Ang. svininfluensavaccin, hur ställer ni er till denna artikel?

Sv: Ang. svininfluensavaccin, hur ställer ni er till denna artikel?

Nej vi har inte givit henne ägg,men vare sig jag eller sambon ( eller någon i våra familjer ) är allergiska mot ägg :)

*kl*

Hos oss var det rätt kaotiskt idag på BVC ( hjälp ).
Mammor som knuffades och skuffades för att få vaccin, jag blev lite chockad över hur vuxna kan bete sig :/

Och då tänker jag att om han skulle vara så känslig att han reagerar av sprutan skulle han typ dö av allergichock av att matas med äggrätter, så då testar jag hellre på vårdcentralen :)

Haha så sa sköterskan idag också, när jag frågade om just ägg :)

Ja fast hon valde inte just dom orden (haha) :D

Så trist att folk beter sig så illa :( Vi hade kaos och trångt och varmt men alla tog det lugnt och ingen klagade över ledsna barn. Men personalen var jättestressade, jag höll på att bli utskälld för att jag kom med ett för ungt barn. Hmm han är SJU månader snart, inte sex.

Tydligen ska man tolka "kontinuerligt" som "regelbundet"/"återkommande", inte "hela tiden" som du och jag har gjort! :)

He, he...vi har väl varit för ödmjuka. ;)

Jag vaccinerades idag, samtidigt som min 3-åring. De frågade inte ens om riskgrupp. Det gick väldigt fort.

Och då tänker jag att om han skulle vara så känslig att han reagerar av sprutan skulle han typ dö av allergichock av att matas med äggrätter, så då testar jag hellre på vårdcentralen :)

Så ska jag lägga fram det för sambon som är den som abselut tycker att vi måste testa med ägg först ... Buke är allt bra ;)

Men nu behöver man ju inte vara i riskgrupp längre för att få vaccineras?

From vecka 47 får alla under 40 år vaccineras, iaf här i vårat län :)

Här i skåne vaccineras alla mellan 30-39 år denna veckan, nästa vecka de som är i nästa 10-års intervall osv.
Våra små uner 3 ska vaccineras på en helg om 3 veckor.

Jag fick sprutan igår. Ligger på soffan nu..

Barnen verkar klara sprutan bättre ;)

Alla vuxna som jag pratat med har haft mer eller mindre ont, fått lite feber osv. Ella springer runt i sin gåstol, jagar hunden, kastar ner dvd-skivor på golvet, hänger i gardinen osv...

Hon verkar inte ha speciellt ont :D

*knapplån*

Varför är det ägg i vaccinet?

Det är lite tvärtom, vaccin i ägg ;)

Vaccinet injiceras i ägg, där det får växa till sig. Pandemrix är tillverkat med den tekniken, det är pandemrix Sverige har beställt och vaccinerar med :)

Precis, här öppnar de för alla nästa vecka. Men de har haft ont om vaccin och räknar med en kraftig anstormning av friska pensionärer så de tyckte att jag borde kvicka på innan de kom, eftersom jag tydligen var mer prioriterad. Tydligen har de upptäckt i efterhand när de lagt in vaccinationsdata att pensionärer som inte är riskgrupp redan varit där och vaccinerat sig, och en del har redan tagit *tre* doser eller mer. :crazy: Riktigt riktigt svinigt gjort när det finns barn och sjuka som vaccinet inte räcker till.

Hoppsan, "svinigt" låter kanske lite dumt i det här sammanhanget. Borde valt annat ord :p

Men nu behöver man ju inte vara i riskgrupp längre för att få vaccineras?

From vecka 47 får alla under 40 år vaccineras, iaf här i vårat län :)

Vad skönt, här är det riskgrupper fram till 7 december. Nu får dock barnfamiljer börja vaccinera sig oxå.

Nästa vecka börjar BVC med vaccinering av barn under 3 år. Men det är inte dags för Rasmus först efter den 11 december, så det blir nog till att köa på vanliga vaccineringsstället så fort de får hem nya doser :(

William (2 år och 4 mån) fick sitt vaccin idag. Jag mailade min BVC-sköterska vid lunchtid och vid 13.30 var vi där. Hon hade fått ett återbud så det var den dosen William fick, annars har jag för mig att de små skulle få sin spruta i början av december. Sen var vi och tog min spruta också. Som jag har tvekat, och gör det egentligen fortfarande, men nu finns det ju ingen återvändo... Det känns inte bra att spruta i sig sånt där när man har en bebis i magen, men det känns lite bättre nu när vaccinet är godkändt för våra små också (de är ju heller inte färdigutvecklade i huvudet). Dessutom har ju de gravida som tog sprutan tidigare börjat föda nu och de jag vet om har fått fullt friska bebisar. Sen vet man ju givietvis inte hur framtiden ser ut för dem. Inte ens en prickfri graviditet och en okomplicerad förlossning är ju någon garanti märkte jag när William fick epilepsi vid 8 månaders ålder. Jag hade ju för sjutton knappt varit förkyld under den graviditeten... Nä, det som fick mig att tänka till angående denna sprutan var dina ord: Hellre ett barn med ADHD än ett dött barn - eller en död mamma...

Om man nu får ett barn med EP som du fått är det ändå skönt att du då inte vaccinerat dig. Annars hade du kanske grubblat om det var vaccinet som gjort det. Det är jätteknepigt. Här har de avrått från att vaccinera sig under de första tre månaderna. Men på socialstyrelsens hemsida står det att det är riskfritt under hela graviditeten. Jag kommer dock vänta till vecka 14 eller 15 innan jag vaccinerar mig. Men visst kommer jag att fundera... Men det är som du säger, det kan hända saker ändå.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 607
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 068
  • Låst
Gravid - 1år Lite bakgrund för den som orkar: http://www.bukefalos.com/threads/oense-om-bodelning-tingsratten.1313257/ Är långt och komplicerat så...
104 105 106
Svar
2 102
· Visningar
337 246
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar