Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej fast just den annonsen var ju rätt adekvat. Förutom att den är skriven på något slags blandning mellan norska och svenska, då.
Man skriver att det krävs en duktig och orädd ryttare, och priset är inte utsatt men annonsen andas inte att det skulle vara ett högt pris.

-kaldblods travare 147cm
Gått hoppning och dressyr LB/LB
Frisk och snäll, men kräver dyktig orädd ryttare...
Lätt i bak och fram... Oredd, trafikkvan, bra att lasta, innkörd men ej körd på länge... Stå i norska gränsen.
klipt, vac och fått nyligen tännrasp...

Jag säger bara som så, att om man skriver lite vagt så finns det ett helt spektra vad man kan tolka in i vissa meningar. Visst kan man skriva fina omskrivningar för vad man egentligen menar. En dressyrhäst som är Lätt i bak och fram - kan ge en helt annan tolkning. Men i sammanhanget med "kräver dyktig orädd ryttare" så är ju "lätt i bak och fram" en helt annan innebärd... fast samtidigt så kan en dressyhäst med turbo och som är lätt i fram och bak oxå kräva duktig orädd ryttare. så vad är det egentligen hon vill säga?

Jag säger bara som så, att om man skriver lite vagt så finns det ett helt spektra vad man kan tolka in i vissa meningar. Visst kan man skriva fina omskrivningar för vad man egentligen menar. En dressyrhäst som är Lätt i bak och fram - kan ge en helt annan tolkning. Men i sammanhanget med "kräver dyktig orädd ryttare" så är ju "lätt i bak och fram" en helt annan innebärd... fast samtidigt så kan en dressyhäst med turbo och som är lätt i fram och bak oxå kräva duktig orädd ryttare. så vad är det egentligen hon vill säga?

Jag tycker att annonsen var tydlig: kallblod i ponnystorlek som kräver orädd och duktig ryttare och är lätt fram och bak.
Man talar om att hästen inte är enkel. Man pratar inte om en dressyrhäst vilket framgår tydligt i annonsen.

Men visst, vi läser olika.

Hittade en hästannons där ägaren beskrev hästen och vad hon sökte bra, men så avslutar hon med ”Så här skrev en av de senare medryttarna: Jag är hemskt, hemskt ledsen men på grund av hastigt ändrade omständigheter har jag inte längre möjlighet att komma och rida. Jag ber verkligen om ursäkt, framför allt när jag vet hur krångligt du har haft det med medryttare, men jag försäkrar dig om att det är enbart på grund av mina egna omständigheter och inget annat. Du har en underbar häst. Jag hoppas att allt kommer att fungera och att det löser sig för dig ändå”.

Jaha?

Hittade en annons på en katt också, som efterlyser hona till parning. Bland annat står det om hankatten att ”Han är renrasig, men bara hans pappa som hade stamtavla, men jag har sett båda föräldrarna och kan uppvisa bilder på dom!”

Om det nu vore så enkelt att man kunde avgöra om katter är renrasiga bara av att se på dom. Avsaknaden av stamtavla hos mammakatten är annars ett tecken på att hon nog är en huskatt trots allt...

Jag såg en vän till mig lägga ut en annons om att hon söker dagmatte vardagar mellan 8-17 till sin hund. Inget konstigt med det, förutom att hon på slutet lagt till att hon inte kan betala för det med pengar, men i så fall i andra tjänster. :confused:

Blir lite fundersam med vad "andra tjänster" ska betyda.

Nån som sett den med Sveriges mest lovande unghäst? 800' och har startat MSVC med ca 60%...

Priset är av lika skäl inte förhandlingsbart...

Kollade tdb och hästen har inte startat i Sverige i år.

Jag blev ännu mer fascinerad av den hoppstammade hästen som kommer att bli en fantastisk dressyrhäst som man vill ha en och en halv mille för och som inte är placerad högre än LA.

Priset är av lika skäl inte förhandlingsbart...

Kollade tdb och hästen har inte startat i Sverige i år.

Jag blev ännu mer fascinerad av den hoppstammade hästen som kommer att bli en fantastisk dressyrhäst som man vill ha en och en halv mille för och som inte är placerad högre än LA.

ETT FYND!

Edit, jag läste annonsen, den blir ju TIO nästa år, är det en till sån där lovande häst?

Såg idag ett inlägg i en lokal hästgrupp på facebook:

Sökes
GRATIS
"Hovslagare som kan lära mig sko mina egna hästar. Ta av skor, verka, slå på nya skor och slå på tappskor."

Vilken vettig hovslagare skulle gå med på det? Gratis, till en okänd människa... Tappskor är väl en sak men annars känns en hovslagarutbildning mer rimligt :p

Varför beskriven man något ur en hästs synpunkt i en saluannons??

Envis, stor personlighet nyfiken på ALLT gillar allt som har med motorer att göra, typ traktorer , fyrhjuling,gräsklippare :-) tittar gärna hur min matte låser dörrar så jag kan öppna dem när jag får tråkigt,skrattar mycket bakom ryggen på matte & hovslagaren :-) när hovis bil kmr har jag redan bestämt mig om det ska ta 15 min elr 1 timme :-) att verka mig
Jag fick prova att gå med fåren i hagen när jag var ensam häst på gården,jag älskar att jaga dem, dem däremot såg ut som flygande kottar med tenstickeben :-) så husse sa stop

Berättade hästen detta åt ägaren? Eller?

Envis, stor personlighet nyfiken på ALLT gillar allt som har med motorer att göra, typ traktorer , fyrhjuling,gräsklippare :-) tittar gärna hur min matte låser dörrar så jag kan öppna dem när jag får tråkigt,skrattar mycket bakom ryggen på matte & hovslagaren :-) när hovis bil kmr har jag redan bestämt mig om det ska ta 15 min elr 1 timme :-) att verka mig
Jag fick prova att gå med fåren i hagen när jag var ensam häst på gården,jag älskar att jaga dem, dem däremot såg ut som flygande kottar med tenstickeben :-) så husse sa stop

Och blir någon sugen på att köpa med den beskrivningen? Det är väl ändå det primära när man lägger ut en annons.

Sökes
GRATIS
"Hovslagare som kan lära mig sko mina egna hästar. Ta av skor, verka, slå på nya skor och slå på tappskor."

Vilken vettig hovslagare skulle gå med på det? Gratis, till en okänd människa... Tappskor är väl en sak men annars känns en hovslagarutbildning mer rimligt :p
hahahahahhaa dagens <3

Den var ju rolig, gullig=)

Sökes
GRATIS

Tror att i salugrupper på facebook blir priset automatiskt "GRATIS" om man inte anger något pris. Så människan förväntar sig nog bara att hovslagaren själv ska ange vad denne tar för detta. Fortfarande en lustig förfrågan dock :laugh:

Såg precis en annons för en ponny, det som jag reagerade på mest var en av filmerna. Där kunde man se ponnyn galopperande fort på en grusväg med en ung tjej som sitter på ryggen barbacka UTAN hjälm. :eek:
Varför tar man ens med en sån film i sin annons?

Nu börjar ja bli mörkrädd, hittade en annan annons om en stor snäll häst till salu och det ser ut som det står en ung pojk och håller hästen, kanske precis blivit tonåring. Sen i nästa bild sitter pojken på hästen UTAN hjälm. Visst nu var hästen snäll och stor, det kanske var det de ville framhäva med bilderna??

--

Såg även en annan annons där det står något i stil med "vill du byta din läromästare mot en fantastisk unghäst?".... :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 418
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka