Ibland undrar jag...
En person som söker medryttarhäst. Personen vill ha en utbildad häst på anläggning med ridhus. Anledningen är att personen vill tävla mer än vad man får på ridskola. Dock kan personen inte köra till tävling själv utan söker ägare till hästen som kan ställa upp och köra,
Personen har inte råd att betala så mkt men kan betala någon hundralapp i månaden...
eh? va?
Den såg jag också.
Och jag tycker också att det är saftigt begärt.
Visst, det finns kunniga beridare som genom att tävla hästen, meriterar den och höjer värdet. Men de personerna lämnar nog som regel meritlista.
I det här fallet verkar det vara någon med större drömmar än realism.
Över huvud taget är det intressant (och diskuterat i en evighet) med medryttare.
Jag äger några hästar som är utbildade LA på väg mot MSV C, där byten introducerats på ett par hästar. Ingen är egentligen tävlingsmeriterad, dels pga bristerna i min ridning där jag framför allt har svårt att få fram längningar och dels pga hästtyp där de har en del rörelsemässiga begränsningar. Mitt bästa dressyrresultat är väl 61,4% på LA:4 för några år sedan och hästen (en fd travare) var då 7 eller 8 år.
Men hästarna är väl grundutbildade, snälla och lätthanterliga pållar av icke dressyr-ras.
De medryttare som erbjuder sin hjälp är inte erfarna på högre nivå än hästen och då har jag svårt att se medryttaren som en hjälp (eftersom det nämligen inte betalas och inte mockas eller fodras eller görs andra insatser). Men medryttarna som erbjuder sin hjälp tycker att de just - hjälper.
Jag funderar ibland på vad det är som ska vara hjälp.
Man vill att jag ska serva och bära grejer i paddocken, jag ska helst skjutsa till träningar eller tävling.
Och vad - rent krasst - får jag ut av det? Mer än en massa tidsåtgång, förstås?
Ungefär som den annons man hänvisar till ovan: vad är det hästägaren får hjälp med???