Annonsera mera del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tjej på Facebook söker någon som kan avlasta henne i stallet, 3 hästar ska mockas åt och skötas. Eventuellt kan en få rida den ena hästen, lite mjukgörande markarbete. För detta tänker hon ta betalt? Jag påpekade att hon måste skrivit fel, hon måste naturligtvis mena att hon ska betala den som ska sköta hennes stall :angel: inget svar från henne än dock ;)

Tjej på Facebook söker någon som kan avlasta henne i stallet, 3 hästar ska mockas åt och skötas. Eventuellt kan en få rida den ena hästen, lite mjukgörande markarbete. För detta tänker hon ta betalt? Jag påpekade att hon måste skrivit fel, hon måste naturligtvis mena att hon ska betala den som ska sköta hennes stall :angel: inget svar från henne än dock ;)

Hon tänkte nog att hon kommit på världens bästa affärsidé, slipp jobbet och dessutom få betalt för det, och så kommer du och förstör ;)

Jag tänker att summan är symbolisk på så sätt att det inte är pengarna som är viktiga, istället vill man försäkra sig om att hästen inte skickas vidare. Man har alltså inget behov eller vilja att ta betalt, däremot vill man försäkra sig om att hästen inte kan skickas vidare med vinst.

jag tycker att ditt resonemang haltar.
Ett mer effektivt sätt att hindra vidare-resor är att behålla ägarskapet och låna ut på livstidsfoder.
Men det är en helt annan femma.

jag har inte sagt att det går att jämföra. det jag säger är att det inte finns någon - generell prissättning för vad som skulle vara en symbolisk summa eller fantasipris. Att det inte finns något som säger att en shettis skulle kosta 5000kr om det skulle vara en symbolisk summa vi pratar om dvs.

De flesta hästar kan du inte skicka till slakt - om de har sina pass ifyllda korrekt :p

Helt rätt!
Det är många shettisar som annonseras för mindre än 5000kr. Alltså knappast någon "symbolisk summa" för shettisar.

Nåja, jag ställde frågan om vad en symbolisk summa är, och precis som väntat finns det olika svar...

Åh, som argument hänvisar hon till ett blogginlägg av Ponnymamman, ett inlägg som handlar om att ta betalt för att en medryttare får tävla och träna på en välutbildad häst. Inte riktigt samma sak som att ta betalt för mockning, påpekade jag med flera... :grin: nu är annonsen borttagen!

Åh, som argument hänvisar hon till ett blogginlägg av Ponnymamman, ett inlägg som handlar om att ta betalt för att en medryttare får tävla och träna på en välutbildad häst. Inte riktigt samma sak som att ta betalt för mockning, påpekade jag med flera... :grin: nu är annonsen borttagen!
åh det ska jag oxå söka efter- och sen tänker jag ta extra betalt för att få bära vattenhinkar, och gräva i lera ;) :D

det skär i mitt hjärta när jag ser annonser som denna - tyvärr alldeles för många. :cry: om de nu förväntar sig att hästen ska bli i ridbart skick - varför kan de inte vänta ett halvår så den är igång och sen sälja den?

x f 13 är ett fullblods sto på 165 cm hon har sprungit löp fram till förra året då hon fick senskador på båda frambenen och har därför stått hela vintern ,har undersökt senorna med ultraljud och fått ett igångsättnings schema
1f60a.png
skritten är avklarad och det är dax att börja trava henne , självklart kan jag ta ut alla papper hos veterinär så att man får se dom !
Hon är supertrevlig i hantering en riktig mys häst men hon har mycket motor när man rider vilket inte passar mej helt i smaken därför gör jag denna intresse koll ! Hon är trevlig i hanteringen lätt att lasta,sko,spola mm . Kan även tänka mej att lämna henne ut på foder .Men hon skall INTE springa löp igen för det håller hon inte för.pm för mer info !

det skär i mitt hjärta när jag ser annonser som denna - tyvärr alldeles för många. :cry: om de nu förväntar sig att hästen ska bli i ridbart skick - varför kan de inte vänta ett halvår så den är igång och sen sälja den?

x f 13 är ett fullblods sto på 165 cm hon har sprungit löp fram till förra året då hon fick senskador på båda frambenen och har därför stått hela vintern ,har undersökt senorna med ultraljud och fått ett igångsättnings schema
1f60a.png
skritten är avklarad och det är dax att börja trava henne , självklart kan jag ta ut alla papper hos veterinär så att man får se dom !
Hon är supertrevlig i hantering en riktig mys häst men hon har mycket motor när man rider vilket inte passar mej helt i smaken därför gör jag denna intresse koll ! Hon är trevlig i hanteringen lätt att lasta,sko,spola mm . Kan även tänka mej att lämna henne ut på foder .Men hon skall INTE springa löp igen för det håller hon inte för.pm för mer info !

Visst.
Fast säljaren är ju i alla fall ärlig.
Och då tycker jag det kan vara OK med en ung häst som förväntas bli "hel" med tillräcklig vila och försiktighet.

1f60a.png
Men, köper man ett fyraårigt fullblod som sprungit löp, förväntar man sig att hästen ska vara en cool dam? :confused: Tror ägaren inte vill hålla på med en konvalescens med osäker framtid.

Men, köper man ett fyraårigt fullblod som sprungit löp, förväntar man sig att hästen ska vara en cool dam? :confused: Tror ägaren inte vill hålla på med en konvalescens med osäker framtid.

Visst kan det vara som du tänker.
Jag tolkar det snarare - vilket är en annan sorts problematik som tyvärr inte heller verkar vara ovanligt - som en person som överskattat sin ridförmåga och inte insett hur pass mycket energi den typen av häst har.
Och säljer vid insikten.

Men som sagt, visst kan du ha rätt!

Är det bara jag som blir misstänksam när hästen / saken är till salu igen pga oseriös köpare eller som tjejen som fortfarande sökte en isabellfärgad häst pga oseriös säljare.

Är det bara jag som blir misstänksam när hästen / saken är till salu igen pga oseriös köpare eller som tjejen som fortfarande sökte en isabellfärgad häst pga oseriös säljare.

jag brukar alltid bli lite misstänksam för i slutändan vet man ju inte vem det var som var "oseriös" allt har två perspektiv. tycker att man egentligen inte behöver nämna sånt i annonsen.

Jag håller med. Framför allt känns det så barnsligt att skriva ut att någon annan är oseriös.
Jag var den "oseriösa sökande" i en annons om ett jobb en gång. Där handlade det om att jag haft intervju + provjobbat och chefen skulle höra av sig om en eller två dagar om de var intresserade. Han ringde först efter två veckor, och blev sur för att jag redan hade tackat ja till ett annat jobb.

Jag kan förstå om man vill förklara varför samma häst är ute på annons igen ganska tätt, samtidigt som det är många hästar som annonseras gång på gång.
Egentligen inte konstigt att samma häst utannonseras flera gånger, så länge det är samma säljare.

Jag skulle bli mycket mer "nervös" om en häst annonserades ut gång på gång och av olika säljare...

Jo, jag tycker att det är ett dumt sätt att uttrycka sig.
Många av dagens annonser är så "pratiga" så jag tror att det där är en (dålig och) oreflekterad inledning för man tycker att man behöver en inledning på sin annons.

Värre är i mina ögon, och det har varit uppe här tidigare, alla de där som säljer med "sorgen i hjärtat" eller "tåren i ögat"...

Främst fetningen :D

... "Dessa två ska INTE separeras. De ska fortsätta gå på lösdrift i stor hage med fri tillgång på fint foder och möjlighet att gå in och ut som de vill. De ska inte heller ryktas i tid o otid för att få ha kvar det naturliga skyddet i deras päls som de behöver ute när det är, framförallt vinter. Men även sommar o sol. Jag har väldigt höga krav på hur de ska ha det och de är absolut inga produkter att slita ut. De är livskamrater.

Om du känner att du är rätt person med hjärtat på rätt ställe och som har djup kunskap och förståelse för vad dom är för biologiska individer med natur och behov och som kan ge dessa underbara individer det bästa tänkbara så är du välkommen att höra av dig till mig."

Nog för att jag sett flera annonser där ägaren vill kontrollera hur blivande hem sköter hästen, men hur ofta köparen ska få rykta sin häst var ny :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 074
Senast: Bison
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 173
Senast: Lilla
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
65 66 67
Svar
1 334
· Visningar
42 502
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV