och broms bestäms av ryttaren, inte hästen...jag tror stenhårt på att först få henne MYCKET avspänd genom att få henne framåt nedåt och att hon måste vila i traven inte springa iväg. Och för att komma dit så måste du börja i skritt, prova att inte hålla alls i yttertygel och rida på en stor volt, böj henne för innertygel och driv henne för innerskänkel, om hon "välter" in i volten så flyttar du bara ut henne för innerskänkel. När hon följer dina tygeltag lugnt och fint så provar du att göra exakt samma sak i trav, gå ned i skritt och börja om om hon ger sig iväg igen och inte lyssnar.

Det tar säkert några ggr innan hon lärt sig ABC, är ju som bekant lite svårare att lära gamla hundar sitta men allting går om man envis! När du kommit dit att hon även på 4-kanten går att böja halsen på men fortsätter framåt utan att falla in är det dags att plocka upp tyglarna försiktigt och fortsätta med det lösgörande arbetet. Så fort hon spänner sig och rusar iväg så gå ned i skritt och gör om.

Det är ju ett sto så hon lär sig säkert snabbt! (Vadå fördomar???:angel: ) men hon kommer säkert att göra motstånd och "kolla" om du är med för det är mycket jobbigare att använda rygg och bakben än att springa ifrån jobbet...

Lycka till!

Har kanske missat nåt du skrivit men då får du ursäkta. :o

Gör du halvhalter? Hur?

Du ska ju bromsa upp med sätet, och inte behöva ta så kraftigt i handen.

Om den inte inte lyssnar, gör du annorlunda än ägaren? Hur rider hon?
Gå tillbaka till grunderna start stopp osv. Få hästen att lyssna på vad du vill.

Grejen är ju att hon är helt j_la underbar i skritten.
Jag kan enbart med sätet dirigera henne hur jag än vill på långa tyglar. Sen plockar jag långsamt upp dem och hon är fortfarande väldigt fin...sen börjar jag trava...och då går det mindre bra...
Nu har jag ju inte ridit henne så mkt så det är ju troligtvis en fråga om tålamod men ibland är det svårt att veta om man gör rätt.
Men jag ska tänka mera på att jobba så som du skriver, ska rida imorgon så får vi se vart jag kommer.

flashlight: Jag gör halvhalter med sätet...men det funkar inte så jag får tyvärr ta till händerna.
Ägaren hjälpte mig i söndags, och visst hästen gick mkt lugnare men jag upplevde att jag hade hela hästens tyngd i händerna...det är inte riktigt min ridstil och dessutom har jag problem med leder och kroppen pallar inte för den sortens påfrestning.

Det gäller att kunna hänga med en utbildad häst som bjuder.

Vet själv när jag satt upp efter att Tinne hade ridit min val. Det kändes som om han drog järnet.
Sen kunde jag då inte ta tillvara på den bjudningen som hon, utan bromsade, nästan instinktivt.

Jag förstår vad du menar men det är inte så nu för ägaren säger också åt mig att jag inte får låta henne dra iväg med mig.

Nåja, jag ska rida imorgon och släppa på ytter och se hur hon beter sig då. Jag ska försöka känna vad som behövs.

Jag trodde också att hon menade att jag skulle spela med fingrarna men då visade hon hur hon ville och det var endast rörelse med handlederna. Hon sa att jag öppnar upp och tappar kontakten om jag rör fingrarna.

Jag gör exakt så som du skriver när jag rider. Är väldigt stilla med mina händer, men eftersom jag har mjuka händer så upplever inte (iaf) min häst det negativt.
Och så försöker jag tänka med denna lånehästen också.

Jag har också tänket "hellre ta tillbaka rejält en gång och sen kanske påminna än sitta o blåhålla" MEN problemet är att det inte fungerar...hon går ner i fart en kort kort stund men så fort jag mjuknar och berömmer så är det som vanligt.

Jag driver absolut inget(iaf inte medvetet:angel: ) för det behövs inte.
Hur menar du att jag ska skaka loss henne?

O en sak till, jag har försökt träna 4travsteg - 4skrittsteg - 4tr - 4skr osv...men det oerhört svårt och jag får verkligen DRA varje gång jag vill ha ner henne...
Skaka loss är det du gör, men jag gillar inte det.
Om man hela tiden har ett för hårt stöd känner hästen ingen större skillnad när du tar mer. Det blir en ond cirkel o hästen vinner dragkampen.
När du gör övergångarna- ha inget stöd alls i igångsättningarna-lätt lätt. o slappna av o gör en förhållning i avsaktn. Den kanske inte saktar av första ggn, men med upprepningar så förstår den.
Om den blir van vid att inte ha ett starkt stöd, utan faktiskt får eftergift som belöning kommer den att tycka -AHA! Jag behöver inte dra emot. Ge den en chans att hinna svara, kanske 2 steg efter förhållningen.

Spänn magen vid igångsättningen o slappna av i avsaktn.

Du har så rätt! Ang att ta hand om, alltså!

Jag får ibland svårt t o m med det jag själv sätter igång. :o Det finns ännu MER, men jag klarar inte att ta hand om det och vågar nästan inte. Bara korta stunder, sen måste jag pausa:o Är rädd att förstöra viljan om jag klantar mej.:crazy:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 208
Senast: super
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 395
Senast: Piaff
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 613
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar