Men en 12 åring borde väl inte vara så pass svårsåld att den behöver skänkas bort?"Fin häst söker nytt, kärleksfullt och ansvarsfullt hem. Vår Haflinger-valack 12 år bortskänkes pga utlandsflytt."
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men en 12 åring borde väl inte vara så pass svårsåld att den behöver skänkas bort?"Fin häst söker nytt, kärleksfullt och ansvarsfullt hem. Vår Haflinger-valack 12 år bortskänkes pga utlandsflytt."
hur kan människan låta sin häst bli fet, väldigt fet, om man vet att hästen får ont i framknäna då? Den lät ju gå med smärta nu då. Jäkla människa!Häst av kallblodsras:
"Blor han för tung så får han lite känningar i framknäna, därför kräver han ett hem där han rör på sig och håller vikten stadigt."
"Har mest gått som sällskap de senaste åren och är just nu väldigt fet."
Hur i hela friden kan man kräva av nya hemmet att han ska hålla en stadigt bra vikt när man själv inte varken orkar eller kan det? Nu stod det iofs att den skulle hålla vikten "stadig" vilken den då gjort de senaste åren.
Eller så ska man se det som positivt att man varnar ev köpare och påpekar att hästen inte får bli för fet (och jo, den var rätt rund på annonsbilden).hur kan människan låta sin häst bli fet, väldigt fet, om man vet att hästen får ont i framknäna då? Den lät ju gå med smärta nu då. Jäkla människa!
Eller så ska man se det som positivt att man varnar ev köpare och påpekar att hästen inte får bli för fet (och jo, den var rätt rund på annonsbilden).
Nej, du har rätt. Jag letade upp annonsen igen och det står precis som du skriver, att den är ordentligt överviktig nu.Fast det stod att den var fet, vilket jag kan tycka att den var. Det är ju inget positivt överhuvudtaget, speciellt inte om hästen har ont av det.
Om varningen kommer p.g.a att den får ont och att kravet är att den skahållas i hull kan jag inte se det som en enda ursäkt att den är fet num och har varit i några år. Vad ska man säga; Tack för varningen?
Nej, du har rätt. Jag letade upp annonsen igen och det står precis som du skriver, att den är ordentligt överviktig nu.
Över huvud taget verkar det vara många som underskattar nackdelarna med överviktiga hästar, och inte heller ser övervikten när de tittar på sina hästar.
Enligt den citerade texten skrev de att hästen var väldigt fet nu. Bilden kanske inte ens är dagsfärsk. Så alltså vet de att hästen har problem med framknäna just nu och gör inte nåt åt det. Det är ju djurplågeriEller så ska man se det som positivt att man varnar ev köpare och påpekar att hästen inte får bli för fet (och jo, den var rätt rund på annonsbilden).
Jag blev också informerad när jag köpte min häst att han var för fet för sina hovar (han kunde inte längre gå barfota). Och visst, hade jag inte varit jag kanske jag inte ens funderat på att banta ner honom om inte ägaren sagt något. Men jag föredrar hälsosamma hästar och är väl medveten om problemen med övervikt, så han har fått bantat. Ägaren sade dock till för hästens skull.
Nu fick han fortsätta gå med skor ändå, både fram och bak, för att han ömmade för mycket. Men den förra ägaren hade väl ingen "ursäkt", hon var en väldigt bra person och hästägare och jag tycker inte man ska döma så tvärt. Denna ägare hade haft hästen sen han var 5 månader, han dog nästan av bandmask och sen eftersom han var så mager tror jag att ägaren inte riktigt "vågade" banta han för hårt. Han fick gå på fri tillgång under sin uppväxt utan att motionera mer än i hagen.
Detta pga att hästägaren hade en till unghäst som var under inridning, en "tanthäst" och så lilla Hugo som hon skulle ha sålt ett år tidigare men hon kände sig inte redo. Pga hennes kropp vågade hon inte ge sig på en annan match med inriding och därför fick han stå.
Men sen är väl ömtåliga hovar som inte klarar vikten jämfört med leder som tar stryk lite annorlunda. Lederna/knän är ju definitivt betydligt allvarligare (min häst är en tjuvbetäckning mellan varmblod och knabstrupper/fjording. Han fick därför sämre kvalite på hovar och smäckrare nertill, och det gjorde att hovarna inte klarade övervikten).
Jag blev också informerad när jag köpte min häst att han var för fet för sina hovar (han kunde inte längre gå barfota). Och visst, hade jag inte varit jag kanske jag inte ens funderat på att banta ner honom om inte ägaren sagt något. Men jag föredrar hälsosamma hästar och är väl medveten om problemen med övervikt, så han har fått bantat. Ägaren sade dock till för hästens skull.
Nu fick han fortsätta gå med skor ändå, både fram och bak, för att han ömmade för mycket. Men den förra ägaren hade väl ingen "ursäkt", hon var en väldigt bra person och hästägare och jag tycker inte man ska döma så tvärt. Denna ägare hade haft hästen sen han var 5 månader, han dog nästan av bandmask och sen eftersom han var så mager tror jag att ägaren inte riktigt "vågade" banta han för hårt. Han fick gå på fri tillgång under sin uppväxt utan att motionera mer än i hagen.
Detta pga att hästägaren hade en till unghäst som var under inridning, en "tanthäst" och så lilla Hugo som hon skulle ha sålt ett år tidigare men hon kände sig inte redo. Pga hennes kropp vågade hon inte ge sig på en annan match med inriding och därför fick han stå.
Men sen är väl ömtåliga hovar som inte klarar vikten jämfört med leder som tar stryk lite annorlunda. Lederna/knän är ju definitivt betydligt allvarligare (min häst är en tjuvbetäckning mellan varmblod och knabstrupper/fjording. Han fick därför sämre kvalite på hovar och smäckrare nertill, och det gjorde att hovarna inte klarade övervikten).
Det beror ju på vad för problem det är. Självklart kan problem med hovarna vara jätteallvarliga, men just min häst hade bara börjat spruckit i trakten och börjat ömma. Så jämfört med om hans leder fått stryk så ser jag det som lite lättare, speciellt eftersom han blev bra så fort skor åkte på (fast sen kan man fråga om det bara dolde symtomen eller ej, men det spelar inte så stor roll eftersom han är normalviktig nu).Hej!
Min häst har problem med hovarna, har haft i år och dar känns det som. Hennes spatt är i jämförelse helt okomplicerad, jag håller inte alls med om att hovar är ett bättre problem än leder. Lederna är galet mycket lättare att göra nåt åt.
/Lavinia, vars häst var överviktig, nu är mer normalviktig och jag kan aldrig tycka att det finns en bra orsak att hålla sin häst för fet.
Nu rullar vi iväg off topic men det är angeläget.Hej!
Min häst har problem med hovarna, har haft i år och dar känns det som. Hennes spatt är i jämförelse helt okomplicerad, jag håller inte alls med om att hovar är ett bättre problem än leder. Lederna är galet mycket lättare att göra nåt åt.
/Lavinia, vars häst var överviktig, nu är mer normalviktig och jag kan aldrig tycka att det finns en bra orsak att hålla sin häst för fet.
Här, då?
Annonsrubriken är "Dressyrämne"
Ståtlig dressyrvalack med tre bra taktfasta gångarter och stor utstrålning född -02, ca 175cm. extremt lättlärd och ger en underbar ridkänsla, rör sig mycket och stort. utbildad ca LB dressyr, Kommer att klättra i klasserna med satsande ryttare.
har shivering men är inget som påverkar ridningen på något vis utan endast när man lyfter bakbenen.
pris: 60.000:-