Så här tolkar jag det utifrån din beskrivning av vad som hände med din häst
Utifrån tanken att du formar hästen med din position, vilket är den klassiska grundtanken och huvudhjälpen då...
Om du skall rida hästen böjd på volt så skall du ju ha dina höfter parallella med hästens höfter - dina axlar med hästens bogar.
Liksom hästen skall du också länga din utsida.
Detta är en svår koordination för många (läs de flesta) ryttare. Vi har sällan sådan kroppkontroll att vi gör detta automatiskt. Vi är också lite för asymmetriska.
Kan man inte detta så blir det lita av att köra motorcykel på böjda spår, hela hästen lutar
öronen är inte på samma nivå
Eller så viker sig ryttaren för mycket i sidan och får svårt att få med sig hästen runt.
Du är ju dansare, så du kan säkert förstå bilden att du för hästen med hela din kropp. Människor dansar med ansiktet mot varandra så den ena får gå spegelvänt, med med hästen så för du honom bakifrån
Bra liknelse!!
Du har ju också sett sådan dans när axlarna på dansarna är som klistrade på varandra och dansarna är helt synkroniserade som en enhet
Så skall dina och hästens skuldror vara
Rakt fram är ni båda rakt fram - på böjt spår går ni båda synkroniserat fram med ytter axel.
Är det likadant som Axel skrev, att en hörnpassering gör man genom att, hur var det.. lätta på ytter, eller länga ytter.. kommer inte ihåg hur hon uttryckte det!?
Detta brukar ta en hel lektion (eller flera) att få till
Men är det där också känslan av att styra en cykel, att ställa inåt, och lätta av i ytter (utan att tappa ytter helt?) som ett cykelstyre utan att sitta och rida som ett cykelstyre om du förstår skillnaden?
Hur gör man i kroppen?
En del hajjar gå fram med ytter axel - fast ganska få.
En del hajjar om man säger att de skal bli som en banan med böjen utåt samt att de skall lägga sin innerhand på låret ( så det orkar sitta kvar i rätt possiton)
Vaddå böjen utåt? Får inte ihop det med att gå fram med axeln.. kan/orkar du illustrera??
En del får man helt enkelt be att tänka på hur de beter med kroppen när de har varit på toa och skall torka sig där bak
för att få till denna vridning och böjning.
Öh, viker man sig inte i sidled då? Kanske beroende på hur stor rumpa man har
Ett annat bekymmer förutom att du skall ha axlar, bäcken, på plats samt länga rätt sida, är att du måste kontrollera VAR du kar din tyngpunkt.
Lägger du den mitt på hästen och du böjjer korrekt så får du en öppna, för att komma in på volten så måste du lägga vikten inåt
Här kommer övningen in äntligen
tar du ett ledande tygeltag inåt så lägger du din vikt inåt
För att du inte skall ramla av hästen då
så måste din kropp göra en kompenserande rörelse någon annanstans i kroppen, vilket om man är i någorlunda balans brukar bli att man skjuter ut höften/midjan åt andra hållet ( = rätt banan )
Aha, men får ändå inte ihop detta med att gå fram med axeln
Eftersom du leder in mot voltens centrum så får du axelvridningen på köpet.
Din överskänkel håller både dig och hästen kvar i positionen
Nu är du till 80 % korrekt i din balans och därmed är hästen mer i balans.
Denna axelvridning och vikthjälp får också till viss del in framdelen på bakdelen och det brukar få en viss bieffekt på bakdelen på en ryttare med en hyfsad grundposition..
vaddå för bieffekt?
Din axelposition böjer hästens bröstkorg under sadeln, får du in framdelen på bakdelen så kommer böjningen hela vägen bakifrån och du får en JÄMN böjning i hela hästen - den blir lättare att få till om hästen välver ryggen uppåt - det kommer liksom på köpet
FRÅN POSSITIONEN
menar du detta ovan? *ang bieffekt*
Av en del andra beskrivningar så verkar det som om de böjer hästhalsen med tygeltag bakåt ( inte åt sidan) och det är inte alls samma sak, och får helt andra effekter på både människor och hästkropp....
nej, han var noga med att ta ledande utåt, icke sa nicke att jag fick ta dem bakåt
Av avgörande betydlese är också tygellängden.
Med för kort tygel så böjer du ofrånkomligt halsen mer än resten av hästen
Böjningen måset vara jämn
Så med andra ord, att när jag hamnar i jämnvikt och leder in hästen så rakriktar jag den iom att jag leder in framdelen "på" bakdelen!? har jag förstått det hela rätt??
Avataren är Oldenburgsförbundets internationella logga.
Blev inspirerad till detta byte på ett annat forum