Flera har haft funderingar på om
bollen_ kan vara ulv pga. hennes tredjeröst på Q4 första dagen. För min del säger det ingenting om hennes roll, det var 2 minuter innan DL och är det som hon säger att hon var upptagen på annat håll - kan jag tänka mig att hon hastade in en röst. Även om hon inte gjorde det så vet jag inte om jag tycker det är helt logiskt att hon skulle ha koll på röstställningen då. Det brukar alltid komma in en del röster i slutet, och för egen del har jag aldrig någon koll på vad andra skriver och röstar då. Jag har bara koll på mitt och försöker hinna.
Så enbart detta tycker jag inte säger någon om huruvida bollen_ är ulv eller ej.
cirkus har haft en del teorier om vem som kan vara ledarvargen. Jag håller med både henne och
Artline om hur ledarvargen kan tänkas agera. Cirkus för att det är vanligt att ledarvargen försöker hinta genom att rösta likadant som en i lyan. Och Artline för att även om det är vanligt är det riskabelt, och ärligt talat, hur ofta är det lyan fattar en sådan hint?
Likväl envisas den som innehar ledarvargsrollen alltid med att hinta på liknande sätt, så jag vet inte.
Det jag känner att jag inte riktigt håller med om ang. cirkus teori är att cirkus verkar vara inne på att ledarvargen har lagt sin röst precis efter en ulv i lyan. Detta är ju det effektivaste sättet att hinta på, framför att ledarvargen skulle lägga sin röst senare, dock på samma röst på ulven den valt. Det blir inte lika tydligt för ulvarna då, om det nu kan vara tydligt alls med den typen av hint.
Det jag är tveksam till är om ledarvargen ens har varit inne hela tiden? Det krävs ju att man verkligen har tid till leken och kan vara på "standby" om en ulv skulle lägga en röst, så man snabbt kan hänga på. Så det måste vara en engagerad spelare som har tid att stå på standby.
Min tanke är alltså att cirkus teori här lätt faller på att ledarvargen kanske inte alls haft den tiden som cirkus målar upp. Däremot håller jag som sagt med om att det känns troligt att ledarvargen försökt hinta ändå. Cirkus teori är att antingen är Sedna ulv och Koppen ledarvarg, eller Mirtai ulv och Snurrfian ledarvarg. Skulle ledarvargen inte kunnat vara på standby kan även bollen_ hamna inom ramen för att vara ledarvarg, som följde antingen Mirtai eller Snurrfian.
Andra dagen är Snurrfian den av de jag nämnt som lägger sin röst först på fio, och bollen_ kommer lite senare och röstar på samma. I övrigt röstar Mirtai, Koppen och Sedna senare.
Habina har varit uppe på tal över sin "tvärvändning", som man kan tolka den, dag 1. Hennes kommentar om Q4 kändes som en sådan kommentar man kan skriva innan man röstar på personen, men sedan röstar hon på Lobelia. En fjärderöst. Fio hade vid detta tillfälle fyra röster. Själva rösten kan tala till Habinas fördel, men å andra sidan kan det ha varit ett försök till alibiröstande också, i och med att det var ca 10 minuter kvar till deadline. Jag vet inte var jag har henne faktiskt, så hon är rätt neutral för mig för tillfället.
Har också funderat på uddarösterna dag 1:
cirkus,
Hjartagna och
LenaH.
Mirtai lade förstarösten på Q4 och Lobelia hängde på rösterna på fio, innan hon ändrade röst. Kan tänkas att fler ulvar "strömröstat", men skulle alla göra det?
Dag 2 lägger
cirkus en förstaröst på Mirtai.
Hjartagna lägger en förstaröst på fio. Och
LenaH lägger först en röst på cirkus, och ändrar sedan till fio.
Med tanke på
cirkus relativt tidiga röst på Mirtai dag 2, så vill jag sätta henne åt lite godare hållet. Även om Mirtai hade varit uppe på tapeten så är inte min erfarenhet av cirkus att hon alibiröstar om det inte är absolut nödvändigt (eller alls). Och varför riskera ännu en ulv? Nej, jag tror inte cirkus sitter i lyan i alla fall, eller vara ledarvarg. Ond kan hon vara ändå.
Det får mig att fundera på vad jag har
LenaH som röstar på cirkus dag2.
Sedan ramlar dock fler röster in på cirkus, från bl.a.
Koppen och
Q4, vilket gör att jag känner om jag missat något? Min erfarenhet av cirkus kanske är tvärfel trots allt. Men jag fattar inte varför hon som ulv skulle lägga en förstaröst på Mirtai när en ulven Lobelia redan åkt.
Jag håller med om detta, samtidigt vet jag av erfarenhet att nya är mer benägna att göra räddningsaktioner än vad vana spelare är. Beror lite på hurdan man är själv också såklart. De allra flesta som är med i denna lek är vad jag skulle kalla rätt nya, även om några har spelat ett antal lekar.
Så jag kan tänka mig att det förekommer räddningsaktioner.
LenaH: "Jag har fetmarkerat det jag undrar över, om
@Habina är beskyddstjuven så vet hon ju inte vilka som är varken onda eller goda?"
Mirtai: "I övrigt håller jag med
@LenaH om att eremiten förhoppningsvis sparat sin förmåga. Den kommer nog behövas senare i ett avgörande läge."
Nu var ju Mirtai bevisligen en ulv, men jag förstår inte hur du tänkte här och vill gärna reda ut på vilket sätt du menar att Mirtai ska, enligt din teori, ha hintat om att hon var ledarvarg?
Jag vet inte alls var jag har
Blacksmithfarm, men jag tycker allt detta pratet om hur ulvarna tänker osv, skaver lite.
I min erfarenhet planerar inte ulvarna var rösterna hamnar förrän mer mot slutet av leken. Att redan dag 1 göra det känns märkligt tycker jag.
Jag tycker överlag det är väldigt mycket "si och så tänker ulvarna", "den här planen hade nog ulvarna när de röstade". Är det vanligt numera att ulvarna planerar hur de ska rösta? De gånger (många) jag varit i lyan så har alla valt själva och det har knappt diskuterats överhuvudtaget om hur man ska rösta. Inte förrän långt senare i leken när det kanske krävs lite mer. I början tycker jag det är vanligast att ulvarna bara väljer någon.
Eller skulle det ha ändrats?
Nu minns jag inte vad Sedna skrivit som du reagerat på, men nej, hennes röststatistik är inte helt lysande. Å andra sidan är inte din bättre. Jag antar att du också vill ge sken av att du letar onda, och då talar din röststatistik emot dig ju. Du måste alltså vara ond?
Nu säger jag inte att Sedna inte är ond, hon kan för all del vara det, lika mycket som du kan. Men jag förstår inte riktigt den här typen av teorier.
What? Det är väl ännu mer osannolikt att två ulvar skulle rösta samtidigt om de satt bredvid varandra, om de inte planerat det som ett drag alltså.
Följer du också teorin om att ulvarna planerar minsta sak de gör, typ när de ska rösta och på vem, om de ska ändra röst osv? I så fall har jag mer förståelse för din kommentar, annars inte.