Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?
När det gäller delade turer där du är ledig mellan 12 til 16 tycker jag definitivt att du ska hämta barnen. Där är det ju hela 4 h emellan!
Däremot har jag full förståelse för att du inte hämtar när det endast är 2 h emellan.
Och lämna tillbaka dom igen? Jag tycker dagen blir alldeles för hattig. Barnen är två och tre år, och både tycker redan nu att lämningarna är jobbiga då de aldrig får någon rutin i när de ska dit. Ibland på morgonen, ibland vid lunch. Vad blir det med dagistiden när jag lämnat dom igen? Lämna 7.15, hämta 12.30. Lämna 15.30 och hämta 16.30. Jag tycker det resonemnaget knappast är till för barnens skulle
Blir dina arbetspass inställda är det självklart att du ska hämta barnen direkt.
Anledningen till att jag inte åkte och hämtade dom direkt är att arbetspasset börjar 13, och barnen har middagsvila mellan 12.30 -> fram tills de vaknar. Fem över ett när jag då fick reda på att jag inte skulle jobba var liksom mitt i deras sovpass. Jag skulle ha ryckt upp dom ur vilan vilket kändes dumt. Men jag skulle såklart ha ringt dagis direkt.
Däremot tror jag inte att jag hade valt att lämna tidigt de dagarna om du nu har vissa arbetspass som sträcker sig från tidig morgon till sen kväll med tid emellan. Just för att få mer tid med barnet.
Är det däremot så att du hämtar när du har 4 h ledig tid emellan kan jag hellre förstå att du lämnar tidigare de dagar du börjar 13.
Där hängde jag inte riktigt med. Jag måste lämna tidigt när jag börjar tidigt, och nästan alla mina arbetspass börjar jag 8.00. Mina arbetspass är 7.30/8.00-12.00 och 16-00-20.00, delade turer nästan alltid. I enstaka fall jobbar jag bara kväll och då får min sambo flexa för att barnen ska slippa ännu en dag med dagis. Oftast ligger min ledsagning på mina lediga dagar, 13.00-16.00. Och det är då dagis själva önskar att jag lämnar runt elva, kvart i elva är lagt för att de ska hinna leka ute en stund innan lunchen.
Tiderna är ju satta för att barnen ska fungera som bäst med den verksamheten de just då håller på med. Och det är jag glad för.
Hur många timmar på vecka går barnen på förskola? Går de i det närmaste full tid så skulle jag som förälder vara väldigt intresserad av att ha dem hemma ännu mer vid delade turer etc.
Det är svårt att räkna ut antal timmar per vecka, 15-30 beroende på hur jag jobbar, det är ju mina arbetstider som styr. Men det är ju inte mina intressen som går först, det har ju att göra med hur de fungerar där, och om de egentligen får ut något av att tillbringa tid med mig de få timmarna när de kommer hämtas (som de inte vill) lämnas (som de inte vill) och hämtas igen (som de inte vill) inom loppet av fyra timmar.
Går de bara halvtid så finns det en annan faktor i att de faktiskt behöver spendera viss tid på förskola för gruppgemenskap etc.
Vi hade en överjävlig höst förra året. Inskolningen gav vi tre veckor i augusti, när jag och min sambo var med båda två i två veckor, jag tog den sista veckan själv. Och det gick hur bra som helst att skola in dom, coh sedan lämna dom när jag började jobba.
Jag jobbade halvtid, inte delade turer då utan halvdagar. Endera 7.30-12 ELLER 16-20. Barnen var enbart där 7.15-12.30 två dagar i veckan. När jag hade ledsagning tog mormor/morfar / farmor/farfar barnen för att de skulle slippa ha långa dagar när de var så små. Sedan fick jag reda på att jag hade mängder av semester att ta ut, som var tvunget att göras innan jul. Vilket resulterade i att under november grät min son tills hans kräktes så fort han kom till dagis. Att bara vara där någon dag i veckan gjorde honom helt utanför all sorts gemenskap.
Jag fick ta ledigt från jobbet för att kunna SKOLA IN DOM IGEN! Till råga på allt så meddelade mitt jobb att lönekontoret hade räknat fel på min semester, så mitt i allt det där fick jag JOBBA IGEN FEM DAGAR, när jag egentligen hade behöv vara ännu mer ledig för att få dagis att fungera igen. Dagis har fungerat halvdant under hela vintern, sorgesamma lämningar men inga kräkningar i alla fall. Men först i vår, när vi kämpat med ny inskolning till och från hela vintern, när jag gick upp i procent, började det fungera igen. För då kom det fram några små rutiner igennär barnen fick vara där mer.
Jag tar så jävla illa vid mig när folk tror att jag lämnar dom på dagis för MIN skull. Det är fan inte så