Ändring av registrering?

C

chrysler

Man läser annonser överallt där folk försöker få ut samma priser för sina islandshästar som inte är registrerade SIF, utan tex är reg ridsportponny.
Personligen blir jag irriterad där jag läser såna annonser & man inte nämner att hästen inte får tävla, bedömas, få avkommor som kan reggas osv.

Många av dessa inte SIF reggade islandshästar ligger ju lägre i priser(det är väl ingen som försöker få ut 60 000 ändå) & detta gör ju att tex förstagångsköpare lockas att köpa dessa men inte vet vad det kommer innebära i längden.
(Inga diskussioner om jag själv är emot "hemmaavel", tycker senaste motionen om att man ska kunna ta bort bilageregistret för dessa hästar är super).

Nu till frågan:
Om en häst reggas som en viss typ, tex vanlig ponny, är det då fast för livet?eller är det möjligt för ägare att, efter att man spårat stam, dna osv, ändra till annan reg.förening/förbund?
Jag kanske borde ta & läsa in mej i olika rasförbund men inte orkat helt enkelt, då jag aldrig hamnat i situationen att vara spekulant på en icke SIF reggad islandshäst.

Sv: Ändring av registrering?

Jo man kan regga om häst till isläning efter att man(som du säger) spårat DNA mm
Jag ska köpa min oreggad isläning för 15000 tusen men jag vet juh redan från början att han är reggad som svenskridponny. jag har också nära till uppfödaren så det är inte helt uteslutet att få fram rätta stammen.
Men jag såg bara häromdagen en hästanons där det skrevs om en sådan lovande isläning. Allt lät så bra i annonsen men på absolut sista raden i annonsen stå det, säjes som familjehäst då han är reggad som svenskridponny. ?! ja om inte jag hadde vetat vad det inneburit hade jag säkert kunnat gått på den där annons och betalat ett påtok för högt pris, jag tycker 15000 är mycket för min Snorri men det var då ingeting jämfört med den summan dom bijärde.

ja man kan ju undra vad säljaren anser som lovande när det gäller en islandshäst som inte får bedömas eller tävlas som just islandshäst:smirk:
15000 var ett mkt bra pris tycker jag, speciellt om man har möjlighet att regga om den, det jag är emot är just sånt du skrev ovan, att man lurar köparna med att islandshästarna är "lovande"(då menas ju tävling etc), det kan lura många som inte känner till detta.

åh va härligt att det finns några vettiga människor kvar i världen;)

Ja, det börjar bli mer och mer viktigt att skriva i en annons under vilket flagg/pass hästen är reggad/har. Det är första frågan köparen ställer numera om man glömmer den lilla detaljen.:angel:

Det är fruktansvärt om många förstagångsköpare blir lurade att tro att dom köper en "riktig" islandshäst och sen visar det sig att dom inte är välkomna på SIF´s arrangemang.

Men så är det när snålheten tar över, man reggar där det är billigast och inte där det är bäst för rasen.

Jag hoppas att något av detta problem försvinner när bilagan till stambok tas bort så att alla reggade i SIF blir lika värda.
Men är man seriös och mån om rasen så tar man den extra kostnaden för registreringen anser jag, rimligen borde man ju även få mer för avkomman också vid försäljning också.

Men är man oseriös så betäcker man med grannens isis, reggar som ridponny och säljer som mycket lovande islandshäst för priset av vad en sådan kostar utan att tala om hästens begränsningar.
En seriös avlare avlar på goda individer och använder man en obedömd hingst så tar man "straffavgiften" för att regga i SIF, för är man seriös så avlar man ju inte bara för att tjäna pengar utan använder denna obedömda hingsten för att man verkligen har kunskap och tro på att detta blir en bra avkomma.

Nu har jag suttit i telefopn med ASRP och tydlöigen så kan man men igentligen får man inte regga om hästen. Det händer tydligen ungefär en gång om år att man får regga sin svenska ridponny till en islandshäst.. Så nu måste jag bestämma mig om jag ska ge upp det här med att hitta dom rätta föräldrarna eller hur jag ska göra.

*knapplån*

Jag har ju ett föl (född 0807) här hemma nu som är resultat av en tjuvbetäckning. Jag har id-märkt henne och ska även ta de DNA-prover som behövs. Det sura är att just nu har jag inte de nästan 9000:- som krävs för att registrera henne i SIF och det är ju utöver de kostnaderna som id-märkningen och DNA-provningen kostar. Så just nu gör jag ingenting. Egentligen tycker jag att det ska kosta extra att regga ett föl som mitt så det är inte det men, det löser ju inte mitt aktuella pengaproblem. Hoppas på att det trillar in ett oväntat arv eller nåt. Och om det gör det så hade jag ju ganska mycket hellre använt de pengarna till att betäcka pållan med en godkänd hingst i stället. :smirk: Hur man än vänder sig så har man rumpan bak.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 866
Senast: Habina
·
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 858
Senast: moli
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 303
Senast: Lella
·
Islandshäst Något jag funderat på när jag läst annonser. Lite då och då läser man något i stil med "välriden och välutbildad, kan tex...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 243
Senast: UllaBeata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar