Annorlunda träning!!

Sv: Annorlunda träning!!

precis! Jag tycker det är underbart att få vara med om ngt som till en början känns: Vad f_n menar karl? Ska jag verkligen rida såhär. Den tränare jag menade i mitt inlägg sa också att hade detta varit en mer skolad häst, hade jag sagt till dig att din häst är förböjd :angel: (med ett gott skratt som tillägg)

Ja, han var härlig, hoppas jag får förmånen att rida för honom igen. :bow:

Ang fastsatta skänklar. En f.d tränare band fast mina stigläder med balsnören och jag hade ca 1dm rörelsespann,, h-vete vad jag satt och stretade med ena skänkeln.. det kändes som jag hade fått benhinneinflammation efteråt då jag hade under 45 min suttit och stretat emot och jag kände mig helt handikappad. Men vad bra det gick för övrigt.. och vad skrämmande tydligt det blev vilken position jag hade på ena benet :smirk:

Vad kul att du fått rida så, det gör jag själv och även min tränare. Vi är båda hoppryttare, jag på relativt hög nivå och han rider i landslaget.
KUL att fler rider sina hästar mjuka på det sättet istället för att hålla yttersidan som i ett skrivstäd och dra i inner.

Jag tycker det är roligt att läsa, att det fungerat för er och kanske vidgat dina vyer lite. Min erfarenhet är att det är precis som tränaren sa, man måste se till individen.

Angående detta med yttertygel. Det fio skriver längre upp är klokt.
Det finns två approach - antingen tar jag som ryttare yttertygeln till hästen, eller så kommer hästen till yttertygeln. Det går väl att skriva om så att antingen håller JAG en fast kontakt på ytter hela tiden. Eller så bjuder jag min hand men låter HÄSTEN komma till kontakt på ytter.
Själv tycker jag att båda sätten har sitt värde, det är så olika vilka situationer man hamnar i och hur man ska lösa allting, men den senare varianten - att hästen kommer till yttertygeln ger oftast en helt annan känsla vad gäller överlinjen, sökningen fram till handen och allt som följer med detta. Och på en häst som lätt "holkar ur" sin rygg till exempel, kan det vara ett måste att tänka så. Rid hästen till yttertygel istället för att rida yttertygel till hästen! :)

Sedan att man ibland måste överdriva så att det känns skitkonstigt i kroppen, det får man ta om resultatet blir bra! :D

Det är bara "mina 2 cent" ;)

Bettbyte?
What do you mean?

Jo i fios tråd om tramp mm på barock skrev hon att hon provat gummibett o gummipelham på sin överbyggda häst (har samma problem med exteriören:angel: ) och det fungerade bra. Så jag har provat bett igen och hittade i stallskåpet ett gammalt tredelat silikon som gjorde en otrolig skillnad. Hon gick upp flera steg i samlingen särskilt i galopp, som varit svår, plötsligt hade jag en fin uppförsbacke med små fina hjälper, samt kunde hon gå kvar även om jag lättade helt i handen. Det var ett riktigt genombrott särskilt i galopparbetet, men även i trav.

Jag tror det var bettets mjukhet men ändå böjlighet genom att det går en wire igenom som stabiliserar så det är inte sladdrigt. Inget skramlande som med vanligt bett. Kanske. Jag vet inte. Märker bara att det var skillnad.

Det var en riktig aha-upplevelse för mej, får se nu om det varar över tid också.

Jag har även fått lösgöra hästen så för 2 Lussan-elever.
Inget emothållande på yttern.

När vi har gjort i början av passet, så har allting bara funkat när man har rakriktat den.
Rakriktning genom böjning:D

haha, men det var ju det jag skrev i barocktråden som ingen kommenterat.. det kändes lite "AR" när jag satt där och "drog i innertygeln" (obs skämt) fast i den tråden ser jag att jag inte var lika tydlig att jag höll kvar handen ute tills det "gick igenom"

Härligt med aha-upplevelser!!

Rider oxå på ett likande sätt i början på varje ridpass för att få honom loss och avslappnad. Min blir oxå lätt spänd i överlinjen och behöver slappna av. Detta sätt har jag lärt mig av min tränare som rider regelbundt för BT.

Annika Westerberg sa till mig för flera herrans år sedan att: Rid inte som det står i boken utan rid som det känns!!

Har skrivit detta i många trådar, men det känns som att det tål att upprepas.

Din nya tränare verkar vara på samma linje, det tycker jag låter som en lyhörd engagerad tränare, med mycket matnyttigt att lära dig, som du kan delge oss sen...;) ;)

Lycka till och våga lita på din känsla!! :)

kikar lite medan jaggör annat :angel:

Om du tar ett ledande innåt och stter kvar där så får du atumatiskt ditt yttre sittben på plats och vikten innåt - du formar hsäten med din bål.
Vad du också gör är att du rättar in framdelen på bakdelen...

Via lateral böjning kan man få till pilbågegen

altså via böj i sidan kan du få böj upppåt - om du gör rätt.

:angel: busmaja måste gå sägs det här i bakgrunden..............de ropar på mig nu....

Vi hörs
Vad är det som säger att just detta ledande tygeltag som tas på insidan med glappkontakt på yttersidan rättar fram på bak?

Trodde inte att du rekomenderar att man tar några tygeltag alls.

Du brukar ju skriva att bara man sitter i balans och över hästens tyngdpunkt, så behöver man inte göra mer, inte lösgöra inte leda osv... men alla får ju ändra sig, det är inte det det handlar om utan jag blir bara så förvånad när jag läser vad du skriver...

Du får gärna ändra uppfattning!! :) :)

Vad kul att det funkar! Alla sätt är bra utom de dåliga!

Det är ju till hästen man måste se - om den förbättras eller ej!

Om jag har gjort bakochfram någon gång? :angel: Typ alltid...

Sitt stilla i skritten. (jag har alltid juckat)
Använd överlivet för att hitta hästens tyngdpunkt i lättridning (vilket lett till att jag aldrig kommer till lodrät sits i lättridningen).
Korsande tygeltag (ve och fasa! Anky gav samma tips igår i slutorna, vilket är den övning jag fått korsa manken - med båda händerna)
Skänkelvikning med fokus på bogen, inte bakdelen

Säkert skåpmat för andra, men några saker som faktiskt gått rätt mkt den ridning jag lärt mig på ridskola.

Eh, nej...

Men det hade varit en kul idé!!!! :rofl: Tjockis rider in på sin bängliga holländare som hon inte ens kan galoppera utan att det ser ut som "kom och hjälp mig sätta ett skott i pannan på dem bägge"!

Nej, jag menade bara att en som red på clinicen igår fick också korsa manken med bägge händer i slutan. Vilket jag också fått göra, på mina två outbildade hästar. Jag tränar givetvis inte för Anky!

handen får INTE gå över manken.. det är det ju dödsstraff på!!!! :devil:

:o

;) :rofl:

Visst är det underbart när man får hela världen raserad om hur det "ska" vara, och det funkar så himla bra!!

Min andra "vardagstränare" gav mig en liten aha ang skänkelvikningen, att det var lixom bogen, och inte baken *bara att lägga ned att försöka förstå och bara göra som de säger och hoppas att någon gång, någonsinn, kanske eventuellt få ett hum om vad fan man gör där uppe på hästryggen..*

suck....

Senast ändrad:

Egentligen säger ju det sig själv att man inte kan sitta å hålla i på ytter tygeln om man vill att hästen ska böja sig ordentligt i ett lösgörande syfte! Men visst är det konstigt när man får pröva första gången! det är väl typ det första man får lära sig på r.skolan att alltid hålla i ytter?

Men som sagt hur ska de kunna böja innersidan ordentligt om de sitter som i ett skruvstäd på ytter:crazy:

Jahaa... Å jag som han bli avundsjuk och allting..:o :o

Men du var alltså på clinic? Det blir jag oxå avundsjuk på ju :crazy: :crazy: :crazy:

Ja vill åsså åka på roliga saker....:cry: :cry:

Delge oss allt intressant genast!! :d

Kul!
Ska ut o köpa bett, det är ju ändå bra att variera...
Tack för tanken!

Ja man blir lite skamsen ibland:o när något så enkelt gör så stor skillnad. Varför har jag inte provat det tidigare? (För att det är gammalt och jag har tänkt slänga det)

Tyvärr har det varit väldigt svårt att hitta ett likadant, får väl prova det snarlika i syntet men det lär kanppast vara lika bra.

Det är så svårt det här med tränare tycker jag. Hur lätt är det som ryttare att avgöra vilken tränare som har "rätt" egentligen? Alla har ju sitt egna sätt att lära ut, jag föredrar de tränare som låter hästen komma automatiskt och inte på något sätt tvinga den i form eller "trycka ihop" den innan man redan har befäst ridningen i övrigt. Vissa tycks börja i fel ände. Det ska gå ut på att hästen tycker träningen är rolig och att den har en ryttare som rör sig med hästen och inte emot, jag menar ska hästen röra sig spänstigt så måste ju ryttaren också vara spänstig i sitt sätt att rida. Ursäkta om det blev flummigt.

Eh, nej...

Men det hade varit en kul idé!!!! :rofl: Tjockis rider in på sin bängliga holländare som hon inte ens kan galoppera utan att det ser ut som "kom och hjälp mig sätta ett skott i pannan på dem bägge"!

Nej, jag menade bara att en som red på clinicen igår fick också korsa manken med bägge händer i slutan. Vilket jag också fått göra, på mina två outbildade hästar. Jag tränar givetvis inte för Anky!

Spännande, vill också få idéer! Men ang slutan:

Med bägge händer :confused: Du menar gå över manken med den hand som ställer antar jag? EDller menar du korsa?

Hur blir det:confused: Korsande tygeltag har jag faktiskt aldrig lärt mej Eller jo kanske för länge sen... (fast det andra du räknade upp i tidigare inlägg känner jag igen)Jag är kanske trög men blir det inte för mycket då? Eller hur blir det egentligen?

Senast ändrad av en moderator:

Om jag ska göra sluta med bakdelen innanför spåret i vä varv flyttar jag bägge händerna parallellt utåt så att vä hand är utanför hö manke.

Jag vet att många ser rött av en sådan hjälp.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 208
Senast: super
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 395
Senast: Piaff
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar