Annorlunda träning!!

Sv: Annorlunda träning!!

Om jag ska göra sluta med bakdelen innanför spåret i vä varv flyttar jag bägge händerna parallellt utåt så att vä hand är utanför hö manke.

Jag vet att många ser rött av en sådan hjälp.

Det blir ett trängande tygeltag alltså? Kan man säga det? Jo då har jag hört det för länge sen, men jag fattar inte hur det blir rätt?:confused: För mej stämmer det inte alls, men ser rött vet jag inte, det låter bara som om man hamnar fel. För kraftig effekt helt enkelt. Vilket kan leda till att rörelsen inte går att genomföra med bibehållen takt. Men jag kanske tänker fel. Har aldrig provat så...

Senast ändrad av en moderator:

Själva tekniken i sig är inget underligt, men att det kom från en "vanlig", svensk tränare är desto mer ovanligt... :smirk:

Ja kanske det är så , jag vet inte jag brukar inte träna för dom. Däremot är det rätt vanligt inom AR vet jag

Vad kul att du fått rida så, det gör jag själv och även min tränare. Vi är båda hoppryttare, jag på relativt hög nivå och han rider i landslaget.
KUL att fler rider sina hästar mjuka på det sättet istället för att hålla yttersidan som i ett skrivstäd och dra i inner.

Hmm det är ju egentligen ur korrigeringssyfte man rider så , det är ju absolut inte meningen att "man skall rida så" i längden utan när hästen väl är uppe på ytterhjälperna skall den ridas på ytterhjälperna. Innertygeln blir då meningslös egentligen mer än att man kan ställa med den. Förhoppningsvis är inte hästarna så stela att man måste sitta och lösgöra på det viset dag ut och dag in.

Senast ändrad:

Jo eller så fixar man det i tömkörningen först då blir det inga problem , man behöver varken ta yttertygeln till sig eller hålla i inner och rida ut den till ytter. Det är ju precis det man gör (eller jag gör)på tömmen i början när hästen inte söker sig till yttertygeln.
Sedan när man sitter upp är det ju liksom klart redan.

Det blir ett trängande tygeltag alltså? Kan man säga det? Jo då har jag hört det för länge sen, men jag fattar inte hur det blir rätt?:confused: För mej stämmer det inte alls, men ser rött vet jag inte, det låter bara som om man hamnar fel. För kraftig effekt helt enkelt. Vilket kan leda till att rörelsen inte går att genomföra med bibehållen takt. Men jag kanske tänker fel. Har aldrig provat så...

Det är ju inte heller helt ovanligt inom AR, så nu ni AR ryttare ni och Anky rider precis på samma sätt :devil:

Jaha , jag uppfattade det som om själva metoden var annorlunda och inte bara annorlunda för dig.

Läste nog inte tillräckligt noga där men ser ju nu att det var så du skrev :o

Härligt med aha-upplevelser!!

Rider oxå på ett likande sätt i början på varje ridpass för att få honom loss och avslappnad. Min blir oxå lätt spänd i överlinjen och behöver slappna av. Detta sätt har jag lärt mig av min tränare som rider regelbundt för BT.

Ja, det fungerar och jag har också ridit så någon gång. Tyvärr har jag sett under åren hur dressyrryttare överdriver den ridningen främst på yngre hästar. Och just de ryttarna har haft hög frekvens av kotledsinflammationer fram:crazy:

Vet inte alls om det hänger ihop på något sätt, det är bara en iakktagelse jag har gjort genom åren. Så viss försiktighet från min sida i alla fall med den typen av arbete. Och med för mycket gå på volten med en ung häst, ö h t.

Senast ändrad av en moderator:

Jaha , jag uppfattade det som om själva metoden var annorlunda och inte bara annorlunda för dig.

Läste nog inte tillräckligt noga där men ser ju nu att det var så du skrev :o

Med tanke på hur mycket jag skrev så är jag inte det minsta förvånad att du missade det ;)

Självklart ska jag inte sitta och rida min häst på detta viset i längden. Jag måst göra avstämningar mellanåt för att se var han "tar vägen" vid eftergift. Målet är ju att suget ska finnas där så fort jag tar i tygeln. Att leda ner honom är också ett sätt att få "manken som högsta punkt" då han ska gå där ett tag framöver för att bygga upp sin rygg på ett bra sätt.

Något mer positivt med denna ridning är att min häst slappnar av mentalt ngt otroligt!! *liten överdrift, jag vet.. men det blir stor skillnad*

Någon som har några teorier kring det?

Jag har upplevt precis samma grej med samma metod som du på min häst. Även där fick jag samma effekt som du och den satt kvar precis som du beskrev. Visst är det härligt?

Ja, det är det här jag har hoppats på, att bitarna ska falla på plats med "rätt" tränare.

Är överlycklig. Det må vara som fio säger, att det är inget nytt.. men för mig är det som natt och dag i effekt på min häst och det känns 100% rätt att gå den här vägen.. just nu i alla fall.

:bow: - tränare = guld värd!

Jag använder sitsen i kombination med detta trängande förstås. Och jag har bara fått göra det på outbildade hästar för att få effekt. När effekten kommit, slutar man givetvis med sitt trängande.

Jag säger bara att jag förstår mekaniken bakom, ser resultat och är glad för det.

Ha en bra dag!

Hmm det är ju egentligen ur korrigeringssyfte man rider så , det är ju absolut inte meningen att "man skall rida så" i längden utan när hästen väl är uppe på ytterhjälperna skall den ridas på ytterhjälperna. Innertygeln blir då meningslös egentligen mer än att man kan ställa med den. Förhoppningsvis är inte hästarna så stela att man måste sitta och lösgöra på det viset dag ut och dag in.

Vi använder oss av den typen av ridning när vi rider hästar med mycket nerv som har svårt att slappna av och när man skrittat och joggat så en stund så blir de väldigt lugna när de bara behöver följa inner tygel och slipper ytter. Självklart rider man inte så hela tiden och när jag skriver att man får hästen lösgjord så menar jag mentalt, lika mycket som fysiskt så jag behöver inte sitta på en stel häst för att göra så! Hängde du med på vad jag menade? :D

Något mer positivt med denna ridning är att min häst slappnar av mentalt ngt otroligt!! *liten överdrift, jag vet.. men det blir stor skillnad*

Någon som har några teorier kring det?
Kan tänka mig att man inte skapar mer energi än vad man klarar av att bruka. inga skänkel-hand- kontraindikationer.

Jag använder sitsen i kombination med detta trängande förstås.
Jag tränger inte.De enda gångerna som jag gjort så är för att få in yttersidan i öppnan.

Förböja eller understödja-Ja, men ej trängande.
Jag vill använda mig av det för att få igenom böjningen för skänkeln, inte för att bli starkare i handen.

Senast i tisdags var jag med om något liknande..

Min ridlärare brukar koncentrera sig på formen först och sedan tempot. Eller tvärtom.

Förförra tisdagen red jag för en annan tränare och då var det mest tanke på formen bara fånga upp och bara få honom i rättform. eller den formen jag ville ha honom i. Då gick han inte med sin riktiga trav medn han gick i form.

I tisdags red jag för samma tränare, Då sa hon att vi skulle dra iväg i fullgalopp så han fick igång sig. Sen så skulle jag hålla det lite högre tempot och näsan ha en glappande tygel bara hela stödet på yttertygekl. Släppte han farten skulle vi dra iväg i busgaloppigen. Och han gick så bra visa stunder att jag var så glad...

:) :love: Rulle:love:

En akademisk tränare eller? Det låter så. Roligt att du fick så bra resultat!

Tror inte det, utan en vanlig tränare som kan använda det ett tag tills den funkar som den ska.
Knappast bra att rida den böjd i halsen för jämnan.
Man måste bli färdig ngn gång.

Jag har inte använt det i det syftet det är möjligt att det fungerar. Häst med "nerv" har jag suttit på (- ungefär varje dag :smirk: ) men jag har inte använt den tekniken, så jag vet inte.

Jag tar det nog mer genom mej själv, jag anger lugnet, takten, fokuserar på balans, avslappning.
Tycker nog inte det gör någon skillnad om man har dem på ytter eller ej. Snarare är en stadig ram bra.

Men jag får väl prova. Tycker dock fortfarande att man inte ska göra det för mycket, dvs varje gång.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 208
Senast: super
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 395
Senast: Piaff
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar