Jobbar extra med att köra ut blommor till butiker och hinner ibland bara komma in med en varuvagn så är en kund framme och plockar direkt innan jag hunnit gå till datan för att lägga in priserna .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då hade väl typ vartannat barn i landet varit omhändertaget?Detta med om tvångsomhändertagande av barn är nästan värt ett helt eget kapitel, missuppfattningarna är gigantiska, kunskapsnivån är låg. För ett antal år sedan träffade vi föräldrar och ett barn i mellanstadieåldern som hade snattat något värt mindre än 50 kronor, de blev uppriktigt förvånade över att de fick ta med sitt barn hem, de trodde att vi skulle tvångsomhänderta barnet.
Samma inom djursjukvården. Vi har samma situation där men eftersom folk måste betala för sig tror de automatiskt att de har mer att säga till om och är helt oförstående till att sjukast går först.Jag jobbar på akutmottagning och får nästan varje pass förklara för folk varför det dröjer innan doktorn kommer och varför allting tar så lång tid. Att sjukast går först och att det plötsligt och oväntat kan dyka upp ÄNNU sjukare patienter utan att det riktigt märks verkar många helt ha missat.
Ungefär så!Då hade väl typ vartannat barn i landet varit omhändertaget?
Men jag minns en människa som frågade någonstans på nätet om hon kunde anmäla så att ett barn hon kände skulle bli omhändertaget, därför att killen ibland hade för långa naglar.
Påminner om när jag var nära på att hamna i ett ordentligt gräl med svärmor när hon på en middag började jiddra mycket övertygande om att soc i hennes kommun minsann LVUar barn mer eller mindre utan anledning, efter eget tycke och smakUngefär så!
Vanföreställningarna om på vilka grunder barn omhändertas är skrämmande låga.
Vi undrar om lokförare har näsan i mobilen mycket. Det är många som har svårt att säga exakt vad och var de sågDet är orimligt många som frågar mig om jag gasar och bromsar själv
/Lokförare
Det är verkligen bedrövligt att folk har så dålig koll, och att det finns så många myter.Påminner om när jag var nära på att hamna i ett ordentligt gräl med svärmor när hon på en middag började jiddra mycket övertygande om att soc i hennes kommun minsann LVUar barn mer eller mindre utan anledning, efter eget tycke och smak
/jobbar inte längre som socionom, men backar inte för att försöka slå hål på vanföreställningar och fördomar kring yrket
Tro mig, det är svårt full fart, tätt mellan tavlor och signaler, vissa skymda, man har två glödlampor i fram till hjälp och det är becksvart... och i såna lägen kan man ge sig tusan på att det är motriktade eller omärkta baliser som kukar urVi undrar om lokförare har näsan i mobilen mycket. Det är många som har svårt att säga exakt vad och var de såg
/signalteknikern
"Du som jobbar på kommunen, hur lång tid brukar det ta att få beslut x från Länsstyrelsen?".
Men sluta! Frågar folk verkligen det?? Normalbegåvade människor..?Jag är börsmäklare och jag kan förstå att många grejer är komplicerat men varje dag får jag så otroligt dumma frågor att jag börjar fundera på vart mänskligheten är på väg......
Min favorit är varför New York börsen inte har samma öppettider som svenska börsen....... att det är natt i New York när vi har morgon det är det liksom inget som slagit dem in. Tidszoner måste väl ändå räknas till allmänbildning?
Jag är stadsplanerare.
Många förstår inte hur oerhört mycket utredningar, perspektiv och intressen som ligger till grund för ett planförslag, att svårigheten ligger i att avväga vad som är mest lämpligt på respektive plats. De flesta har, helt rimligt kanske, bara förmågan att se ett perspektiv, tex bilförarens, den naturintresserades eller villaägarens. Och varför måste kommunen prompt växa med fler invånare?! Människor förstår inte att staden i sig har en dragningskraft, människor flyttar av egen fri vilja vilket inte direkt går att förbjuda och tillväxten är inte alltid ett mål utan en förutsättning som staden och samhället behöver anpassas efter för att fortsätta fungera.
På ett mindre komplext plan är det ibland frustrerande att människor generellt inte vet att det inte är kommunen som bygger hus och att vi inte i särskilt stor utsträckning kan påverka om det byggs hyresrätter eller bostadsrätter, eller vem som flyttar in...
Det har varit brist på ägg pga av salmonella och det har talats om det på nyheterna i radio och tv stått i alla lokaltidningar skyltar uppsatta i ägghyllanFolk vet inte att det inte finns ett magiskt lager där man bara kan gå in och hämta valfri vara som kunden önskar.
När man svarat ”nej tyvärr den varan är slut” och kunden säger ”men kan du inte kolla på lagret om den finns?” Det är då man går ut på lagret och står där en stund för man vet redan att varan inte finns och den kommer inte magiskt uppstå bara för att man är där och sen går man ut och säger ”näää tyvärr den är fortfarande slut”
Ibland byter kunden personal att fråga också som om att den kanske magiskt kan trolla fram varan. Det fungerar inte heller.
Jag är jurist. Jag kan inte hela lagboken utantill. Lagboken är för övrigt ett pyttelitet urval av alla lagar vi har sammansatt för att passa studenter, ge en hyfsad överblick av de vanligaste lagarna och typ se bra ut i bokhyllan. ALLA lagar i pappersform skulle fylla upp ett rum stort som ett ordinärt vardagsrum.
Jag vet inte hur många gånger som jag har fått förklara sånt, även för de med akademisk utbildning. Man hänvisar till att något inte står i lagtexten, jag förklarar allt det du skriver om ovan, men ändå vill man inte ta in att annat än de rent faktiska orden i lagparagrafen som gäller.Nej men exakt så. Och även om jag nu mot förmodan hade kunnat hela lagboken utantill, så hade jag ändå ovanpå det behövt kunna en ziljon rättsfall, förarbeten, förordningar, myndighetsföreskrifter OCH lagkommentarer ovanpå det för att verkligen behärska rättsområden, där lagarna bara utgör en stomme.
Detta tror jag att de flesta inte förstår/känner till. Vilket också gör det något övermänskligt att läsa in ett okänt rättsområde om vägföreningar eller avancerade bolags- eller skatterättsfrågor på fem minuter som en del tycks förvänta sig, som att juristexamen skulle medföra någon övernaturlig förmåga att bara absorbera hela rättsområden genom huden utan att ha jobbat med dem.