Stämpla in och ut på jobb?

Jag har jobbat i butik där man måste skriva upp "övertid" som chefen godkänner om man stämplar utanför ordinarie arbetstid. Då har det alltså inte gett extra betalt om jag stämplar in innan eller efter arbetstid utan stämplingen verkar mest ha varit ett sätt för chefen att se så man inte jobbar för lite..

På mitt nuvarande jobb samlar jag flex om jag stämplar utanför ordinarie tid.
 
5 minuter per timme är vad vi har rätt till enligt mitt nuvarande kollektivavtal (och det brukar vara samma för de flesta avtal), förstår inte vad du menar att man inte hinner ta en kopp kaffe på 20 minuter? Hela mitt arbetsliv har vi som mest haft 15 minuters rast två gånger per dag, det räcker gott och väl för en kaffe/fika.

Den "långa" rasten är ju lunchrasten, vilken bör vara minst 30 minuter lång (arbetstidlagen).

På min nuvarande arbetsplats får vi välja mellan 30 minuters lunch och sluta normal tid, eller 45 minuter och sluta en kvart senare. Jag väljer 45 minuters-lunchen, då hinner jag varva ner ordentligt.

Ja 20 min räcker för kaffe men jobbar man 7-15 vill jag gärna äta lite också. Och varva ner.
 
På det jobbet jag hade nyligen hade vi ej raster och eet va full fart på jobb. Vi kunde jobba 8-9 tim och vändpass på under 6-7 tim altså färdig 23 starta 6-7. Inga pauser hann du äta i 10 min på 8-9 tim så skulle du vara glad, gärna stå upp i ett kök eller sitta i en reception. Stressigt. Jag tog upp frågan kring vändpass lagen brytpass och paus. Då börja dom jämföra hotell med shuksköterska och jag känner många i vården där dom har 45 min paus betalad och följer 11 h hårt för att inte folk ska göra för mkt fel då det är på liv å hälsa. Vilket jag tyckte va konstigt hotell är inte på liv å hälsa. Jag fick sparken för att dom nog ansåg mig som farlig. Jag har 15 års arbetserfrenhet från flera branxher har aldrig fått sparken detta va min första och aldrig heller upplevt så dåliga arbetsvillkor. Du kunde också va tvungen att komma tidigare altså kl 5.30 för att hinna fixa frukosten efter du slutat 22-23 kvällen innan. Utan att få betalt istället komp. Och man förväntades ställa upp på lediga dagar och jobba nästan varje helg. Dom som jobbar där verka ganska utslitna. Av min tidigare erfarenhet så har andra arbetsplatser värnat om anställda eftersom jobb ska vara en del av livet och en plats som inte ska orsaka sjukdom eller att man faktiskt ska längta till att jobba. Man ska heller inte vara livrädd för att få sparken för att ta upp en fråga , eller om man försov sig en gång på ett år, eller behöva jobba massa extra. Det är så viktigt speciellt för vuxna med en balans mellan jobb och fritid.
 
På det jobbet jag hade nyligen hade vi ej raster och eet va full fart på jobb. Vi kunde jobba 8-9 tim och vändpass på under 6-7 tim altså färdig 23 starta 6-7. Inga pauser hann du äta i 10 min på 8-9 tim så skulle du vara glad, gärna stå upp i ett kök eller sitta i en reception. Stressigt. Jag tog upp frågan kring vändpass lagen brytpass och paus. Då börja dom jämföra hotell med shuksköterska och jag känner många i vården där dom har 45 min paus betalad och följer 11 h hårt för att inte folk ska göra för mkt fel då det är på liv å hälsa. Vilket jag tyckte va konstigt hotell är inte på liv å hälsa. Jag fick sparken för att dom nog ansåg mig som farlig. Jag har 15 års arbetserfrenhet från flera branxher har aldrig fått sparken detta va min första och aldrig heller upplevt så dåliga arbetsvillkor. Du kunde också va tvungen att komma tidigare altså kl 5.30 för att hinna fixa frukosten efter du slutat 22-23 kvällen innan. Utan att få betalt istället komp. Och man förväntades ställa upp på lediga dagar och jobba nästan varje helg. Dom som jobbar där verka ganska utslitna. Av min tidigare erfarenhet så har andra arbetsplatser värnat om anställda eftersom jobb ska vara en del av livet och en plats som inte ska orsaka sjukdom eller att man faktiskt ska längta till att jobba. Man ska heller inte vara livrädd för att få sparken för att ta upp en fråga , eller om man försov sig en gång på ett år, eller behöva jobba massa extra. Det är så viktigt speciellt för vuxna med en balans mellan jobb och fritid.
Typ 10 år gammal tråd.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Lång historia lite kortare. Innan bytte jag om på jobbet tills kravet kom om att in och utstämpling ska ske i jobbkläder. Jag börjar åka...
2
Svar
28
· Visningar
1 952
Senast: Kirre
·
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 865
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
656
Senast: Tilly_85
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
4 759
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp