Vad vet folk inte om ditt jobb?

Eller hur! Och när jag förklarar helt kort att ”logopeder jobbar med personer som har svårigheter med språk, tal, röst, kommunikation, sväljning och till viss del matematik” så ser jag hur jag tappar de flesta någonstans mellan ”språk” och ”tal” - för vad är egentligen skillnaden?
Och jag fastnar på "till viss del matematik" :) Vad är det för matematik som logopeder sysslar med?
 
Administrator: Nej, jag kan tyvärr inte ordna så att ni kan ha en pråm i vattnet här utanför med gigantiska konserthögtalare som ska höras över hela ön, jag kan inte heller hjälpa er att skaffa alla biljoner tillstånd något sådant skulle behöva. Nej jag kan inte hjälpa dig med att lista ut var en hel bibba fakturor kommer från och vad vi har betalat för varje månad. Nej jag kan inte flytta på alla tusen rumsbokningar bara för att du ska få boka den tiden du vill.
Ja, i bland när någon ber mig göra något de tror är krångligt och kommer ta en hel dag, fast det för mig tar ca 10 minuter, låter jag dem tro att jag har jobbat med uppgiften en hel dag.

Om vi tar in en administratör så är det precis bokningar, tillståndsansökningar, "ta reda på hur man fixar saker" och fixa med allehanda bokningar, beslutspåskrifter och schemaroddande som hen är där för att lösa, så i princip allt ovanstående hade jag bett om (både i rollen som övergripande programansvarig och projektledare och när jag är specialistutredare). :D

Våra specialister ska helst lägga så lite tid som möjligt på annat än sånt som är deras specialkompetens. Det är betydligt lättare att utöka den administrativa personalen när det är tjorvigt, en specialist tar åratal att rekrytera och få in i rollen helt.
 
Att jag inte knackar kod 😅 Är projektledare inom digitalisering och jag har mer en generell förståelse av vad respektive del gör och pusslar sedan ihop alla delarna. Lyssnar på folk i verksamheter, kartlägger processer och i stor utsträckning går mitt arbete ut på att fråga "Varför". Varför gör ni så, varför vill ni detta, varför gör ni inte detta osv. Så kan jag gå till utvecklare/jurister/chefer/politiken och säga "Detta är vad x vill ha".

Min mamma vet fortfarande inte vad jag gör trots jag sagt det några ggr och hon får ringa mig och fråga när någon vän frågat henne vad dottern gör 😂
Som min pappa: ”du är typ som en blandning mellan polis och brandman…. ”

Mmmm…eller inte..
 
Just det sista försökte jag förklara oändligt många gånger. Vi hade ju inte slut på korvbröd för att jävlas, utan för att åtgången den dagen var mycket större än vi trodde. Butiken vill ju gärna sälja så mycket som möjligt. Nej, då fick vi höra att vi måste lära oss att beställa in rätt mängd. Ibland har jag försökt förklara det svåra i att jag som beställde varor till butiken måste veta vad kunden vill ha till middag många dagar innan kunden vet det själv, men den tanken verkar vara svår att greppa.
Men gud förbjude om vi skulle beställa för mycket så något måste slängas :eek: då jäklar fick man höra på skäll om någon kund såg en på väg till sopcontainern.

Hum, när jag jobbade på ica kom korvbröd alltid fryst. Man fyllde upp i hyllan, resten förvarades i frysen på lagret. Då kunde man lätt ha 20 kartonger där att fylla på med en solig söndag i februari när alla var ute och skulle åka pulka och grilla korv.
 
Jag är socialsekreterare
1. Nej, jag varken tycker om eller får bonus för att ge avslag. I de flesta fall hade det varit enklare för alla inblandade om jag bara kunde klicka i bevilja rutan, ger jag avslag så skapar det en himla massa merjobb för klienten, mig själv och förvaltningsrätten. Ett ja hade sparat elände, tid, arbete, huvudvärk och i det långa loppet inte helt sällan pengar(!). Men jag måste följa lagar och rutiner annars har vi ingen rättssäkerhet och ett sådant samhälle vill nog ingen leva i när det kommer till kritan.

2. Nej vi får inte bonus på antalet omhändertagna barn( eller vuxna) Det finns absolut inget självändamål i att omhänderta människor! Även OM man nu skulle kunna bortse helt från alla etiska och mänskliga aspekter av sådant förfarande så kräver det en galet massa arbete och svindlande summor pengar. Den konspirationsteorin faller lätt på att kommuner helt enkelt är för snåla för att kunna lägga pengar på sånt.
 
Som sjuksköterska kan jag knappt komma på något som är oklart med arbetet.
Kanske att när man jobbar på vårdavdelning går en stor del av arbetstiden dagtid till för att rodda i patienters ohållbara hemsituation.
Ofta kom anhöriga frustrerade och berättade att ”det fungerar inte hemma längre!!!!”.
Hade sparat oändligt med tid om de ringt biståndssamordnare hemifrån när de märkte att något måste till. I stället för att allt ska ske inneliggande på sjukhus. Inte sällan blir det en fördröjd vårdtid om minst 3 dagar. Platser tas upp i ”onödan”, platser som inte finns. Hela vårdavdelningar gapar tomt pga sjuksköterskebristen.
 
Jag är socialsekreterare
1. Nej, jag varken tycker om eller får bonus för att ge avslag. I de flesta fall hade det varit enklare för alla inblandade om jag bara kunde klicka i bevilja rutan, ger jag avslag så skapar det en himla massa merjobb för klienten, mig själv och förvaltningsrätten. Ett ja hade sparat elände, tid, arbete, huvudvärk och i det långa loppet inte helt sällan pengar(!). Men jag måste följa lagar och rutiner annars har vi ingen rättssäkerhet och ett sådant samhälle vill nog ingen leva i när det kommer till kritan.

2. Nej vi får inte bonus på antalet omhändertagna barn( eller vuxna) Det finns absolut inget självändamål i att omhänderta människor! Även OM man nu skulle kunna bortse helt från alla etiska och mänskliga aspekter av sådant förfarande så kräver det en galet massa arbete och svindlande summor pengar. Den konspirationsteorin faller lätt på att kommuner helt enkelt är för snåla för att kunna lägga pengar på sånt.
Ja gud så många gånger jag hört att vi får pengar från staten för alla barn vi placerar. Inte riktigt kanske.
 
Hum, när jag jobbade på ica kom korvbröd alltid fryst. Man fyllde upp i hyllan, resten förvarades i frysen på lagret. Då kunde man lätt ha 20 kartonger där att fylla på med en solig söndag i februari när alla var ute och skulle åka pulka och grilla korv.
Ja just frysta varor och torrvaror är ju lättare att hålla i lager. Och det spelar också en stor roll hur stor affär det handlar om, en liten butik på hörnet har inte lagerutrymme för 20 lådor bröd, när alla ska köpa samma vara just den dagen det är fint väder. Medan en större affär oftast har mycket bättre förvaringsmöjligheter.
 
Jag är socialsekreterare
1. Nej, jag varken tycker om eller får bonus för att ge avslag. I de flesta fall hade det varit enklare för alla inblandade om jag bara kunde klicka i bevilja rutan, ger jag avslag så skapar det en himla massa merjobb för klienten, mig själv och förvaltningsrätten. Ett ja hade sparat elände, tid, arbete, huvudvärk och i det långa loppet inte helt sällan pengar(!). Men jag måste följa lagar och rutiner annars har vi ingen rättssäkerhet och ett sådant samhälle vill nog ingen leva i när det kommer till kritan.

2. Nej vi får inte bonus på antalet omhändertagna barn( eller vuxna) Det finns absolut inget självändamål i att omhänderta människor! Även OM man nu skulle kunna bortse helt från alla etiska och mänskliga aspekter av sådant förfarande så kräver det en galet massa arbete och svindlande summor pengar. Den konspirationsteorin faller lätt på att kommuner helt enkelt är för snåla för att kunna lägga pengar på sånt.
Ytterligare en sak
"Men ni måste GÖRA något, personen mår inte bra/knarkar/lever i misär/beter sig märkligt osv"
1 Förmodligen jobbar vi på som idioter i ärendet med att motivera till att ta emot stöd, men det får du inte reda på pga sekretess och det märks rätt oftast inte utåt och personen i fråga kommer sällan upplysa omgivningen om det.

2 Vuxna människor har förvånansvärt stora rättigheter att leva sina liv som dom vill, även om det är obegripligt för oss andra . Kriterierna för när samhället ska kunna gå in med tvång lpt/lvm är mycket hårda.
 
Senast ändrad:
Jobbat på flera olika myndigheter och vad en del människor inte inser är att vi har mer än just deras ärende att handlägga och att vi jobbar så fort vi kan och springer fortare än så ibland. När folk ringer och skäller ut en för att de inte fått ett visst beslut är det inte alltid kul. Jag har ibland fått ta emot telefonsamtal där folk har börjat med att skrika håll käften till mig innan jag ens hunnit öppna munnen.

Vi är också människor och vi gör så gott vi kan. Jag kan absolut förstå att människor blir frustrerade när handläggningstider är långa men det hade varit trevligt med lite folkvett och hyfs även från de som ringer in ibland. Majoriteten är absolut förstående och trevliga men det är tyvärr de gånger man blivit utskälld efter noter som man minns mer och kan bli ledsen över. Sen är det också en beskärd del av ansökningarna som behöver kompletteras och då tar det längre tid också.

Och nej jag har inte en enda gång fått bonus eller tårta för ett avslag oavsett vad jag jobbat med. Det finns inget självändamål med att göra avslag jag gör bara mitt jobb så noggrant jag kan och utreder varje ärende noggrant för att fatta ett rättssäkert beslut.
 
Jag arbetar med att projektleda och kvalitetssäkra studier på läkemedel och medicintekniska produkter. Innan pandemin hade ytterst få någon koll på vilket rigoröst regelverk som gäller eller ens att man gör flera omfattande studier på produkter (Macciarini-skandalen hjälpte inte direkt till heller). Alla frågor jag fått om att ta med mediciner hem, ge bort produkter eller att det är så fel att testa X eller Y.

Efter pandemin ökade kunskapen generellt, på gott och ont. Men jag har iaf gått från att vara det svart fåret som jobbar på de stora stygga läkemedelsbolagen, till att arbeta med potentiellt livräddande mediciner i mångas ögon.
 
Om vi tar in en administratör så är det precis bokningar, tillståndsansökningar, "ta reda på hur man fixar saker" och fixa med allehanda bokningar, beslutspåskrifter och schemaroddande som hen är där för att lösa, så i princip allt ovanstående hade jag bett om (både i rollen som övergripande programansvarig och projektledare och när jag är specialistutredare). :D

Våra specialister ska helst lägga så lite tid som möjligt på annat än sånt som är deras specialkompetens. Det är betydligt lättare att utöka den administrativa personalen när det är tjorvigt, en specialist tar åratal att rekrytera och få in i rollen helt.
Hade du krävt att pråmproblemet skulle lösas på tre dagar? :D Hade du tyckt det var superbra att administratören satt en hel dag och blev vrålad på i telefon för att hen behövde ringa 3-5 olika människor för att flytta på deras bokningar för att en person inte bokat rum i tid? :D

Så som administratör kan jag väl även säga: Vi önskar verkligen att chefer hade fattat exakt hur omöjliga förutsättningar vi ofta får och att det är oerhört trist och demoraliserande att aldrig klara av förväntningarna som läggs på en.
 
Jag arbetar med att projektleda och kvalitetssäkra studier på läkemedel och medicintekniska produkter. Innan pandemin hade ytterst få någon koll på vilket rigoröst regelverk som gäller eller ens att man gör flera omfattande studier på produkter (Macciarini-skandalen hjälpte inte direkt till heller). Alla frågor jag fått om att ta med mediciner hem, ge bort produkter eller att det är så fel att testa X eller Y.

Efter pandemin ökade kunskapen generellt, på gott och ont. Men jag har iaf gått från att vara det svart fåret som jobbar på de stora stygga läkemedelsbolagen, till att arbeta med potentiellt livräddande mediciner i mångas ögon.
Just det där med att ta hem saker från jobbet har jag ibland undrat över. Det kan väl inte vara så att man får göra det på specielt många ställen? Men ändå verkar folk tro att andra får göra det.
Visst har vi haft personalrabatt där jag jobbat, men inte är min trädgård fylld med plantor jag tog hem gratis från plantskolan, det funkar liksom inte så.
 
Jag jobbar med kyrkogårdsskötsel och de flesta besökarna är trevliga. Men sen kommer de vissa ibland som inte verkar förstå att växter är levande. Som att vi MÅSTE klippa en häck precis nu för den är ful. Att jag försökte förklara att det är buxbom som inte kna klippas förrän det är svalare ute var inte ok. Eller den igår som blev sur när jag bad hen att inte gå igenom vår skiljehäck, den tål inte sån behandling. Men det jobbigaste är alla som använder området bakom gravvården till förvaring. Det är förvaltningens mark. Bara för att du är gravrättsinnehavare så är det inte ok att använda marken som förråd. Vi lyfter fram för att eensa bakom och säger till när vi träffar personer men det ställs där igen och igen. Oerhört tröttsamt för oss som jobbar!
 
Jag jobbar som administrativt stöd inom hemtjänsten. Folk vet vad hemtjänsten gör och folk vet oftast vad planerarna gör. Men vad jag gör vet ingen, knappt ens att hemtjänstgruppen eller planerarna har koll. 😅

Men jag svarar på alla inkommande telefonsamtal, beställer saker, fixar med lita allmänna administrativa grejer, har hand om nyckelskåp, fixar lite med fakturor osv.
Många omsorgstagare och anhöriga som ringer tycker att vi är helt onödiga och vill prata direkt med planerarna trots att jag och mina kollegor kan lösa det mesta. Vi gör så att plsnerarna kan planerarna och slippa sitta i telefon hela tiden.
Spindeln i nätet som gör att allt fungerar.

Påminner lite om den där historien där mannen kommer hem till ett kaos och förfärat frågar frun vad som har hänt.
Du tror och säger att jag aldrig gör något på dagarna, nu har jag inte gjort det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 977
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag velar och behöver Bukes kloka råd och syn på saken och ber om ursäkt för ett lång och förmodat rörigt inlägg. Ett jobberbjudande...
Svar
9
· Visningar
2 012
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 366
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb På vår arbetsplats så ska vi precis börja stämpla in och ut när när vi börjar respektive slutar jobbar. Idag fick jag dock veta att om...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 369
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp