På vår arbetsplats så ska vi precis börja stämpla in och ut när när vi börjar respektive slutar jobbar. Idag fick jag dock veta att om vi stämplar in inom en halvtimma innan schemalagd tid samt stämplar ut inom en halvtimma efter schemalagd tid, så räknas inte den tiden som arbetstid. I mina öron låter det jättemärkligt, särskilt då vårt arbete är sådant som gör att vi ofta är tvungna att stanna kvar en stund efter arbetstid, inte alltid, men ofta står vi med en kund som kan ta lång tid att avsluta eller så är det lång kö i butiken vilket gör att en kvart eller halvtimma inte är ovanligt (men sker inte heller varje dag). Helger när det varit mycket folk kan stängningsrutinen ta längre än vanligt och då behöver man ibland också stanna kvar en stund.
Saken är den att jag vägrar jobba gratis! En kvart där, en halvtimma där o.s.v. blir snabbt många timmar som jag i så fall skulle arbeta gratis åt företaget. Så jag undrar, är det vanligt att stämpel-systemet fungerar på detta vis? Jag förstår att man måste ha någon gräns för när man inte kan stämpla in och få betalt för det, då skulle ju folk kunna komma tidigare och få extra betalt. Men samtidigt ska det ju inte påverka de gångerna vi faktiskt jobbar för att det behövs?
Jag ska ta upp det med min chef, men vet inte hur jag ska lägga fram det. Jag avskyr att jag ska uppfattas som strulig, dum och "snål" genom att ta upp frågan... Jag vet att fler personal på arbetsplatsen tycker det här är dåligt, men jag tror ingen kommer ifrågasätta. De kommer jobba kvartar och halvtimmar gratis utan att säga ifrån, för att vara schysst mot sina kollegor. Redan i dagsläget skriver de inte upp all extratid de jobbar, vilket ju också gör att det ser ut som att de till exempel klarar av att stänga inom tiden trots att de inte gör det. Jag trodde att stämpelsystemet äntligen skulle göra att även de fick ut alla pengar som de har rätt till, men icke...