Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om jag ska göra sluta med bakdelen innanför spåret i vä varv flyttar jag bägge händerna parallellt utåt så att vä hand är utanför hö manke.
Jag vet att många ser rött av en sådan hjälp.
Själva tekniken i sig är inget underligt, men att det kom från en "vanlig", svensk tränare är desto mer ovanligt... :smirk:
Vad kul att du fått rida så, det gör jag själv och även min tränare. Vi är båda hoppryttare, jag på relativt hög nivå och han rider i landslaget.
KUL att fler rider sina hästar mjuka på det sättet istället för att hålla yttersidan som i ett skrivstäd och dra i inner.
Det blir ett trängande tygeltag alltså? Kan man säga det? Jo då har jag hört det för länge sen, men jag fattar inte hur det blir rätt? För mej stämmer det inte alls, men ser rött vet jag inte, det låter bara som om man hamnar fel. För kraftig effekt helt enkelt. Vilket kan leda till att rörelsen inte går att genomföra med bibehållen takt. Men jag kanske tänker fel. Har aldrig provat så...
Härligt med aha-upplevelser!!
Rider oxå på ett likande sätt i början på varje ridpass för att få honom loss och avslappnad. Min blir oxå lätt spänd i överlinjen och behöver slappna av. Detta sätt har jag lärt mig av min tränare som rider regelbundt för BT.
Jaha , jag uppfattade det som om själva metoden var annorlunda och inte bara annorlunda för dig.
Läste nog inte tillräckligt noga där men ser ju nu att det var så du skrev
Hmm det är ju egentligen ur korrigeringssyfte man rider så , det är ju absolut inte meningen att "man skall rida så" i längden utan när hästen väl är uppe på ytterhjälperna skall den ridas på ytterhjälperna. Innertygeln blir då meningslös egentligen mer än att man kan ställa med den. Förhoppningsvis är inte hästarna så stela att man måste sitta och lösgöra på det viset dag ut och dag in.
Kan tänka mig att man inte skapar mer energi än vad man klarar av att bruka. inga skänkel-hand- kontraindikationer.Något mer positivt med denna ridning är att min häst slappnar av mentalt ngt otroligt!! *liten överdrift, jag vet.. men det blir stor skillnad*
Någon som har några teorier kring det?
Jag tränger inte.De enda gångerna som jag gjort så är för att få in yttersidan i öppnan.Jag använder sitsen i kombination med detta trängande förstås.
Förböja eller understödja-Ja, men ej trängande.
Jag vill använda mig av det för att få igenom böjningen för skänkeln, inte för att bli starkare i handen.