Jag jobbar i socialkontorets kundtjänst på kommunen. Vi är inte en växel.
Det är väldigt svårt att veta skillnaden tydligen. Men de flesta blir glada när vi kan svara på nästan alla frågor direkt i kundtjänst.
"Nej du får inte försörjningsstöd om du inte lämnat in en ansökan OCH alla handlingar som handläggaren behöver för att kunna ta ett beslut"
Om du inte vet vad din handläggare jobbar med eller vad handläggaren heter så kan jag absolut inte koppla dig, vem ska jag koppla dig till? Jaha heter hon Anna och jobbar på kommunen? Ja men absolut, jag kopplar dig till en av alla 459 Anna som jobbar på kommunen, spelar det någon roll vilken av dom?
Det är väldigt fascinerande att dementa personer knappt vet vad de heter, men telefonnumret till kommunen och rätt knappval till socialkontorets kundtjänst kommer de ihåg. Det tar jag som ett tecken på att vi är snälla och trygga att prata med
Sen är det intressant hur många det är som har förutfattade meningar om att "det är enkelt och helt kravlöst att få försörjningsstöd" och att det spelar roll vad man har för ursprung om man får pengar eller inte.. jag fick tala om för min egen far häromdagen att det inte är lätt att få försörjningsstöd. Det är höga krav på dem som ansöker för att de ska få pengar.
Jag har fått frågan, vad gör ni om det ringer in en person som låter som att den är påverkad av något? För det första, hur ska vi veta om personen är det? Problem med talet eller påverkad? Låter personen som att den behöver akut hjälp från vården löser vi ju det givetvis, men i övrigt ? Vi svarar på kundens frågor och sen tar vi nästa samtal. Vi gör inte skillnad på folk. Alla kommuninvånare har samma rätt till hjälp från oss. Vi får väldigt ofta höra från våra "stammisar" som har missbruksproblem att det är så skönt att prata med oss både i telefonen och i receptionen för vi behandlar dem precis som alla andra.
En annan fråga jag får är vad vi gör om personer skriker och är otrevliga i telefonen. Jag talar om för personen att om jag ska kunna hjälpa personen måste hen sluta skrika och vara otrevlig. Fortsätter personen avslutar jag samtalet