Jag har inget kul exempel på sånt som folk inte vet/borde känna till om mitt jobb, men däremot något jag själv hade blivit väldigt förvånad över att höra när jag pluggade. Dvs hur stor grad jag har nytta av att vara ifrågasättande/misstänksam och noggrann samt snarare än teknisk kunnig på jobbet. Och hur stor del av tiden som går till kommunikation istället för kodande.
Jag är civilingenjör och jobbar med en hyfsat avancerad teknisk produkt. Men en oproportionerligt stor del av min arbetstid går åt att strukturerat dubbelkolla vad vuxna yrkeserfarna människor borde klara, som t ex följa instruktioner eller upprepa tester på exakt samma sätt:
"Ok, så systemet sätter en felkod igen. Har ni verifierat att alla insignaler har giltiga värden?" (som visade sig vara orsaken till att felkoden sattes förra gången ni klagade!). "Nähä. Den här viktiga insignalen var alltså satt till felvärde. Ok. Det står i vår testspec att giltiga värden behövs. Skulle ni kunna vara vänliga och göra om testet igen, och först av allt verifiera att alla insignaler är satta till giltiga värden? Fint! Återkom till mig sen om något är oklart" (Gaaah!!! Smile and wave, just smile and wave)
Eller som att hantera den väldigt upprörda ingenjören som gått i taket över att samma signal såg olika ut i två olika verktyg för att inspektera den. "Hur ska man då kunna lita på era verktyg??!!!". Efter ett långt försiktigt fiskande efter information visade det sig att 1) det var två olika mätningar hen kollade på med de olika verktygen 2) vid en av mätningarna var hela systemet satt i feltillstånd så signalvärdet gick inte att lita på öht och 3) ingenjören hade dessutom konfigurerat sitt ena verktyg så man tittade inte ens på samma signal alltid.
"Okej. Men skulle du kunna vara snäll att upprepa dina tester genom att mäta med båda verktygen vid samma tillfälle? Och hålla koll på hur du satt upp omvandlingen i verktyg B? Fint! Återkom till mig sen om något är oklart." (Gaaah!!! Smile and wave, just smile and wave)
Eller bara att försöka tolka besynnerligt språk i felrapporter eller kundönskemål.
Eller det fantastiska kundmailet en kollega fick. "I followed your instructions to 90%. I CANNOT BELIEVE it didn't work!". Ja, han var på fullt allvar upprörd över att saker inte funkade när han hoppade över delar av instruktionerna