Vad vet folk inte om ditt jobb?

När jag jobbade som postkassör var det några personer som stadigt kom 1-2 minuter före stängning och sedan ställde sig i lugn och ro och skrev.
Jag var då tvungen att vänta på personen för att se vad den ville och oftast var det något som bheövdes göra i kassan. Detr var tajt om tid att göra upp dagens kassa och innan postbilen kom, Den hade också tajt schema för att hinna få iväg all post till nästa avlämningsställe.
Många gånger stod då postchauffören bredvid mig och väntade på att kunden skulle masa sig till kassan så att jag kunde i rasande fart göra upp kassan (och hoppas att den stämde på en gång så man slapp leta) och därefter stänga värdet och skicka. Värdet kunde jag ju heller inte göra i förväg då vi inte visste vad kunden ville.

I mitt tidigare jobb på statlig myndighet fanns det inte på min enhet att man gjorde bedömningar, antingen var det si eller så.
Gå med på kravet eller bestrid.
Under åren så hände det då och då att den utrikes födda anklagade oss för rasism då beslutet/handlingen gick personen emot. Vi måste ha sett ganska roliga ut när sådan anklagan kom.
Vi kunde bara göra på 2 sätt. För alla personer.
Och alla konstiga frågor och beskyllningar man har fått under åren. Man borde ha sparat dem någonstans.
 
Marknadsföring och det vanligaste är väl att folk inte förstår vilket omfattande strategiarbete som ligger bakom. Främst internt, folk verkar tro att jag sitter och känner av lite hur vinden ligger till idag och slänger upp något inlägg på LinkedIn därefter :D Vi planerar det mesta ett år i förväg. Ett annat problem verkar vara att marknadsföring visst är allas arbete om man frågar dem. Det verkar inte finnas någon på vårt avlånga lands arbetsplatser som inte har åsikter och tankar om hur marknadsföringen ska skötas. Som att det inte skulle vara en specialistkompetens. Tack för dina tankar, Anette, men jag kommer inte med idéer till bokföringen :angel: Det brukar dock tas emot väl hos mig, det visar att mina kollegor är engagerade och tycker det är kul! Däremot kommer det rätt ofta rätt basala idéer som vi redan av olika skäl valt att inte göra. ”Du, jag kom på en grej! Skulle man inte kunna…” Låt mig stoppa dig redan där för svaret är tyvärr sannolikt nej😅 Undrar vad mina kollegor tror att jag gör på dagarna egentligen🧐
 
Jag jobbar som teknisk producent för ett mobilspel och de flesta verkar ha svårt att förstå att det är så många personer som jobbar med ett spel, för det är ju så "litet". Spelet i sig är ett av världens största, även om det är litet i formatet.
 
Hur mycket ’pappersjobb’ det är utanför ren besökstid med journaler, debiteringar, prisuppgifter, mail, telefonsamtal, remisser, remissvar, biverkningsrapporter, komplikationsrapporter mm mm mm

Att man som anställd har noll och ingenting att säga om priserna på besök/åtgärder/saker och inte har befogenhet att låta kunden få det ’billigare’
 
Jag jobbar på akutmottagning och får nästan varje pass förklara för folk varför det dröjer innan doktorn kommer och varför allting tar så lång tid. Att sjukast går först och att det plötsligt och oväntat kan dyka upp ÄNNU sjukare patienter utan att det riktigt märks verkar många helt ha missat.
 
Jag jobbar på akutmottagning och får nästan varje pass förklara för folk varför det dröjer innan doktorn kommer och varför allting tar så lång tid. Att sjukast går först och att det plötsligt och oväntat kan dyka upp ÄNNU sjukare patienter utan att det riktigt märks verkar många helt ha missat.

En bekant jobbade på akuten. När det var en ambulans på väg in som krävde lite extra folk så plingade det i en klocka.

Akuten var ganska full. Klockan plingar och min bekant + ett gäng till gick mot ambulansintaget. När han går förbi ett par tanter tittar den ena surt på honom och vänder sig till tanten bredvid och säger "jaha! nu har jag suttit här i timmar och så går personalen på rast!"
 
Jag jobbar på akutmottagning och får nästan varje pass förklara för folk varför det dröjer innan doktorn kommer och varför allting tar så lång tid. Att sjukast går först och att det plötsligt och oväntat kan dyka upp ÄNNU sjukare patienter utan att det riktigt märks verkar många helt ha missat.

Och det är inte bara på akuten där sjukast går först. Prioriteringar efter behov görs inom hela sjuvårdsapparaten. Något så vardagligt som heshet har tre prioriteringsgrader. Med de bedrövliga köer vi, liksom många andra, har så kan det skilja 9-10 månader i väntetid mellan en högprioriterad ("kom hit imorgon kl 11!") och en "kan vänta". Även om remisserna kom in samtidigt.
 
Det är väldigt mycket de inte vet.
Det verkar fortfarande vara en utbredd uppfattning att hemtjänsten mest städar, handlar, lagar mat och torkar bajs. Som på den tiden man kallades hemsamarit.
Lagar mat gör vi knappt alls. De flesta har Sodexo eller anhöriga som gör matlådor men de allra flesta lagar sin mat själv.

Vi utför intimvård och byte av div skydd men merparten sköter även detta själv.
Handla och städa finns det en rad olika tjänster för som många nyttjar.

Vi utför mycket mer vård än vad folk verkar tro. Såromläggningar, sondmatning, sjukgymnasik, mediciner, spola kateter, ledsagning, avlösning och vak osv.

Exakt!
 
Jag är socialsekreterare
1. Nej, jag varken tycker om eller får bonus för att ge avslag. I de flesta fall hade det varit enklare för alla inblandade om jag bara kunde klicka i bevilja rutan, ger jag avslag så skapar det en himla massa merjobb för klienten, mig själv och förvaltningsrätten. Ett ja hade sparat elände, tid, arbete, huvudvärk och i det långa loppet inte helt sällan pengar(!). Men jag måste följa lagar och rutiner annars har vi ingen rättssäkerhet och ett sådant samhälle vill nog ingen leva i när det kommer till kritan.

2. Nej vi får inte bonus på antalet omhändertagna barn( eller vuxna) Det finns absolut inget självändamål i att omhänderta människor! Även OM man nu skulle kunna bortse helt från alla etiska och mänskliga aspekter av sådant förfarande så kräver det en galet massa arbete och svindlande summor pengar. Den konspirationsteorin faller lätt på att kommuner helt enkelt är för snåla för att kunna lägga pengar på sånt.

Va får du ingen bonus? 😳

Folk tror ofta att vi har mer makt än vad vi har. Typ att vi kan bestämma över BUP/skolan/you name it. Tänk vad enkelt det hade varit!
 
Jag jobbar som administrativt stöd inom hemtjänsten. Folk vet vad hemtjänsten gör och folk vet oftast vad planerarna gör. Men vad jag gör vet ingen, knappt ens att hemtjänstgruppen eller planerarna har koll. 😅

Men jag svarar på alla inkommande telefonsamtal, beställer saker, fixar med lita allmänna administrativa grejer, har hand om nyckelskåp, fixar lite med fakturor osv.
Många omsorgstagare och anhöriga som ringer tycker att vi är helt onödiga och vill prata direkt med planerarna trots att jag och mina kollegor kan lösa det mesta. Vi gör såsom att plsnerarna kan planerarna och slippa sitta i telefon hela tiden.

Typ vad vi kallar samordnare låter det som ? :)
 
Senast ändrad:
Jag jobbar som socialsekreterare och det finns så oerhört många vanföreställningar om vad jag gör och vad jag har möjlighet att göra.

En väldigt utbrett uppfattning verkar vara att "myndigheterna" har ett gemensamt register där man kan hitta allt. Socialtjänst, polis, försäkringskassan, sjukvården och jag vet inte vad har ett rikstäckande register där man kan hitta allt. Nu jobbar jag med att ta emot orosanmälningar, och så sent som härom veckan blev jag utskälld av en kvinna för att jag inte bara kunde gå över till polisen och fråga om upplysningar. Hon blev oerhört förvånad när jag förklarade att det inte alls fungerade så.

En annan är att socialtjänsten ordnar permanent bostad åt människor. Det ligger på det personliga ansvaret att ordna boende åt sig, sen finns det vissa undantagssituationer där man kan få hjälp.

Detta med om tvångsomhändertagande av barn är nästan värt ett helt eget kapitel, missuppfattningarna är gigantiska, kunskapsnivån är låg. För ett antal år sedan träffade vi föräldrar och ett barn i mellanstadieåldern som hade snattat något värt mindre än 50 kronor, de blev uppriktigt förvånade över att de fick ta med sitt barn hem, de trodde att vi skulle tvångsomhänderta barnet.
 
En bekant jobbade på akuten. När det var en ambulans på väg in som krävde lite extra folk så plingade det i en klocka.

Akuten var ganska full. Klockan plingar och min bekant + ett gäng till gick mot ambulansintaget. När han går förbi ett par tanter tittar den ena surt på honom och vänder sig till tanten bredvid och säger "jaha! nu har jag suttit här i timmar och så går personalen på rast!"
En annan tycker liksom att vadå bruten arm,. Den kan la vänta tills imorgon..
det tyckte inte akutpersonalen..
 
  • Haha
Reactions: Elo
Jag är stadsplanerare.
Många förstår inte hur oerhört mycket utredningar, perspektiv och intressen som ligger till grund för ett planförslag, att svårigheten ligger i att avväga vad som är mest lämpligt på respektive plats. De flesta har, helt rimligt kanske, bara förmågan att se ett perspektiv, tex bilförarens, den naturintresserades eller villaägarens. Och varför måste kommunen prompt växa med fler invånare?! Människor förstår inte att staden i sig har en dragningskraft, människor flyttar av egen fri vilja vilket inte direkt går att förbjuda och tillväxten är inte alltid ett mål utan en förutsättning som staden och samhället behöver anpassas efter för att fortsätta fungera.

På ett mindre komplext plan är det ibland frustrerande att människor generellt inte vet att det inte är kommunen som bygger hus och att vi inte i särskilt stor utsträckning kan påverka om det byggs hyresrätter eller bostadsrätter, eller vem som flyttar in...
 
Hur mycket ’pappersjobb’ det är utanför ren besökstid med journaler, debiteringar, prisuppgifter, mail, telefonsamtal, remisser, remissvar, biverkningsrapporter, komplikationsrapporter mm mm mm

Att man som anställd har noll och ingenting att säga om priserna på besök/åtgärder/saker och inte har befogenhet att låta kunden få det ’billigare’
Och just nu läser jag ett inlägg på facebook där en kvinna klagar på en matbutik, hon skulle köpa varor för att baka, som hon skulle sälja för att samla in pengar för att stöda en person som har det svårt. Och personen i kassan hade sagt att hon inte kunde ge rabatt, utan kvinnan måste ta kontakt med kontoret om hon ville att butikskedjan deltar genom att ge henne varor.
Detta tyckte tydligen kvinnan att var oförskämt, och hon tänker verkligen inte ödsla sin tid på något sådant och de i affären är omöjliga att ha att göra med :crazy: Tyvärr, den som sitter i kassan får inte bestämma om någonting, trots att du handlat där sedan 1978.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 977
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag velar och behöver Bukes kloka råd och syn på saken och ber om ursäkt för ett lång och förmodat rörigt inlägg. Ett jobberbjudande...
Svar
9
· Visningar
2 012
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 366
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb På vår arbetsplats så ska vi precis börja stämpla in och ut när när vi börjar respektive slutar jobbar. Idag fick jag dock veta att om...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 369
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp