Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
:crazy:

Och så jämför man med det där stoet jag såg med shivering som såldes för 1000kr pga sjukdomen och den vård det krävdes...

Sen ska jag inte gå in på detaljen om hur hästen är född -02, bara utbildad till LB och "kommer klättra i klasserna med satsande ryttare". :idea:

Vad som är dressyrämne har helt olika innebörd för personer! De som är äldst och utbildats lägst är självklart de som är bäst dressyrämne, det vet ju alla :idea:

Jag vet inte vad det är med folk och deras krav på nya ägarna. Verkar vara mycket på kallblodssidan och vissa raser specifikt.

"Ska han lånas ut är kravet att det är i närheten så vi kan kolla hur allt går med honom och att han tävlas för att kvala till ras-SM."

Det är jag som satt in ordet "ras" istället för vilken ras det är.

Jag hade en bekant med samma ras som jag har och hon hade ett helt A4-papper med krav på de nya ägarna. Det var orimliga saker som att man måste rida på specifikt bett, bara en enda fick rida hästen och andra konstiga saker.
Behöver jag säga att hennes häst aldrig blev såld trots väldigt bra potentiella köpare?

Jag vet inte vad det är med folk och deras krav på nya ägarna. Verkar vara mycket på kallblodssidan och vissa raser specifikt.

"Ska han lånas ut är kravet att det är i närheten så vi kan kolla hur allt går med honom och att han tävlas för att kvala till ras-SM."

Jag hade en bekant med samma ras som jag har och hon hade ett helt A4-papper med krav på de nya ägarna. Det var orimliga saker som att man måste rida på specifikt bett, bara en enda fick rida hästen och andra konstiga saker.
Behöver jag säga att hennes häst aldrig blev såld trots väldigt bra potentiella köpare?
Folk med extremt kontrollbehov finns nog lite överallt :)

Såg den annonsen igår, kändes ju som lite väl höga krav. Är man så specifik så får man väl behålla hästen??

Glömmer aldrig annonsen på en kallblodstravare som "inte kan galoppera och ska inte behöva lära sig det heller" :banghead:

Här, då?
Annonsrubriken är "Dressyrämne"

Ståtlig dressyrvalack med tre bra taktfasta gångarter och stor utstrålning född -02, ca 175cm. extremt lättlärd och ger en underbar ridkänsla, rör sig mycket och stort. utbildad ca LB dressyr, Kommer att klättra i klasserna med satsande ryttare.

har shivering men är inget som påverkar ridningen på något vis utan endast när man lyfter bakbenen.

pris: 60.000:-

:rofl:
i den takten lär den väl starta LA när den är 20 ;)
Frågan är om den nuvarande ryttaren inte satsar?
och en till fråga - den märker bara av shiveringen när man lyfter bakbenen - hoppas verkligen inte att han märker av det när han själv lyfter bakbenen - man undrar ju om det inte trots säljarnas intygan kan påverka hästens bakbensaktivitet när man börjar komma upp i de lite mer avancerade rörelserna ...

Jo.
Men det är ju inte en på en KÖPARE man stället kravet om kval.
Det är "ska han lånas ut är kravet..." dvs man lämnar en lucka för utlåning och de här villkoren, som jag läser annonsen, gäller om man lånar hästen.
Jag tycker faktiskt att det är ett rimligt krav att ställa på en som lånar en välutbildad häst (har inte kollat TDB men de resultat som redovisas i annonsen är faktiskt imponerande och motiverar det för rasen höga priset).

Såg den annonsen igår, kändes ju som lite väl höga krav. Är man så specifik så får man väl behålla hästen??

Glömmer aldrig annonsen på en kallblodstravare som "inte kan galoppera och ska inte behöva lära sig det heller" :banghead:
Än en gång: kraven på fjordingen gäller om någon LÅNAR den. Då faktiskt rätt rimligt att önska att utbildningen förvaltas.
Jag ser inte att man ställer krav på att en köpare tävlar hästen.

Gällande kallblodstravaren: håller med om att det är knasigt.

Jo.
Men det är ju inte en på en KÖPARE man stället kravet om kval.
Det är "ska han lånas ut är kravet..." dvs man lämnar en lucka för utlåning och de här villkoren, som jag läser annonsen, gäller om man lånar hästen.
Jag tycker faktiskt att det är ett rimligt krav att ställa på en som lånar en välutbildad häst (har inte kollat TDB men de resultat som redovisas i annonsen är faktiskt imponerande och motiverar det för rasen höga priset).

Här är det jag som får backa. Det står att det är om det utlånas. Jag ber så mycket om ursäkt. Det första man blir blind på är ögonen.

Ibland undrar jag...
En person som söker medryttarhäst. Personen vill ha en utbildad häst på anläggning med ridhus. Anledningen är att personen vill tävla mer än vad man får på ridskola. Dock kan personen inte köra till tävling själv utan söker ägare till hästen som kan ställa upp och köra,
Personen har inte råd att betala så mkt men kan betala någon hundralapp i månaden...

eh? va?

Har de blandat ihop medryttare och foder?
ägaren vill alltså fortsätta rida menar jag?
Ja, något liknande tror jag. Nya fodervärden ska ha hästen uppstallad på angiven plats, och låta ägaren fortsätta träna dressyr för instruktör två gånger i veckan då ägaren inte vill tappa sin ridning. Om jag tar en häst på foder som är välutbildad dressyrhäst, så vill jag nog gärna träna själv för instruktör!

Ibland undrar jag...
En person som söker medryttarhäst. Personen vill ha en utbildad häst på anläggning med ridhus. Anledningen är att personen vill tävla mer än vad man får på ridskola. Dock kan personen inte köra till tävling själv utan söker ägare till hästen som kan ställa upp och köra,
Personen har inte råd att betala så mkt men kan betala någon hundralapp i månaden...

eh? va?
Om personen hade varit en duktig ryttare så absolut! Just nu skjutsar jag både på tävling och betalar allt. För att det ger min häst en massa rutin och höjer hennes värde.
Men om det är en ridskoleelev som ridit en gång/vecka i tre år är det självklart en väldigt massa höga krav som ställs.

Om personen hade varit en duktig ryttare så absolut! Just nu skjutsar jag både på tävling och betalar allt. För att det ger min häst en massa rutin och höjer hennes värde.
Men om det är en ridskoleelev som ridit en gång/vecka i tre år är det självklart en väldigt massa höga krav som ställs.
Nä det skulle jag inte tro här
Visst finns det personer som skulle nappa på det.
Men i min värld är det mkt begärt att man nästan gratis ska få rida och tävla
en fin häst och bli skjutsad.

Ja, något liknande tror jag. Nya fodervärden ska ha hästen uppstallad på angiven plats, och låta ägaren fortsätta träna dressyr för instruktör två gånger i veckan då ägaren inte vill tappa sin ridning. Om jag tar en häst på foder som är välutbildad dressyrhäst, så vill jag nog gärna träna själv för instruktör!
Så ägaren vill ha ut sin häst på foder och själv bli medryttare typ?
Borde det inte vara smidigare med halvfodervärd i så fall? Om det nu inte är kostnaden som ägaren vill komma ifrån.

Läste om en person som har två "problemhästar" men som i sin annons säger att de är helt vanliga hästar som ska ridas ut lite. Tanken är att tävla längre fram, hästen är absolut inte i skick för det idag. En person frågade då om ev halvfodervärd också får vara med och tävla och träna sen. Det får dom icke. De ska göra "slitjobbet" dvs rida ut flera dagar i veckan, gärna komma och borsta och gosa övriga dagar också, men när det går bra med hästen får de inte följa med på resan. De ska bli halvfodervärd och får såklart betala. De ska vara tacksamma över att få rida en häst utan att behöva köpa en.
Ägaren har tidigare uttryckt att ena hästen är livsfarlig, men tydligen är den from som ett lamm att rida ut.

Ehh ja.. :confused:

Ibland undrar jag...

eh? va?
Den såg jag också.
Och jag tycker också att det är saftigt begärt.

Visst, det finns kunniga beridare som genom att tävla hästen, meriterar den och höjer värdet. Men de personerna lämnar nog som regel meritlista.

I det här fallet verkar det vara någon med större drömmar än realism.

Över huvud taget är det intressant (och diskuterat i en evighet) med medryttare.
Jag äger några hästar som är utbildade LA på väg mot MSV C, där byten introducerats på ett par hästar. Ingen är egentligen tävlingsmeriterad, dels pga bristerna i min ridning där jag framför allt har svårt att få fram längningar och dels pga hästtyp där de har en del rörelsemässiga begränsningar. Mitt bästa dressyrresultat är väl 61,4% på LA:4 för några år sedan och hästen (en fd travare) var då 7 eller 8 år.
Men hästarna är väl grundutbildade, snälla och lätthanterliga pållar av icke dressyr-ras.
De medryttare som erbjuder sin hjälp är inte erfarna på högre nivå än hästen och då har jag svårt att se medryttaren som en hjälp (eftersom det nämligen inte betalas och inte mockas eller fodras eller görs andra insatser). Men medryttarna som erbjuder sin hjälp tycker att de just - hjälper.
Jag funderar ibland på vad det är som ska vara hjälp.
Man vill att jag ska serva och bära grejer i paddocken, jag ska helst skjutsa till träningar eller tävling.

Och vad - rent krasst - får jag ut av det? Mer än en massa tidsåtgång, förstås?

Ungefär som den annons man hänvisar till ovan: vad är det hästägaren får hjälp med???

Den såg jag också.
Och jag tycker också att det är saftigt begärt.

Visst, det finns kunniga beridare som genom att tävla hästen, meriterar den och höjer värdet. Men de personerna lämnar nog som regel meritlista.

I det här fallet verkar det vara någon med större drömmar än realism.

Över huvud taget är det intressant (och diskuterat i en evighet) med medryttare.
Jag äger några hästar som är utbildade LA på väg mot MSV C, där byten introducerats på ett par hästar. Ingen är egentligen tävlingsmeriterad, dels pga bristerna i min ridning där jag framför allt har svårt att få fram längningar och dels pga hästtyp där de har en del rörelsemässiga begränsningar. Mitt bästa dressyrresultat är väl 61,4% på LA:4 för några år sedan och hästen (en fd travare) var då 7 eller 8 år.
Men hästarna är väl grundutbildade, snälla och lätthanterliga pållar av icke dressyr-ras.
De medryttare som erbjuder sin hjälp är inte erfarna på högre nivå än hästen och då har jag svårt att se medryttaren som en hjälp (eftersom det nämligen inte betalas och inte mockas eller fodras eller görs andra insatser). Men medryttarna som erbjuder sin hjälp tycker att de just - hjälper.
Jag funderar ibland på vad det är som ska vara hjälp.
Man vill att jag ska serva och bära grejer i paddocken, jag ska helst skjutsa till träningar eller tävling.

Och vad - rent krasst - får jag ut av det? Mer än en massa tidsåtgång, förstås?

Ungefär som den annons man hänvisar till ovan: vad är det hästägaren får hjälp med???
Men varför mockar inte dina medryttare? När jag är medryttare mockar jag och fixar det som behövs, ser det som en självklarhet.
Jag har aldrig betalat för att vara medryttare , men hjälper alltid till med stallet och skogsmullemotionerar hästarna i skogen..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 418
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka