Annorlunda träning!!

Sv: Annorlunda träning!!

Så du rider alltid på lång tygel o behöver inte den?
Jag har svårt för att lära hästen allt, utan att behöva alla hjälper.

Absolut inte, jag kan nästan inte göra någonting alls :p Vad jag skrev är att jag vill kunna svänga utan tygel. Vilket går kanske 75% av tiden i skritt nu. Jag rider mkt på halvlång tygel, men inte alltid (och det gör jag för att jag inte vet vad jag ska göra med mina händer riktigt och jag rider en häst som gillar att tjura ihop totalt och en som håller på att sättas igång efter att ha varit halt).

Jag har tappat dig totalt nu och följer inte i vad du menar med din andra mening.

Jamen även om man har långa tyglar så påverkas tyglarna av att man rör sina axlar! Alltså rörelsen i axlarna går ju genom kroppen - förändrar handställningen som gör att tygeln antagligen kommer ligga mot mer på ena sidan och lättas av från ena sidan. När innerhanden placeras en aning bakom ytterhanden blir också "innertygel kortare" (tja, avståndet till hästens mun), även när man har helt långa tyglar.

Men visst funkar det även utan tyglar - hästar är extremt följsamma djur om man låter dem vara det, men då ska man ju behärska det. Det handlar inte om vad man vill, utan om verkligheten :)

Aha, fast jag vill tänka röra axel, inte tygel. Säger du sväng med tygeln kommer jag göra som jag lärt mig på ridskolan, bara svänga med tygeln. och axeln kan det hända lite vad som helst med... - Jag kanske ska skriva det, jag har noll koll på vad jag gör och ingen kroppskontroll alls större delen av tiden :angel: = Säger man sväng med tygeln så kan det lika gärna hända att jag spjärnar emot och försöker sitta kvar med den motsatta axeln som skulle följa med...

KL

aha...:D

Men vad ni glömmer är...
Att det _inte_ är axelvridningen som svänger hästen :o

Rider man tex på långsidan och flyttar in bogarna med axlarna så skall inte hästen följa med utan hamnar i ett öppna tänk

- det som svänger är vikthjälpen - inte att tygeln blivit kortare på insidan :idea:

Har man bra koordiantion så då kan man ju då som scissorhand skriver svänga runt en hel del på hellånga tyglar

Bara olika ridstilar - tekniker

Senast ändrad:

KL

Ang tyglar o händer o andra hjälper.

När hästen arbetar liksidigt med ryggaktivitet osv får man en mycket lätt sugande kontakt i handen. I det läget kan man rida nästan enbart med rörelsen i sin egen kropp o vikten. Då följer hästen och man behöver inte göra annat än mycket små nästan omärkliga rörelser med handen, när man tex ändrar riktning som rider genom hörn. Då kommer "bollkänslan" också. Känslan är att jag inte gör något alls med handen för att ändra riktning.

Sen tappar man förstås (jag) när hästen inte orkar eller jag stör den genom att öka kraven och begära mer, eller genom att tappa delar av helheten, som tex balansen i sitsen. Eller genom i det läget överdrivna tygeltag:crazy:

Det svåra är att bibehålla genom olika rörelser och ändrade gångarter, det är där det blir problem.......:crazy:

Att ändra riktning med vikten enbart i skritt är grundövningar men när det sen kommer till att få hästen att arbeta rakt med bakdelen instoppad och i uppförsbacke i alla gångarter då har man så många fler saker att hålla reda på, och det utan att göra så mycket, eller i varje fall göra det utan att störa :angel:

Säkert självklarheter för er andra men ja, det får ni stå ut med:D

Senast ändrad av en moderator:

Att styra hästen på lång tygel med att bara titta dit man vill-funkar

Ja, och det funkar även i övriga gångarter när man väl är där, jag som är en som tittar ner för mycket har träna på det extra mycket, eftersom hästen är så extremt känslig för vikthjälperna att enbart den ändring som blir av blicken räcker.

Men självklart krävs det andra också, jag "blickrider" inte enbart, det skulle vara något det.

Vem har pratat om att släppa yttertygeln:confused:
Däremot om man vrider överkroppen blir det cykelstyreeffekt- man tar mer i innertygeln.

Nej det gör man inte. Man tar inte alls i innertygeln eftersom man har hästen på yttertygeln dvs den är ju loss från innerhanden.

Du tar bara i innertygeln om du tar åt dig innerhanden (extremt vanligt att folk gör det ja...) samtidigt som du vrider överkroppen och det skall man inte göra utan innerhanden är ju lika "fixerad" eller vad jag skall kalla det till axeln och armbågen som den är när du rider rakt fram. Tänk att hästens bogar följer dina axlar när du rider öppna du ändrar inget från axeln fram till handen alltså du flyttar inte händerna eller tyglarna egentligen utan enbart axlarna och därmed tar du automatiskt med dig bogen in i öppnan med yttertygeln och eftersom hästen plockar in framdelen då i öppnan innanför spåret så ligger dina händer kvar på sin plats dom hade när du red rakt fram eftersom hästen nu är ställd och böjd.

Alltså absolut inget cykelstyre för då blir det helt fel utan man vänder ju i stort sett bara in överkroppen via axlarna och tar med sig hästen bog samtidigt med yttertygeln som man för fram innerhöft lite så att hästen dels böjer sig i kroppen och dels går kvar på linjen , innerskänkel hamnar ju automatiskt lite längre fram då.

När jag vänder i hörnen vänder jag in bogen med yttertygeln på samma sätt som jag gör i öppnan

Ja det kanske finns enklare sätt att förklara det på men just nu blev det här invecklade.

Senast ändrad:

Jag tror inte du är ensam om att tycka det är bättre med axel-instruktioner än "hand eller tygel"-instruktioner! Absolut.
Man kan väl säga så att axlar påverkar resten av kroppen "rätt" men händer behöver nödvändigtvis inte påverka resten av kroppen "rätt" - om du förstår hur jag menar. Dvs är man fokuserad på händerna så behöver det nödvändigtvis inte bli automagiskt rätt i resten av kroppen, är man fokuserad på axlarna är det större chans att man "får till det". (men ridning är svårt och kräver tusen komponenter till för att bli bra, men det är väl tjusningen)

Men det är bra att vara så injollrad i "bröstkorg-axel"-tänket att man översätter en sådan kommentar per automatik. Dvs om tränaren säger "Tygel mot" eller något liknande - så tänker jag "axel stänga för"...

Det som är roligast - fascinerande (jag som är "helhets-nörd") är att detta fungerar så prickfritt när man inte ens rider också.... När man lösarbetar hästar så är detta med axlarna grundläggande för att kunna påverka, flytta och få en följsam "dans"....

Ja jag är flummig, men allt hänger ihop! :)

Det som är roligast - fascinerande (jag som är "helhets-nörd") är att detta fungerar så prickfritt när man inte ens rider också.... När man lösarbetar hästar så är detta med axlarna grundläggande för att kunna påverka, flytta och få en följsam "dans"....

Ja jag är flummig, men allt hänger ihop! :)

Ja faktiskt så märker jag det när jag tömkör både på rakt spår och på volt att har jag axlarna rätt får man mycket gratis :)

Jag ska faktiskt försöka tänka efter hur jag gör idag.
Det är en sak att sitta här i stolen o rida öppna:D

fick som sagt till det med bollsätet i förrgår o var bara euforisk över det.

Jag funderade en del i morse när jag red.

När man rider omställd eller ex förvändgalopp, så tycker jag det blir svårare att få hästen att ställa sig efter axlarna. Eller är det så enkelt att jag i det läget blir ostabil i mellangärdet?

Men där är väl den bara ställd i nacken.
Det är när man ska forma kroppen som man ska vara. med.

Ja gör det, ibland gör man saker man inte är medveten om förutom när man just sitter på hästen.

Nä när hästen är enbart ställd i nacken så använder jag inte axlarna.

Men där är väl den bara ställd i nacken.
Det är när man ska forma kroppen som man ska vara. med.

Jo, ställer man bara nacken så.

Men om man rider i förvänd galopp, med syfte att få ytter bak mer aktiv, så rider jag hästen mera ställd, med öppna tänk. Och då är det väl axlarna, så tänker jag i alla fall.

tänk på att du faktiskt skall vända i den förvända galoppen....
och det måste ju hästen få plats till i skuldrorna

Fokusera på bäckenets possitionon i den förvända galoppen.
Inner sittben fram och ut mot yttertygeln

Mackan hade ju ridit en spänande övning i den förvända galoppen...

Nä när hästen är enbart ställd i nacken så använder jag inte axlarna.

Det förstår jag, men hur ofta rider man så?

Alltså rak häst med ytterst lite ställning.

Det är så otroligt minimal skillnad, att rida hästen rak i kroppen, och rak men lite ställd.

Jag vill få en känsla av att bogen är "med", oavsett om hästen är ställd eller inte.

Så i förvänd galopp så blir det svårt att "tänka" tycker jag.

Antingen rider man den i övningen med ett syfte, med öppna tänk, men inte så ofta på rakt spår.

Så hur gör du då, i hörnpasseringarna när du ex rider förvänd, eller om du rider hästen omställd.
Rider du med rakhäst fast med ställning.

Nu blev det rörigt, men det var detta jag tänkte på i min förra fråga.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 208
Senast: super
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 395
Senast: Piaff
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 613
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar