Anläggningar med ridhus i Norrland

Sv: Anläggningar med ridhus i Norrland

även att det finns ett ridhus i pajala som trf har. isolerat, ljust och fint :banana:

Knapplån. Det där har jag också funderat över! När jag bodde i Västerbotten fanns det inte så många ridhus, men när jag bodde i Stockholm fanns det flera jag kunde välja på. Även om de var dyra. Och det är sannerligen i norra norrland som de behövs! Med det klimatet liksom! Hm kall-ortstillägg borde kanske införas för ridhus i norrland! :)

Sundsvall = Norrland :)

Privata ridhus som jag vet om...

Alnö (Säter)
Baggböle (Upplings ställe)
Kovland (Wiklunds)

fler..?

hej FT ryttare
var i ljusdal kommer de att bygga ridhuset?

skulle gärna flytta til ljusdal om det bara fanns jobb där.
var förresten i Ramsjö i helgen på barndop.

elis

i njurunda vid Myre Center
kommer ej ihåg vad gården heter.

privatstall med eget ridhus är det i allafall , de hýr även ut boxar.

elis

Det är Skrängsta du menar va?

Måste bara få säga...
Vår ridklubb (i Jämtland) sökte bidrag via Handslaget till en uteridplan (vi har ridhus) för att kunna utveckla vår verksamhet, men fick avslag.
Detta går att läsa på Ridsportförbundets hemsida:

"18 miljoner kronor går under år 3 till utveckling av anläggningar och aktivitetsytor. Satsningen koncentreras till Stockholm, Göteborg och Malmö, där DF avgör vilka kommuner som ska prioriteras."

Eftersom ridsportförbundet satsar på storstadsområdena är det kanske inte så konstigt om privata också gör det. :smirk:

Jag vet dok att efter många års tjat kommer vi få Ridhus i härjedalen..(sveg) men de har tagit många år o mycket tjat

Ja och hur länge har mni varit igång med det nu? Ska det bli eller inte? Ni har ju inte ens byggt klart stallet :crazy:

Knapplån. Det där har jag också funderat över! När jag bodde i Västerbotten fanns det inte så många ridhus, men när jag bodde i Stockholm fanns det flera jag kunde välja på. Även om de var dyra. Och det är sannerligen i norra norrland som de behövs! Med det klimatet liksom! Hm kall-ortstillägg borde kanske införas för ridhus i norrland! :)

Tja, det kostar minst 1 miljon bara för att bygga ett "kallridhus".
Lånar man dom pengarna så måste man ju få in ett antal tusenlappar i månaden för att betala lånen om man inte är rik dvs... men om man är så rik så finns det ju ingen anledning att låta allmänheten få tillträde :devil: med massa folk som ränner runt.

Behovet av ridhus i Norrland finns definitivt, men det är inte tillräckligt många som vill vara med och betala för kalaset.
Därför är det glest med ridhus norröver !

*KL*

Vilken gammal tråd som vaknat till liv!

Jag tycker att det verkar vara ganska liten efterfrågan på ridhus här uppe. Eller är det så att man har vant sig vid att inte ha tillgång till ridhus och tvingats lösa träningen ändå..?

Men skottar man utebanan så går det väl att rida ganska bra på snön och då är det inte så lång period som man inte kan träna i alla fall hyfsat. I stockholmsområdet är det väldigt lång tid som det bara är is och knöggel överallt och man kan inte göra nånting annat än skritta försiktigt om man inte har ridhus...

Jag känner till (:angel:) ett privat ridhus i Ö-vik där det finns möjlighet att köpa ridhuskort, men det har inte precis varit nån trängsel...

Utanför Härnösand håller de visst på att bygga ett nytt stort ridhus, jättekul att de finns några som satsar! Det blir spännande att se om de får det att gå runt.

Piteå : två privata + ridklubbens
Älvsbyn har väl bara klubbens
Boden? Klubbens båda, finns det nåt privat?
Arvidsjaur: klubbens
Arjeplog:??
Kiruna:??
Gällivare: klubben 2 st?
Överkalix: 1 Privat
Övertorneå: klubben

osv.... finns dåligt med privata i norra norrbotten

I Boden har det byggts ett till ridhus, det är privat.
Kiruna har, förutom Kiruna ridklubbs 2 ridhus, även ett ridhus på Frostgård men det är ju en förening så jag vet inte hur privat det kan kallas.
Utanför Luleå finns ju tex en ponnyridskola/ vet inte om de börjat med mer stora hästar nu), som har ridhus.
I Pajala finns oxå ridhus fast det är ju TRFs.

kl
I övik finns väl bara ridskolans ridhus + ett privat. Det privata brukade vi rida i förut, men när det bytte ägare blev det husvagns förvaring. :( nu vet jag inte hur det är, då jag bara åkte in till ridklubben på slutet.
I nordmaling finns väl 1(?) ridskolans.
Hur många finns i umeå? 3? Visst har alla 3 ridskolor ridhus? Finns det några privata ridhus i umeå?

I ö-vik finns det 4 ridhus. Ridskolan/ÖOR har ett stort ridhus och så är det en liten ridskola i Bjästa/Sörsvedje som också har ett ridhus.

Och så finns det två privata! Ett norr om stan som numera är husvagnsparkering och så finns det ett söder om stan i Skule. Där var det en ridskola en gång i tiden och sen stod det tomt flera år. Men sen i vintras är det i drift igen, med nya ägare och nylagt underlag.

Jag vet. Men jag räknar inte skule till Övik eftersom det ligger så pass långt bort. Räknar egentligen inte heller Bjästa till Övik men det ligger iallafall närmre..

Det är möjligt att det är långt från dig, men tråden handlar om ridhus i Norrland och jag räknade upp de fyra som ligger i Ö-viks kommun...

ja och jag skrev att jag inte tyckte att det LÅG i övik eftersom det är så pass långt bort. Däremot ligger det som du skriver i Öviks kommun.

Ja visst går det att rida bra på snö- men inte när det är kallare än -20, vilket det iallafall är i Överkalix mest hela tiden i januari och februari (där är jag född). Snön är prima, men fingrar och tår trillar av. Det är DÄRFÖR man behöver ett ridhus! Jag har ännu sviter av alldeles för kalla ridturer med mina hästar, i form av fingdertoppar utan känsel.

Gammal tråd i och för sig...

Vars jag bor (Kiurna, norra delen av norra norrland..) vet jag att det finns i alla fall ett privatägt ridhus. Eller ja, det tillhör en isisförening så det beror på vad man anser är privat...

Sen har jag för mig att det mest troligt kommer byggas ett privat ridhus när en av stallägarna här ska bygga om och bygga ut sin verksamhet.

Ett ordentligt ridhus kostar pengar som jag inte ens vill tänka på... Det är underlag, byggmaterial, reparationer, lån, el & värme(?) osv. Och det är i mina ögon inte ekonomiskt försvarsbart att bygga ridhus för mig, en inhyrd och eventuellt driva uthyrning av ridhus här då vi är ett fåtal ryttare i denna by.

Då är det billigare att packa in hästen i en tralier och tralla runt hos klubben för 600kr/termin, som förövrigt har två ridhus och två utebanor.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 586
Senast: Enya
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 370
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka