Annorlunda träning!!

Sv: Annorlunda träning!!

Det tror inte jag.
Öhh, varför inte då?? Om jag fattat din sak rätt så går den ut på att lära hästen att bli så samlad för sätet=halvhalter för sätet? Borde ju funka utmärkt att få tillbaka galoppen om hästen redan svarar för sätet??? Men antagligen har jag missuppfattat dig nånstans på vägen...:eek:
det viktigaste är att man känner efter var gränsen går o inte driver samtidigt som man minskar, När man har kommit ner till gränsen rider man bara med tryck från magen.
Japp, det har jag hajat!:bump:
en sak som funkar på mina är om jag ökar jättemkt o sen -kram på ytter o trampar ner i innern- lite som cowboysarna lär sina stops.vips tillbaka:banana:

Hmm, det känns inte så annorlunda mot vad jag gör nu? Jag ökar på som hejsan men när jag tar tillbaka på ytter kan 2 saker hända; 1 Jag tar såpass kraftigt att han bryter av, dels för att han inte orkar sätta under sig och dels för att han är som alla andra, av naturen lat!
Eller 2 Jag tar tillbaka ngt mindre kraftigt och han minskar inte tempot nämnvärt...

Vad jag menar är att han inte lärt sig 100% än att lyda vikthjälperna och det var DET jag tänkte fila på med hjälp av din fisk!:o

Exakt hur man använder sätet är nog lite indivuellt i galoppen.

Det låter som om du drar i minskningen. Jag menar att det är bättre att krama upprepade ggr.
Ju starkare den blir ju fortare orkar den svara tillbaka.
Man får ta det lite pö om pö med unghästar, men oftast fattar de fort o vill vara till lags.
Det gäller bara att inte i sin iver pressa för mkt.

Fast vad spelar det för roll egentligen VARFÖR det funkar? Huvudsaken är väl ATT det funkar?:love: Visst är det intressant att veta VARFÖR i alla lägen, iaf om du frågar min 3-årige son (!) vars favoritord är "VARFÖR Dååååååååå???!" Men jag känner nog att det är mer viktigt att fundera ut hur man tar sig vidare från detta?

Kanske, kanske inte.
Jag vill veta hur det funkar och varför, vad det är jag egentligen gör. så är det bara. Jag vill veta hur och varför så jag kan göra min egen bedömning hur det fungerar - utöver själva resultatet.
det finns många metoder som ger resultat, men som jag inte för den skull utövar, därför att jag gjort en bedömning huruvida det är ngt som jag anser "passa" eller "vara enligt ngt jag tror på och kan ta till mig".

Likaså om det är så att det finns en förklaring, och någon dessutom lägger till att "ja det funkar såhär, därför att... bla bla blah. Men ihochmed att det funkar såhär, därför att, blah blah blah, så KAN det bli konsekvensen BU och man får därför vara alert på BÄ, och i ett längre perspektiv tänka på att man ev. är vaksam på BÖ. Förstår du hur jag menar? Jag vill veta vad jag gör och vad det har för effekt för att kunna veta vad jag i fortsättnings syfte "leker" med och vad man ska vara alert på och passa osv.

förstår du hur jag menar?

Senast ändrad:

*kl*

Hej!

Jag måste haka på och ställa en fråga...
Jag har en unghäst som är lite "tjabbig" i munnen och inte kommit på det där med att naturligt söka sig till bettet. Försökte igår att "tillämpa" denna teknik...
Red förvisso bara på skogsväg (inga volter). När jag ställer (med ledande tygeltag) till höger så fick jag stundvis effekten att han trampade på bra och sökte sig neråt, men till vänster viker han bara halsen och vill inte ha kontakt med "innertygel" (jag släpper helt kontakten på ytter). Tar jag så pass att jag "får" kontakt viker han sig bara ännu mer och är självmant kvar i det läget. Var är "felet"? Jag försöker rama in med skänklarna och driva framåt, kanske inte tillräckligt? Gjorde det mest i skritt då han har vilat en månad och vi precis börjat rida igen.
Tycket ändå att "tekniken" låter som något som skulle passa oss då han är en fullblodskorsning med "symaskins-trav" och gärna "huvudet i vädret"... ;-)

Anledningen till att han viker sig i vänster sidan är ju att det är hans svaga sida. Han går dessutom inte fram ärligt för vänster skänkel. Du behöver nog öva detta på en stor volt där du kan stoppa honom med ytterskänkel och samtidigt driva fram honom för inner och inte ge efter på innertygel förrän han ger efter och trampar på framåt utan att vika sig.

Detta brukar gå ganska lätt att lära en unghäst då de inte har några "fördomar" utan tar till sig information lätt.

Jag är helt övertygad om att det är en bra unghäst form speciellt för någon som vill leka "stjärnkikare"!;)

Min väninna testade detta igår på sin 4-åring som vilat några månader och nu sätts igång igen och testar hejvilt var gränserna går! Hästen blev lugnare med en gång och hon kunde rida på detta sätt både i skritt, trav och sen i galopp lugnt och sansat. Och har man sett denna vildhjärna in action så förstår man vilken ENORMT lugnande effekt denna ridning har.:bump:

Jag förstår vad du menar men alla är vi olika. Jag rider mer på känsla än på analys. Jag har förmågan att ta med mig olika "känslor" till nästa häst och försöker alltid uppnå den där harmoniska ridkänslan som jag då uppnått på min egen.

Hur jag ska nå dit är ju oftast lite olika för olika individer men efter 30 år på hästryggen har jag ju några olika metoder lagrade på hårddisken...:) Men denna metod med att släppa ytter helt har jag inte testat förut, har ridit nåt liknande när jag tränade dressyr för en westernryttare men inte att släppa ytter helt. Det verkar ju funka på de flesta men jag tror svårigheten är att ta metoden vidare och att få det att fungera längre fram i utbildningen.;)

Exakt hur man använder sätet är nog lite indivuellt i galoppen.

Det låter som om du drar i minskningen. Jag menar att det är bättre att krama upprepade ggr.
Ju starkare den blir ju fortare orkar den svara tillbaka.
Man får ta det lite pö om pö med unghästar, men oftast fattar de fort o vill vara till lags.
Det gäller bara att inte i sin iver pressa för mkt.

Nej OH nej! Jag DRAR inte i minskningen! Faktiskt, är det något jag är hyfsad på så är det att inte bli kvar och hängande i nån tygel, jag kramar givetvis upprepade ggr men effekten blir ändå så som jag skrev ovan och jag tror dels det beror på att han är så ung och inte orkar sätta under sig och dels att han inte svarar upp än på halvhalterna och behöver bli snabbare på det. Det jag ville ha ut av din metod var ett lätt sätt att göra honom mer uppmärksam på mitt säte.

Hallå!
Jag måste verkligen fråga en sak. Hästen jag rider har jag väldigt svårt att få i "hög" form. När jag kortar tyglarna så är han fin i något halvt varv sedan går han ner i en lägre form igen. Jag undrar om det kan vara så att han helt enkelt inte orkar gå i den höga formen utan jobbar bättre i den lägre ( att tillägga är att han knappt har blivit riden dressyr innan och inte har värdens bästa kondition samt att han är fd. tävlingstravare), Min fråga är om hästar har lättare att jobba i en låg form men också om de lätt smiter i en sådan. Ofta rider jag honom på nästa långa tyglar då han hela tiden söker sig nedåt, när han väl går där så tuggar han på bettet, är väldigt mjuk och rusar inte som han tenderar att göra annars. Hur tycker ni att jag ska göra rida i en låg form ett tag till eller verkligen försöka lära honom att gå högre? Är lite rädd för att han i den låga formen sliter mer på kroppen. Välldigt tacksam för svar.

Jo, han är svagare i vänster... *S* och skjuter gärna ut bogen.
Han är fem nu, men sent inriden... Har ridit (hyfsat) aktivt sen i våras. Men visst, han är en riktig "latmask" och kan han komma på ett sätt att fuska så gör han det... Man får INGENTING gratis och man får verkligen rida för att få resultat! Tex har jag tagit ett par lektioner i "centrerad ridning", och det fungerar "sådär" på honom... Men testar man på den andra unghästen i stallet så köper hon hjälperna direkt! När jag driver vill han bara framåt, och visst, han är ganska pigg nu efter att ha vilat (hovskada)... Jag får försöka igen!

Nu har jag mailat iväg frågan till tränaren vad det är som händer.. jag hoppas att jag får svar från honom.

Han var på klubben i helgen men jag kom aldrig iväg dit tyvärr.

Frågade tränaren varför detta sätt att rida!!

I min hästs fall sa han att det är viktigt att arbeta en sida i taget, dvs att man inte "styr" upp hästen mellan hjälperna och skapar en statisk form.
Den behöver hitta sin väg att ta emot drivningen genom nacke och rygg istf att gå emot drivningen uppåt.

Han förklarade att vad som händer gm att rida på detta sätt är att hästen lämnas lite till att finna sin egen balans. Som ryttare ger man verktyg till hästen men lämnar också tid för hästen att själv gm sin kropp hinna med att ge efter.
Yttertygel/ ytterstöd är viktigt i ridningen men genom att rida på detta sätt, att lösgöra en sida med samsidiga hjälper, erbjuder man hästen att själv söka upp stödet i yttertygeln och bjuda framåt till det.
Viktigt är dock att tygeltaget på innertygeln tas ledande inåt och inte bakåt. Det ledande tygeltaget understödjer också innerskänkeln och det är drivningen från skänkeln som ska skapa eftergiften, dvs att man påverkar hästens sida och bakben och inte munnen. Gm att också låta hästen länga yttersidan stretchar man muskulaturen i den sidan.
Den ledande tygeltaget är iofs också en hjälp för att rakrikta hästen. Genom att bakbenen är drivande måste framdelen rättas på bakbenens spår genom att man leder den dit.

Vad han menade att "rida honom i form som en 4 åring" menade han att inte inverkansrida för mycket innan hästen funnit sitt stöd och riktning.
Vissa unghästar behöver dock ganska mycket hjälp med stabilisering av hjälperna dvs klarar inte att lämnas för att bära sig själva. Detta har bla med styrka/balans och förmåga att göra.

Han avslutade också med att komma ihåg att detta var lösningen för en individ. En annan häst kanske måste ridas på ett annat sätt. Viktigt att se till var och en av de hästar man kommer i kontakt med.

Hoppas detta bringar klarhet för fler än mig, och att tänka på att detta inte kanske passar alla hästar.

Några ggr har jag fått gå tillbaka till "nybörjar nivå" och fått hålla ett spö i händerna(för att hålla dom stilla och på samma höjd) + att rida utan händer i alla gångarter och även hoppa för att lära sig att lita på sin häst. Ridlärarens kommentar, tänk på att det är din bästa kompis du sitter på! har hjälpt mig mycket. När jag tänker på det så vågar jag allt :)

Jag tycker det var bra sagt av din tränare. Så är det faktiskt. OCh ju mer man rider en häst ju mer känner man det. Särskilt om den är lite speciell så blir det extra tydligt.

Låter som en väldigt förnuftig tränare det där!!

Efter vad jag sett av din häst så är det nog alldeles rätt medicin för honom.

Han kommer att bli jättefin i formen när han sträcker ut halsen lite mer!!

Men då pratar ju du om en sorts träning, och en och annan, annan, pratar om att dra i innertygeln - och det är ju något helt annat.

Bra förklaring tycker jag

Låter som en väldigt förnuftig tränare det där!!

Efter vad jag sett av din häst så är det nog alldeles rätt medicin för honom.

Han kommer att bli jättefin i formen när han sträcker ut halsen lite mer!!
Ja, jag skulle ge mycket för att få träna för honom kontinuerligt.. nu står jag på reservlista *suck* Hästen får också en helt annan gång också när detta jobb ger effekt.

Men då pratar ju du om en sorts träning, och en och annan, annan, pratar om att dra i innertygeln - och det är ju något helt annat.

Hej!

"och en och annan, annan, pratar om att dra i innertygeln... " Nu hänger jag inte riktigt med :o mina blonda hårrötter börjar anas.. :D

Kan du vidareutveckla det så även lilla ja hänger med :)

Jag tyckte också att det var en bra förklaring. Han tyckte också att det var bra att jag frågade, (även fast det var någon månad sedan träningen var.. haha) Trevlig prick den där! :D

Nej, jag fattar inte heller vad du menar? Det är väl ingen som förordar att DRA i innertygeln? Tanken med denna sorts träning är ju att genom att inte sitta och DRA i några tyglar alls få hästen att bli raktriktad och att spåra utan dragkamp...:confused:

*knapplån*

Har inte orkat läsa igenom hela tråden så det blir som ett svar till ursprungsfrågorna på första sidorna :p

Jag har nog varit lite väl "alternativ" vad gäller att testa skumma grejer, är väl snarare en regel än undantag att jag inte följer normerna. På ett sätt känns det bra; man har inte en massa förutfattade meningar utan går på känslan. På ett annat sätt känns det dåligt; många saker med "vanlig" ridning är ju regler av en anledning, finns säkert massor med matnyttiga övningar man missat i jakt på det perfekta och halvt extrema. Sen tror jag inte riktigt att jag är "redo" för en del av de metoder man vill använda. T ex om man vill ha en väldigt avslappnad häst som går samlat, i balans, reagerar snabbt på hjälper och kan ridas utan tvång och med väldigt lätt hand, så vete sjutton om jag själv skulle vara konsekvent nog och ha fina hjälper/balans nog att hålla det. Jag tror seriöst att jag skulle kunna utbilda en häst till just det men sen inte kunna utnyttja det själv :crazy:.

Galoppfattning à la Jean-Claude Racinet är en grej som numera är en regel och självklarhet för mig vid inlärning av galoppfattningar men som knappast är allmänt känt och accepterat (att man duttar med spöt på innerbogen varje gång hästen sätter ner inner fram tills den självmant går in i galopp), likaså "flexion of the lower jaw" som jag själv använder väldigt försiktigt numera eftersom det är lätt att bli inkonsekvent eller missbruka (att man med hjälp av att fixera handen får hästen avslappnad i överlinjen, man släpper alltså inte efter förrän hästen slappnar av, inte för att den kröker på nacken, och man börjar alltid från stillastående för att sen använda det som halvhalt).

Tygeltag hit och dit bryr jag mig inte ett dugg om ifall de anses som felaktiga eller inte, bara de ger den effekt jag är ute efter.

En "a-ha!"upplevelse för mig var väl när jag lärde mig rida bra slutor. Det var först då jag lärde mig hur en riktigt samlad, avslappnad och rakriktad häst skulle kännas. Sen försökte man överföra den känslan till resten av ridningen. Just i slutorna rider man ju mest med sitsen - vrida höfter och axlar - och så gör jag små förhållningar på innertygeln men låter yttertygeln vara. Tycker det är en väldigt tuff känsla att göra så lite med få så stor effekt! :)

En "a-ha!"upplevelse för mig var väl när jag lärde mig rida bra slutor. Det var först då jag lärde mig hur en riktigt samlad, avslappnad och rakriktad häst skulle kännas. Sen försökte man överföra den känslan till resten av ridningen. Just i slutorna rider man ju mest med sitsen - vrida höfter och axlar - och så gör jag små förhållningar på innertygeln men låter yttertygeln vara. Tycker det är en väldigt tuff känsla att göra så lite med få så stor effekt!
du får ursäkta mig men det låter inte som en bra sluta.

då tycker jag att man har hästen på yttertygeln o den balanserar mest på yttre bak o kommer då upp i fram.

Jag kan givetvis ha fel, men känslan av som du beskriver klickar inte för mig.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 208
Senast: super
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 395
Senast: Piaff
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 607
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV