Anläggningar med ridhus i Norrland

JustInCase

Trådstartare
Hur kommer det sig att det inte finns några privata anläggningar med ridhus i Norrland? Här har man tur om man har ett ridhus inom 5 mil medan man i tex Stockholm har 3 ridhus inom tio minuter med bil. Någon som har någon bra tanke om varför det förhåller dig så. Nära någon stad borde det ju finnas underlag för en privat anläggning iaf.

Sv: Anläggningar med ridhus i Norrland

Underlag för fler ridhus finns säkerligen, däremot finns det kanske inte alltid pengar för det.

Darby fd norrlänning

Jag säger tvärt om: det finns inte tillräckligt med BETALNINGSVILLIGT underlag i Norrland. Med större avstånd och färre hästar än i mera befolkningstäta delar av landet så blir kundunderlaget även denna vägen knappt, och få har råd att bygga själva för egen del.

ang skrev:
Jag säger tvärt om: det finns inte tillräckligt med BETALNINGSVILLIGT underlag i Norrland. Med större avstånd och färre hästar än i mera befolkningstäta delar av landet så blir kundunderlaget även denna vägen knappt, och få har råd att bygga själva för egen del.

Så sant, så sant.

Jag bor i Sundsvall och där finns det två privata ridhus ganska nära.
En av orsakerna att det annars är dåligt med ridhus är väl att det inte finns så många med hästverksamhet typ Utbildning/tillridning och försäljning.

Min tro är att som Unica skriver, att eftersom vi här uppe inte har stora försäljningstall och riktiga tävlingsryttare som "lever på att tävla" så tror inte jag att behövet av egna ridhus finns...

Fast i Överkalix finns ju Anna- Maria Nybergs anläggning, och om jag fattat dte rätt ät det dom själva som byggt ridhuset etc. och att kommunen inte gett pengar, så då blir väl det en privat anläggning där kommunen hyr in henne och hennes hästar till Överkalix ridklubb.

i skellefteå tycker jag det verkar finnas en massa ridhus och ryttarföreningar...

Det finns ett strax utanför Sundsvall, i Njurunda i en by som heter Baggböle

Björkbacke gård

libbe

och jag har ett ridhus 5 minuter med bil, ett med en kvart med bil samt flera med en halvtimme med bil och jag bor i Norrland.
Sundsvall då

libbe

sundsvall är inte "riktigt norrland"

*skrattar*

(Var bara tvungen)

IvanaIvanFrances skrev:
och jag har ett ridhus 5 minuter med bil, ett med en kvart med bil samt flera med en halvtimme med bil och jag bor i Norrland.
Sundsvall då

libbe
en fråga då som inte har med saken att göra, men varför heter det njurundabommen??

oooops ... då är jag bara en *norrlandswannabe* då?!

Ja det kanske kan ha att göra med att Norrland sträcker sig från Gästrikland i söder till treriksröset i norr, är undeför två tredjedelar av sveriges yta och inrymmer 1.2 miljoner människor

Medan storstockholm på en microskopisk yta jämf med norrland inrymmer 1.7 miljoner människor.
Folktätheten skapar helt andra förutsättningar.

Där jag växte upp var det 27 mil till närmsta ridhus, nu är det bara 18 mil till närmasta ridhus....

Vad jag vet så finns det i alla fall två privata ridhus i Umeås absoluta närhet.

*skrattar*

inte det riktiga "norrland"

"kalla norrland"

=)

*le*

mrLawson skrev:
i skellefteå tycker jag det verkar finnas en massa ridhus och ryttarföreningar...
Ha sen närdå, tre ridhus är väl inte speciellt mycket, har anläggningskort på två av dom och vill man rida inne där måste man vara där supertidigt på mornarna eller sent på kvällarna, resten av tiden är det ridlektioner... har många gånger funderat på att bygga ridhus, problemet är just att veta om det verkligen finns folk som är villiga att betala för att komma och rida där, det måste ju bära sig ekonomiskt... det är trots allt en stor utgift och underhåll, belysning och uppvärmning är inte gratis. + att det blir rejäla banklån för själva bygget.

men visst finns det ridanläggningar här runt omkring, i ersmark, kåge, inne i skellefteå, i gunmark säkert någon mer också.....

mrLawson skrev:
men visst finns det ridanläggningar här runt omkring, i ersmark, kåge, inne i skellefteå, i gunmark säkert någon mer också.....

Så vitt jag vet finns det tre stycken häromkring och alla är de ridskolor med inte alltför mycket tid (knappt någon alls med andra ord) över för privata som vill rida inomhus.

mrLawson skrev:
Dom du räknat upp är dom enda ridhus som finns i Ske-å kommun, Det är bara att hoppas att kommunen NÅN gång satsar på ridsport, Hockey går ju bra att ösa pengar över... SRK skulle verkligen behöva ett ridhus till....

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 586
Senast: Enya
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 370
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat