Ang. svininfluensavaccin, hur ställer ni er till denna artikel?

Sv: Ang. svininfluensavaccin, hur ställer ni er till denna artikel?

Eller också - inte! Konsekvenserna av kvicksilvret kan ju dyka upp långt senare och maskerat till oigenkännlighet.

Det är ju använt i 60 år så långt senare borde man alltså veta nu. I alla fall 3 generationer måste väl hunnit med att vaccineras.
Vaccinen i barnvaccinprogramet innehöll kvicksilver fram till 92-93 då började man byta ut det med tanke för miljön.

Eskimåer och japaner äter ju massor med fisk och verkligen bra mkt mer än oss, är dom sjukare än oss? Föds det fler missbildade barn där?

Håller med dig!

Sambon och jag har resonerat fram och tillbaka ang vaccinet och om vi ska vaccinera oss. Han är helt emot det med tanke på just det du säger. Hans argument är att de som vaccinerar sig mot det ena och det andra är just de som blir sjuka. De anställda får varje år vaccinera sig mot den vanliga säsongsinfluensan och han hävdar att det är ju dessa som ofta är hemma i div förkylningar, medan de som undviker vaccinerna klarar sig bättre mot det mesta för deras immunförsvar får jobba. En högst ovetenskaplig "studie" han och hans kollegor gjort, men jag tror att det ligger mycket i det!

Jag är personligen mycket tveksam till att vaccinera mig då jag tycker godkännandet av vaccinet gått på tok för fort och för mycket är hemligstämplat och höljt i dunkel! Å andra sidan så drabbas jag ganska hårt i luftvägarna vid förkylningar och denna influensa sätter ju sig i luftvägarna.

//Alice

Men kanske de som vaccinerar sig vet med sig att de brukar bli riktigt kassa av influensan (eller bara att de löper stor risk att smittas) och därför vaccinerar sig så att de om de blir sjuka iaf blir mindre sjuka än de hade blivit om de inte hade vaccinerat sig?

Barn som kanske även äter helt annan mat än vi, som inte lever under samma rena förhållanden som vi etc. Lägre vaccinationsfrekvens är nog inte det enda som skiljer oss åt. Hur ser det f ö ut med förekomsten av mässling, röda hund, polio, stelkramp och andra sjukdomar vi vaccinerar mot i de länderna? Hur många människor dör eller drabbas av allvarliga komplikationer till följd av de sjukdomarna?

Hur gravid är du? Jag har nu hört två stycken med kopplingar till mitt jobb som vaccinerat sig när de var gravida runt 12e veckan, missfall 2 dagar efter vaccineringen. För stort sammanträffande att jag ska tro att det är en slump. OM jag absolut skulle vaccinera mig som gravid skulle jag vänta längre in i graviditeten iaf.

Det där bara anekdoter, genom att se det som fakta kan man bevisa vad som helst! Sprid inte skrämselpropaganda utan grund!

Lite off topic, men Jerseyko, hur kommer det sig att du ändrat ståndpunkt så totalt? Har för mig att du för någon månad sedan, eller kanske mer, skrev att du absolut inte skulle vaccinera dig och jämförde svininfluensan med vilken vanlig förkylning som helst? Vore spännande att höra vad som fått dig att tänka om :):

Lite off topic, men Jerseyko, hur kommer det sig att du ändrat ståndpunkt så totalt? Har för mig att du för någon månad sedan, eller kanske mer, skrev att du absolut inte skulle vaccinera dig och jämförde svininfluensan med vilken vanlig förkylning som helst? Vore spännande att höra vad som fått dig att tänka om :):

Jag har läst och läst och läst och varit jätte noga med vart källorna kommer ifrån. Följt utvecklingen på SMI och pratat med min barnmorska. Det är kvicksilvret jag varit orolig för.

Hade jag inte varit gravid hade jag inte vaccinerat mig. För jag står fortfarande kvar vid att influensan är som vilken influensa som helst om jag hade vart en icke gravid 24 åring. Men nu har jag en bebis i magen att tänka på som inte klarar av lite hög feber lika bra som mig, bebis pressar dessutom på mina lungor som gör i sin tur att de blir extra känsliga. Sen är risken att dö högst för barn mellan 0-2 år. Jag har en 2 åring och snart en 0-åring. De är för små för vaccinet. Därför skyddar jag dem genom att vaccinera mig, så jag inte drar hem nått.

När jag lät vaccinera sonen mot pneumockoker var de lite samma snack om det vaccinet som det är om det här mot influensan. Ett år senare så ingår nu pneumockok vaccinet i grundvaccineringen.

Men kanske de som vaccinerar sig vet med sig att de brukar bli riktigt kassa av influensan (eller bara att de löper stor risk att smittas) och därför vaccinerar sig så att de om de blir sjuka iaf blir mindre sjuka än de hade blivit om de inte hade vaccinerat sig?

Det handlade inte bara om att just de får influensan (tänker på vanliga säsongflunsan) i högre utsträckning utan de drabbas tydligen oftare, enligt deras högst ovetenskapliga undersökning, även av andra sjukor som vanliga förkylningar mm. Sambon m kollegor drog då slutsatsen att deras immunförsvar aldrig behöver gå på fullvarv = de blir känsligare för de flesta typer av infektioner.

Men som sagt, "studiematerialet" är rätt tunt och högst ovetenskapligt!!! Jag tror dock att det ligger något i det....

//Alice

Det handlade inte bara om att just de får influensan (tänker på vanliga säsongflunsan) i högre utsträckning utan de drabbas tydligen oftare, enligt deras högst ovetenskapliga undersökning, även av andra sjukor som vanliga förkylningar mm. Sambon m kollegor drog då slutsatsen att deras immunförsvar aldrig behöver gå på fullvarv = de blir känsligare för de flesta typer av infektioner.

Men som sagt, "studiematerialet" är rätt tunt och högst ovetenskapligt!!! Jag tror dock att det ligger något i det....

//Alice

De kanske har känsliga luftvägar, nedsatt immunförsvar, har astma eller liknande och därför är mer mottagliga.

Jag tror inte att det faktum att de vaccinerar sig är problemet utan jag tror snarare att de vaccinerar sig för att de vet att de lätt blir sjuka. Av vilken orsak det nu kan vara. Trots allt så vaccienras vi mot mycket få sjukdomar, sett till den breda repertoar som finns så även om man vaccinerar sig mot "allt" finns det mycket skit man kan åka på.

Hellre ett barn med ADHD än ett dött barn eller i värsta fall, ett döttbarn och en död mamma.

Riskerna för att barnet skadas av syrebrist om mamman får lunginflammation är också stor.
Syrebrist ger allt från lindriga hjärnskador och CP-skador till svåra CP-skador och ett barn med mycket stora handikapp till ett dött barn.

Eller också - inte! Konsekvenserna av kvicksilvret kan ju dyka upp långt senare och maskerat till oigenkännlighet.

Ni är alla överdrivet rädda för kvicksilver.
Det går ut ur kroppen med hjälp av litet extra selen.
Jag har varit kvicksilverförgiftad på riktigt (variant grönsak) och det går över.

Det finns många som menar att den lavinartade ökningen av allergier hos barn t.ex. är kopplad till vaccineringen.

På sätt och vis.
Immunförsvaret måste programmeras rätt när det skall utvecklas i åldern 1-4 år.
Om barnet inte får sina snuvor, förkylningar och andra infektioner under den tiden så hittar immunförsvaret på annat som är dumt.
Det angriper fel saker i brist på annat.

Nej nu får barn över 6 månader vaccineras, så du kan vaccinera Rasmus iaf ..

De anställda får varje år vaccinera sig mot den vanliga säsongsinfluensan och han hävdar att det är ju dessa som ofta är hemma i div förkylningar, medan de som undviker vaccinerna klarar sig bättre mot det mesta för deras immunförsvar får jobba.

Det var den dummaste slutsats som jag har hört.

Jag vaccinerar mig alltid mot säsongsinfluensan.
Och jag blir lätt förkyld.

Och det har ett samband.
Det att eftersom jag så lätt blir så mycket förkyld så gäller det för mig att skydda mig mot influensan för att åtminstone slippa det.

Att jämföra gruppen "krassliga som gör allt för att vara friska" med gruppen "friska och starka som sällan blir sjuka" ger totalt fel resultat.

Sambon m kollegor drog då slutsatsen att deras immunförsvar aldrig behöver gå på fullvarv = de blir känsligare för de flesta typer av infektioner.

Det handlar bara om att vaccinera sig mot ett specifikt virus. Alla andra förkylningsvirus får de jobba lika mycket på. Deras kroppar får dessutom jobba på vaccinet de får. Att få vaccin är som att smittas på riktigt fast med en sådan lite dos att kroppen klarar av det utan att få ett sjukdomsutbrott. Med andra ord jobbar deras immunförsvar mer än de som aldrig smittas med influensan...

Vaccin är inte antibiotika. Googla lite om hur ett vaccin fungerar.

KL
Det är egentligen inte kvicksilvret jag är orolig för, utan det sk skvalenet. Som ingen vet konsekvenserna av. Än.

Skvalenet slipper jag, det finns inte i det vaccin som tillverkas av Baxter och ges här (om jag fattat allt rätt). Men nu när dom även vaccinerar mindre barn i Sverige skulle jag vilja att dom tillätt det här också.

Jag och sambon ska vaccinera oss nästa vecka, känns bäst så och jag hoppas det också kan minska risken för att Emilia ska bli sjuk.

Det där bara anekdoter, genom att se det som fakta kan man bevisa vad som helst! Sprid inte skrämselpropaganda utan grund!
Jag har inte sagt att det är bevis, bara hur JAG resonerar och varför.

12te veckan är en vanlig tid för missfall.
Så naturligtvis kommer många som vaccinerar sig runt 12te veckan att få missfall precis som de hade fått utan vaccinationen.
Vaccinationen skyddar inte mot det.

KL
Det är egentligen inte kvicksilvret jag är orolig för, utan det sk skvalenet. Som ingen vet konsekvenserna av. Än.

Skvalen är ett naturligt ämne som förekommer i vår egen hud.
Så det kan jag inte förstå din oro för.

En vanlig källa för skvalen är hajleverolja. Ämnet finns även som naturlig komponent i vår egen hudtalg.
Källa:
http://vard.vgregion.se/sv/influensa/Varfor-ska-jag-vaccinera-mig/Fragor-och-svar-om-Pandermix/

Om man skall akta sig så mycket för kvicksilver så måste man även sluta upp med att äta - alls.

Det kan vidare nämnas att gränsvärdet för kvicksilver i barnmat är 50 mikrogram/kg och fisk i övrigt 500 mikrogram/kg. Det är viktigt att notera att dessa gränsvärden skall garantera säkerhet vid kontinuerligt intag via födan.

Källa:
http://www.lakemedelsverket.se/Alla...ammanfattning-av-kunskapslaget-for-tiomersal/
Och det går ju inte.

Men det som finns i maten är METYLkvicksilver och det i vaccinet är ETYLkvicksilver som jag har förstått debatten. Det är en ruskig skillnad på tillgänglighet för kroppen och hjärnan eftersom det är två vitt skilda molekyler.

Så ruskig skillnad skall det visst inte vara.

Det är vidare oklart i vilken form som kvicksilvret är mest toxiskt; i form av etyl/metylkvicksilver eller i form av oorganiskt kvicksilver som bildas i hjärnan genom sönderfall av etyl/metylkvicksilver. Baserat på en studie på apa kan dock ett ”worst case scenario” räknas fram i vilket etylkvicksilver skulle kunna vara ca 2 ggr mer toxiskt än metylkvicksilver (baserat på mängden oorganiskt kvicksilver i hjärnan)
Källa:
http://www.lakemedelsverket.se/Alla...ammanfattning-av-kunskapslaget-for-tiomersal/

Vilket motsvarar att små barn ju bara får halv dos vaccin.

Vidare rekommenderas att barn under 13 år ges en halv dos, vilket motsvarar 1,25 mikrogram kvicksilver.
Samma Källa.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 614
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 068
  • Låst
Gravid - 1år Lite bakgrund för den som orkar: http://www.bukefalos.com/threads/oense-om-bodelning-tingsratten.1313257/ Är långt och komplicerat så...
104 105 106
Svar
2 102
· Visningar
337 247
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar