Absolut, vem behöver inte en sån?Ja, och jag tyckte det lät käckt med en travers också
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Absolut, vem behöver inte en sån?Ja, och jag tyckte det lät käckt med en travers också
Ett inte helt ovanligt begrepp i annonser som jag funderar lite på:
"säljes för symbolisk summa".
Hur mycket är en "symbolisk summa"?
Och om man nu inte är så noga med att få betalt; varför alls ta betalt?
Jag stör mig något enormt på “inget fantasipris “
Jag HATAR det. Och jag vet inte riktigt varför
Nu är det 10 år sedan, men då jag rörde mig i kretsar med framförallt travhästar som man ville bli av med som sällskapshästar så var en symbolisk summa 10 000 kr för en stor häst och 5 000 kr för en ponny. Det var standardpriser som då var tillräckligt höga att man inte gick med vinst på att ställa hästen på en slakttransport utomlands, och alltså slapp den sortens "köpare". Det kanske är det man menar?
Jaha.
Fast jag tycker ju att 10.000kr är "riktiga pengar".
Symboliskt i mina ögon är väldigt lite.
Jag har också rört mig i (utkanten av) travkretsar.
De tränare jag känner som gör sig av med "begagnade" travare lämnar hellre ut på foder för att behålla viss kontroll.
Annars ser man ju ofta annonspriser på travare som är 6000kr och lägre, så man kan väl knappast samtidigt se 10 som en symbolisk summa.
Men det är i och för sig inte samma människor som annonserar ut för "symbolisk summa" utan att ange nivå, och samtidigt annonserar för 5-6 tusen.
Ja, visst är 10 000 kr riktiga pengar. Det ses väl som en symbolisk summa eftersom det är det minsta man kan ta och ändå vara säker på att hästen inte skickas iväg. I de kretsar där jag hört om just 10k som symbolisk summa så har det även setts som oansvarigt med priser under 10k. Dels för risken att hästen skickas iväg, men till viss del också för att en köpare som inte har råd med 10k inte har råd att hålla häst och ge den vad den behöver. Man ser alltså 10k som den lägsta summa man kan sälja en häst för om man inte tänker sig att låna ut den och själv behålla ansvaret.
Byte mot en ask choklad?Det jag "fastnat" på är just ordet symbolisk.
Ordet innebär, för mig, att det är just en symbol, en markering.
Och därmed "borde" det inte handla om "riktiga pengar" när man väljer det ordet.
Hur man i övrigt vill prissätta något man säljer, är upp till var och en.
Jag stör mig något enormt på “inget fantasipris “
Jag HATAR det. Och jag vet inte riktigt varför
Haha, du har rätt!"Inget fantasipris" = Inte marknadspris eftersom köparen inte har råd med det.
Det jag "fastnat" på är just ordet symbolisk.
Och därmed "borde" det inte handla om "riktiga pengar" när man väljer det ordet.
Det jag "fastnat" på är just ordet symbolisk.
har inte heller hört att det finns en standart att för travare skulle en symbolisk summa vara 10' och ponny 5'
Däremot vet jag ju att man brukar säga att för katter är en "symbolisk" summa 5kr/tass.
för mig hade nog en symbolisk summa varit typ 500kr/hov eller liknande.
Men problemet med både symbolisk summa och fantasipriser är att det finns ingen riktigt "måttlinjal" dvs ingen standard för vad priserna borde vara. så det kan vara allt mellan 1kr till oändlighet ... vilket blir väldigt flummigt.
Det går inte att jämföra prissättningarna, du kan ju inte tjäna pengar på köttet på en katt. En häst har alltid ett värde i form av sitt kött, det har inte en katt.
jag har inte sagt att det går att jämföra. det jag säger är att det inte finns någon - generell prissättning för vad som skulle vara en symbolisk summa eller fantasipris. Att det inte finns något som säger att en shettis skulle kosta 5000kr om det skulle vara en symbolisk summa vi pratar om dvs.
De flesta hästar kan du inte skicka till slakt - om de har sina pass ifyllda korrekt