Ang. svininfluensavaccin, hur ställer ni er till denna artikel?

Sv: Ang. svininfluensavaccin, hur ställer ni er till denna artikel?

Någon från SLU, som räknat fram att man får i sig 5,7 mg kvicksilver om dagen om man har en normaldiet.

Du har rätt i sak.
Men fel på 10-potenserna.

Det handlar om mikrogram (my) och inte milligram.

Nej nu får barn över 6 månader vaccineras, så du kan vaccinera Rasmus iaf ..

Jepp fick veta det igår så på måndag ska jag kolla om de finns vaccin åt honom. Svärmors kusin ligger just nu i respirator och har haft 2 hjärtstopp och min svåger insjuknade igår i 40 gradersfeber, kraftig hosta och öm i hela kroppen.

Då förstår jag :). Blev bara lite nyfiken. Vad otäckt med din svärmors kusin!! Hoppas hon kryar på sig! Visst är det skönt att småttingarna får vaccineras nu med! Ludde ska nog få spruta nästa ecka. Ska bara kolla att det är OK så nära på !- årsvaccinationen som han fick förra veckan.

Hoppas det finns åt honom! Vi ska ner till BVC på tisdag eller torsdag och sticka båda småttingarna. Känns skönt att få det gjort eftersom 2.5-åringen har haft ett förkylningsastmaanfall och lilleman är tunn och helst inte ska bli sjuk och tappa vikt. Sen har jag inte lyckats ta reda på om förkylningsastman jag har gör att jag räknas som riskgrupp eller inte. Det är alltid jättelång kö när jag ringer 1177.

Håller med dig!

Sambon och jag har resonerat fram och tillbaka ang vaccinet och om vi ska vaccinera oss. Han är helt emot det med tanke på just det du säger. Hans argument är att de som vaccinerar sig mot det ena och det andra är just de som blir sjuka. De anställda får varje år vaccinera sig mot den vanliga säsongsinfluensan och han hävdar att det är ju dessa som ofta är hemma i div förkylningar, medan de som undviker vaccinerna klarar sig bättre mot det mesta för deras immunförsvar får jobba. En högst ovetenskaplig "studie" han och hans kollegor gjort, men jag tror att det ligger mycket i det!

Vid en vaccination sätter man igång immunsystemet så att det får jobba.

Jag är personligen mycket tveksam till att vaccinera mig då jag tycker godkännandet av vaccinet gått på tok för fort och för mycket är hemligstämplat och höljt i dunkel! Å andra sidan så drabbas jag ganska hårt i luftvägarna vid förkylningar och denna influensa sätter ju sig i luftvägarna.

//Alice

Vad är det som är hemligstämplat, menar du? Och hur känner du till det (det är ju dåligt hemligstämplat i så fall, menar jag)?

Det handlade inte bara om att just de får influensan (tänker på vanliga säsongflunsan) i högre utsträckning utan de drabbas tydligen oftare, enligt deras högst ovetenskapliga undersökning, även av andra sjukor som vanliga förkylningar mm. Sambon m kollegor drog då slutsatsen att deras immunförsvar aldrig behöver gå på fullvarv = de blir känsligare för de flesta typer av infektioner.

Men som sagt, "studiematerialet" är rätt tunt och högst ovetenskapligt!!! Jag tror dock att det ligger något i det....

//Alice

Det är just det det är.
Inte något bevis utan precis som "den ökade missfallsfrekvensen" handlar det om anekdoter.

Hans argument är att de som vaccinerar sig mot det ena och det andra är just de som blir sjuka.

Vad märkligt då att folk i Sverige inte dör av sjukdomar som folk i Afrika dör av, med tanke på att vi vaccineras mot de sjukdomarna men afrikaner inte vaccineras. Och skumt att ungar knappt dör av mässlingen i Sverige medan mängder med afrikanska barn dog varje år tills dess att man började massvaccinera barn.

Jag måste maila FN och be dem ändra Millenniemålen!

Sen har jag inte lyckats ta reda på om förkylningsastman jag har gör att jag räknas som riskgrupp eller inte. Det är alltid jättelång kö när jag ringer 1177.

Om astma skriver vårt landsting att man tillhör riskgruppen ifall den "kontinuerligt behandlas med kortisoninhalationer". Det tolkar jag som att man alltid tar medicin, inte bara när man har astma-känning. Fast jag kanske har tolkat fel... Jag har allergisk astma, men den här hösten har jag behövt inhalera när jag varit förkyld, och jag har varit förkyld nästan hela hösten! Så jag känner mig som en riskgrupp! När jag var hos läkaren sist nämde hon att jag borde vaccinera mig. Funderar på att försöka få en spruta så snabbt som möjligt, men samtidigt vill jag inte stå två timmar och kö och sedan få nobben.

Skriv igen (eller skicka pm) om du får reda på något mer. Vi verkar vara i ungefär samma situation.

Min syrras 7 åriga son tillhörde visst riskgrupp pga astma och fick sin spruta nu i veckan. Detta var inget föräldrarna hade en tanke på eftersom han inte lider av sin astma och numera inte tar någon medicin längre (vad jag vet).

Jag tror det räcker med misstanke om riskgrupp för att du ska få vaccinet. Ofta kan man få ställa sig i en slags kö där vårdcentralen ringer upp en ifall det finns vaccin "över" ur en "förpackning" - vaccinet håller sig ju bara en viss tid, 24 timmar tror jag, och måste användas upp under den tiden även om folk inte dyker upp för sin tid. Min man, som tillhör en mycket tveksam riskgrupp, fick komma in dan efter att vi ringde, och fick en sådan dos som "blivit över". (Han fick heller inga biverkningar alls av sprutan, bara lite ont i axeln men inte mycket.)

Skvalen är ett naturligt ämne som förekommer i vår egen hud.
Så det kan jag inte förstå din oro för.

Källa:
http://vard.vgregion.se/sv/influensa/Varfor-ska-jag-vaccinera-mig/Fragor-och-svar-om-Pandermix/

Jag tror ändå det handlar om helt andra mängder av skvalen, jämfört med det som finns i oss naturligt. Även innan svininfluensans diskussioner dök upp, fanns det råd om restriktivt användande av Skvalen, på både djur och människor, då man vet att det kan orsaka autoimmuna sjukdomar.
Även läkaren som vaccinerade min man, var tveksam till Skvalenet till just barn, och tvekade att använda det på sina egna barn.
Det är en jättesvår frågeställning och det eländiga är ju, att ev biverkningar knappast dyker upp förrän långt i framtiden. OM de dyker upp!
Man får liksom blunda och hoppa ... eller stå kvar... Jättesvårt!

Jag ska göra mitt bästa för att komma ihåg att berätta :laugh:
Precis som du hakade jag upp mig på "kontinuerligt". Jag tar ju bara kortison när jag blir sjuk, dvs 1-2 ggr per år. Men jag kan ju å andra sidan bli riktigt dålig riktigt länge av en vanlig förkylning, och den här influensan sätter ju sig mer på lungorna än de vanliga. Så jag är rätt rädd att få den!

.... råd om restriktivt användande av Skvalen, på både djur och människor, då man vet att det kan orsaka autoimmuna sjukdomar.

Det är ju med för att just "sätta sprätt" på immunförsvaret.
Det styrka är dess svaghet.
Då det ju alltid finns risker med att manipulera naturen.
I vaccin så skickar man ju dock med en adress om vad immunförsvaret skall ge sig på.
Och det är ju bra om vaccinet verkligen "tar" också.

Influensan är hela tiden ändå så mycket farligare.

Om astma skriver vårt landsting att man tillhör riskgruppen ifall den "kontinuerligt behandlas med kortisoninhalationer". Det tolkar jag som att man alltid tar medicin, inte bara när man har astma-känning. Fast jag kanske har tolkat fel... Jag har allergisk astma, men den här hösten har jag behövt inhalera när jag varit förkyld, och jag har varit förkyld nästan hela hösten! Så jag känner mig som en riskgrupp! När jag var hos läkaren sist nämde hon att jag borde vaccinera mig. Funderar på att försöka få en spruta så snabbt som möjligt, men samtidigt vill jag inte stå två timmar och kö och sedan få nobben.

Skriv igen (eller skicka pm) om du får reda på något mer. Vi verkar vara i ungefär samma situation.

Mig frågade de aldrig om "graden av astma". Det räckte med att jag uppgav att jag hade astma för att jag skulle räknas som riskgrupp. Behöver du inhalera när du är förkyld räknas du säkert som i risk.

De tittade lite lustigt på mig när jag berättade om mina problem och frågade om jag var riskgrupp. "Eh, JA det är du och du bör vaccinera dig. Kontakta sjukhuset imorgon!" var sjuksköterskans reaktion. Tydligen ska man tolka "kontinuerligt" som "regelbundet"/"återkommande", inte "hela tiden" som du och jag har gjort! :)

Småttingarna är iallafall stuckna nu. Känns bra eftersom storisen också sorterades som riskgrupp - och han har bara haft problem med förkylningsastma en enda gång i sitt liv.

E är också vaccinerad nu, jag och sambon ska vaccinera oss på torsdag :)

kl

My vaccinerades igår och jag och min man i förra veckan (de hade vaccin över så vi fick trots att vi inte tillhör någon riskgrupp). Tycker att det känns skönt att vi alla är vaccinerade nu.

//Julia

E är också vaccinerad nu, jag och sambon ska vaccinera oss på torsdag :)

Hade ni testat ge Ella ägg innan? Vaccinationen börjar här i morgon och jag har ingen aning om Melker är allergisk mot ägg, har inte gett honom det än ...

Skulle kunna testa att ge i morgon och vaccinera senare i veckan, passar dock bäst i morgon då pappan är ledig ett par dagar nu!

Här är vaccinet slut typ hela tiden :( Och inte först v.50 kan Rasmus få vaccin hos bvc.

Är du eller pappan superduperallergiska mot ägg, så att ni har anledning att tro att han kan vara det?

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 607
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 068
  • Låst
Gravid - 1år Lite bakgrund för den som orkar: http://www.bukefalos.com/threads/oense-om-bodelning-tingsratten.1313257/ Är långt och komplicerat så...
104 105 106
Svar
2 102
· Visningar
337 246
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat