Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?
Men hur gör ni vid följande:
Läkarbesök.
Tandläkaren.
Gyn.
Hjälpa anhörig till sjukhus.
Frisörbesök.
Nu har vår son varit på sin första inskolningsdag just idag (hos dagmamma) så ännu så länge är vi inte inne i rutinerna.
MEN; jag skriver under på allt som pixietail skrev.
Läkarbesök, tandläkare, gyn och hjälpa anhörig till sjukvård: nej, det är inte förskolan som ska ta hand om barnen då, MEN jag skulle själv tycka att det är gränsfall till okej. Jag kan väl säga som så att jag, som jobbar vanliga kontorstider, när/om jag får en egen läkartid klockan 10 så kommer jag ju inte åka och HÄMTA barnet för att ta med honom till läkaren och sen lämna honom när vi åkt därifrån för att sen gå till jobbet. Om jag däremot får en läkartid kl 17 och brukar sluta kl 16.30 så får jag självklart ordna någon annan som tar hand om barnet då.
Frisörbesök, handla mat, pyssla med hästen, städa osv; att använda barnomsorgen till sina barn när man gör sånt, det tycker jag är
helt fel! Barnen ska vara på förskolan/dagmamma för att mamma och pappa måste JOBBA. Inget annat. (utom i sällsynta fall när barnen har särskilda skäl att behöva vara där även om mamma/pappa är lediga).
I ditt fall med delade turer så måste ni ju kunna ta en diskussion med förskolan om vad som ska gälla. Det verkar (som sagts tidigare) orimligt att hämta dem för 2 timmar med mamma och sen gå tillbaka igen. När det gäller gymbesök
före arbetstid så undrar jag varför du inte istället lämnar barnen senare? Jag kan förstå att du behöver och vill gå på gym, men då nyttjar du ju förskolan till barnpassning för en ren fritidsaktivitet..?
Om jag börjar jobba kl 13 och ville gymma före så skulle jag fixa någon annan barnpassning än dagmamma/förskola den tiden.