Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För alla som möter ett tåg hinner ju se hur lokföraren ser ut"Nej, jag bara sitter här och ser dekorativ ut"
Ibland får vi in rätt roliga observationer, signaler som saknas eller ett vildsvin som blev en älgTro mig, det är svårt full fart, tätt mellan tavlor och signaler, vissa skymda, man har två glödlampor i fram till hjälp och det är becksvart... och i såna lägen kan man ge sig tusan på att det är motriktade eller omärkta baliser som kukar ur
Jag fick ihop 90 000 steg/arbetsdag på mjölkgårdenJag jobbade som djurskötare i många år (grisar) och folk såg ofta ut som fågelholkar när jag sa att jag hade det yrket. Men vad gör du ? matar dem ? eller kliar dem bakom öronen? det var väl så långt fantasin sträckte sig
Man gör ju väldigt mycket foderinställningar (fodret regleras dagligen) och utfodringen sker ju med automatik/datorer. Så visst matar man dem.
Man går väldigt mycket, grisstallar är lååånga. Sen är det att köra med utgödslingar, strö med halm, räkna/väga grisar, flytta grisar/lasta grisar, behandla ev sjuka djur, beställa foder, kastrera. Avliva sjuka djur ingår också i arbetsuppgifterna.
Ja jag blir förvånad jag bor ändå på landet i en lantbruks bygd men det är ändå väldigt många som inte verkar ha en aning om var maten kommer i från eller att färskpotatis och jordgubbar till midsommar faktiskt är lite väder beroende och att julskinkor kommer i alla slags former och storlekar och nej det finns inte två exakt lika storaDetta! Att köttproduktion är beroende av att det föddes köttdjur X antal månader före slakt. Att mjölkproduktionen hos en ko inte är nått man skruvar av/på/upp/ner lite som man vill.
Jag jobbade som djurskötare på mjölkgård med 90 kor + rekrytering, och fick kommentaren "Åh vad skönt det måste vara att jobba så, inte ha något ansvar!"...
Måste ju bli minst 6 mil om dagenJag fick ihop 90 000 steg/arbetsdag på mjölkgården
Helt OT i min egen tråd, men oj vad utställningen om gruvdrift på tekniska museet är intressant Gruvor är något jag visste nästan noll och ingenting om tidigare, nu är jag åtmimstone pyttelite mera insattJag är geolog med inriktning berggrundsgeologi och jobbar med prospektering. Nä, inte många vet vad jag gör. Klassikern när jag säger "geolog" är "Aha, du gräver upp gamla saker" Varpå jag svarar att jag är inte Indiana Jones.
Säger jag "letar malm" har de flesta i Bergslagen ett hum om vad jag gör. Många tycker mitt jobb verkar spännande men en del ser mig mer eller mindre som djävulen själv vilket är rätt trist. Fanns inte min bransch kan vi helt och hållet glömma vårt sätt att leva, hela vår tillvaro vilar på den. Vare sig en vill det eller ej.
Allt börjar med järn. Det kan användas till att bygga hus, bilar osv samt verktyg för att bearbeta andra material med. Sedan kommer alla andra metaller som behövs i vår vardag. Testa att försöka leva helt metallfritt, det kommer inte att gå. Men ytterst få utanför min bransch inser det här, det är bara: "gruvor är hemska och borde inte få finnas".
Jag drömmer om bli geolog!Jag är geolog med inriktning berggrundsgeologi och jobbar med prospektering. Nä, inte många vet vad jag gör. Klassikern när jag säger "geolog" är "Aha, du gräver upp gamla saker" Varpå jag svarar att jag är inte Indiana Jones.
Säger jag "letar malm" har de flesta i Bergslagen ett hum om vad jag gör. Många tycker mitt jobb verkar spännande men en del ser mig mer eller mindre som djävulen själv vilket är rätt trist. Fanns inte min bransch kan vi helt och hållet glömma vårt sätt att leva, hela vår tillvaro vilar på den. Vare sig en vill det eller ej.
Allt börjar med järn. Det kan användas till att bygga hus, bilar osv samt verktyg för att bearbeta andra material med. Sedan kommer alla andra metaller som behövs i vår vardag. Testa att försöka leva helt metallfritt, det kommer inte att gå. Men ytterst få utanför min bransch inser det här, det är bara: "gruvor är hemska och borde inte få finnas".
Edit: Ironiskt (haha) nog är järn en av få metaller jag INTE letat efter!
Jag drömmer om bli geolog!
Eller kanske mest drömmer jsg jag om att plugga det.
Ja, verkligen!Geologi/geovetenskap är kul och det finns ju så många olika inriktningar
Oj, jag hade tvekat med att jobba med något sådant pga det enorma ansvaretDetta! Att köttproduktion är beroende av att det föddes köttdjur X antal månader före slakt. Att mjölkproduktionen hos en ko inte är nått man skruvar av/på/upp/ner lite som man vill.
Jag jobbade som djurskötare på mjölkgård med 90 kor + rekrytering, och fick kommentaren "Åh vad skönt det måste vara att jobba så, inte ha något ansvar!"...
Tre av mina universitetskompisar från England är geologer, en av dem beskrev arbetet som att hon tittade på material och frågade sig ”can I mine it?”Jag är geolog med inriktning berggrundsgeologi och jobbar med prospektering. Nä, inte många vet vad jag gör. Klassikern när jag säger "geolog" är "Aha, du gräver upp gamla saker" Varpå jag svarar att jag är inte Indiana Jones.
Edit: Ironiskt (haha) nog är järn en av få metaller jag INTE letat efter!
Haha men hjälp. Jag som jobbar med att utföra dessa ritningar kan ibland känna en sån tacksamhet att jag inte behöver projja dom.Jag jobbar som byggnadskonstruktör och får ofta frågan varför vi är så dyra när det "bara är att rita några streck på en ritning".