Anläggningar med ridhus i Norrland

Sv: Anläggningar med ridhus i Norrland

Piteå : två privata + ridklubbens
Älvsbyn har väl bara klubbens
Boden? Klubbens båda, finns det nåt privat?
Arvidsjaur: klubbens
Arjeplog:??
Kiruna:??
Gällivare: klubben 2 st?
Överkalix: 1 Privat
Övertorneå: klubben

osv.... finns dåligt med privata i norra norrbotten

Luleå: Wahlöfs gård - en privat gård med ridhus.. + Ridskolan och Herstö Stalldrängar =)

nilema skrev:

Lycksele 1
Storuman 1
Vilhelmina 1
Norsjö 1
Vindeln 1
Har inte Malå också fått ett?

Derivata skrev:
Där jag växte upp var det 27 mil till närmsta ridhus, nu är det bara 18 mil till närmasta ridhus....Där jag växte upp var det 27 mil till närmsta ridhus, nu är det bara 18 mil till närmasta ridhus....

Men syrran då, nu finns ju 2 ridhus "bara" 8 mil bort :D , inte i Norrland då men i Nordland :p (Norge alltså)

Senast ändrad:

nilema skrev:

Kompletterar med det jag kommer ihåg.

Haparanda har ett (ridklubbens)
Kalix har två (ridklubb och en privat "holmen häst och ridutbildning")

mrLawson skrev:
en fråga då som inte har med saken att göra, men varför heter det njurundabommen??

Njurunda är eg. området från Hälsingegränsen till Bredsand som ligger straxt före Sundsvall, Bommen kallas för Njurundabommen iallafall och man säjer inte NjurundaKvissle om Kvissle eller NjurundaSvartvik.
Varför har jag inte en aning om... har aldrig brytt mig ;) :p

F.ö. så finns det tre ridhus härikring och det håller på att byggas ett fjärde, så jag klagar inte.

Givetvis beroende på var i norrland du menar eftersom det som redan påpekats är rätt stort. Men en viktig orsak är att det är mer eller mindre nödvändigt att bygga isolerade ridhus, helst med tillskottsvärme om man ska kunna träna hästarna på ett vettigt sätt. Det gör att kostnaden blir nånstans runt tre gånger så hög som om man bara kan lägga ett underlag i en oisolerad hall.

Finns det inte ett privat i Skarven? Eller blev det aldrig något bygge där?

Pocca: Visst, ja Norge, ja, så man glömmer bort det fagra mödernelandet :D På min tid fanns ju inte ridhusen där så det är väl därför jag glömde bort dem.

Offtast ¨så har man mera pengar o lägga ner i sthlm... Som *** Bonier la ner ex antal miljoner på sitt privata... Skulle oxå vilja ha men kostar för mycket o sätta upp ett här i norr..

Jag vet dok att efter många års tjat kommer vi få Ridhus i härjedalen..(sveg) men de har tagit många år o mycket tjat

här i luleå så vet jag om tre privata anläggningar med ridhus.. och det är bara dom jag kommer att tänka på såhär just nu..
så nog finns det.. :smirk:

plus Luleåridklubb & Luleåryttarförenings två ridhus, plus det på bergnäset (luleåridklubbs gamla anläggning) plus ett i Råneå..

Senast ändrad:

Liten rättelse: I Piteå finns det fyra ridhus, varav två privata.

För mig tar det max 15 minuter att per bil och transport nå ridhuset längst bort.

Sedan är det väl så att man måste ha stadigare takstolar för att orka med all snö på vintern än de som bor i skåne behöver kosta på.

Har en kompis som byggt ett mindre, enkelt ridhus men som ändå kostade runt 1,3 miljoner. Att öka bredden skulle enligt anbuden kosta multum, medan det var betydligt mindre kostnad att förlänga det.

Emmahpemma skrev:
här i luleå så vet jag om tre privata anläggningar med ridhus.. och det är bara dom jag kommer att tänka på såhär just nu..
så nog finns det.. :smirk:

plus Luleåridklubb & Luleåryttarförenings två ridhus, plus det på bergnäset (luleåridklubbs gamla anläggning) plus ett i Råneå..

även att det finns ett i björsbyn. nrk, vet inte om du räknade det till privata..

Rie skrev:
Liten rättelse: I Piteå finns det fyra ridhus, varav två privata.

För mig tar det max 15 minuter att per bil och transport nå ridhuset längst bort.

ha ha, är det så nära är det väl ingen ide att ta bilen ens ha ha :D

knapplån.
här där ja bor..ljusdal så har vi förutom ridklubben 1 privat ridhus (järvsö) o ett ridhus som är pågång.. bygglovet är väl klart så de ska bara smällas upp..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 586
Senast: Enya
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 370
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka